Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Πώς οι σχολικοί λαχανόκηποι και τα εργαστήρια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μεταμορφώνουν τις σχολικές κοινότητες της Θέρμης;


Η φετινή χρονιά του προγράμματος “Υλοποίηση βιωματικών περιβαλλοντικών εργαστηρίων σε Δημοτικά σχολεία, του Δήμου Θέρμης” ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή 218 μαθητών και μαθητριών, 13 εκπαιδευτικών και εκατοντάδων μελών των σχολικών κοινοτήτων από 6 σχολεία.

Το πρόγραμμα φέτος ξεπέρασε τις 140 ώρες δράσεων και υλοποιείται για τέταρτη συνεχή χρονιά από την Αντιδημαρχία Παιδείας, Νεολαίας, Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης και την Περιβαλλοντική Οργάνωση Μαμαγαία. Παιδιά και ενήλικες έλαβαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωματικά την αστική καλλιέργεια και τη συλλογική φροντίδα του περιβάλλοντος μέσα από σχολικούς λαχανόκηπους, διαδικασίες κομποστοποίησης και συμμετοχικά εργαστήρια. 

Σημειώνεται ότι κάθε νέο έτος, στο πρόγραμμα προστίθεται ένα νέο σχολείο του Δήμου Θέρμης και φέτος προστέθηκε το 1ο Δημοτικό Τριλόφου, το οποίο άνοιξε την αυλαία των δράσεών με εργαστήρια εκμάθησης κομποστοποίησης και διαχείρισης απορριμμάτων. Δύο μεγάλοι σχολικοί λαχανόκηποι δημιουργήθηκαν στο 4ο Δημοτικό Θέρμης και στο Δημοτικό Σχολείο Νέου Ρυσίου, προσφέροντας σε παιδιά και μεγάλους την ευκαιρία να καλλιεργήσουν τη γη και τη φαντασία τους. Ταυτόχρονα, το 2ο Δημοτικό Θέρμης και το 2ο Δημοτικό Πλαγιαρίου συνέχισαν με ενθουσιασμό τη δεύτερη χρονιά των λαχανόκηπών τους, εμβαθύνοντας σε θέματα υγείας του εδάφους και αναγεννητικών πρακτικών. Το 2ο Δημοτικό Τριλόφου ολοκλήρωσε έναν τετραετή κύκλο γεμάτο εμπειρίες, φτάνοντας μέχρι τη μεταποίηση των προϊόντων του λαχανόκηπου και την προσφορά τους στο Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Θέρμης.

Αναφορικά με τον αντίκτυπο του έργου πραγματοποιήθηκαν 32 βιωματικές εκπαιδευτικές συναντήσεις, 6 συμμετοχικά εργαστήρια κατασκευής λαχανόκηπων, 2 εργαστήρια οραματικής χαρτογράφησης και 6 περιβαλλοντικές γιορτές, που αντιστοιχούν σε περισσότερες από 140 ώρες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και συμμετοχικής δράσης. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν ως άμεσα ωφελούμενοι 218 μαθητές/τριες και 13 εκπαιδευτικοί από 6 σχολεία (10 τμήματα Β’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού). Ως έμμεσα ωφελούμενοι, μέσα από τις δράσεις ευαισθητοποίησης και διάχυσης, τις διαδικασίες δημιουργίας των λαχανόκηπων και τις τελικές περιβαλλοντικές γιορτές, συμμετείχαν επιπλέον 125+ μαθητές/τριες των σχολείων, πάνω από 110 γονείς/κηδεμόνες και 10+ εκπαιδευτικοί των συνεργαζόμενων σχολείων. Συνολικά, δημιουργήθηκαν 2 σχολικοί λαχανόκηποι και 1 νέο σημείο κομποστοποίησης.

«Αυτό που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό στο πρόγραμμα είναι ότι η μάθηση δεν σταματά στην τάξη ή στον σχολικό κήπο. Οι μαθητές μεταφέρουν τις γνώσεις, τις αξίες και τις πρακτικές που αποκτούν στις οικογένειές τους και στην τοπική κοινότητα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση μιας ευρύτερης περιβαλλοντικής κουλτούρας. Με αυτόν τον τρόπο, ο σχολικός κήπος επεκτείνει τον παιδαγωγικό του ρόλο πέρα από τα όρια του σχολείου και γίνεται φορέας κοινωνικής και περιβαλλοντικής αλλαγής» σημειώνει η δασκάλα της ΣΤ’ του 2ο Δημοτικού Τριλόφου, κα. Αλεξία Αυγέρη. Η αξία αυτής της διάχυσης από τα παιδιά προς το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον επιβεβαιώνεται και από τις ερευνητικές αποτυπώσεις του προγράμματος, καθώς η μεθοδολογία που εφαρμόζεται δείχνει σταθερά ότι η βιωματική μάθηση ενισχύει πολλαπλασιαστικά την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση πέρα από τα όρια της σχολικής κοινότητας.

Η σχολική χρονιά έκλεισε με περιβαλλοντικές γιορτές σε όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία. Μαθητές, μαθήτριες και ενήλικες μοιράστηκαν εμπειρίες από τη φροντίδα και την πρόοδο των λαχανόκηπων, συζήτησαν όσα βίωσαν μέσα στη χρονιά, αναπόλησαν όμορφες στιγμές και έθεσαν από κοινού στόχους για την επόμενη σχολική περίοδο. Φυσικά δεν έλειψαν τα φρέσκα, εποχιακά εδέσματα από τις πρώτες ύλες που καλλιεργήθηκαν στους σχολικούς κήπους!

Ο Δήμος Θέρμης και η Μαμαγαία ευχαριστούν όσους και όσες συνέβαλαν στην επιτυχία του προγράμματος και ιδιαίτερα τις διευθύνσεις των σχολείων, τα μέλη των σχολικών κοινοτήτων, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους εθελοντές/ντριες, το Κοινωνικό Παντοπωλείο Δήμου Θέρμης και τους συνεργαζόμενους φορείς που βοήθησαν να πραγματοποιηθεί αυτή η όμορφη περιβαλλοντική εκπαιδευτική εμπειρία.

Η “Υλοποίηση βιωματικών περιβαλλοντικών εργαστηρίων σε Δημοτικά σχολεία, του Δήμου Θέρμης” είναι μια πρωτοβουλία του Δήμου Θέρμης, της Αντιδημαρχίας Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Σχολικών Μονάδων, της Διεύθυνσης Παιδείας, Νεολαίας, Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης σε συνεργασία με την Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Μαμαγαία. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο της “Εθνικής Πρωτεύουσας Νεολαίας 2026 - Τομέας: Περιβάλλον”.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ