Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:
[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]
 | Ο Ξενής Σαχίνης, ο ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, επιστρατεύει την τέχνη του προκειμένου να στείλει δυνατά μηνύματα. Χρησιμοποιεί τον εικαστικό λόγο ως θεματοφύλακα της μνήμης, υπενθυμίζοντας με τρόπο εμφατικό το πώς η ανθρώπινη φύση μπορεί να υποκρύπτει και τη μορφή του τέρατος. Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα που αντιπροσωπεύουν σχεδόν όλα τα εκφραστικά ιδιώματα του καλλιτέχνη: σχέδια, ακρυλικά, σχέδια σε λαμαρίνα με ηλεκτροκόλληση, κατασκευές, φανερώνουν μια πορεία πενήντα χρόνων έως σήμερα. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Τίτους Μιλέχ και γίνεται με την υποστήριξη της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, τελώντας υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας. |
|
 | H έκθεση είναι αφιερωμένη στο θέμα της καταναγκαστικής εργασίας των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Το 1943 εκατοντάδες Εβραίοι από τη Θεσσαλονίκη υποχρεώθηκαν να κατασκευάσουν στην Καρυά, έναν μικρό σιδηροδρομικό σταθμό στην περιοχή της Φθιώτιδας, μια παρακαμπτήρια γραμμή για τα τρένα της Βέρμαχτ. Οι συνθήκες διαβίωσης στο εργοτάξιο ήταν άθλιες και ελάχιστοι επιβίωσαν. Αυτό έγινε γνωστό χάρη στον Ανδρέα Ασσαέλ, ερευνητή, συλλέκτη, γιο ενός Εβραίου επιζώντα από τη Θεσσαλονίκη. Το 2002 ο Ασσαέλ ανακάλυψε ένα φωτογραφικό άλμπουμ της εποχής του πολέμου που περιείχε φωτογραφίες των Εβραίων καταναγκαστικών εργατών στην Καρυά. Η έρευνα που κάνει στη συνέχεια αποτέλεσε τον πυρήνα της περιοδεύουσας έκθεσης που παρουσιάζεται στη Γερμανία και την Ελλάδα από το 2024. |
|
 | Η έκθεση «Τεχνοφετιχισμός: Whip it into shape»συνοψίζει και διερευνά τη φετιχοποίηση της τεχνολογίας στη σύγχρονη τεχνο-καπιταλιστική κοινωνία, όπου τα τεχνολογικά αντικείμενα έχουν μετατραπεί σε πηγές ερωτικής διέγερσης, υποκατάστατα επιθυμιών και φετίχ λατρείας. Τα έργα της έκθεσης λειτουργούν ως κριτικός στοχασμός πάνω στον τρόπο με τον οποίο η τεχνολογία διαμεσολαβεί –και ενίοτε διαστρεβλώνει– την αντίληψή για την οικειότητα, τον ερωτισμό, την επιθυμία και την επικοινωνία, την ίδια μας την ταυτότητα, θολώνοντας τα όρια μεταξύ ελευθερίας, καταναγκασμού και περιορισμού. Έμφαση δίνεται στις σχέσεις εξουσίας και εξάρτησης που προκύπτουν ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα και τα τεχνολογικά μέσα, τα οποία λειτουργούν πλέον ως προεκτάσεις του σώματος, με τις σχέσεις αυτές να είναι ευδιάκριτες και άμεσα συνδεδεμένες με την κατανάλωση και τον έλεγχο. |
|
 | 27 Μαρτίου - 1 Ιουνίου | Momus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Οι ζωγραφικές και γλυπτικές συνθέσεις του Δημήτρη Φραγκάκη με θέμα τους κολυμβητές αποτελούν μια μεγάλη ενότητας δουλειάς του. Η ατμόσφαιρα στις συνθέσεις αυτές είναι γκροτέσκα, σκοτεινή και άχρονη, οι παραμορφώσεις ισχυρές και ακραίες, οι κλίμακες αφύσικες και υπερβολικές, ενώ το σουρεαλιστικό, εξωπραγματικό στοιχείο πρωταγωνιστεί καθώς οι μορφές αναδύονται και βυθίζονται, επιπλέουν, προετοιμάζονται ή πραγματοποιούν τη μεγάλη τους «βουτιά» στο νερό, στο υγρό στοιχείο. Ή ίσως στα αχαρτογράφητα και απύθμενα βάθη της ύπαρξης, όπου πρόκειται να βιώσουν τον τρόμο αλλά και την εκστατική έκπληξη ερχόμενοι αντιμέτωποι με το άγνωστο. Με τις συνθέσεις του, ο Δημήτρης Φραγκάκης επιβεβαιώνει την ποιότητα των καθαρά εικαστικών αξιών της τέχνης του, μεγιστοποιεί τη δύναμη των συμβόλων του, απεικάζει τη ζωτική του σχέση με τον κόσμο, θέτει ζητήματα υπαρξιακής και οντολογικής τάξεως, επικαλείται μια βαθύτερη επικοινωνία. Η μεγάλη «βουτιά» έχει ξεκινήσει. Μια βουτιά στον κόσμο, στη ζωή, στο άγνωστο. |
|
 | Παράταση ως τις 16/04 | Mορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης Το Tehom (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος) ακολουθεί την επώδυνη διαδρομή της απώλειας των μελών της οικογένειας της Ρενέ Ρεβάχ από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Από τον Μάρτιο και μέχρι τον Αύγουστο του 1943 μεταφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη 46.061 Εβραίοι στα στρατόπεδα, όπου, στην πλειοψηφία τους, βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Μεταξύ των θυμάτων ήταν η προγιαγιά της Ρενέ Ρεβάχ, Σολ Βενέτσια, και τα παιδιά της Όλγα, Λίνα και Ισαάκ, καθώς και άλλοι συγγενείς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της, Αλβέρτος Ρεβάχ, ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τους περίμενε προετοιμάζοντας την επιστροφή τους. Η Ρενέ Ρεβάχ τον συναντά τη στιγμή της συντριβής του, όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του έχει αφανιστεί και υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, τον οποίο ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και Άουσβιτς |
|
 | 07 - 13 Απριλίου | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ΔΕ 7/4 – Συναυλία Σχολικών Χορωδιών ΤΕ 9/4 – Συναυλία Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών ΠΕ 10/4 - Συναυλία Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών ΣΑ 12/4 – Συναυλία Εργαστηρίου Παιδικών Χορωδιών & Ινδονησιακό Ensemble ΚΥ 13/4 – Συναυλία Εργαστηρίου Νεανικών Χορωδιών & Ινδονησιακό Ensemble Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου | Καλλιτεχνική επιμέλεια φεστιβάλ Προσκεκλημένες μαέστροι: Soundarie David Rodrigo & Susanna Saw Προσκεκλημένη χορωδία: Studio Cantorum Choir Bandung (Ινδονησία) & Μουσική διεύθυνση Tommyanto Kandisaputra |
|
 | 08 - 13 Απριλίου | Θέατρο Αυλαία Το 4ο U_th Festival θα φιλοξενήσει 27 θεατρικές ομάδες εφήβων που θα παρουσιάσουν ένα ευρύ φάσμα παραστάσεων. Από κλασικά έργα με σύγχρονη ματιά, μέχρι πρωτότυπες δημιουργίες, το U_th Festival είναι το μέρος όπου οι έφηβοι συναντιούνται για να εκφράσουν και να εξερευνήσουν το θεατρικό τους πάθος. με 400 εφήβους επί σκηνής και θεατρικά έργα της κλασικής και της σύγχρονης δραματουργίας, θεατρικά έργα που ανήκουν στο είδος devised theatre, θεατρικά έργα που ανήκουν στο είδος documento, μουσικοθεατρική παράσταση, θεατρικό αναλόγιο και αγγλόφωνη παράσταση με υπέρτιτλους. |
|
 | O Δήμος Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Τουρισμού διοργανώνει τη «Λατρευτική Εβδομάδα», θεσμό με ιστορία μεγαλύτερη των δύο δεκαετιών, που επιστρέφει ανανεωμένος και εμπλουτισμένος, μία εβδομάδα πριν από την Εβδομάδα των Παθών, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. Βυζαντινοί χοροί, χορωδίες ευρωπαϊκής μουσικής, μονωδοί, σολίστες, απαγγελίες, θεατρικά αναλόγια με γνωστούς ηθοποιούς, μουσικά σύνολα, η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά και η γαστρονομία στο πνεύμα των ημερών, συμβάλλουν στην έκφραση του θρησκευτικού αισθήματος των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών της πόλης και δημιουργούν με το υψηλό τους καλλιτεχνικό επίπεδο μια ατμόσφαιρα ιδιαίτερης κατάνυξης, μέσα στους Ιστορικούς Βυζαντινούς Ιερούς Ναούς της Αγιοτόκου Θεσσαλονίκης μας, που έχουν χαρακτηριστεί από την UNESCO ως Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. |
|
 | 23 Απριλίου | 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 1915. Γενοκτονία των Αρμενίων. Χρόνια μετά, η Ανζέλ Κουρτιάν, ζώντας πια στην Ελλάδα, αφηγείται το οδοιπορικό του διωγμού της οικογένειάς της και ολόκληρου του έθνους της. Ο πόλεμος και η προσφυγιά καταγράφονται μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, της μικρής Ανζέλ. Με τον φόβο και τον θάνατο... Με τα γέλια και τις χαρές... Με τις μουσικές και τα τραγούδια που σημάδεψαν τη ζωή της. Μια αληθινή ιστορία. Μια συγκλονιστική μαρτυρία. Η Ανζέλ Κουρτιάν θυμάται τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή της. Όπως τα έζησε η ίδια. Όπως τα βίωσε ένα μικρό παιδί. Όπως τα έγραψε αργότερα, στα μαθητικά τετράδια των εγγονιών της... |
|
 | 28 Απριλίου | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Με κοινό όραμα και αγάπη για την πόλη τους, τα ιδρυτικά μέλη του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης αποδύθηκαν σε μια κοινή, συντονισμένη και εργώδη προσπάθεια και παλεύοντας για το όραμά τους, το υλοποίησαν, δημιουργώντας το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Προερχόμενοι όλοι από τον κοινωνικό, επιχειρηματικό, πολιτικό, καλλιτεχνικό και πνευματικό ιστό της Θεσσαλονίκης, στόχος τους ήταν να συμβάλλουν στην προώθηση της Μουσικής Τέχνης και στην ευρύτερη πολιτιστική ανάπτυξη της σύγχρονης Θεσσαλονίκης. “Δια την υπέρ της Θεσσαλονίκης σπουδαίαν αυτού φιλότεχνον δράση, άμα δε την της μουσικής παιδείας καλλιέργεια”, καθώς και “για τις υψηλού επιπέδου πολιτιστικές εκδηλώσεις του και για την ανάδειξη καλλιτεχνικών και πνευματικών δυνάμεων”. Οι συντελεστές & λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν. |
|
 | 30 Απριλίου |19:00 |Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Το Μέγαρο Μουσικής συνεχίζει τον κύκλο εκδηλώσεων “Συγγραφείς του κόσμου”, φιλοξενώντας αγαπημένους συγγραφείς του αναγνωστικού κοινού. Αντλώντας συνομιλητές από ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών ιδιοτήτων και με συγγραφείς από όλο τον κόσμο, φιλοδοξία του ΟΜΜΘ είναι να συμβάλει στη διεύρυνση του πολιτισμικού διαλόγου και να προσφέρει στο κοινό του αλησμόνητες συζητήσεις. Στις 30/4, προσκεκλημένοι είναι ο συγγραφέας Didier Eribon και οι Άρης Στυλιανού και Θοδωρής Χονδρόγιαννος. Θα υπάρχει διερμηνεία στα ελληνικά και την ελληνική νοηματική. |
|
 | Πρωτότυπη θεατρική μεταφορά Θανάση Τριαρίδη 02 Απριλίου - 11 Μαϊου | Θέατρο Μονής Λαζαριστών Ένα νεαρός φοιτητής της Νομικής και επίδοξος συγγραφέας, στην Αγία Πετρούπολη του 1865, ο Ροντιόν Ρασκόλνικωφ, δολοφονεί με μπαλτά την γριά τοκογλύφο Αλιόνα Ιβάνοβνα – λογαριάζοντας την ως "μία ψείρα" που πρέπει να εξαληφθεί από την ηθικό ορίζοντα της ανθρωπότητας. Καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία για την ενοχή του ο αστυνόμος Πορφύριος Πέτροβιτς προσπαθεί να τον πιέσει ψυχολογικά ώστε να οδηγηθεί στην ομολογία. Η Σόνια, η Διάφανη Πόρνη, έρχεται να αγαπήσει τον εφιάλτη του Ροντιόν – για να τον πάρει μέσα της και να τον μετασχηματίσει σε αγάπη. Ο Αρκάντι Σβιντριγκάιλοφ ενσαρκώνει το κυνικό κακό που κατισχύει, η Ντούνια, η αδελφή του Ρόντια, θύμα του Αρκάντι, ανασυστήνει την θυσιαστική αγάπη. Πού βρίσκεται η φύση των ανθρώπων – στον αρχέγονο φόνο ή στην επινοημένη ηθική; Υπάρχει Θεός ή όλα επιτρέπονται; |
|
 | 05 - 13 Απριλίου | Metropolitan Urban Theater «Γυρνοκοπούσα σαν την άδικη κατάρα δεξιά κι αριστερά κι απ᾿ όπου περνούσα, τα κορίτσια που ήτανε συναγμένα γύρω από τα παιχνίδια τους βουβαίνονταν και µε κοιτούσανε µε µισό µάτι και τ᾽ αγόρια τρέχανε να φύγουνε. δε µου μιλούσε κανένα, διότι φοβούνταν τις µανάδες τους, που λέγανε ότι αποτελούσα τη δεύτερη μεγάλη ντροπή του Φρουρίου. Μετά τις παστρικές λογαριάζανε εµένα, γυναικωτό µε ανεβάζανε, ανώμαλο µε κατεβάζανε. σταυροκοπιόντουσαν στα παράθυρα και κλείνανε µε ορµή τα πατζούρια. μαζεύανε αλαφιασμένες και τα κουτσούβελά τους από το κατώφλι να µη µε δούνε κι εγώ δεν ήξερα από τέτοια τότε και απορούσα.» Η παράσταση «Ήλιος με δόντια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, θα αξιοποιήσει τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του Κωνσταντή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας. |
|
 | ως 08 Απριλίου | Θέατρο Τ Σε ένα ξηρό και άνυδρο τοπίο στην έρημο Ατακάμα της Χιλής, η ζωή κυλά δύσκολα για τους κατοίκους. Οι περισσότεροι είναι πάμφτωχοι εργάτες στα ορυχεία νίτρου και δεν έχουν καν τη δυνατότητα να πάνε στον κινηματογράφο, τη μοναδική επιλογή διασκέδασης που προσφέρει η περιοχή τους. Έτσι, ένα χαρισματικό κορίτσι αναλαμβάνει να παρακολουθεί η ίδια ταινίες και στη συνέχεια να τις αφηγείται στους συγχωριανούς της. Το σπίτι της μετατρέπεται σε μια ιδιότυπη σκηνή, όπου με αξιοθαύμαστη αφηγηματική ικανότητα το κορίτσι ζωντανεύει τις ταινίες. Μέσω της ιδιόμορφης καλλιτεχνικής της ιδιότητας, η μικρή αφηγήτρια ονειρεύεται μια άλλη ζωή, πέρα από τα στενά όρια της κοινωνικής πραγματικότητας που την περιβάλλει. Μέχρι που η έλευση της τηλεόρασης αλλάζει τα πάντα. |
|
 | Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΑΚΟΥ 04 -13 Απριλίου RADIO CITY THEATRE Γραμμένο το 1949, “Ο θάνατος του εμποράκου” θεωρείται το κορυφαίο έργο του Αμερικανού συγγραφέα. Πραγματεύεται την ζωή του Γουίλι Λόμαν, ενός πλανόδιου πωλητή, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος από το αμερικάνικο όνειρο. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιβίωσης, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του. Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ο Θάνατος του Εμποράκου», με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Έφη Μουρίκη, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Παναγιώτης Παπαδούλης, Σωκράτης Αγγελής. |
|
 | 25 Απριλίου | 20:00 |Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Η Λίμνη των Κύκνων, η διάσημη και διαχρονική ιστορία αγάπης με την αξεπέραστη μουσική του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, ήταν η πρώτη σύνθεση για μπαλέτο του μεγάλου συνθέτη. Ο χρόνος τον δικαίωσε. Παρόλο που αρχικά αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη, η συνέχεια ήταν αποθεωτική. Η Λίμνη των Κύκνων εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του που κέρδισε μία από τις πρώτες θέσεις στην καρδιά των θεατών παγκοσμίως. Όχι μόνο θεωρείται σε κάθε εποχή μια σύγχρονη παράσταση μπαλέτου, αλλά η τρυφερή ιστορία του πρίγκιπα Ζίγκφριντ και της πριγκίπισσας Οντέτ είναι σημείο αναφοράς στο παγκόσμιο κεφάλαιο του κλασικού μπαλέτου. Πλούσια σκηνικά, υποβλητικοί φωτισμοί, λαμπερά κοστούμια, εξαίρετοι σολίστ και corps de ballet του European Classical Ballet είναι τα στοιχεία που συνθέτουν μια εντυπωσιακή παραγωγή, ένα αληθινό παραμυθένιο θέαμα που θα γοητεύσει μικρούς και μεγάλους. |
|
 | 26 Απριλίου | 20:30 |Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Διοργάνωση: ΔΡΩΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Ο.Ε. Το Θεσσαλονίκη Δρώμενα παρουσιάζει μία ξεχωριστή παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Χορού. Το Σάββατο 26 Απριλίου, στην Αίθουσα Φίλων Μουσικής, οι κορυφαίες σχολές χορού της Βόρειας Ελλάδας συναντιούνται σε μια μοναδική βραδιά, όπου 400 χορευτές θα ζωντανέψουν τη σκηνή με χορογραφίες που προετοίμασαν με αφοσίωση όλη τη χρονιά. Μια παραγωγή υψηλού επιπέδου, γεμάτη ρυθμό, πάθος και καλλιτεχνική έκφραση, που υπόσχεται να προσφέρει μια ανεπανάληπτη εμπειρία σε θεατές και συμμετέχοντες. |
|
 | 25,26 & 27 Απριλίου | Metropolitan Urban Theater “Το χαμόγελο σου Νίκο Μπελογιάννη δε θα μπορέσει κανείς να μας το πάρει πίσω. Δεν ήσουν ένας άνθρωπος, μα μια γενιά. Ένα κίνημα που νίκησε την ήττα του.” Το έργο (βασισμένο στο βιβλίο της Διδώς Σωτηρίου) έχει ως κεντρικό θέμα τη σύλληψη, τις δύο δίκες και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη με την κατηγορία της κατασκοπείας. H ιστορία ξεκινά όταν η Διδώ Σωτηρίου μέσα σε συνθήκες παρανομίας έρχεται σε επαφή με τον Μπελογιάννη, με τον οποίο διατηρεί σχέση η αδερφή της Έλλη Παππά. Γρήγορα όμως η Διδώ Σωτηρίου παραμερίζει τη μυθιστορηματική αφήγηση και προχωράει στην δημοσιογραφική κάλυψη της δίκης, με πρακτικά, επιστολές και άρθρα εφημερίδων της εποχής.Έξι αυτόπτες μάρτυρες της ιστορίας μας μεταφέρουν από τις ανέμελες κουβέντες και τις πολιτικές διαφωνίες ως τις υπόγειες φυλακές, τους δρόμους της Αθήνας, τις αίθουσες δικαστηρίων και τις εκτελέσεις. |
|
 | 25 Απριλίου - 4 Μαϊου | Θέατρο Αριστοτέλειον Η "Καρδιά του Σκύλου" είναι ένα από τα πιο γνωστά και αναγνωρίσιμα έργα του Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. Γραμμένη το 1925, αυτή η σπονδυλωτή νουβέλα - δε δημοσιεύτηκε στη Σοβιετική Ένωση μέχρι το 1987 λόγω λογοκρισίας- αποτελεί μια καυστική σάτιρα της σοβιετικής κοινωνίας και μια βαθιά διερεύνηση της ανθρώπινης φύσης.Η πλοκή του έργου περιστρέφεται γύρω από ένα επιστημονικό πείραμα που έχει ως στόχο να μεταμορφώσει έναν αδέσποτο σκύλο σε άνθρωπο. Ο Ρώσος καθηγητής Πρεομπραζένσκι, ένας αριστοκράτης επιστήμονας, επιχειρεί αυτή την τολμηρή διαδικασία, αλλά τα αποτελέσματα είναι απρόβλεπτα. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του αντικατοπτρίζοντας τα χειρότερα χαρακτηριστικά της “νέας” κοινωνίας. |
|
 | 04 - 12 Απριλίου | Vergina Theatro Ο Δημήτρης Μπάσης ανεβαίνει στη σκηνή του Vergina Theatro με μία μουσική παράσταση που τα έχει όλα: μεγάλες επιτυχίες από την προσωπική του δισκογραφία, τραγούδια κορυφαίων δημιουργών, μοναδικές ερμηνείες, αληθινή ψυχαγωγία και νοσταλγία.Το ιδιαίτερο ηχόχρωμα της φωνής του σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές ερμηνευτικές του ικανότητες, τον καθιστούν ως έναν από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές της γενιάς του. Μαζί του η ταλαντούχα νέα ερμηνεύτρια, Ελένη Φουντά. Συνοδοιπόροι του Δημήτρη Μπάση, ο εξαιρετικός σολίστ του κλαρίνου Μάνος Αχαλινωτόπουλος, ο σπουδαίος Γιάννης Σινάνης, βιρτουόζος στο μπουζούκι και συνεργάτης του αξέχαστου Δημήτρη Μητροπάνου, ο πολυτάλαντος μαέστρος Τάσος Αθανασιάς και μια ομάδα εκλεκτών μουσικών. |
|
 | 12 Απριλίου | 21:00 | Soul SKG Ο Δημήτρης Μπάκουλης είναι ένας αυτοδίδακτος τραγουδοποιός από την Εύβοια, γνωστός για την πολυδιάστατη μουσική του πορεία. Ξεκίνησε τη μουσική του διαδρομή με μαθήματα πιάνου, αλλά σύντομα ανακάλυψε ότι η κιθάρα και η αυτοδιδασκαλία του ταίριαζαν περισσότερο. Συνδυάζει παραδοσιακές και σύγχρονες μουσικές επιρροές, από τον ηλεκτρισμό του Jimi Hendrix μέχρι τη λυρικότητα του Ορφέα Περίδη. Το 2021 κυκλοφόρησε τον δίσκο «Ο διάβολος του έρωτα», ένα έργο γεμάτο υπερρεαλιστικές ιστορίες αγάπης. Μετά την επιτυχία του πολυ-διασκευασμένου τραγουδιού «Τα Κβάντα», καθώς και αγαπημένων κομματιών όπως «Επίλογος», «Κλώνος», «Φτάνει και περισσεύει», «Αύγουστος», μας προσκαλεί σε ένα μουσικό ταξίδι γεμάτο συναίσθημα και δυνατές ερμηνείες. |
|
 | 14 Απριλίου | 21:30 | Μικρή Σκηνή «Τα αληθινά ποιήματα δεν ανήκουν σε κανέναν, αιωρούνται στον άνεμο σαν χνούδι χρυσό και κάθε γενιά τα ντύνει με άλλο χρώμα και τα δίνει στην επόμενη» Στην παράσταση παρουσιάζονται τραγούδια του Federico Garcia Lorca από τη συλλογή «Canciones Españolas antiquas». Παραδοσιακά ισπανικά τραγούδια (Manuel de Falla, Graciano Tarrago, σεφαραδίτικα) καθώς και ποιήματα του Lorca μελοποιημένα από ‘Ελληνες συνθέτες. Επίσης ακούγονται αποσπάσματα από τα θεατρικά έργα του Lorca, «Ματωμένος Γάμος» «Δόνα Ροζίτα» «Γέρμα» «Τα Μάγια της Πεταλούδας» καθώς και άλλα ποιήματα από τις προσωπικές του συλλογές. |
|
 | Το πρόγραμμα περιλαμβάνει κατανυκτικά έργα των Περπέσσα, Μητρόπουλου και Στράους, με εκλεκτούς καλεσμένους όπως τη διάσημη Ελληνίδα σοπράνο Αφροδίτη Πατρουλίδου, που διαπρέπει εντός και εκτός συνόρων και τον Βασικό Αρχιμουσικό της Κ.Ο.Θ. Leo McFall στο πόντιουμ. Το συμφωνικό ποίημα ‘Ταφή’ είναι η πρώτη συνθετική απόπειρα του νεαρού ακόμη Μητρόπουλου να γράψει ένα μεγάλο ορχηστρικό έργο. Ο Χαρίλαος Περπέσσας ολοκλήρωσε τη δική του ‘Συμφωνία του Χριστού’ υπό τη μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Μητρόπουλου. Οι προγραμματικοί συσχετισμοί του έργου επεκτείνονται σε κάθε μέρος, με τίτλους ή εκτενή αποσπάσματα της Αποκάλυψης του Ιωάννη: o «Χριστός» του γενικού τίτλου είναι ο Ιησούς της Δευτέρας Παρουσίας. Ανάμεσα από τα δύο διαμάντια της ελληνικής μουσικής ξεπροβάλλει η συγκλονιστική μουσική διαθήκη του Ρίχαρντ Στράους, τα ‘Τέσσερα Τελευταία Τραγούδια’ που αποπνέουν τρυφερότητα και πραγματεύονται το θέμα του θανάτου χωρίς φόβο. |
|
 | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ W.A. Mozart: Requiem σε ρε ελάσσονα, K.626
Γιούλη Καραγκούνη | Σοπράνο Μαρισία Παπαλεξίου | Μέτζο Σοπράνο Βασίλης Καβάγιας | Τενόρος Κωνσταντίνος Κατσάρας | Μπάσος Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης Μαίρη Κωνσταντινίδου | Διδασκαλία χορωδίας Άννα Γεράση | Βοηθός Χορωδιακό Εργαστήρι Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. Εριφύλη Δαμιανού | Διδασκαλία χορωδίας Φωνητικό Σύνολο ΤΜΕΤ Πανεπιστημίου Μακεδονίας Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου | Διδασκαλία χορωδίας MOYSA - Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Διαμαντής | Μουσική διεύθυνση Οι παραστάσεις παρέχονται με Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και Υπερτιτλισμός στα ελληνικά με αποτύπωση του χορωδιακού κειμένου για ισότιμη πρόσβαση. |
|
 | 30 Απριλίου| 21:00 | Mέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Με τη χαρακτηριστική αισθαντική φωνή της, που έχει σημαδέψει τη δεκαετία του '70 και παραμένει αναλλοίωτη στο χρόνο, και την διακριτική σκηνική της παρουσία, η Αλέκα Κανελλίδου υπόσχεται ένα λαμπερό βράδυ γεμάτο συγκίνηση, αναμνήσεις και διαχρονικές μελωδίες. Στη σκηνή θα την συνοδεύουν οι εξαιρετικοί μουσικοί της, ενώ ιδιαίτερη νότα στη βραδιά θα δώσει η συμμετοχή του γιου της, σε ντουέτα-έκπληξη που θα συγκινήσουν. Η βραδιά περιλαμβάνει τραγούδια που όλοι έχουμε αγαπήσει, μελωδίες που έχουν χαράξει ανεξίτηλα τις πιο όμορφες στιγμές μας και που επιβεβαιώνουν τη μοναδική θέση της στην ελληνική μουσική σκηνή αλλά και στις καρδιές μας. Special guest: Γιάννης Γιαννουσάκης,Μουσική επιμέλεια/ενορχηστρώσεις: Βαγγέλης Τούντας |
|
 | ΚΑΛΑΙΤΖΗ-ΟΦΛΙΔΗ ΕΛΕΝΗ (ΛΕΝΑ), ΟΦΛΙΔΗΣ ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Ένας αναστοχαστικός περίπατος των flaneurs συγγραφέων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ορίζεται από την πάνω πλατεία Αριστοτέλους και περιλαμβάνει την αποκάλυψη της Ρωμαϊκής Αγοράς, την αρχαία και εν πολλοίς ανεξερεύνητη Μεγαλοφόρο και, με κεντρικό σημείο αναφοράς την Παναγία των Χαλκέων, τις παλαιότερες και σύγχρονες αστικές κυψέλες που βρίσκονται γύρω της και περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Κασσάνδρου και Ιασωνίδου. Ιστορίες παρωχημένες και σύγχρονες, αληθινές ή επινοημένες, συναντιούνται απλά, αλλού συγκρούονται, εκπλήσσουν η μία την άλλη, διασταυρώνουν ξίφη, ξύνουν παλιές πληγές, προσεύχονται μαζί για το κοινό μέλλον.Νεκροί που δεν "έζησαν" ποτέ περιμένουν να ανασυρθούν από τη σκόνη του χρόνου, να ζωντανέψουν χάρη στον τρόπο που θα τους αναστήσουμε. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου) |
 | ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1870-2024ΜΕΓΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣΕκδόσεις ΙΑΝΟΣΠρόκειται για μια προσπάθεια καταγραφής των παρεμβάσεων που έλαβαν χώρα στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία περίπου 150 χρόνια, αλλά και όσων βρίσκονται εν εξελίξει ή πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στην επόμενη πενταετία. Από την κατεδάφιση των τειχών της πόλης και την ανέγερση των νοσοκομειακών και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων έως την ανάπλαση της Νέας Παραλίας, την αναβάθμιση του Κρατικού Αερολιμένα «Μακεδονία» και φυσικά το Μετρό, αλλά και το Flyover, το Thess INTEC, το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την ανάπλαση της ΔΕΘ και το Μουσείο Ολοκαυτώματος, στην έκδοση αυτήν παρουσιάζονται έργα που συνετέλεσαν στη διαμόρφωση της σύγχρονης ταυτότητας της πόλης, με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την ανάδειξη της ιστορικότητάς της. |
|
 | Ως 12 Απριλίου | Κάτω Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου Μετά τη μεγάλη επιτυχία της περσινής βρεφικής δράσης με τίτλο «Από το δωμάτιο στο σαλόνι», το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος επιστρέφει με τη νέα του παραγωγή «Κου-κουτί!», σε σύλληψη ιδέας Ελένης Γιαννούση, Σωτήρη Ρουμελιώτη και Ιόλης Ρώσσιου ενώ στη σκηνοθεσία υπογράφουν η Ελένη Γιαννούση και ο Σωτήρης Ρουμελιώτης. Ένα ανθρωπάκι βρίσκεται ανάμεσα σε λευκά χαρτόκουτα. Όταν προκύψει η ανάγκη να φτιάξει σπιτάκια για το ίδιο αλλά και τους φίλους του, ένας ολόκληρος κόσμος ξετυλίγεται μπροστά του, αφού με τη φαντασία του τα κουτιά αποκτούν χρώμα, μορφή, κίνηση. Η παράσταση υπενθυμίζει την ανάγκη κάθε πλάσματος να φτιάξει τη φωλίτσα του, να κατοικήσει το δικό του «σπίτι» και τελικά να νιώσει ασφάλεια στο καταφύγιο που πλάθει μέσα στον μεγάλο κόσμο. |
|
 | Φέλιξ και Φάννυ: Παρέα με τους Μέντελσον 13 Απριλίου | 12:00 | Αμφιθέατρο Τελετών ΠΑΜΑΚ Μουσική δωματίου για παιδιά 4 -10 ετών μαζί με συνοδό Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα Κυριακάτικα Πρωινά της για όλη την οικογένεια, με μία ακόμη παράσταση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη θεατρική ομάδα Rodez στο Αμφιθέατρο Τελετών Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Με πολύ απλά υλικά επί σκηνής, δύο ηθοποιούς, τρεις μουσικούς και μια γλυκιά ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα της ζωής του διάσημου συνθέτη, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την ζωή και το έργο του Φέλιξ Μέντελσον. Θα μάθουν για τα παιδικά του χρόνια, για την αγάπη του για την αδερφή του και τα ταξίδια, και όλους τους λόγους που ο Φέλιξ Μέντελσον υπήρξε ένα τόσο σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της κλασικής μουσικής. |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ