Τα μπουζί παράγουν το σπινθήρα στους βενζινοκινητήρες. Χωρίς αυτά, η βενζίνη δεν καίγεται, και το μοτέρ δεν δουλεύει. Πολλές φορές αμελούμε να τα αντικαταστήσουμε, και τότε ξεκινούν τα προβλήματα. Αναλύουμε τι προκύπτει από τα φθαρμένα μπουζί.
Το μπουζί είναι ένα φθηνό αλλά ζωτικό εξάρτημα του κινητήρα, το οποίο προκαλεί την ανάφλεξη του καυσίμου στα βενζινοκίνητα οχήματα. Λόγω αυτού εξάλλου, η ελληνική του ονομασία είναι «σπινθηριστής». Χωρίς μπουζί δεν υπάρχει σπίθα, και χωρίς σπίθα, δεν «καίγεται» η βενζίνη. Επειδή έχουν χαμηλό κόστος, συχνά αμελούμε την αντικατάστασή τους («λάδια και νερά αν έχει, είναι μια χαρά», όπως λέει ένα παλιό ρητό), και ξαφνικά τα… θυμόμαστε όταν κάτι ξεκινά να μην πηγαίνει καλά στον κινητήρα… Πολλές φορές, η αμέλεια αντικατάστασης αυτού του φθηνού ανταλλακτικού, έχει ακριβές συνέπειες.
Με χαλασμένο μπουζί ρετάρει ο κινητήρας και καίει περισσότερα
Τα μπουζί είναι αναλώσιμα, και με τη χρήση φθείρονται. Το διάκενο (το κενό δηλαδή μεταξύ της ακίδας και της ακίδας γείωσης) με την φθορά αυξάνεται, και η σπίθα που παράγεται έχει μικρότερη ισχύ. Παράλληλα, τα κατάλοιπα από την καύση της βενζίνης επικάθονται επάνω στο μπουζί, μειώνοντας επίσης την ισχύ του σπινθήρα.
Στην περίπτωση που ο κινητήρας «καίει» αρκετά λάδια, τότε τα μπουζί λαδώνονται και μπορεί να σταματήσουν να δουλεύουν.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία του κινητήρα, ο οποίος θα παρουσιάζει αυξημένη κατανάλωση και μειωμένη απόδοση, ενώ αργότερα θα ξεκινήσει να ρετάρει, δηλαδή να κάνει «κοψίματα», αφού ο κύλινδρος που θα είναι χωρίς ισχυρό σπινθήρα, ουσιαστικά δεν θα λειτουργεί.
Αν το αφήσεις έτσι, μπορεί να καταστρέψεις το μοτέρ σου
Όταν δεν υπάρχει ανάφλεξη του μείγματος βενζίνης-αέρα που βρίσκεται στον κύλινδρο, τότε αυτό περνάει άκαυτο στο σύστημα εξάτμισης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον καταλύτη, η αλλαγή του οποίου μπορεί να κοστίσει από 120 έως και 700 ευρώ, ανάλογα τον τύπο του αυτοκινήτου. Μπορούν να υπάρξουν όμως και πιο σημαντικές συνέπειες, αφού η άκαυτη βενζίνη ουσιαστικά «ξεπλένει» το προστατευτικό φιλμ λαδιού που σχηματίζεται και αυξάνει σημαντικά τη φθορά στον κύλινδρο και το πιστόνι, δηλαδή στον κορμό του κινητήρα.
Έχουν κόστος γύρω στα 15 ευρώ και αντέχουν περίπου 40.000 χιλιόμετρα
Όπως αναφέραμε, τα μπουζί είναι αναλώσιμα και φθηνά σαν ανταλλακτικά. Μία τετράδα «απλών» μπουζί για ένα συμβατικό αυτοκίνητο κοστίζει γύρω στα 15 ευρώ, με τους κατασκευαστές να αναφέρουν πως χρειάζονται αλλαγή κάθε 30-40.000 χιλιόμετρα. Παράλληλα, υπάρχουν μπουζί πλατίνας, τα οποία έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής (70-80.000 χιλιόμετρα), καθώς και ιριδίου που είναι αρκετά πιο ακριβά και μπορεί να «αντέξουν» μέχρι και 120.000 χιλιόμετρα.
Επιπλέον, τα μπουζί χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με τη θερμοκρασία του σπινθήρα που παράγουν: Θερμά, ενδιάμεσα και ψυχρά. Τα ενδιάμεσα είναι ιδανικά για τους συνηθισμένους κινητήρες, οι οποίοι δεν έχουν κάποια μετατροπή και λειτουργούν στα εργοστασιακά πρότυπα. Τα θερμά μπουζί διατηρούν υψηλότερη θερμοκρασία μέσα στο θάλαμο καύσης, κάτι που είναι ωφέλιμο εάν πρέπει να καίγεται περισσότερο το λάδι και οι διάφορες επικαθήσεις. Αντιθέτως, τα ψυχρά μπουζί συμβάλλουν στο να διατηρηθεί χαμηλότερη θερμοκρασία στο θάλαμο.
Ένας εργοστασιακός κινητήρας χωρίς μετατροπές πρέπει να χρησιμοποιεί μπουζί ενδιάμεσης θερμοκρασίας.
Επίσης, συνιστούμε να επιλέγετε μπουζί με προδιαγραφές που συνιστά ο κατασκευαστής, και να μην κάνετε «πειράματα», αφού υπάρχει ο κίνδυνος πρόκλησης ζημιάς (μέχρι και πιστόνια έχουν τρυπήσει από λάθος μπουζί…).
Το χρώμα που παίρνουν από τη χρήση δείχνει την κατάσταση και την υγεία του κινητήρα σου
Όταν έρθει η ώρα της αλλαγής, μία σοφή κίνηση είναι να παρατηρήσουμε την εμφάνιση των μπουζί που μόλις αφαιρέσαμε, αφού το χρώμα τους δείχνει την κατάσταση και τη λειτουργία του κινητήρα.
- Αν το χρώμα στην ακίδα του μπουζί είναι καφέ, γκρίζο ή χρυσοκίτρινο, δείχνει πως όλα «δουλεύουν» σωστά.
- Λευκές επικαθήσεις σημαίνουν πως ο κινητήρας «καίει λάδι», ή ότι το λιπαντικό είναι κακής ποιότητας.
- Αν παρατηρήσετε μαύρες επικαθήσεις αιθάλης, τότε το μείγμα είναι πολύ πλούσιο, ή υπάρχει κάποια ζημιά στην ανάφλεξη. Ίσως να χρησιμοποιείτε πολύ ψυχρό μπουζί.
- Ιδιαίτερα λαδωμένα μπουζί δείχνουν πως ο κινητήρα είναι αρκετά φθαρμένος και καίει πολλά λάδια, ή έχει κάποιο άλλο, σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας.
- Τέλος, αν η ακίδα είναι λιωμένη, ή έχει λευκά στίγματα, τότε το μπουζί έχει υπερθερμανθεί λόγω υπερβολικής προπορείας (αβανς), ή ενδέχεται να υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα ψύξης. Αλλιώς, έχει χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα θερμό μπουζί.
Πηγή: autoagora.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ