Απελευθερωμένη από τα… δεσμά των σκληρών διαπραγματεύσεων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης που εμπόδιζε –τουλάχιστον αυτό αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη- την προώθηση κάθε νομοθετικής πρωτοβουλίας που δεν εντασσόταν στα «προαπαιτούμενα», η κυβέρνηση ετοιμάζεται αν στείλει στη Βουλή σειρά νομοσχεδίων.
Μεταξύ αυτών, και η πολλαπλώς εξαγγελθείσα μεταρρύθμιση για την τόνωση των ηλεκτρονικών πληρωμών. Το υπουργείο Οικονομικών, θέλει να ενεργοποιήσει το νομοσχέδιο μέσα στο 2016 έστω και πιλοτικά
Σύμφωνα με ανώτατο κυβερνητικό παράγοντα, οι βασικές αρχές στις οποίες θα στηρίζεται το νομοσχέδιο θα είναι οι εξής:
1. Για την εξασφάλιση του αφορολογήτου από μισθωτούς, συνταξιούχους αλλά και αγρότες, θα απαιτείται η πραγματοποίηση πληρωμών των συναλλαγών μέσω τραπεζικού συστήματος. Δεκτές θα γίνονται οι πληρωμές με πιστωτικές κάρτες, με χρεωστικές κάρτες, με μεταφορές χρημάτων από τραπεζικό λογαριασμό σε τραπεζικό λογαριασμό (ακόμη και μέσω e-banking).
2. Οι πληρωμές που θα πρέπει να γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος, θα υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος. Όσο μεγαλύτερο θα είναι το εισόδημα, τόσο υψηλότερο θα είναι και το ποσοστό των πληρωμών που θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι πληρώθηκαν με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα. Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου, προβλέπει κλίμακα συντελεστών με τον κατώτατο συντελεστή να διαμορφώνεται στο 10% για τους έχοντες το χαμηλότερο εισόδημα και στο 40-50% για αυτούς που δηλώνουν τα περισσότερα. Έτσι, η φορολογική έκπτωση για μισθωτό που δηλώνει ποσά της τάξεως των 6000-7000 ευρώ τον χρόνο, θα εξασφαλίζεται ακόμη και αν οι ηλεκτρονικές πληρωμές περιορίζονται στα 600-700 ευρώ ετησίως σε αντίθεση με τους έχοντες υψηλά εισοδήματα οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν ηλεκτρονικές πληρωμές ή «πλαστικές» πληρωμές ακόμη και δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Να σημειωθεί ότι τα χαμηλά ποσοστά της τάξεως του 10-20% θα ισχύσουν στο πιλοτικό στάδιο λόγω καθυστέρησης εφαρμογής του μέτρου. Από το 2017, και εφόσον το σύστημα λειτουργήσει ικανοποιητικά, θα ανέβουν και οι συντελεστές σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα ενώ θα εξαλειφθούν οι συντελεστές του 10-20%
3. Από την υποχρέωση των ηλεκτρονικών πληρωμών, θα εξαιρούνται άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών (ή 70 ετών ανάλογα με το ποια θα είναι η τελική απόφαση). Το ηλικιακό όριο θα τεθεί προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα με τους συνταξιούχους οι οποίοι παρά το γεγονός ότι έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση των ATΜs μετά την επιβολή των capital controls, ακόμη δεν έχουν εντρυφήσει στις πληρωμές των αγορών τους με χρεωστική κάρτα.
4. Για τις εξαιρέσεις, θα θεσπιστούν και κριτήρια… εντοπιότητας. Θέλοντας να απαλλάξει, τουλάχιστον κατά το πιλοτικό στάδιο, τις επιχειρήσεις των περιοχών με λιγότερους από 3000 κατοίκους από το άγχος να εφοδιαστούν άμεσα με συσκευές POS, το υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να εξαιρέσει από το μέτρο τους φορολογούμενους που έχουν δηλωθεί σε μικρά νησιά, ορεινά χωριά κλπ. Η εξαίρεση θα έχει συγκεκριμένη διάρκεια και θα αρθεί μόλις δοκιμαστεί το σύστημα στην πράξη.
5. Οι συναλλαγές που θα λαμβάνονται υπόψη για να κριθεί αν επιτυγχάνεται το όριο που προβλέπει ο νόμος θα είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με ίσχυαν μέχρι σήμερα για ανάλογα μέτρα τόνωσης της έκδοσης αποδείξεων. Έτσι, δεν θα λαμβάνονται υπόψη μόνο οι πληρωμές για αγορά καταναλωτικών αγαθών αλλά και καταβολές για άλλες συναλλαγές όπως οι πληρωμές ενοικίων, οι καταβολές δόσεων κλπ. Θα εξαιρούνται πάντως οι συναλλαγές για τις οποίες υπάρχει ειδικό καθεστώς έκπτωσης όπως είναι για παράδειγμα, οι ιατρικές δαπάνες.
Η σύνδεση των πληρωμών με τη φορολογική κλίμακα θα είναι άμεση. Δηλαδή, για να δοθεί ολόκληρη η φορολογική έκπτωση, θα πρέπει να συγκεντρώνονται όλες οι ηλεκτρονικές πληρωμές που θα αντιστοιχούν στο εισόδημα. Για παράδειγμα, μισθωτός έχει εισόδημα 20.000 ευρώ και του ζητείται να κάνει ηλεκτρονικές πληρωμές που αντιστοιχούν στο 20% του εισοδήματός του δηλαδή 4000 ευρώ. Πραγματοποιεί όμως πληρωμές μόλις 2000 ευρώ. Στον συγκεκριμένο φορολογούμενο αντιστοιχεί φορολογική έκπτωση 1800 ευρώ με τα νέα δεδομένα αν υποτεθεί ότι δεν έχει προστατευόμενα τέκνα Από τη στιγμή όμως που ο φορολογούμενος δεν κατορθώνει να συγκεντρώσει την απαιτούμενη αξία των ηλεκτρονικών πληρωμών, η φορολογική έκπτωση θα περιοριστεί κατά ανάλογο ποσοστό, στη συγκεκριμένη περίπτωση κατά 50%. Άρα, η μη ανταπόκριση στη διενέργεια των ηλεκτρονικών πληρωμών, θα κοστίσει στον συγκεκριμένο φορολογούμενο περίπου 900 ευρώ επιπλέον των μέτρων που θα φορτωθεί ούτως ή άλλως.
Ο βασικός «κορμός» του νομοσχεδίου έχει ήδη ετοιμαστεί από το υπουργείο Οικονομικών. Ωστόσο, για να πάρει την τελική του μορφή, θα πρέπει να κλείσει η συνεργασία και το με το υπουργείο Οικονομίας καθώς η υλοποίηση προϋποθέτει στενή συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων με τις τράπεζες και τη επίλυση πλήθους τεχνικών δυσκολιών που αναμένεται να προκύψουν στην πορεία. Με την ψήφιση του νομοσχεδίου και την υλοποίηση του σχεδίου έστω και σε πιλοτικό στάδιο, το υπουργείο Οικονομοικών θα πρέπει να βρει τρόπο αντιστοίχισης των συναλλαγών κάθε κάρτας (χρεωστικής, πιστωτικής) ή κάθε λογαριασμού με έναν συγκεκριμένο Αριθμό Φορολογικού Μητρώου. Αυτό δεν θα είναι εύκολο ειδικά από τη στιγμή που κάθε φορολογούμενος έχει στην κατοχή του πολλές κάρτες και πολλούς τραπεζικούς λογαριασμούς. Ακόμη περισσότερες δυσκολίες θα ανακύψουν με τους κοινούς λογαριασμούς. Σε ποιον ΑΦΜ θα αντιστοιχίζεται μια πληρωμή που θα γίνεται μέσα από έναν κοινό λογαριασμό;
Μεταξύ αυτών, και η πολλαπλώς εξαγγελθείσα μεταρρύθμιση για την τόνωση των ηλεκτρονικών πληρωμών. Το υπουργείο Οικονομικών, θέλει να ενεργοποιήσει το νομοσχέδιο μέσα στο 2016 έστω και πιλοτικά
Σύμφωνα με ανώτατο κυβερνητικό παράγοντα, οι βασικές αρχές στις οποίες θα στηρίζεται το νομοσχέδιο θα είναι οι εξής:
1. Για την εξασφάλιση του αφορολογήτου από μισθωτούς, συνταξιούχους αλλά και αγρότες, θα απαιτείται η πραγματοποίηση πληρωμών των συναλλαγών μέσω τραπεζικού συστήματος. Δεκτές θα γίνονται οι πληρωμές με πιστωτικές κάρτες, με χρεωστικές κάρτες, με μεταφορές χρημάτων από τραπεζικό λογαριασμό σε τραπεζικό λογαριασμό (ακόμη και μέσω e-banking).
2. Οι πληρωμές που θα πρέπει να γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος, θα υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος. Όσο μεγαλύτερο θα είναι το εισόδημα, τόσο υψηλότερο θα είναι και το ποσοστό των πληρωμών που θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι πληρώθηκαν με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα. Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου, προβλέπει κλίμακα συντελεστών με τον κατώτατο συντελεστή να διαμορφώνεται στο 10% για τους έχοντες το χαμηλότερο εισόδημα και στο 40-50% για αυτούς που δηλώνουν τα περισσότερα. Έτσι, η φορολογική έκπτωση για μισθωτό που δηλώνει ποσά της τάξεως των 6000-7000 ευρώ τον χρόνο, θα εξασφαλίζεται ακόμη και αν οι ηλεκτρονικές πληρωμές περιορίζονται στα 600-700 ευρώ ετησίως σε αντίθεση με τους έχοντες υψηλά εισοδήματα οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν ηλεκτρονικές πληρωμές ή «πλαστικές» πληρωμές ακόμη και δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Να σημειωθεί ότι τα χαμηλά ποσοστά της τάξεως του 10-20% θα ισχύσουν στο πιλοτικό στάδιο λόγω καθυστέρησης εφαρμογής του μέτρου. Από το 2017, και εφόσον το σύστημα λειτουργήσει ικανοποιητικά, θα ανέβουν και οι συντελεστές σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα ενώ θα εξαλειφθούν οι συντελεστές του 10-20%
3. Από την υποχρέωση των ηλεκτρονικών πληρωμών, θα εξαιρούνται άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών (ή 70 ετών ανάλογα με το ποια θα είναι η τελική απόφαση). Το ηλικιακό όριο θα τεθεί προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα με τους συνταξιούχους οι οποίοι παρά το γεγονός ότι έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση των ATΜs μετά την επιβολή των capital controls, ακόμη δεν έχουν εντρυφήσει στις πληρωμές των αγορών τους με χρεωστική κάρτα.
4. Για τις εξαιρέσεις, θα θεσπιστούν και κριτήρια… εντοπιότητας. Θέλοντας να απαλλάξει, τουλάχιστον κατά το πιλοτικό στάδιο, τις επιχειρήσεις των περιοχών με λιγότερους από 3000 κατοίκους από το άγχος να εφοδιαστούν άμεσα με συσκευές POS, το υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να εξαιρέσει από το μέτρο τους φορολογούμενους που έχουν δηλωθεί σε μικρά νησιά, ορεινά χωριά κλπ. Η εξαίρεση θα έχει συγκεκριμένη διάρκεια και θα αρθεί μόλις δοκιμαστεί το σύστημα στην πράξη.
5. Οι συναλλαγές που θα λαμβάνονται υπόψη για να κριθεί αν επιτυγχάνεται το όριο που προβλέπει ο νόμος θα είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με ίσχυαν μέχρι σήμερα για ανάλογα μέτρα τόνωσης της έκδοσης αποδείξεων. Έτσι, δεν θα λαμβάνονται υπόψη μόνο οι πληρωμές για αγορά καταναλωτικών αγαθών αλλά και καταβολές για άλλες συναλλαγές όπως οι πληρωμές ενοικίων, οι καταβολές δόσεων κλπ. Θα εξαιρούνται πάντως οι συναλλαγές για τις οποίες υπάρχει ειδικό καθεστώς έκπτωσης όπως είναι για παράδειγμα, οι ιατρικές δαπάνες.
Η σύνδεση των πληρωμών με τη φορολογική κλίμακα θα είναι άμεση. Δηλαδή, για να δοθεί ολόκληρη η φορολογική έκπτωση, θα πρέπει να συγκεντρώνονται όλες οι ηλεκτρονικές πληρωμές που θα αντιστοιχούν στο εισόδημα. Για παράδειγμα, μισθωτός έχει εισόδημα 20.000 ευρώ και του ζητείται να κάνει ηλεκτρονικές πληρωμές που αντιστοιχούν στο 20% του εισοδήματός του δηλαδή 4000 ευρώ. Πραγματοποιεί όμως πληρωμές μόλις 2000 ευρώ. Στον συγκεκριμένο φορολογούμενο αντιστοιχεί φορολογική έκπτωση 1800 ευρώ με τα νέα δεδομένα αν υποτεθεί ότι δεν έχει προστατευόμενα τέκνα Από τη στιγμή όμως που ο φορολογούμενος δεν κατορθώνει να συγκεντρώσει την απαιτούμενη αξία των ηλεκτρονικών πληρωμών, η φορολογική έκπτωση θα περιοριστεί κατά ανάλογο ποσοστό, στη συγκεκριμένη περίπτωση κατά 50%. Άρα, η μη ανταπόκριση στη διενέργεια των ηλεκτρονικών πληρωμών, θα κοστίσει στον συγκεκριμένο φορολογούμενο περίπου 900 ευρώ επιπλέον των μέτρων που θα φορτωθεί ούτως ή άλλως.
Ο βασικός «κορμός» του νομοσχεδίου έχει ήδη ετοιμαστεί από το υπουργείο Οικονομικών. Ωστόσο, για να πάρει την τελική του μορφή, θα πρέπει να κλείσει η συνεργασία και το με το υπουργείο Οικονομίας καθώς η υλοποίηση προϋποθέτει στενή συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων με τις τράπεζες και τη επίλυση πλήθους τεχνικών δυσκολιών που αναμένεται να προκύψουν στην πορεία. Με την ψήφιση του νομοσχεδίου και την υλοποίηση του σχεδίου έστω και σε πιλοτικό στάδιο, το υπουργείο Οικονομοικών θα πρέπει να βρει τρόπο αντιστοίχισης των συναλλαγών κάθε κάρτας (χρεωστικής, πιστωτικής) ή κάθε λογαριασμού με έναν συγκεκριμένο Αριθμό Φορολογικού Μητρώου. Αυτό δεν θα είναι εύκολο ειδικά από τη στιγμή που κάθε φορολογούμενος έχει στην κατοχή του πολλές κάρτες και πολλούς τραπεζικούς λογαριασμούς. Ακόμη περισσότερες δυσκολίες θα ανακύψουν με τους κοινούς λογαριασμούς. Σε ποιον ΑΦΜ θα αντιστοιχίζεται μια πληρωμή που θα γίνεται μέσα από έναν κοινό λογαριασμό;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ