ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 2014
I NEED A HERO
Πολύτιμες Ύλες σε Σπουδαίους Καιρούς - Παράλληλο Πρόγραμμα
ΒΙΑΙΟ ΜΕΤΑΞΙ: ΠΕΝΘΙΜΑ ΠΕΠΛΑ ΩΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΝΗΜΗΣ
Kalos&Klio
Επιμέλεια: Παναγής Κουτσοκώστας
Εγκαίνια: 30 Ιανουαρίου 2015, ώρα: 20:00
Διάρκεια: 30/1 - 31/3/2015
Ωράριο: Δε-Κυ: 9:00-16:00
Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μανόλη Ανδρόνικου 6, Θεσσαλονίκη
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2014 με τη θεματική «I NEED A HERO-Πολύτιμες Ύλες σε Σπουδαίους Καιρούς» (Κεντρική Επιμέλεια: Δημήτρης Μιχάλαρος, Ανθή Αργυρίου, Παναγής Κουτσοκώστας), που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Παρά Θιν’ Αλός του Δήμου Καλαμαριάς, οργανώνει στο Παράλληλο Πρόγραμμά του σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης την έκθεση του εικαστικού διδύμου Kalos&Klio «Βίαιο Μετάξι: Πένθιμα Πέπλα ως Αντικείμενα Μνήμης», που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, σε επιμέλεια του Παναγή Κουτσοκώστα.
Το εικαστικό έργο Βίαιο Μετάξι δανείζεται τον τίτλο του συμβολικά από τον αμφιλεγόμενο —στη σημερινή εποχή— παραδοσιακό τρόπο εξαγωγής οργανικού μεταξιού, ο οποίος εμπεριέχει τη βίαιη διαδικασία θανάτωσης του μεταξοσκώληκα με βρασμό, μία πρακτική που διασφαλίζει την εξαγωγή μεταξιού υψηλής ποιότητας. Πρόκειται για μία εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, που αποτελείται από μία σειρά δώδεκα εκτυπωμένων έργων σε οργανικό μετάξι με τη μορφή μαντήλας-πέπλου, η οποία ως σύνολο πραγματεύεται το φαινόμενο της βίας ανά τον κόσμο συμβολικά και μεταφορικά, δίνοντάς του κοινωνικές προεκτάσεις, ενώ περιλαμβάνεται επίσης και ένα αρχείο που αποτελείται από κείμενα και εικόνες, το οποίο περιγράφει δώδεκα διαφορετικά παραδείγματα βίας σε παγκόσμια κλίμακα.
Επιμελητής
Παναγής Κουτσοκώστας
Κείμενα & έρευνα αρχείου
Kalos&Klio
Παναγής Κουτσοκώστας
Παραγωγή έκθεσης
Πεδίο Δράσης Κόδρα
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Τεχνική υποστήριξη
Στέλιος Καραμπίκας, αρχιτεχνίτης Α.Μ.Θ.
Χρήστος Πλιάκος, αρχιτεχνίτης, Α.Μ.Θ.
Χαράλαμπος Παπάζογλου, τεχνίτης, Α.Μ.Θ.
Οπτική ταυτότητα Πεδίου Δράσης Κόδρα
Δημιουργικό: katArt-e
Γραφιστικά: Κατερίνα Σταφυλίδου
Οπτική ταυτότητα έκθεσης Violent Silk / Σχεδιασμός και τυπογραφική επιμέλεια λευκώματος «Kalos&Klio: Βίαιο Μετάξι»
Νικολέττα Αντωνοπούλου
Επικοινωνία
pSari visual productions
Αγνή Αποστολίδου, Α.Μ.Θ.
Μεταφράσεις
Φαίη Μαγκούτη (Interpretit)
———
[…] Ο ίδιος ο τρόπος της σύνθεσης των μεταξωτών πέπλων, αναγωγή στα πέπλα της αρχαιότητας αλλά και των ημερών μας, προκαλεί με τη βιαιότητα των δυνατών και συχνά αντιφατικών συνθέσεων και των φαινομενικά ασύνδετων μεταξύ τους διαδικτυακών πληροφοριών. Τα έργα αποκτούν, έτσι, μία πολυσημία και κερδίζουν επάξια μία θέση έκθεσης στο Μουσείο, έναν τόπο όπου οι πρισματικές οπτικές, οι αμφισημίες, η αμφισβήτηση των δογματικών απόψεων και οι προτάσεις αποκατάστασης αδικιών και βιαιοτήτων του ανθρώπινου βίου, βρίσκουν κατ’ εξοχήν καταφύγιο μέσα από τις πολυεπίπεδες ερμηνείες των τεχνουργημάτων της Αρχαιότητας. […]
Πολυξένη Αδάμ-Βελένη
[…] Το Βίαιο Μετάξι έχει έναν αμφίθυμο χαρακτήρα. Το πολύτιμο υλικό με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τα έντονα χρώματα αποκρύπτει σε πρώτο επίπεδο οποιαδήποτε συνάφεια με φαινόμενα βίας. Το βλέμμα μαγνητίζεται από τα πολύπλοκα σχέδια και τη στιλπνότητα του υλικού και η αφήγηση μοιάζει να εξαφανίζεται. Όμως, η διαλεκτική που αναπτύσσεται μεταξύ υλικού και περιεχομένου αποκαλύπτει τη βιαιότητα που βρίσκεται στον πυρήνα του έργου. Αυτό που επιδαψιλεύει το Βίαιο Μετάξι είναι μία ειλικρινή διέξοδο, μία αποκάλυψη της βίας σε κάθε πέπλο ξεχωριστά, έναν καγχασμό σε κάθε ανθρώπινη βιαιότητα. Στο τέλος, το εικαστικό έργο είναι μία μετατροπή κάθε βίαιης πράξης σε ένα μεταξένιο δάκρυ μνήμης.
Παναγής Κουτσοκώστας
[…] Αν ο Δρόμος του Μεταξιού άνθισε χάρη στις μακρόχρονες περιόδους ηρεμίας που πρόσφεραν η Αλεξανδρινή Ειρήνη, η Pax Romana, η Σασσανιδική Περσία και, αργότερα, η επικράτηση Σελτζούκων, Οθωμανών και Μογγόλων κατά μήκους των πολυάριθμων παραφυάδων του περίφημου «δρόμου», σήμερα δεν μπορούμε να διακρίνουμε παρά δύο δυνατότητες. Από την μια τον αχανή δρόμο της (ειρηνικής;) διαδικτυακής επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών και από την άλλη τους αιματοβαμμένους ναυτικούς δρόμους γεμάτους με πειρατές, λαθρεμπόρους και διακινητές ανθρώπινων κουφαριών. Ανάμεσα στα δύο υπάρχει βέβαια ο ανέμελος τουρισμός, οι παραλίες, τα θέρετρα και τα κοκτέιλ με μπανάνες. Αυτά όμως δεν ενδιαφέρουν τους Kalos&Klio και δεν περιέχονται στη δουλειά τους αυτή, που είναι πιθανότατα, η πιο ώριμη και σημαντική μέχρι τώρα…
Θανάσης Μουτσόπουλος
[…] Το κάθε πέπλο εν τέλει είναι ένα «αντικείμενο μνήμης», η εικαστική δύναμη του οποίου δεν έγκειται στη μοναδικότητα των στοιχείων του, δηλαδή στη μοναδικότητα της κάθε χαρακιάς, αλλά στον καταιγιστικό και πληθωρικό συσχετισμό της συνύπαρξης τους. Πρόκειται για έναν συσχετισμό πυκνό, ο οποίος μέσα από τη συνεκτικότητά του δεν επαναλαμβάνεται ποτέ. Διότι προσπερνά τα έθνη, τους πολιτισμούς, τις τάξεις, τις ηλικίες, τα φύλα, ενώ αναφέρεται σ’ αυτά. Για την ακρίβεια, τα διαπερνά με ένα αόρατο νήμα. Το νήμα αυτό είναι το μετάξι. Ένα μετάξι βίαιο. Ένα βίαιο μετάξι, το οποίο υφαίνεται από τα χέρια του δίδυμου Kalos&Klio σε έναν αλησμόνητο καμβά, σε έναν καμβά μνήμης.
Βάνα Τεντοκάλη
[…] Κάθε μεταξωτό πέπλο λειτουργεί ως μία μικρή αποκαλυπτική αφήγηση ως προς το θέμα της βίας που διαπραγματεύεται και εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αισθητικοποίηση της βίας στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία. Σε όλο τον κόσμο το φαινόμενο της βίας συχνά εκδηλώνεται ως μαζικά αντίποινα ή συμπεριφορά εκδίκησης, η οποία εδράζει κάθε φορά σε μία βαθιά ριζωμένη κουλτούρα, σε παραδοσιακές πρακτικές, σε συστήματα αξιών και σε κοινωνικούς θεσμούς. Ποικίλες εκφάνσεις βίας που άλλοτε είναι θεσμοθετημένη ως δημόσια και άλλοτε βρίσκεται στα όρια της κοινωνικής αποδοχής, όπως για παράδειγμα η Θανατική Ποινή που εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε κάποιες πολιτείες της πολιτισμένης Αμερικής, ο θάνατος δια λιθοβολισμού στο Ιράν, η διεθνής εμπορία ανθρώπων, η μαζική εκμετάλλευση των εργατών σε εργοστάσια της Κίνας και των «αναπτυσσόμενων χωρών», η άνιση κατανομή πρώτων υλών και δημόσιου πλούτου, καθώς και η παγκόσμια αναταραχή που δημιουργεί η περίφημη ευρωπαϊκή οικονομική κρίση, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται η σειρά των έργων Βίαιο Μετάξι. […]
Kalos&Klio
———
*Με αφορμή την έκθεση, οι εκδόσεις ΙΑΝΟΣ κυκλοφορούν λεύκωμα με τίτλο «Kalos&Klio: Βίαιο Μετάξι» σε επιμέλεια του Παναγή Κουτσοκώστα, βασισμένο στην έρευνα και στα έργα των Kalos&Klio. Επιμελητικό κείμενο: Παναγής Κουτσοκώστας, συμπληρωματικά κείμενα: Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, Ανθή Αργυρίου, Kalos&Klio, Δημήτρης Μιχάλαρος, Θανάσης Μουτσόπουλος, Βάνα Τεντοκάλη (ISBN: 978–618–5141–05–9, © ΕΚ∆ΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟS, ΘΕΣΣΑΛΟNIKH, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015)
Action Field Kodra
Ex cultural organization bulding
Komninon 60, Postal Code 55 132
Τel.:+30 2313.314.579
web: www.actionfieldkodra.gr
e-mail: info@actionfieldkodra.gr
ACTION FIELD KODRA 2014
I NEED A HERO
Valuable Matters in Valuable Times
Parallel Program
VIOLENT SILK: MOURNING VEILS AS OBJECTS OF MEMORY
Kalos&Klio
Curator: Panagis Koutsokostas
Opening: January 30, 2015, starting at 20:00
Duration: 30/1 - 31/3/2015
Opening Hours: Mo-Sun: 09:00-16:00
Temporary Exhibitions Hall
Archaeological Museum of Thessaloniki, Manolis Andronikos Street 6, Thessaloniki
PRESS RELEASE
Action Field Kodra 2014 titled “I NEED A HERO-Valuable Matters in Valuable Times" (Main Curators: Dimitris Mihalaros, Anthi Argyriou, Panagis Koutsokostas) a contemporary art festival organized in the context of Para Thin’ Alos of Municipality of Kalamaria, presents in this year’ s Parallel Program in collaboration with the Archaeological Museum of Thessaloniki the exhibition “Violent Silk: Mourning Veils as Objects of Memory" by the artist duo Kalos&Klio in the Archaeological Museum of Thessaloniki, curated by Panagis Koutsokostas.
The title Violent Silk follows the controversial manufacturing production of silk, a traditional process that exports silk of the higher quality by boiling and killing the silkworm. To comment on this violent method and explore its connotations, the exhibition showcases a series of twelve artworks printed on silk fabric and presented as mourning veils form a symbolical “worn world”, as a reference to cultural memory and identity and includes also an archive of texts and images which describes twelve different examples of violence on a global scale.
Curator
Panagis Koutsokostas
Αrchive texts & research
Kalos&Klio
Panagis Koutsokostas
Exhibition production
Action Field Kodra
Archaeological Museum of Thessaloniki
Technical support
Stelios Karampikas, master craftsman, A.M.TH.
Christos Pliakos, master craftsman, A.M.TH.
Charalampos Papazoglou, craftsman, A.M.TH.
Visual identity of Action Field Kodra
Creative: katArt-e
Graphic design: Katerina Stafylidou
Visual identity of the exhibition Violent Silk / Layout & typographic design of the book "Kalos&Klio: Violent Silk"
Nicoletta Antonopoulou
Communication
pSari visual productions
Agni Apostolidou, A.M.TH.
Translations
Faye Magkouti (Interpretit)
*For Press Kit click here
———
[…] The way of the composition of those silk veils, which refer to both ancient and contemporary veils, provokes with the violence of its strong and often paradox compositions and the seemingly unconnected internet information. The works become thus polysemous and it is worth exhibiting them in our Museum, a place where prismatic views, ambiguity, calling dogmatic opinions into question and proposals for redemption of injustice and violence in human life, find sanctuary through the multileveled interpretations of the antique artifacts. […]
Polyxeni Adam-Veleni
[…] The Violent Silk is ambiguous. The valuable material with the repeated patterns and the bold colors hides at a first level every relation to violence. The eye is mesmerized by the complex shapes and the shimmer of the material and the narrative seems to disappear. The dialectic however between the material and the content unveils the violence which lies at the core of the work. Violent Silk offers above all a true way out, an unveiling of violence with each different veil, a jeer to every human violent act. Finally, the work of art is a transformation of every violent act to a silk tear of memory.
Panagis Koutsokostas
[…] If the Silk Road flourished due to the long periods of tranquility at the time of the Alexandrian Peace, the Pax Romana, and the Sassanian Persia and later due to the prevalence of the Seljuks, the Ottomans and the Mongols across many offshoots of the famous "Road", today we cannot discern but two possibilities. On one side there is the vast (peaceful?) road of online communication and exchange of information and on the other there is the blood-soaked sea roads filled with pirates, smugglers and traffickers of human carcasses. Between these two there is of course the phenomenon of carefree tourism, beaches, resorts and banana cocktails. But all these do not interest Kalos&Klio and therefore are not contained in this work, which is probably their most mature and important so far…
Thanasis Moutsopoulos
[…] Every veil is an “object of memory”, whose visual power does not lie to the unique character of its elements, which is the unique character of every cut, but to the pluralistic association of their co-existence. It is a dense association, which despite being coherent, it is never repeated. It goes beyond nations, civilizations, classes, ages, sexes while at the same time referring to them. More precisely it connects them with an invisible thread. A silk thread. A violent silk. A violent silk, which is woven by the hands of Kalos&Klio, to an unforgettable canvas, a canvas of memory.
Vana Tentokali
[…] Each silk mourning veil converses to a single theme of violence, it unveils and raises questions on the aestheticization of violence in our consumer society, it questions the stereotypes that exist for this object in the western world and it addresses the phenomenon of violence in both institutional frameworks and informal justice structures. Violence is often manifested as massive retaliatory behaviour based on deep rooted culture norms, traditional practices, value systems and social institutions worldwide. Violent phenomena of cruel public punishment such as the still enforced death penalty, the barbarous death by stoning, human trafficking and the massive exploitation of people in China’s factories along with the unequal distribution of wealth that created the infamous Greek-European Dept Crisis are some of the violent phenomena the works discuss. […]
Kalos&Klio
———
*On the occasion of the exhibition, the book “Kalos&Klio: Violent Silk” will be printed by IANOS Publications, edited by Panagis Koutsokostas and based on the artworks and research of the artist duo Kalos&Klio. Curatorial text by: Panagis Koutsokostas, following texts by: Anthi Argyriou, Polyxeni Adam-Veleni, Kalos&Klio, Dimitris Michalaros, Thanasis Moutsopoulos, Vana Tentokali. (ISBN: 978–618–5141–05–9, © ΙΑΝΟS PUBLICATIONS, THESSALONIKI, JANUARY 2015)
I NEED A HERO
Πολύτιμες Ύλες σε Σπουδαίους Καιρούς - Παράλληλο Πρόγραμμα
ΒΙΑΙΟ ΜΕΤΑΞΙ: ΠΕΝΘΙΜΑ ΠΕΠΛΑ ΩΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΝΗΜΗΣ
Kalos&Klio
Επιμέλεια: Παναγής Κουτσοκώστας
Εγκαίνια: 30 Ιανουαρίου 2015, ώρα: 20:00
Διάρκεια: 30/1 - 31/3/2015
Ωράριο: Δε-Κυ: 9:00-16:00
Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μανόλη Ανδρόνικου 6, Θεσσαλονίκη
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2014 με τη θεματική «I NEED A HERO-Πολύτιμες Ύλες σε Σπουδαίους Καιρούς» (Κεντρική Επιμέλεια: Δημήτρης Μιχάλαρος, Ανθή Αργυρίου, Παναγής Κουτσοκώστας), που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Παρά Θιν’ Αλός του Δήμου Καλαμαριάς, οργανώνει στο Παράλληλο Πρόγραμμά του σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης την έκθεση του εικαστικού διδύμου Kalos&Klio «Βίαιο Μετάξι: Πένθιμα Πέπλα ως Αντικείμενα Μνήμης», που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, σε επιμέλεια του Παναγή Κουτσοκώστα.
Το εικαστικό έργο Βίαιο Μετάξι δανείζεται τον τίτλο του συμβολικά από τον αμφιλεγόμενο —στη σημερινή εποχή— παραδοσιακό τρόπο εξαγωγής οργανικού μεταξιού, ο οποίος εμπεριέχει τη βίαιη διαδικασία θανάτωσης του μεταξοσκώληκα με βρασμό, μία πρακτική που διασφαλίζει την εξαγωγή μεταξιού υψηλής ποιότητας. Πρόκειται για μία εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, που αποτελείται από μία σειρά δώδεκα εκτυπωμένων έργων σε οργανικό μετάξι με τη μορφή μαντήλας-πέπλου, η οποία ως σύνολο πραγματεύεται το φαινόμενο της βίας ανά τον κόσμο συμβολικά και μεταφορικά, δίνοντάς του κοινωνικές προεκτάσεις, ενώ περιλαμβάνεται επίσης και ένα αρχείο που αποτελείται από κείμενα και εικόνες, το οποίο περιγράφει δώδεκα διαφορετικά παραδείγματα βίας σε παγκόσμια κλίμακα.
Επιμελητής
Παναγής Κουτσοκώστας
Κείμενα & έρευνα αρχείου
Kalos&Klio
Παναγής Κουτσοκώστας
Παραγωγή έκθεσης
Πεδίο Δράσης Κόδρα
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Τεχνική υποστήριξη
Στέλιος Καραμπίκας, αρχιτεχνίτης Α.Μ.Θ.
Χρήστος Πλιάκος, αρχιτεχνίτης, Α.Μ.Θ.
Χαράλαμπος Παπάζογλου, τεχνίτης, Α.Μ.Θ.
Οπτική ταυτότητα Πεδίου Δράσης Κόδρα
Δημιουργικό: katArt-e
Γραφιστικά: Κατερίνα Σταφυλίδου
Οπτική ταυτότητα έκθεσης Violent Silk / Σχεδιασμός και τυπογραφική επιμέλεια λευκώματος «Kalos&Klio: Βίαιο Μετάξι»
Νικολέττα Αντωνοπούλου
Επικοινωνία
pSari visual productions
Αγνή Αποστολίδου, Α.Μ.Θ.
Μεταφράσεις
Φαίη Μαγκούτη (Interpretit)
———
[…] Ο ίδιος ο τρόπος της σύνθεσης των μεταξωτών πέπλων, αναγωγή στα πέπλα της αρχαιότητας αλλά και των ημερών μας, προκαλεί με τη βιαιότητα των δυνατών και συχνά αντιφατικών συνθέσεων και των φαινομενικά ασύνδετων μεταξύ τους διαδικτυακών πληροφοριών. Τα έργα αποκτούν, έτσι, μία πολυσημία και κερδίζουν επάξια μία θέση έκθεσης στο Μουσείο, έναν τόπο όπου οι πρισματικές οπτικές, οι αμφισημίες, η αμφισβήτηση των δογματικών απόψεων και οι προτάσεις αποκατάστασης αδικιών και βιαιοτήτων του ανθρώπινου βίου, βρίσκουν κατ’ εξοχήν καταφύγιο μέσα από τις πολυεπίπεδες ερμηνείες των τεχνουργημάτων της Αρχαιότητας. […]
Πολυξένη Αδάμ-Βελένη
[…] Το Βίαιο Μετάξι έχει έναν αμφίθυμο χαρακτήρα. Το πολύτιμο υλικό με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τα έντονα χρώματα αποκρύπτει σε πρώτο επίπεδο οποιαδήποτε συνάφεια με φαινόμενα βίας. Το βλέμμα μαγνητίζεται από τα πολύπλοκα σχέδια και τη στιλπνότητα του υλικού και η αφήγηση μοιάζει να εξαφανίζεται. Όμως, η διαλεκτική που αναπτύσσεται μεταξύ υλικού και περιεχομένου αποκαλύπτει τη βιαιότητα που βρίσκεται στον πυρήνα του έργου. Αυτό που επιδαψιλεύει το Βίαιο Μετάξι είναι μία ειλικρινή διέξοδο, μία αποκάλυψη της βίας σε κάθε πέπλο ξεχωριστά, έναν καγχασμό σε κάθε ανθρώπινη βιαιότητα. Στο τέλος, το εικαστικό έργο είναι μία μετατροπή κάθε βίαιης πράξης σε ένα μεταξένιο δάκρυ μνήμης.
Παναγής Κουτσοκώστας
[…] Αν ο Δρόμος του Μεταξιού άνθισε χάρη στις μακρόχρονες περιόδους ηρεμίας που πρόσφεραν η Αλεξανδρινή Ειρήνη, η Pax Romana, η Σασσανιδική Περσία και, αργότερα, η επικράτηση Σελτζούκων, Οθωμανών και Μογγόλων κατά μήκους των πολυάριθμων παραφυάδων του περίφημου «δρόμου», σήμερα δεν μπορούμε να διακρίνουμε παρά δύο δυνατότητες. Από την μια τον αχανή δρόμο της (ειρηνικής;) διαδικτυακής επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών και από την άλλη τους αιματοβαμμένους ναυτικούς δρόμους γεμάτους με πειρατές, λαθρεμπόρους και διακινητές ανθρώπινων κουφαριών. Ανάμεσα στα δύο υπάρχει βέβαια ο ανέμελος τουρισμός, οι παραλίες, τα θέρετρα και τα κοκτέιλ με μπανάνες. Αυτά όμως δεν ενδιαφέρουν τους Kalos&Klio και δεν περιέχονται στη δουλειά τους αυτή, που είναι πιθανότατα, η πιο ώριμη και σημαντική μέχρι τώρα…
Θανάσης Μουτσόπουλος
[…] Το κάθε πέπλο εν τέλει είναι ένα «αντικείμενο μνήμης», η εικαστική δύναμη του οποίου δεν έγκειται στη μοναδικότητα των στοιχείων του, δηλαδή στη μοναδικότητα της κάθε χαρακιάς, αλλά στον καταιγιστικό και πληθωρικό συσχετισμό της συνύπαρξης τους. Πρόκειται για έναν συσχετισμό πυκνό, ο οποίος μέσα από τη συνεκτικότητά του δεν επαναλαμβάνεται ποτέ. Διότι προσπερνά τα έθνη, τους πολιτισμούς, τις τάξεις, τις ηλικίες, τα φύλα, ενώ αναφέρεται σ’ αυτά. Για την ακρίβεια, τα διαπερνά με ένα αόρατο νήμα. Το νήμα αυτό είναι το μετάξι. Ένα μετάξι βίαιο. Ένα βίαιο μετάξι, το οποίο υφαίνεται από τα χέρια του δίδυμου Kalos&Klio σε έναν αλησμόνητο καμβά, σε έναν καμβά μνήμης.
Βάνα Τεντοκάλη
[…] Κάθε μεταξωτό πέπλο λειτουργεί ως μία μικρή αποκαλυπτική αφήγηση ως προς το θέμα της βίας που διαπραγματεύεται και εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αισθητικοποίηση της βίας στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία. Σε όλο τον κόσμο το φαινόμενο της βίας συχνά εκδηλώνεται ως μαζικά αντίποινα ή συμπεριφορά εκδίκησης, η οποία εδράζει κάθε φορά σε μία βαθιά ριζωμένη κουλτούρα, σε παραδοσιακές πρακτικές, σε συστήματα αξιών και σε κοινωνικούς θεσμούς. Ποικίλες εκφάνσεις βίας που άλλοτε είναι θεσμοθετημένη ως δημόσια και άλλοτε βρίσκεται στα όρια της κοινωνικής αποδοχής, όπως για παράδειγμα η Θανατική Ποινή που εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε κάποιες πολιτείες της πολιτισμένης Αμερικής, ο θάνατος δια λιθοβολισμού στο Ιράν, η διεθνής εμπορία ανθρώπων, η μαζική εκμετάλλευση των εργατών σε εργοστάσια της Κίνας και των «αναπτυσσόμενων χωρών», η άνιση κατανομή πρώτων υλών και δημόσιου πλούτου, καθώς και η παγκόσμια αναταραχή που δημιουργεί η περίφημη ευρωπαϊκή οικονομική κρίση, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται η σειρά των έργων Βίαιο Μετάξι. […]
Kalos&Klio
———
*Με αφορμή την έκθεση, οι εκδόσεις ΙΑΝΟΣ κυκλοφορούν λεύκωμα με τίτλο «Kalos&Klio: Βίαιο Μετάξι» σε επιμέλεια του Παναγή Κουτσοκώστα, βασισμένο στην έρευνα και στα έργα των Kalos&Klio. Επιμελητικό κείμενο: Παναγής Κουτσοκώστας, συμπληρωματικά κείμενα: Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, Ανθή Αργυρίου, Kalos&Klio, Δημήτρης Μιχάλαρος, Θανάσης Μουτσόπουλος, Βάνα Τεντοκάλη (ISBN: 978–618–5141–05–9, © ΕΚ∆ΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟS, ΘΕΣΣΑΛΟNIKH, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015)
Action Field Kodra
Ex cultural organization bulding
Komninon 60, Postal Code 55 132
Τel.:+30 2313.314.579
web: www.actionfieldkodra.gr
e-mail: info@actionfieldkodra.gr
ACTION FIELD KODRA 2014
I NEED A HERO
Valuable Matters in Valuable Times
Parallel Program
VIOLENT SILK: MOURNING VEILS AS OBJECTS OF MEMORY
Kalos&Klio
Curator: Panagis Koutsokostas
Opening: January 30, 2015, starting at 20:00
Duration: 30/1 - 31/3/2015
Opening Hours: Mo-Sun: 09:00-16:00
Temporary Exhibitions Hall
Archaeological Museum of Thessaloniki, Manolis Andronikos Street 6, Thessaloniki
PRESS RELEASE
Action Field Kodra 2014 titled “I NEED A HERO-Valuable Matters in Valuable Times" (Main Curators: Dimitris Mihalaros, Anthi Argyriou, Panagis Koutsokostas) a contemporary art festival organized in the context of Para Thin’ Alos of Municipality of Kalamaria, presents in this year’ s Parallel Program in collaboration with the Archaeological Museum of Thessaloniki the exhibition “Violent Silk: Mourning Veils as Objects of Memory" by the artist duo Kalos&Klio in the Archaeological Museum of Thessaloniki, curated by Panagis Koutsokostas.
The title Violent Silk follows the controversial manufacturing production of silk, a traditional process that exports silk of the higher quality by boiling and killing the silkworm. To comment on this violent method and explore its connotations, the exhibition showcases a series of twelve artworks printed on silk fabric and presented as mourning veils form a symbolical “worn world”, as a reference to cultural memory and identity and includes also an archive of texts and images which describes twelve different examples of violence on a global scale.
Curator
Panagis Koutsokostas
Αrchive texts & research
Kalos&Klio
Panagis Koutsokostas
Exhibition production
Action Field Kodra
Archaeological Museum of Thessaloniki
Technical support
Stelios Karampikas, master craftsman, A.M.TH.
Christos Pliakos, master craftsman, A.M.TH.
Charalampos Papazoglou, craftsman, A.M.TH.
Visual identity of Action Field Kodra
Creative: katArt-e
Graphic design: Katerina Stafylidou
Visual identity of the exhibition Violent Silk / Layout & typographic design of the book "Kalos&Klio: Violent Silk"
Nicoletta Antonopoulou
Communication
pSari visual productions
Agni Apostolidou, A.M.TH.
Translations
Faye Magkouti (Interpretit)
*For Press Kit click here
———
[…] The way of the composition of those silk veils, which refer to both ancient and contemporary veils, provokes with the violence of its strong and often paradox compositions and the seemingly unconnected internet information. The works become thus polysemous and it is worth exhibiting them in our Museum, a place where prismatic views, ambiguity, calling dogmatic opinions into question and proposals for redemption of injustice and violence in human life, find sanctuary through the multileveled interpretations of the antique artifacts. […]
Polyxeni Adam-Veleni
[…] The Violent Silk is ambiguous. The valuable material with the repeated patterns and the bold colors hides at a first level every relation to violence. The eye is mesmerized by the complex shapes and the shimmer of the material and the narrative seems to disappear. The dialectic however between the material and the content unveils the violence which lies at the core of the work. Violent Silk offers above all a true way out, an unveiling of violence with each different veil, a jeer to every human violent act. Finally, the work of art is a transformation of every violent act to a silk tear of memory.
Panagis Koutsokostas
[…] If the Silk Road flourished due to the long periods of tranquility at the time of the Alexandrian Peace, the Pax Romana, and the Sassanian Persia and later due to the prevalence of the Seljuks, the Ottomans and the Mongols across many offshoots of the famous "Road", today we cannot discern but two possibilities. On one side there is the vast (peaceful?) road of online communication and exchange of information and on the other there is the blood-soaked sea roads filled with pirates, smugglers and traffickers of human carcasses. Between these two there is of course the phenomenon of carefree tourism, beaches, resorts and banana cocktails. But all these do not interest Kalos&Klio and therefore are not contained in this work, which is probably their most mature and important so far…
Thanasis Moutsopoulos
[…] Every veil is an “object of memory”, whose visual power does not lie to the unique character of its elements, which is the unique character of every cut, but to the pluralistic association of their co-existence. It is a dense association, which despite being coherent, it is never repeated. It goes beyond nations, civilizations, classes, ages, sexes while at the same time referring to them. More precisely it connects them with an invisible thread. A silk thread. A violent silk. A violent silk, which is woven by the hands of Kalos&Klio, to an unforgettable canvas, a canvas of memory.
Vana Tentokali
[…] Each silk mourning veil converses to a single theme of violence, it unveils and raises questions on the aestheticization of violence in our consumer society, it questions the stereotypes that exist for this object in the western world and it addresses the phenomenon of violence in both institutional frameworks and informal justice structures. Violence is often manifested as massive retaliatory behaviour based on deep rooted culture norms, traditional practices, value systems and social institutions worldwide. Violent phenomena of cruel public punishment such as the still enforced death penalty, the barbarous death by stoning, human trafficking and the massive exploitation of people in China’s factories along with the unequal distribution of wealth that created the infamous Greek-European Dept Crisis are some of the violent phenomena the works discuss. […]
Kalos&Klio
———
*On the occasion of the exhibition, the book “Kalos&Klio: Violent Silk” will be printed by IANOS Publications, edited by Panagis Koutsokostas and based on the artworks and research of the artist duo Kalos&Klio. Curatorial text by: Panagis Koutsokostas, following texts by: Anthi Argyriou, Polyxeni Adam-Veleni, Kalos&Klio, Dimitris Michalaros, Thanasis Moutsopoulos, Vana Tentokali. (ISBN: 978–618–5141–05–9, © ΙΑΝΟS PUBLICATIONS, THESSALONIKI, JANUARY 2015)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ