Τρίτη, 30 Σεπτεμβρίου 2014

ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ: «ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ» 3-5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Κτίριο ΚΕΔΕΑ, ΑΠΘ - 2ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΡΟΜΑ: « +ΒΙΩΣΕΙΣ» 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Λευκός Πύργος

«Σαν άνθρωποι να ζήσουν τα παιδιά μας, δηλαδή, να ξέρουν δυο γράμματα, να ξέρουν που πάει αυτό, πως είναι εκείνο. Να ζουν σαν άνθρωποι.»
Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά οργανώνει:
1. Το Διεθνές Συνέδριο «Πολυπλοκότητες στην ένταξη» που θα πραγματοποιηθεί από τις 3 έως τις 5 Οκτωβρίου στο κτίριο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ και
2.       το 2ο Φεστιβάλ Ρομά «+Βιώσεις» στις 5 Οκτωβρίου στην περιοχή του Λευκού Πύργου.
Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά που υλοποιείται από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ ανοίγει με το Συνέδριο τον επιστημονικό διάλογο σε θέματα κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης και γιορτάζει με το Φεστιβάλ τα 4 χρόνια λειτουργίας του, σε καταυλισμούς και οικισμούς Ρομά στη Δυτική, Κεντρική, Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.


ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «Πολυπλοκότητες στην ένταξη»

Με τη συμμετοχή επιστημόνων και ερευνητών από την Ελλάδα, την Αμερική, την Αγγλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία, το τριήμερο Συνέδριο με θέμα τις «Πολυπλοκότητες στην Ένταξη» απευθύνεται σε επαγγελματίες στα διάφορα πεδία δράσης (εκπαιδευτικούς, φοιτητές, ακαδημαϊκούς, ερευνητές, διοικητικούς) και επιχειρεί να συμβάλλει στο διάλογο για την κριτική ενασχόληση και τη διαλεκτική σχέση των πεδίων που ασχολούνται με ομάδες πληθυσμού που βρίσκονται στο όριο ή το περιθώριο ανά τον κόσμο.
Οι εισηγητές/τριες του Συνεδρίου θα μεταφέρουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους ώστε να διαφανούν οι τομές τους σε θέματα ένταξης και να δημιουργηθούν συμμαχίες για την αποτελεσματικότερη διερεύνηση και επίλυση των ζητημάτων που αφορούν στις αποκλεισμένες ομάδες.

Οι θεματικές ενότητες του συνεδρίου είναι:
·         Επαναπροσδιορισμός και επανατοποθέτηση της ένταξης
·         Δικαιώματα, πρόσβαση και ένταξη
·         Συμμαχίες στην έρευνα σε θέματα φτώχειας, αναδιανεμητικής εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής
·         Κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές διαστάσεις της ένταξης
·         Συνεργασίες και χειραφετικές πρωτοβουλίες
·         Δημιουργία δικτύων υπεράσπισης και συμμαχιών
Η έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου «Πολυπλοκότητες στην ένταξη» είναι την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου στις 17.00 (Τόπος: Κτίριο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ, στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου (κόκκινο κτίριο έναντι της Παιδαγωγικής Σχολής).


2Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΡΟΜΑ « +ΒΙΩΣΕΙΣ»

Μετά τη μεγάλη επιτυχία του 1ου Φεστιβάλ «+ΒΙΩΣΕΙΣ» το Σεπτέμβριο του περασμένου χρόνου, που αγκαλιάστηκε με ενθουσιασμό και συγκίνηση από τους Ρομά των οικισμών της πόλης και τους πολυάριθμους Θεσσαλονικείς που το παρακολούθησαν, διοργανώνεται και φέτος μία δεύτερη γιορτή συνύπαρξης, κατανόησης και αποδοχής στο χώρο γύρω από το Λευκό Πύργο.  
Στο 2ο Φεστιβάλ Ρομά +ΒΙΩΣΕΙΣ ομάδες καλλιτεχνών που εργάζονται στο Πρόγραμμα «Εκπαίδευση Παιδιών Ρομά» και καλεσμένοι καλλιτέχνες δούλεψαν συστηματικά με ομάδες Ρομά κάθε ηλικίας στους οικισμούς και καταυλισμούς της πόλης με στόχο την παρουσίαση της δουλειάς τους.
Δημιουργήθηκαν έτσι μουσικά σχήματα, προετοιμάστηκαν εικαστικά και θεατρικά δρώμενα, κατασκευάστηκαν προσομοιώσεις σπιτιών, σαν αυτά που συναντά κανείς στους καταυλισμούς. Το αποτέλεσμα αυτής της συνύπαρξης, αλληλεπίδρασης και από κοινού δημιουργίας αποτελεί μοναδική εμπειρία για όλους και όλες τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες. Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί στον περιβάλλοντα χώρο του Λευκού Πύργου, την Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου, 16.00-23.00.


Πρόγραμμα

16.00 Η ομάδα «Ελάτε να Παίξουμε Μαζί» ετοιμάζουν και παρουσιάζουν με τα παιδιά το παραμύθι «Το πουλί της Φωτιάς».

17.15 Δράσεις χειροτεχνίας από ανακυκλωμένα υλικά και πλέξιμο γυναικών. Εικαστικοί καλλιτέχνες, εμψυχωτές: Χριστίνα Γυφτάκη, Εύα Θεοδωρίδου, Βασίλης Χατζόπουλος, Κώστας Πασχαλίδης.

19.00 RiverTreeMates: Μουσική σκηνή νέων Ρομά από τους οικισμούς του Δενδροπόταμου και της Αγίας Σοφίας και Χορωδιακό σχήμα νέων.
(Υπεύθυνοι μουσικοί: Γιώργος Λαρυγγάκης, Κατερίνα Αβραμίδου)

20.00 Επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ-Χαιρετισμοί

21.30 Δρώμενα με τη συμμετοχή Ρομά από τον καταυλισμό της Περαίας
Θεατρική δράση με τη συμμετοχή γυναικών Ρομά από τον οικισμό της Αγίας Σοφίας
(Υπεύθυνοι Καλλιτέχνες: Ελίζα Μοσχοπούλου, Μαρίνα Βασιλειάδου).

22.00 Συναυλία με τη συμμετοχή:
-Μουσικού συγκροτήματος από την Περαία

-Γυναικών από το Δενδροπόταμο που συμπράττουν με τη Μαρία Θωίδου

-Του συγκροτήματος «Το πέταγμα της φωνής» με την υποστήριξη των TRIO BALLA–ROM [Παντελής Στόικος (τρομπέτα, καβάλ, πλήκτρα), Κυριάκος Ταπάκης (ούτι), Λουκάς Μεταξάς (κρουστά)].

-Της ορχήστρας Ρομά KAZZURA από την Αγία Σοφία με τον Βασίλη Κοκκώνη και τον Βασίλη Μπαχαρίδη

Στο χώρο του Φεστιβάλ θα εκτίθενται φωτογραφίες και θα προβάλλονται βίντεο με τις δράσεις του Προγράμματος.

Την καλλιτεχνική ευθύνη του Φεστιβάλ έχουν η Σοφία Καρακάντζα και ο Βασίλης Κοκκώνης.

Έχοντας ως πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης την προεργασία του +ΒΙΩΣΕΙΣ ο καλλιτέχνης Σταύρος Παναγιωτάκης θα παρουσιάσει σε δική του σύνθεση και σκηνοθεσία δράσεις συνδεδεμένες με την εμπειρία του από την προετοιμασία του Φεστιβάλ στον οικισμό της Περαίας. Το δρώμενο θα παρουσιαστεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο στο πλαίσια της δράσης «Πολίτες vs Eργασία» στις 10 Οκτωβρίου.

[Υπεύθυνη επικοινωνίας,   Όλγα Νίκου   6974268319, onikou2@gmail.com]

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ»

Το πρόγραμμα Εκπαίδευση παιδιών Ρομά που υποστηρίζεται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση» και υλοποιείται από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ δραστηριοποιείται από το 2010 έως σήμερα στις περιοχές της κεντρικής, Δυτικής, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Οι συνολικά 9 Δράσεις του Προγράμματος αφορούν:
·         σε παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης στα παιδιά και τις οικογένειές τους. Η ομάδα των 35 ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών έχει καθημερινή παρουσία και δράση στο πεδίο (καταυλισμούς και οικισμούς των Ρομά). Οι επιστήμονες αυτοί παρέχουν συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη (ατομική και ομαδική) και ασχολούνται με θέματα όπως η φοίτηση των παιδιών, η ψυχοκοινωνική υγεία της οικογένειας και η εκπαίδευση ενηλίκων. Τακτοποιούν ακόμη νομικά και αστικο-δημοτικά ζητήματα των οικογενειών Ρομά και παρέχουν βοήθεια στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες και τους ΟΤΑ.
·         σε εκπαίδευση νέων και ενηλίκων. Η εκπαίδευση νέων και ενηλίκων έχει χαρακτήρα κοινωνικού και κριτικού γραμματισμού. Γυναίκες Ρομά πήραν απολυτήριο δημοτικού σχολείου και συνεχίζουν τη φοίτηση σε σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Συμμετέχουν σε ομάδες ενημέρωσης για οικογενειακή πρόληψη, οικογενειακό προγραμματισμό, οικονομικά και επαγγελματικά θέματα. Με αίτημα των ίδιων των Ρομά δημιουργήθηκαν ενότητες επαγγελματικής κατάρτισης σε τομείς όπως η ραπτική και η κομμωτική καθώς και η απόκτηση διπλωμάτων οδήγησης.
·         σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παιδιά Ρομά και μη Ρομά: 1.512 παιδιά νηπιακής ηλικίας, 11.988 του δημοτικού σχολείου και 784 στο γυμνάσιο και το λύκειο συμμετείχαν έως τώρα στις δράσεις του Προγράμματος. Οι εκπαιδευτικές δράσεις αφορούν σε «παράλληλη στήριξη» μαθητών και μαθητριών, σε ενισχυτικά/υποστηρικτικά μαθήματα και σε διαφοροποιημένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις μέσω της θεατρικής, μουσικής, περιβαλλοντικής και ψυχοκοινωνικής εκπαίδευσης.
·         σε ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας για την άρση των προκαταλήψεων και τον περιορισμό του κοινωνικού στίγματος που συνοδεύει τον πληθυσμό των Ρομά.
·         σε εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών. Επιμορφώθηκαν συνολικά 2.889 εκπαιδευτικοί προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε 23 επιμορφωτικά κέντρα.
203 άτομα έχουν εργαστεί μέχρι σήμερα στο Πρόγραμμα.

ΣΥΝΟΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΟΜΑ

«Είναι πολλά τα παιδάκια που σταμάτησαν στη Β’ Γυμνασίου, στην Α’ Γυμνασίου. Δηλαδή αυτά τα παιδιά θέλουν τώρα – για να πάρεις δίπλωμα οδήγησης πρέπει να έχεις απολυτήριο».

«Γιατί ένα παιδάκι έξι χρονών που δεν πάει Νήπιο, το παίρνεις από το δρόμο – γιατί παίζει όλη μέρα. Τα παιδιά των τσιγγάνων είναι ανέμελα, ατίθασα. Το παίρνεις από το χεράκι και το βάζεις στην πρώτη τάξη. Δεν εξοικειώνεται εύκολα. Άρα από νήπιο μαθαίνει να ακούει τη δασκάλα, φτιάχνει μια εικόνα για το σχολείο. Να κάθεται σ’ ένα χώρο, ας πούμε, και να μαθαίνει πραγματάκια, είτε με τις ζωγραφιές, είτε αυτά που κάνουν στο Νηπιαγωγείο – χίλια δυο πράγματα κάνουνε».

«Για τη Χριστίνα θέλω να μη σταματάει το σχολείο, γιατί εγώ σταμάτησα και δεν μπορούσα να κάνω αυτό που θέλω. Θέλω να σπουδάζει και η Χριστίνα και η Άννα. Και ο γιος μου, ένα γιο έχω δεν θέλω να γίνει αλήτης, κλέφτης, πρεζόνι δηλαδή να έχει το μυαλό στο σχολείο, κάτι να γίνει θέλω».

«Σαν άνθρωποι να ζήσουν τα παιδιά μας, δηλαδή, να ξέρουν δυο γράμματα, να ξέρουν που πάει αυτό πως είναι εκείνο. Να ζουν σαν άνθρωποι. Να ξέρουν 2 γράμματα. Να δουλέψουν σαν άνθρωποι και να έχουν μια καλύτερη ζωή».
«Γιατί πλέον βγαίνουμε προς τα έξω, ζητάμε εργασία, γιατί δεν είναι δουλειά το να παίρνεις δυο πραγματάκια, να πας να τα πουλάς, σήμερα να βγάλεις και την άλλη μέρα να μην έχεις. Χρειαζόμαστε μια σταθερή δουλειά. Για να μπορέσουμε να έχουμε μια σταθερή δουλειά, χρειάζονται τα γράμματα. Χρειάζεται η κοινωνική μόρφωση και όλα αυτά».


«Η σημερινή μητέρα, η Τσιγγάνα, έχει σκέψη, έχει όνειρα για τα παιδιά της. Να μάθουν γράμματα, να μην πάνε να πάρουν τη βαλιτσούλα από πόρτα σε πόρτα στο θέμα της εργασίας, γιατί όσο περνάνε τα χρόνια…τα περιθώρια στενεύουν».






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ