Οι φθηνότερες σαμπάνιες έχουν καλύτερη γεύση από τις πολύ ακριβές, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα στην οποία ακόμη και ειδικοί στη σαμπάνια δεν μπορούσαν αν καταλάβουν τη διαφορά και προτίμησαν τις οικονομικές σαμπάνιες.
Ερευνητές των πανεπιστημίων της Οξφόρδης και του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή πειραματικής ψυχολογίας Τσαρλς Σπενς του πρώτου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο εξειδικευμένο περιοδικό για θέματα γεύσης «Flavour Journal», σύμφωνα με το BBC, πραγματοποίησαν ένα «τυφλό» τεστ γευσιγνωσίας, ζητώντας από μια ομάδα 15 ατόμων, ειδικών και μη, να αξιολογήσουν έξι διαφορετικές σαμπάνιες και έναν αφρώδη οίνο, των οποίων οι τιμές κυμαίνονταν από 18 έως 400 λίρες (22 έως 480 ευρώ, περίπου).
Η φθηνότερη σαμπάνια του τεστ ήταν μια «Ridgeview Bloomsbury 2009» των 18 λιρών και η ακριβότερη μια «Perrier-Jouet Belle Epoque Blanc de Blancs των 400 λιρών. Στις ενδιάμεσες κατηγορίες τιμής υπήρχαν οι «Mumm Rose NV» (39 λιρών), «Mumm Vintage» (40 λιρών), «Perrier-Jouet Blason Rose NV» (50 λιρών), «Mumm de Verzenay» (75 λιρών) και «Perrier-Jouet Belle Epoque» (100 λιρών).
Το πάνελ των βαθμολογητών περιλάμβανε τέσσερις ειδικούς γευσιγνώστες που εργάζονταν στις βιομηχανίες παραγωγής σαμπάνιας, έξι «ενδιάμεσους» που εργάζονταν στην οινοποιία αλλά δεν ήσαν ειδικοί στις σαμπάνιες, καθώς και πέντε άσχετους που απλώς… έπιναν.
Οι ερευνητές είχαν καμουφλάρει τα μπουκάλια και επίσης είχαν βάλει τους γευσιγνώστες να φοράνε μαύρα γυαλιά για να μην βλέπουν καθαρά το χρώμα της σαμπάνιας. Το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι οι γευστικές προτιμήσεις για τις σαμπάνιες είναι άσχετες με το κόστος τους. Με άλλα λόγια, οι φθηνότερες σαμπάνιες έχουν μια χαρά γεύση ακόμα και για τα γούστα των ειδικών.
«Δεν βρήκαμε καμιά σχέση ανάμεσα στην τιμή και στο πόσο άρεσε μια σαμπάνια στους συμμετέχοντες. Τόσο οι ειδικοί όσο και οι «ενδιάμεσοι» προτιμούσαν τη σαμπάνια των 40 λιρών από τις πιο ακριβές των 100 και 400 ευρώ. Μόνο οι μη ειδικοί (οι απλοί πότες) ήσαν αυτοί που έδειξαν προτίμηση σε μια κάπως πιο ακριβή σαμπάνια των 75 λιρών», δήλωσε ο Σπενς.
Ο Βρετανός καθηγητής πρόσθεσε πως οι ακριβές σαμπάνιες δημιουργούν ένα είδος «πλασέμπο» στους καταναλωτές. «Αν ξέρεις πόσο πολύ κοστίζει κάτι, η ψυχολογία σου είναι τέτοια που κάνει τα πράγματα να έχουν καλύτερη γεύση», όπως είπε. Πάντως, για λόγους ισορροπίας , επισήμανε πως αυτό δεν σημαίνει ότι κατ' ανάγκη όσοι αγοράζουν πανάκριβες σαμπάνιες, πετάνε τα λεφτά τους.
Ο ειδικός στα κρασιά Τζέιμς Χάτσινσον της Βασιλικής Εταιρίας Χημείας της Βρετανίας, δήλωσε ότι η υψηλή τιμή ενός ποτού εξαρτάται από πολλά άλλα πράγματα πέρα από τη γεύση του, όπως τη σπανιότητα, τη φήμη του παραγωγού, τον προϋπολογισμό μάρκετινγκ του προϊόντος κ.α.
Το δεύτερο συμπέρασμα του τεστ ήταν ότι ακόμα και οι ειδικοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν μόνο από τη γεύση την αναλογία κόκκινων- λευκών σταφυλιών από τα οποία οινοποιήθηκε κάθε σαμπάνια και η οποία καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τη διακριτή γεύση κάθε μιας.
Ερευνητές των πανεπιστημίων της Οξφόρδης και του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή πειραματικής ψυχολογίας Τσαρλς Σπενς του πρώτου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο εξειδικευμένο περιοδικό για θέματα γεύσης «Flavour Journal», σύμφωνα με το BBC, πραγματοποίησαν ένα «τυφλό» τεστ γευσιγνωσίας, ζητώντας από μια ομάδα 15 ατόμων, ειδικών και μη, να αξιολογήσουν έξι διαφορετικές σαμπάνιες και έναν αφρώδη οίνο, των οποίων οι τιμές κυμαίνονταν από 18 έως 400 λίρες (22 έως 480 ευρώ, περίπου).
Η φθηνότερη σαμπάνια του τεστ ήταν μια «Ridgeview Bloomsbury 2009» των 18 λιρών και η ακριβότερη μια «Perrier-Jouet Belle Epoque Blanc de Blancs των 400 λιρών. Στις ενδιάμεσες κατηγορίες τιμής υπήρχαν οι «Mumm Rose NV» (39 λιρών), «Mumm Vintage» (40 λιρών), «Perrier-Jouet Blason Rose NV» (50 λιρών), «Mumm de Verzenay» (75 λιρών) και «Perrier-Jouet Belle Epoque» (100 λιρών).
Το πάνελ των βαθμολογητών περιλάμβανε τέσσερις ειδικούς γευσιγνώστες που εργάζονταν στις βιομηχανίες παραγωγής σαμπάνιας, έξι «ενδιάμεσους» που εργάζονταν στην οινοποιία αλλά δεν ήσαν ειδικοί στις σαμπάνιες, καθώς και πέντε άσχετους που απλώς… έπιναν.
Οι ερευνητές είχαν καμουφλάρει τα μπουκάλια και επίσης είχαν βάλει τους γευσιγνώστες να φοράνε μαύρα γυαλιά για να μην βλέπουν καθαρά το χρώμα της σαμπάνιας. Το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι οι γευστικές προτιμήσεις για τις σαμπάνιες είναι άσχετες με το κόστος τους. Με άλλα λόγια, οι φθηνότερες σαμπάνιες έχουν μια χαρά γεύση ακόμα και για τα γούστα των ειδικών.
«Δεν βρήκαμε καμιά σχέση ανάμεσα στην τιμή και στο πόσο άρεσε μια σαμπάνια στους συμμετέχοντες. Τόσο οι ειδικοί όσο και οι «ενδιάμεσοι» προτιμούσαν τη σαμπάνια των 40 λιρών από τις πιο ακριβές των 100 και 400 ευρώ. Μόνο οι μη ειδικοί (οι απλοί πότες) ήσαν αυτοί που έδειξαν προτίμηση σε μια κάπως πιο ακριβή σαμπάνια των 75 λιρών», δήλωσε ο Σπενς.
Ο Βρετανός καθηγητής πρόσθεσε πως οι ακριβές σαμπάνιες δημιουργούν ένα είδος «πλασέμπο» στους καταναλωτές. «Αν ξέρεις πόσο πολύ κοστίζει κάτι, η ψυχολογία σου είναι τέτοια που κάνει τα πράγματα να έχουν καλύτερη γεύση», όπως είπε. Πάντως, για λόγους ισορροπίας , επισήμανε πως αυτό δεν σημαίνει ότι κατ' ανάγκη όσοι αγοράζουν πανάκριβες σαμπάνιες, πετάνε τα λεφτά τους.
Ο ειδικός στα κρασιά Τζέιμς Χάτσινσον της Βασιλικής Εταιρίας Χημείας της Βρετανίας, δήλωσε ότι η υψηλή τιμή ενός ποτού εξαρτάται από πολλά άλλα πράγματα πέρα από τη γεύση του, όπως τη σπανιότητα, τη φήμη του παραγωγού, τον προϋπολογισμό μάρκετινγκ του προϊόντος κ.α.
Το δεύτερο συμπέρασμα του τεστ ήταν ότι ακόμα και οι ειδικοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν μόνο από τη γεύση την αναλογία κόκκινων- λευκών σταφυλιών από τα οποία οινοποιήθηκε κάθε σαμπάνια και η οποία καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τη διακριτή γεύση κάθε μιας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ