Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2018

Έλληνες και Θεσσαλονικείς ανά την υφήλιο SOS - SOC - SYC - SCS

Save Our Souls / Save Our City / Save Your City / Save Christian City
Σχετικά με τους «θησαυρούς» του πολύπαθου για τους Θεσσαλονικείς ΜΕΤΡΟ της πόλης τους, πολύ μεγάλη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στα τόσες χιλιάδες ευρήματα που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή των σταθμών του, ΚΑΜΙΑ σχεδόν αναφορά δεν γίνεται πλέον σε ευρήματα που έχουν σχέση με το μοναδικό ιστορικό χριστιανικό παρελθόν, της κατ’ εξοχή βυζαντινής πόλης, της Συμβασιλεύουσας της Κωνσταντινούπολης, Θεσσαλονίκης.
Πολύ μεγάλη εντύπωση προκαλεί π.χ. η αναφορά και μόνο σε χρυσό στεφάνι που βρέθηκε στον σταθμό του Συντριβανίου και απολύτως καμία αναφορά για την πολύ σημαντική παλαιοβυζαντινή Βασιλική εκκλησία της εποχής του Γαλερίου, με ψηφιδωτά, τάφους και λείψανα μαρτύρων από την οποία προέρχεται το στεφάνι.

Τα δέκα πρώτα χρόνια συνειδητής καταστροφής του ΜΕΤΡΟ, της αδιαφορίας και της σιωπής των κυρίως υπεύθυνων, η αντίδραση των Εβραίων για ευρήματα που τους αφορούσαν στο σταθμό της φοιτητικής λέσχης που «ταρακούνησε τα νερά», η διακοπή των εργασιών της αρχαιολόγου κας Μελίνας Παισίδου, η απαξίωση και μη προβολή των επισημάνσεων, ανακοινώσεων και εισηγήσεων για την τεράστια σημασίας χρονολογημένης βασιλικής (βάσει νομισμάτων, ίσως να είναι η πρωιμότερη της Θεσσαλονίκης), η αδιαφορία για τους τάφους και τα οστά τα οποία πιθανότατα, αν όχι σίγουρα, είναι αγίων ή μαρτύρων (γι αυτό και ο Ναός κτίστηκε πάνω στους τάφους τους), η συζήτηση για μεταφορά της στην πλατεία Θεολογικής-Νομικής που δεν προχώρησε, οι σχεδόν καθολική σιωπή για την εξαφάνισή της (με επιχωμάτωση), και τελικά η αποσιώπηση για το πλέον σημαντικό εύρημα στα πλαίσια των ανασκαφών του ΜΕΤΡΟ, στο κομβικό για την πόλη σημείο της πλατείας Σιντριβανιού όπου δεν τίθεται θέμα χώρου για την ανάδειξή του, δημιουργεί έντονα ερωτηματικά τα οποία θα έπρεπε να προβληματίσουν πολύ σοβαρά, αν όχι να ξεσηκώσουν τους ενημερωμένους αλλά και τους ανημέρωτους κατοίκους της πόλης.

Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για ανάδειξή της βασιλικής η οποία απόφαση στην συνέχεια ακυρώθηκε αυξάνουν τον εύλογο προβληματισμό για την επιχωμάτωσή της.
Είναι φοβερό για το μπάζωμά της να ακούγεται ότι: « ας ασχοληθούν με το θέμα οι αρχαιολόγοι του 3000μ.χ. αν χρειαστεί να ξαναγίνουν ανασκαφές στην πόλη».

Είναι δυνατόν η εγκληματική κατάχωση της βασιλικής εκκλησίας να εντάσσεται στα πλαίσια των πρωτοποριακών μεθόδων και τεχνικών ανάδειξης των αρχαιοτήτων του ΜΕΤΡΟ που με τόσο έμφαση παρουσίασε χτες ο μηχανικός του εν λόγω έργου;;;;;

Αν τελικά αυτό επιτευχθεί και εξαφανίσουν το μοναδικό αυτό εύρημα που έχει σχέση με το χριστιανικό παρελθόν της πόλης είναι σαφής η συνεχιζόμενη πρόθεση να αλλοιωθεί το ιστορικό της παρελθόν το οποίο μαζί με εκείνο το χριστιανικό την σημάδεψε και συνεχίζει να την σημαδεύει. Είναι σαφής η επιλεκτική διάθεση για την μονόπλευρη ανάδειξη της πολυθρησκευτικής, και πολυεθνικής εικόνας της πόλης. Είναι σαφής η διάθεση να την προ-δώσουν στις επόμενες γενεές με αλλοιωμένο πρόσωπο, για την αποδοχή του οποίου τις εκπαιδεύουν συστηματικά. Με πρόσωπο που τελικά αλλότριους σκοπούς θα υπηρετεί.

Όλοι οι κάτοικοι της πόλης οι οποίοι επιμελώς δεν πληροφορήθηκαν για τα τεκταινόμενα στο έργο του ΜΕΤΡΟ θα πρέπει να ενημερωθούν και ν’ αντιδράσουν. Δεν είναι δυνατόν οι κυρίως υπεύθυνοι, οι νεκροθάφτες και λειψανοθύρες της ιστορίας της στο τέλος να γίνουν και ήρωες.

Στα πλαίσια της προσπάθειας διάσωσης και ανάδειξης της μοναδικής αυτής αποκάλυψης της πόλης μας καλούνται όσοι έχουν δυνατότητα ουσιαστικής αντίδρασης και επηρεασμού των φορέων που λαμβάνουν τις αποφάσεις να δράσουν άμεσα εκφράζοντας την γνώμη τους για το τι πρέπει άμεσα να γίνει για να αποτραπούν τετελεσμένα γεγονότα που δεν θα μπορέσουν να επανορθωθούν.

Η κατωτέρω αναφορά είναι της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ την Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Σταθμός Συντριβανίου. Αποκαλύφθηκαν 1.150 τάφοι και αρχιτεκτονικά λείψανα, ενώ τεκμηριώθηκε ανασκαφικά η διέλευση χειμάρρου από την περιοχή. Στη διασταύρωση τροχιογραμμών του σταθμού "Συντριβάνι" προς το πανεπιστήμιο ερευνήθηκε ακόμη ένα τμήμα του ανατολικού νεκροταφείου της αρχαίας Θεσσαλονίκης. Εκεί βρέθηκαν 1.100 τάφοι, οικοδομικά λείψανα κτιρίου και σποραδικά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα.
Στο εργοτάξιο Συντριβανίου, έκτασης 548,8 τ.μ., ήρθε επίσης στο φως ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα του μετρό. Πρόκειται για μία τρίκλιτη βασιλική, η οποία βρέθηκε στην περιοχή του ανατολικού νεκροταφείου της Θεσσαλονίκης. Θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα ευρήματα που ήρθαν στο φως λόγω του μετρό, ενώ για... χάρη της τροποποιήθηκε η αρχική μελέτη του σταθμού, ώστε να διατηρηθεί με επίχωση. Η βασιλική με μαρμαροθετημένα δάπεδα, διαστάσεων 17,60Χ11,50 μέτρα, ανάγεται στους παλαιοχριστιανικούς χρόνους (5ος αιώνας). Ο ναός χτίστηκε στη θέση προγενέστερου λατρευτικού κτιρίου, στο οποίο ανήκει εξαιρετικής ποιότητας ψηφιδωτό δάπεδο με παράσταση του πτηνού Φοίνιξ, που πατά σε άνθος, ενώ γύρω του πάνω σε βλαστούς κληματίδας φωλιάζουν πτηνά.

Άλλη αναφορά

Σταθμός Συντριβάνι
Στον σταθμό εντοπίστηκε τμήμα του ανατολικού νεκροταφείου της αρχαίας πόλης. Ερευνήθηκαν περίπου 1.100 τάφοι διαφόρων τύπων, που χρονολογούνται από την ελληνιστική περίοδο μέχρι την όψιμη αρχαιότητα. Στο δυτικό τμήμα τού υπό κατασκευή σταθμού εντοπίστηκε μια τρίκλιτη κοιμητηριακή βασιλική, η παλιότερη φάση της οποίας ανάγεται στο α΄ μισό του 5ου αι. Το κτίριο αυτό γνώρισε αρκετές μετασκευές κατά τη διάρκεια χρήσης του. Εντός της βασιλικής βρέθηκε το φράγμα του πρεσβυτερίου, τμήμα από το σύνθρονο και η κτιστή βάση της Αγίας Τράπεζας. Στους τοίχους της διασώζονται επάλληλα στρώματα ζωγραφικού διάκοσμου. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην ανεύρεση ενός ψηφιδωτού δαπέδου, που φέρει μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση. Συγκεκριμένα έχουμε την απεικόνιση ενός Φοίνικα με φωτοστέφανο εν μέσω κληματίδας, όπως επίσης και ορισμένων άλλων πτηνών. Το ψηφιδωτό χρονολογείται στα τέλη του 4ου - αρχές 5ου αι. Αμέσως ανατολικά του ψηφιδωτού και κάτω από τη βάση της Αγίας Τράπεζας βρέθηκε τάφος, ο οποίος περιείχε δύο ταφές. Εντός του τάφου εντοπίστηκαν ψηφίδες όμοιες με αυτές του ψηφιδωτού, όπως και νόμισμα του 4ου αι. μ.Χ. Για τη βασιλική αυτή, που σημειωτέον διασώζει τμήματα και από άλλα ψηφιδωτά δάπεδα, έχει αποφασισθεί από το ΚΑΣ η κατάχωση και διατήρησή της in situ.

7. Διασταύρωση Συντριβανίου
Εντοπίστηκε τμήμα από το ανατολικό νεκροταφείο της πόλης. Ανάμεσα στα κτερίσματα που συνόδευαν τους νεκρούς βρέθηκαν οχτώ χρυσά στεφάνια. Τέσσερα από αυτά βρέθηκαν σε μια λίθινη θήκη και τα υπόλοιπα σε ένα λακκοειδή τάφο




Σταθμός Σιντριβανίου
Στον Σταθμό Σιντριβανίου, ανασκαφικής αρμοδιότητας ΣΤʹ ΕΠΚΑ, στον χώρο του ανατολικού νεκροταφείου της Θεσσαλονίκης, σε απόσταση 94 μ. από το ανατολικό τείχος, περί τα 100 μ. από τη θέση της Κασσανδρεωτικής Πύλης και επί της νοητής προέκτασης του άξονα της Μεγάλης Decumanus, εντοπίστηκε από τη συναρμόδια ΙΣΤʹ Εφορεία τμήμα μίας τρίκλιτης κοιμητηριακής βασι-λικής (Εικ. 10, Σχ. 4). Με την ανάληψη της ανασκαφικής έρευνας από την 9η Εφορεία –λόγω χρονικής αρμοδιότητας– και τη συνέχιση της ανασκαφής προέκυψαν τα κάτωθι δεδομένα που στοιχειοθετούν τα βασικά γνωρίσματα της βασιλικής: Στην ημικυκλική κόγχη εγγράφεται βάση ημικυκλικού συνθρόνου, Στον χώρο του ιερού βήματος εντοπίζεται κτιστή υποδομή φράγματος πρεσβυτερίου σχήματος «πει», βάση αγίας Τράπεζας με στοιχεία εγκαινίου, δύο φάσεις δαπέδων, η αρχαιότερη εκ των οποίων έφερε μαρμαροθετήματα που αποκολλήφθηκαν και άφησαν το αποτύπωμά τους, μαρμάρινη βάση κίονα «αισθητικώς ανεπέργαστη στη βόρεια κιονοστοιχία, και συστάδα αρχαιότερων καμαροσκεπών τάφων στο νότιο κλίτος. Τα πλάγια κλίτη επικοινωνούν στα ανατολικά του ναού με δύο ακανόνιστα τετράπλευρα προσκτίσματα που αναπτύσσονται στα ανατολικά ως ακανόνιστα και υπερμεγέθη παστοφόρια και σχετίζονται με τη μεταγενέστερη χρήση του χώρου. Η εξέλιξη της ανασκαφής κατά το 2010 θα δώσει περισσότερα στοιχεία γι αυτό το σημαντικό κτίσμα που αποτελεί την πλησιέστερη στα ανατολικά τείχη e xtra muros βασιλικήστη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν κοινά σημεία αναφοράς με άλλες βασιλικές extra muros που ανασκάφηκαν στην πόλη, όπως την τρίκλιτη βασιλική της 3ης Σεπτεμβρίουστο ανατολικό νεκροταφείο , αλλά κυρίως με τη βασιλική στη διασταύρωση των οδών Λαγκαδά και Αγίου Δημητρίου και τον ναό στην οδό Μαργαροπούλου στην Ξηροκρήνη στο δυτικό νεκροταφείο . Όλες εντάσσονται σε εκτενή νεκρόπολη με αρχαιότερη χρήση από τα ρωμαϊκά έως και τα παλαιοχριστιανικά χρόνια, στον άξονα δημόσιων δρόμων προς την πόλη, και οι δύο απόαυτές συνδέονται με λατρεία μαρτύρων και ταφές adsanctos. Έχουν σύνθρονο και κύκλιο και αρχαιότερη φά-ση στον 5ο αιώνα. Ειδικά οι δύο βασιλικές στα δυτικά της πόλης έχουν κάτοψη που τείνει προς το τετράγωνο, περιορισμένες διαστάσεις, και στοιχεία πρωιμότητας όπως η εξεταζόμενη. Σχετικά με τους προαναφερθέντες ναούς έχουν προταθεί πιθανές ταυτίσεις με μαρτύρια αγίων της Θεσσαλονίκης. Στην περίπτωσή μας η απόσταση του ναού από την εντοπισθείσα θέση της Κασσανδρεωτικής πύλης που ανέρχεται στα 100 μέτρα είναι πολύ μικρότερη των δύο σταδίων, όπου η γραπτή παράδοση θέλει το μαρτύριο της Αγίας Ανυσίας. Άλλωστε και η περιγραφή του ομώνυμου ναού στον περιορισμό που απελύθη από τον Ιωάννη Κομνηνό το 1104 δεν συνάδει με τη μορφή της υπό ανασκαφή βασιλικής. Περαιτέρω δε, οι ανασκαφικές ενδείξεις τείνουν σε μία εγκατάλειψη κ αι λιθολόγηση της θέσης μέσα στην πρώτη χιλιετία, ενώ για την Αγία Ανυσία υπάρχουν πληροφορίες έως και τον ο αιώνα. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι θα πρέπει να αποκλειστεί μία ενδεχόμενη ταύτιση του ναού με το μαρτύριο της ως άνω αγίας της Θεσσαλονίκης.

Θα ακολουθήσουν και άλλες παρουσιάσεις αλλά για να έχουν νόημα θα πρέπει το θέμα να γίνει ευρέως γνωστό.

Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της εγκληματικής αδιαφορίας παραθέτουμε ως παράδειγμα αντίδρασης ενός σοβαρού, οργανωμένου , υπεύθυνου και ευαίσθητου ως προς τον πολιτισμό κράτους της Ουγγαρίας και τι αυτό έπραξε σε μια παρόμοια ανακάλυψη στην πόλη Πεκς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ