Γράφει: ο Ευάγγελος Κυτίνος (1128.)
Εισαγωγή
Μέχρι τώρα ξέραμε για την «ψήφο στα 18» που ισχύει σε πολλές χώρες του κόσμου. Διαβάζουμε ότι με το νέο εκλογικό νόμο που ετοιμάζει η κυβέρνηση θα δώσει και ψήφο στα 17» ή και «ψήφο στα 16».
Επειδή για το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει μιλήσει ή δεν έχει προβληματιστεί κανένας, ας κάνουμε μια αρχή προβληματισμού.
Πρόσφατα δεδομένα
Τα πιο πρόσφατα δεδομένα που έχουμε προέρχονται από το δημοψήφισμα στην Αγγλία. Ναι μεν οι Άγγλοι με 52 % προς 48% ψήφισαν την έξοδο από την Ενωμένη Ευρώπη, αλλά από την επομένη των εκλογών αρκετοί το μετάνιωσαν! Και μαζεύουν υπογραφές για να ξαναγίνει νέο δημοψήφισμα…
Πάντως στο δημοψήφισμα που έγινε προέκυψαν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Οι νέοι ψηφίζουν ΝΑΙ στην Ευρώπη, οι ηλικιωμένοι θέλουν έξοδο από την Ευρώπη. Συγκρίνετε πως ψήφισαν:
Οι νέοι από 18-24 ετών (75% Ευρώπη – 15% έξοδος), οι μεσήλικες 25-49 ετών (58% Ευρώπη – 42% έξοδος), οι μεγάλοι ή συνταξιούχοι 65 και άνω (40% Ευρώπη -60% έξοδος).
Αν είχαν μπει στις κάλπες και οι νεότεροι των 17, των 16 ετών τι αποτέλεσμα λέτε ότι θα είχαμε; Πιθανότατα παραμονή στην Ευρώπη!
Στην Ισπανία δεν είδα ακόμη ανάλογες αναλύσεις, δηλ. τι ψήφισαν οι νέοι και οι μεγάλοι.
Γιατί ψηφίζουμε;
Στην Ελλάδα με τη γενική ψηφοφορία ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου, με την ισότιμη ψήφο ανδρών και γυναικών, με την ψήφο μετά τα 18, έχουμε γενικευμένο το δικαίωμα του εκλέγειν.
Έχετε σκεφτεί όμως «γιατί» ψηφίζουμε;
Υποτίθεται ότι είμαστε ώριμοι, έχουμε δουλέψει, έχουμε δει «πως βγαίνει το χρήμα και πως ξοδεύεται», ξέρουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων και πολλά ακόμη και μπορούμε να αποφασίσουμε ποιο κόμμα, ποια κυβέρνηση και ποιος πρωθυπουργός θα λύσει με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα της χώρας.
Οι συνταξιούχοι είναι μια πολυπληθής τάξη και έχουν ειδικά αιτήματα. Οι εργάτες το ίδιο. Οι δημόσιοι υπάλληλοι επίσης, όπως και οι στρατιωτικοί , οι έμποροι, οι ναυτικοί κλπ. Άρα δικαίως ψηφίζουν για να προωθήσουν τη λύση των δικών τους θεμάτων.
Οι μαθητές των 16 και 17 ετών που δεν έχουν δουλέψει ποτέ, που δεν έχουν βγάλει ένα (1) ευρώ για να δουν πως βγαίνουν τα λεφτά, που δεν έχουν μπει στην παραγωγή, που δεν μπορούν να κρίνουν δίκαια ούτε τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους, τι κριτήρια έχουν;
Τα γνωστότερα μαθητικά αιτήματα είναι δυο:
Α) Περισσότερες ώρες γυμναστικής και μείωση των ωρών στα Ελληνικά, μαθηματικά, θρησκευτικά, και
Β) Όχι 40 λεπτά μάθημα και 10 λεπτά διάλειμμα, αλλά το αντίθετο. Δηλ. 10 λεπτά μάθημα και 40 λεπτά διάλειμμα!
Ανήλικοι ΚΑΙ ψηφοφόροι
Πολλές διατάξεις του δικαίου μας θεωρούν ότι οι νέοι των 16 ή 17 ετών ΔΕΝ δικαιούνται να κάνουν κάποιες νομικές πράξεις, γιατί είναι ανήλικοι. Δεν μπορούν να παντρευτούν, δεν μπορούν να διαχειριστούν την περιουσία που κατέχουν από κληρονομιά, δεν μπορούν να κάνουν αγορές και πωλήσεις σημαντικών πραγμάτων, δεν συμμετέχουν σε Δ. Σ. εταιρειών κλπ.
Πως λοιπόν τους αναθέτουμε να κάνουν τη σημαντικότερη επιλογή, δηλ. να διαλέξουν τον επόμενο πρωθυπουργό;
Έχω κάνει μάθημα σε τάξεις επί πολλές δεκαετίες. Για του μαθητές στα χρόνια του σχολείου καλός καθηγητής είναι αυτός που ΔΕΝ έχει απαιτήσεις, που ΔΕΝ βάζει πολλές εργασίες για το σπίτι, που ΔΕΝ κάνει ζόρικες εξετάσεις στον πίνακα, αλλά λέει ανέκδοτα, μιλάει για ποδόσφαιρο και τελικά βάζει και μεγάλους βαθμούς για να περάσουν όλοι.
Αντίθετα, κακός καθηγητής είναι αυτός που τους πιέζει, αυτός που έχει απαιτήσεις, αυτός που ζητάει και διορθώνει τα τετράδια, αυτός που βάζει πολλά πρόχειρα διαγωνίσματα, αυτός που αφήνει μετεξεταστέους και στάσιμους.
Μετά από πολλά χρόνια θα καταλάβουν ποιος τους έμαθε να σκέφτονται και ποιος τους άφησε στραβάδια, αλλά τότε θα είναι αργά.
Πολιτικολογία στην τάξη
Ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Ένα παιδί 17 ετών κανονικά βρίσκεται στην Β’ λυκείου. Αν όμως έχει χάσει χρονιά μπορεί να βρίσκεται και στην Α’ λυκείου.
Άρα όλοι οι καθηγητές όλων των κομμάτων θα ξέρουν ότι στην Α, Β και Γ λυκείου υπάρχουν εν δυνάμει ψηφοφόροι τους. Και προφανώς θα θέλουν να τους επηρεάσουν υπέρ του δικού τους κόμματος.
Άρα θα μπαίνει στην τάξη ο φυσικός και αντί για μάθημα θα κάνει προπαγάνδα υπέρ του κόμματος Α, την επόμενη ώρα θα μπαίνει ο μαθηματικός και θα κάνει το ίδιο για το κόμμα Β, μετά θα μπαίνει ο φιλόλογος και θα κάνει το ίδιο για το κόμμα Γ κ.ο.κ.
Άρα η πολιτικολογία θα διαλύσει το λύκειο και ίσως το φέρει στα ίδια χάλια που βρίσκονται σήμερα όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια. Κυριαρχούν τα κόμματα και όχι η επιστήμη, κυριαρχεί το σκοτάδι των καταλήψεων και όχι το φως της έρευνας, κουμαντάρουν και έχουν κλειδιά αιθουσών, αμφιθεάτρων και εργαστηρίων «κάποιοι μυστήριοι τύποι» και όχι η σύγκλητος και οι καθηγητές.
Αντίθετες σκέψεις
Όσοι είστε παρατηρητικοί το ξέρετε. Οι φοιτητές ψηφίζουν κάθε χρόνο στις φοιτητικές εκλογές, αλλά η ΕΦΕΕ (δηλ. η «κυβέρνηση» των φοιτητών) ΔΕΝ συγκροτείται και ΔΕΝ λειτουργεί επί δεκαετίες!!
Επειδή η ψήφος αποτελεί ύψιστο δημοκρατικό αγαθό, δικαίωμα, καθήκον κλπ κρίνετε ότι πρέπει να την παραδώσουμε σε άπηχτα μυαλά ανήλικων;
Δηλ. αν κάποιος δημαγωγός προτείνει ψήφο στα 12 ή στα 13 θα πούμε ότι είναι «προοδευτικός;»
Κι αν άλλος προτείνει να ψηφίζει και το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο, θα τον πούμε προοδευτικό ή επαναστατικό;
Αν θέλετε κι άλλες τέτοιες «προοδευτικές» σκέψεις διαβάστε τι προτείνει ένας φίλος.
Να καταργήσουμε τους αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ και να αποφασίζουμε με ψηφοφορία! Να εκλέγουμε τον πρωταθλητή Ελλάδος στο ποδόσφαιρο, τον κυπελλούχο Ελλάδος, τον πρωταθλητή ποδηλασίας, πόλο, ιππασίας και ότι άλλο σκεφτείτε. Έτσι θα γλυτώνουμε τα συμβόλαια και τα λεφτά για μεταγραφές ξένων παιχτών, θα γλυτώνουμε τη βία στα γήπεδα, τα «στημένα παιχνίδια» κλπ.
Προβληματισμός
Για να θεωρήσουμε ότι ένας νέος έχει καθαρό μυαλό και θα χρησιμοποιήσει σωστά την ψήφο του, μπορούμε να σκεφτούμε κάποια προαπαιτούμενα. Π. χ.
1) Να είναι άνω των 18 ετών, δηλ. να έχει ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
2) Να έχει υπηρετήσει στη θητεία του στις ένοπλες δυνάμεις.
3) Να έχει πιάσει κάποια δουλειά, δηλ. να έχει υποβάλει τουλάχιστον μια φορά φορολογική δήλωση.
4) Να έχει «λευκό ποινικό μητρώο», δηλ. να μην έχει καταδικαστεί.
Τα παραπάνω είναι μια «βάση». Ο καθένας από τους αναγνώστες ασφαλώς μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει προαπαιτούμενα και όλοι μαζί να βρούμε το καλύτερο.
Να μην το ξεχάσω. Εγώ έχω και αγόρια και κορίτσια. Από χρόνια υποστηρίζω ότι για να μειωθεί κάπως η θητεία των αγοριών πρέπει να υπηρετούν ΚΑΙ τα κορίτσια κάποιους μήνες στρατιωτικής θητείας. Μόνο έτσι τα δυο φύλλα θα γίνουν ίσα.
Τελική σκέψη
Επειδή προέρχομαι από την εκπαίδευση το λέω ευθαρσώς. Αν η κυβέρνηση θεσμοθετήσει την «ψήφο στα 17» δεν θα το θεωρήσω ως δημοκρατικό μέτρο. Θα το θεωρήσω ως ύπουλη προσπάθεια κάποιων να διαλύσουν το Ελληνικό Λύκειο, εισάγοντας βιαίως την διχαστική πολιτική σε ένα χώρο που πρέπει να είναι αφιερωμένος στην ενωτική επιστήμη.
Το Πυθαγόρειο θεώρημα, η Ευκλείδειος γεωμετρία, η επιστήμη των υπολογιστώ κλπ ανήκουν σε όλους και δεν απαιτούν κομματική ταυτότητα.
Έτσι καλώ τα ελεύθερα επιστημονικά μυαλά να δράσουν για να μείνουν έξω τα κόμματα από το Ελληνικό Σχολείο.
Κυτίνος Ευάγγελος
Κοινοποίηση Φραγκούλης Φράγκος
Εισαγωγή
Μέχρι τώρα ξέραμε για την «ψήφο στα 18» που ισχύει σε πολλές χώρες του κόσμου. Διαβάζουμε ότι με το νέο εκλογικό νόμο που ετοιμάζει η κυβέρνηση θα δώσει και ψήφο στα 17» ή και «ψήφο στα 16».
Επειδή για το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει μιλήσει ή δεν έχει προβληματιστεί κανένας, ας κάνουμε μια αρχή προβληματισμού.
Πρόσφατα δεδομένα
Τα πιο πρόσφατα δεδομένα που έχουμε προέρχονται από το δημοψήφισμα στην Αγγλία. Ναι μεν οι Άγγλοι με 52 % προς 48% ψήφισαν την έξοδο από την Ενωμένη Ευρώπη, αλλά από την επομένη των εκλογών αρκετοί το μετάνιωσαν! Και μαζεύουν υπογραφές για να ξαναγίνει νέο δημοψήφισμα…
Πάντως στο δημοψήφισμα που έγινε προέκυψαν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Οι νέοι ψηφίζουν ΝΑΙ στην Ευρώπη, οι ηλικιωμένοι θέλουν έξοδο από την Ευρώπη. Συγκρίνετε πως ψήφισαν:
Οι νέοι από 18-24 ετών (75% Ευρώπη – 15% έξοδος), οι μεσήλικες 25-49 ετών (58% Ευρώπη – 42% έξοδος), οι μεγάλοι ή συνταξιούχοι 65 και άνω (40% Ευρώπη -60% έξοδος).
Αν είχαν μπει στις κάλπες και οι νεότεροι των 17, των 16 ετών τι αποτέλεσμα λέτε ότι θα είχαμε; Πιθανότατα παραμονή στην Ευρώπη!
Στην Ισπανία δεν είδα ακόμη ανάλογες αναλύσεις, δηλ. τι ψήφισαν οι νέοι και οι μεγάλοι.
Γιατί ψηφίζουμε;
Στην Ελλάδα με τη γενική ψηφοφορία ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου, με την ισότιμη ψήφο ανδρών και γυναικών, με την ψήφο μετά τα 18, έχουμε γενικευμένο το δικαίωμα του εκλέγειν.
Έχετε σκεφτεί όμως «γιατί» ψηφίζουμε;
Υποτίθεται ότι είμαστε ώριμοι, έχουμε δουλέψει, έχουμε δει «πως βγαίνει το χρήμα και πως ξοδεύεται», ξέρουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων και πολλά ακόμη και μπορούμε να αποφασίσουμε ποιο κόμμα, ποια κυβέρνηση και ποιος πρωθυπουργός θα λύσει με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα της χώρας.
Οι συνταξιούχοι είναι μια πολυπληθής τάξη και έχουν ειδικά αιτήματα. Οι εργάτες το ίδιο. Οι δημόσιοι υπάλληλοι επίσης, όπως και οι στρατιωτικοί , οι έμποροι, οι ναυτικοί κλπ. Άρα δικαίως ψηφίζουν για να προωθήσουν τη λύση των δικών τους θεμάτων.
Οι μαθητές των 16 και 17 ετών που δεν έχουν δουλέψει ποτέ, που δεν έχουν βγάλει ένα (1) ευρώ για να δουν πως βγαίνουν τα λεφτά, που δεν έχουν μπει στην παραγωγή, που δεν μπορούν να κρίνουν δίκαια ούτε τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους, τι κριτήρια έχουν;
Τα γνωστότερα μαθητικά αιτήματα είναι δυο:
Α) Περισσότερες ώρες γυμναστικής και μείωση των ωρών στα Ελληνικά, μαθηματικά, θρησκευτικά, και
Β) Όχι 40 λεπτά μάθημα και 10 λεπτά διάλειμμα, αλλά το αντίθετο. Δηλ. 10 λεπτά μάθημα και 40 λεπτά διάλειμμα!
Ανήλικοι ΚΑΙ ψηφοφόροι
Πολλές διατάξεις του δικαίου μας θεωρούν ότι οι νέοι των 16 ή 17 ετών ΔΕΝ δικαιούνται να κάνουν κάποιες νομικές πράξεις, γιατί είναι ανήλικοι. Δεν μπορούν να παντρευτούν, δεν μπορούν να διαχειριστούν την περιουσία που κατέχουν από κληρονομιά, δεν μπορούν να κάνουν αγορές και πωλήσεις σημαντικών πραγμάτων, δεν συμμετέχουν σε Δ. Σ. εταιρειών κλπ.
Πως λοιπόν τους αναθέτουμε να κάνουν τη σημαντικότερη επιλογή, δηλ. να διαλέξουν τον επόμενο πρωθυπουργό;
Έχω κάνει μάθημα σε τάξεις επί πολλές δεκαετίες. Για του μαθητές στα χρόνια του σχολείου καλός καθηγητής είναι αυτός που ΔΕΝ έχει απαιτήσεις, που ΔΕΝ βάζει πολλές εργασίες για το σπίτι, που ΔΕΝ κάνει ζόρικες εξετάσεις στον πίνακα, αλλά λέει ανέκδοτα, μιλάει για ποδόσφαιρο και τελικά βάζει και μεγάλους βαθμούς για να περάσουν όλοι.
Αντίθετα, κακός καθηγητής είναι αυτός που τους πιέζει, αυτός που έχει απαιτήσεις, αυτός που ζητάει και διορθώνει τα τετράδια, αυτός που βάζει πολλά πρόχειρα διαγωνίσματα, αυτός που αφήνει μετεξεταστέους και στάσιμους.
Μετά από πολλά χρόνια θα καταλάβουν ποιος τους έμαθε να σκέφτονται και ποιος τους άφησε στραβάδια, αλλά τότε θα είναι αργά.
Πολιτικολογία στην τάξη
Ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Ένα παιδί 17 ετών κανονικά βρίσκεται στην Β’ λυκείου. Αν όμως έχει χάσει χρονιά μπορεί να βρίσκεται και στην Α’ λυκείου.
Άρα όλοι οι καθηγητές όλων των κομμάτων θα ξέρουν ότι στην Α, Β και Γ λυκείου υπάρχουν εν δυνάμει ψηφοφόροι τους. Και προφανώς θα θέλουν να τους επηρεάσουν υπέρ του δικού τους κόμματος.
Άρα θα μπαίνει στην τάξη ο φυσικός και αντί για μάθημα θα κάνει προπαγάνδα υπέρ του κόμματος Α, την επόμενη ώρα θα μπαίνει ο μαθηματικός και θα κάνει το ίδιο για το κόμμα Β, μετά θα μπαίνει ο φιλόλογος και θα κάνει το ίδιο για το κόμμα Γ κ.ο.κ.
Άρα η πολιτικολογία θα διαλύσει το λύκειο και ίσως το φέρει στα ίδια χάλια που βρίσκονται σήμερα όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια. Κυριαρχούν τα κόμματα και όχι η επιστήμη, κυριαρχεί το σκοτάδι των καταλήψεων και όχι το φως της έρευνας, κουμαντάρουν και έχουν κλειδιά αιθουσών, αμφιθεάτρων και εργαστηρίων «κάποιοι μυστήριοι τύποι» και όχι η σύγκλητος και οι καθηγητές.
Αντίθετες σκέψεις
Όσοι είστε παρατηρητικοί το ξέρετε. Οι φοιτητές ψηφίζουν κάθε χρόνο στις φοιτητικές εκλογές, αλλά η ΕΦΕΕ (δηλ. η «κυβέρνηση» των φοιτητών) ΔΕΝ συγκροτείται και ΔΕΝ λειτουργεί επί δεκαετίες!!
Επειδή η ψήφος αποτελεί ύψιστο δημοκρατικό αγαθό, δικαίωμα, καθήκον κλπ κρίνετε ότι πρέπει να την παραδώσουμε σε άπηχτα μυαλά ανήλικων;
Δηλ. αν κάποιος δημαγωγός προτείνει ψήφο στα 12 ή στα 13 θα πούμε ότι είναι «προοδευτικός;»
Κι αν άλλος προτείνει να ψηφίζει και το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο, θα τον πούμε προοδευτικό ή επαναστατικό;
Αν θέλετε κι άλλες τέτοιες «προοδευτικές» σκέψεις διαβάστε τι προτείνει ένας φίλος.
Να καταργήσουμε τους αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ και να αποφασίζουμε με ψηφοφορία! Να εκλέγουμε τον πρωταθλητή Ελλάδος στο ποδόσφαιρο, τον κυπελλούχο Ελλάδος, τον πρωταθλητή ποδηλασίας, πόλο, ιππασίας και ότι άλλο σκεφτείτε. Έτσι θα γλυτώνουμε τα συμβόλαια και τα λεφτά για μεταγραφές ξένων παιχτών, θα γλυτώνουμε τη βία στα γήπεδα, τα «στημένα παιχνίδια» κλπ.
Προβληματισμός
Για να θεωρήσουμε ότι ένας νέος έχει καθαρό μυαλό και θα χρησιμοποιήσει σωστά την ψήφο του, μπορούμε να σκεφτούμε κάποια προαπαιτούμενα. Π. χ.
1) Να είναι άνω των 18 ετών, δηλ. να έχει ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
2) Να έχει υπηρετήσει στη θητεία του στις ένοπλες δυνάμεις.
3) Να έχει πιάσει κάποια δουλειά, δηλ. να έχει υποβάλει τουλάχιστον μια φορά φορολογική δήλωση.
4) Να έχει «λευκό ποινικό μητρώο», δηλ. να μην έχει καταδικαστεί.
Τα παραπάνω είναι μια «βάση». Ο καθένας από τους αναγνώστες ασφαλώς μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει προαπαιτούμενα και όλοι μαζί να βρούμε το καλύτερο.
Να μην το ξεχάσω. Εγώ έχω και αγόρια και κορίτσια. Από χρόνια υποστηρίζω ότι για να μειωθεί κάπως η θητεία των αγοριών πρέπει να υπηρετούν ΚΑΙ τα κορίτσια κάποιους μήνες στρατιωτικής θητείας. Μόνο έτσι τα δυο φύλλα θα γίνουν ίσα.
Τελική σκέψη
Επειδή προέρχομαι από την εκπαίδευση το λέω ευθαρσώς. Αν η κυβέρνηση θεσμοθετήσει την «ψήφο στα 17» δεν θα το θεωρήσω ως δημοκρατικό μέτρο. Θα το θεωρήσω ως ύπουλη προσπάθεια κάποιων να διαλύσουν το Ελληνικό Λύκειο, εισάγοντας βιαίως την διχαστική πολιτική σε ένα χώρο που πρέπει να είναι αφιερωμένος στην ενωτική επιστήμη.
Το Πυθαγόρειο θεώρημα, η Ευκλείδειος γεωμετρία, η επιστήμη των υπολογιστώ κλπ ανήκουν σε όλους και δεν απαιτούν κομματική ταυτότητα.
Έτσι καλώ τα ελεύθερα επιστημονικά μυαλά να δράσουν για να μείνουν έξω τα κόμματα από το Ελληνικό Σχολείο.
Κυτίνος Ευάγγελος
Κοινοποίηση Φραγκούλης Φράγκος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ