Για να αποφύγουμε την τραγική αυτή εξέλιξη, ο καθηγητής Γιώργος Μπήτρος προτείνει μια πανεθνική κινητοποίηση, εφικτή μόνον αν τραβήξουμε μία διαχωριστική γραμμή από το παρελθόν και τις καταστροφικές στρεβλώσεις του.
του Φάνη Ζουρόπουλου*
Ο «πρύτανης» της οικονομικής δημοσιογραφίας, ο ασυμβίβαστος Ευρωπαϊστής, ο ιδρυτής της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (του Ελληνικού τμήματος), ο «δάσκαλός» μου, ο συνάδελφος μου, μα πάνω από όλα ο φίλος μου Αθανάσιος Παπανδρόπουλος, μου σύστησε για τις διακοπές ένα σημαντικό και επίκαιρο βιβλίο, με τίτλο «Ποτέ πια πτώχευση» του ομότιμου καθηγητή της Πολιτικής οικονομίας στο πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γιώργου Μπήτρου, (εκδόσεις «Επίκεντρο», 2015).
Είναι ένα βιβλίο, που σε βάζει κατευθείαν στις αιτίες που ο ασύδοτος κρατισμός δεν επιτρέπει εδώ και πολλές δεκαετίες την ανάπτυξη και την έξοδο από την κρίση χρέους της Ελλάδος. Και για το λόγο αυτό διαβάζεται «χωρίς ανάσα» όπως λέμε, ή μάλλον με κομμένη την ανάσα, μια και ήλθε ακριβώς την στιγμή που ο λαϊκισμός και η ασυναρτησία κυβερνώντων και ΜΜΕ, ψάχνουν για εχθρούς για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, αποκρύπτοντας τα πραγματικά αίτια της κρίσης.
«Από το 1821 μέχρι το 2009» γράφει ο καθηγητής Γ. Μπήτρος, «η χώρα πτώχευσε 5 φορές. Αυτό συνέβη τα έτη 1826, 1843, 1860, 1893 και 1932». Και, ενώ το 2009 ήταν στα πρόθυρα νέας χρεοκοπίας, αυτή αποφεύχθηκε λόγω της συμμετοχής της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρωζώνη, ήτοι στην οικονομική και νομισματική ένωση (ΟΝΕ). Πάντα δε, η βασική αιτία των στάσεων πληρωμών είναι ο κρατισμός και το συναφές με αυτόν πελατειακό πολιτικό σύστημα που τον παράγει και συνεχώς τον εκτρέφει.
Έτσι, η σημερινή Ελλάδα, παρά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την πολύχρονη συμμετοχή της σε δυτικού τύπου θεσμικά όργανα, όπως για παράδειγμα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Αναπτύξεως (ΟΟΣΑ), όσον αφορά τα περιουσιακά δικαιώματα, τα όρια στην χρήση τους, την επίλυση διαφορών που αναφύονται κλπ., εύλογα θα μπορούσε να ισχυρισθεί κάποιος ότι βρισκόμαστε σε προκαπιταλιστικό στάδιο.
«Πολλοί πολίτες συνεχίζουν να παραβιάζουν τους νόμους χωρίς κυρώσεις (π.χ. αυθαίρετες οικοδομές, αυθαίρετο παρκάρισμα, αυθαίρετη χρήση αδειών λειτουργίας από νυχτερινά κέντρα). Τα δικαστήρια αργούν να εκδώσουν αποφάσεις και όταν τις εκδίδουν αυτές δεν εφαρμόζονται (π.χ. το κράτος αρνείται συστηματικά να εφαρμόσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας). Τέλος, και ίσως το πλέον θεμελιώδες, με πρόσχημα την φορολογική δικαιοσύνη, το κράτος το ίδιο αυθαιρετεί, καταφεύγοντας σε αναδρομικές φορολογίες του πλούτου και του εισοδήματος των πολιτών, σε οιονεί δήμευση των περιουσιών μέσα από πολλαπλές φορολογίες, και γενικά σε ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο χαρακτηρίζεται από πολλούς νόμους χωρίς τάξη», γράφει ο Γιώργος Μπήτρος.
Επισημαίνει δε, πολύ σωστά, ότι ακόμα και σήμερα το ελληνικό Δημόσιο παράγει, διαμένει και μερικώς παρέχει τουλάχιστον το 60 % του ΑΕΠ, ποσοστό ρεκόρ για μεικτή οικονομία της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, ο συγγραφέας υπογραμμίζει ότι «η οργάνωση της οικονομίας μας δεν είναι καπιταλιστική, διότι στο μεγαλύτερο τμήμα της άλλοι φέρουν τον κίνδυνο των επενδύσεων, άλλοι ασκούν τον έλεγχο και απολαμβάνουν τα οφέλη, και ακόμη άλλοι καλύπτουν τις ζημιές.
Αντίθετα, στο αναδυόμενο παγκόσμιο πρότυπο, το ποσοστό των αγαθών και υπηρεσιών που θα παράγεται στον δημόσιο τομέα θα είναι σημαντικά πιο κάτω του 30%. Αυτό σημαίνει ότι το μείγμα δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που έχουμε είναι διατηρήσιμο».
Με άλλα λόγια όπως επισημαίνει και ο Αθ. Παπανδρόπουλος στην δική του παρουσίαση του βιβλίου, είναι ξεκάθαρο, ότι στον ήδη πολυσύνθετο διεθνή καταμερισμό της εργασίας, η Ελλάδα, με τις σημερινές δομές της, είναι μία παρασιτική απόφυσή του, η οποία αργά ή γρήγορα θα αποβληθεί από το διεθνές σύστημα.
Αν αυτό συμβεί, η χώρα θα γίνει εύκολη λεία στις φαιοκόκκινες δυνάμεις που επιβουλεύονται την δημοκρατία, θα αποβληθεί από διεθνείς οργανισμούς και συνασπισμούς και θα καταστεί ένα είδος Βόρειας Κορέας του 21ου αιώνα, όπου οι Παν. Λαφαζάνης, Νικ. Μιχαλολιάκος, Ζωή Κωνσταντοπούλου και το ΚΚΕ θα διαγωνίζονται για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι, με πιθανούς μπαλαντέρ τους Αλέξη Τσίπρα και Γ. Βαρουφάκη.
Για να αποφύγουμε την τραγική αυτή εξέλιξη, ο καθηγητής Γιώργος Μπήτρος προτείνει μια πανεθνική κινητοποίηση, εφικτή μόνον αν τραβήξουμε μία διαχωριστική γραμμή από το παρελθόν και τις καταστροφικές στρεβλώσεις του: «Κάθε φορά που ο ελληνισμός απειλήθηκε, τα έδωσε όλα και νίκησε», γράφει. Και με αυτό το κριτήριο επιμένει ότι «αν συνειδητοποιήσουμε τον ύπουλο χαρακτήρα των νέων κινδύνων που μας απειλούν, μπορούμε να καταφέρουμε ώστε»:
«Οι Ελληνες να ξαναγίνουνε σεβαστοί εταίροι στην ευρωπαϊκή οικογένεια, όχι μόνον για το παρελθόν μας αλλά και επειδή προσφέρουμε έναν μοναδικό τρόπο ζωής, που συνδυάζει την οικονομική ανεξαρτησία με την απόλαυση της ζωής και την ισχυρή πολιτιστική ταυτότητα. Το Ελληνικό κράτος να αλλάξει πρόσωπο.
Να υπάρχουν, δηλαδή: - λίγοι νόμοι, απλοί και ευέλικτοι, και η εφαρμογή τους να είναι άτεγκτη, -λίγοι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά υψηλόβαθμοι , αδιάφθοροι και ακομμάτιστοι, -μικρό κράτος, το οποίο: (α) να παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, (β) να διαφυλάσσει και να αξιοποιεί την ζωογόνο δύναμη του ανταγωνισμού για να προστατεύει τους πολίτες από πάσης φύσεως μονοπώλια και συντεχνίες και (γ) να στηρίζει αποτελεσματικά όσους έχουν αντικειμενική αδυναμία να επιτύχουν ένα ανθρώπινο επίπεδο διαβίωσης».
«Ως κεντρικές επιδιώξεις της ελληνικής κοινωνίας να αναδειχθούν: - ο σεβασμός του φυσικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος και η επούλωση των καταστροφών που έχουν ήδη γίνει, και - η κατάκτηση ενός άλλου επιπέδου παιδείας, υπό την ευρύτερη της έννοια, στην οποία να περιλαμβάνονται και τα στοιχεία που προσδιορίζουν την εθνική μας ταυτότητα, όπως είναι η Ιστορία, η πνευματική μας παράδοση και η γλώσσα».
«Οι Έλληνες να απελευθερωθούν από την παθολογική τους εξάρτηση από το κράτος, να στηριχθούν στις ατομικές τους δυνατότητες και να ενστερνιστούν αξίες και αρετές όπως είναι η υπευθυνότητα, η ευγένεια, ο σεβασμός, το φιλότιμο, η φιλαλληλία και η αυτοπειθαρχία, που δυστυχώς βρίσκονται για δεκαετίες σε συνεχή υποχώρηση».
«Χωρίς αμφιβολία, οι εμπειρίες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι οι απαιτούμενες αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν με την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα που απαιτείται. Ο λόγος είναι ότι, παρά την μεταστροφή που έχει επέλθει στη σκέψη πολλών διανοούμενων και πολιτικών και παρά την πίεση που ασκούν οι εκπρόσωποι της ΕΕ και του ΔΝΤ, το πολιτικό σύστημα δείχνει εξαιρετικά αδύναμο να επωμισθεί το σχετικό βάρος. Αλλά, υπό την πίεση της πολυεπίπεδης κρίσης που περνάμε και τους κινδύνους που προδιαγράφουν οι τάσεις στις οποίες αναφέρθηκα, τα οφέλη από το άνοιγμα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας θα γίνονται όλο και πιο ορατά και η αντίσταση θα καμφθεί», καταλήγει ο κ. Γ. Μπήτρος...
* Ο Φάνης Ζουρόπουλος είναι τ. πρόεδρος της Ε.Ι.Ε.Τ. και εκτελεστικός πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (Ε.Ε.Δ.)
Email: zourop@otenet
του Φάνη Ζουρόπουλου*
Ο «πρύτανης» της οικονομικής δημοσιογραφίας, ο ασυμβίβαστος Ευρωπαϊστής, ο ιδρυτής της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (του Ελληνικού τμήματος), ο «δάσκαλός» μου, ο συνάδελφος μου, μα πάνω από όλα ο φίλος μου Αθανάσιος Παπανδρόπουλος, μου σύστησε για τις διακοπές ένα σημαντικό και επίκαιρο βιβλίο, με τίτλο «Ποτέ πια πτώχευση» του ομότιμου καθηγητή της Πολιτικής οικονομίας στο πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γιώργου Μπήτρου, (εκδόσεις «Επίκεντρο», 2015).
Είναι ένα βιβλίο, που σε βάζει κατευθείαν στις αιτίες που ο ασύδοτος κρατισμός δεν επιτρέπει εδώ και πολλές δεκαετίες την ανάπτυξη και την έξοδο από την κρίση χρέους της Ελλάδος. Και για το λόγο αυτό διαβάζεται «χωρίς ανάσα» όπως λέμε, ή μάλλον με κομμένη την ανάσα, μια και ήλθε ακριβώς την στιγμή που ο λαϊκισμός και η ασυναρτησία κυβερνώντων και ΜΜΕ, ψάχνουν για εχθρούς για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, αποκρύπτοντας τα πραγματικά αίτια της κρίσης.
«Από το 1821 μέχρι το 2009» γράφει ο καθηγητής Γ. Μπήτρος, «η χώρα πτώχευσε 5 φορές. Αυτό συνέβη τα έτη 1826, 1843, 1860, 1893 και 1932». Και, ενώ το 2009 ήταν στα πρόθυρα νέας χρεοκοπίας, αυτή αποφεύχθηκε λόγω της συμμετοχής της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρωζώνη, ήτοι στην οικονομική και νομισματική ένωση (ΟΝΕ). Πάντα δε, η βασική αιτία των στάσεων πληρωμών είναι ο κρατισμός και το συναφές με αυτόν πελατειακό πολιτικό σύστημα που τον παράγει και συνεχώς τον εκτρέφει.
Έτσι, η σημερινή Ελλάδα, παρά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την πολύχρονη συμμετοχή της σε δυτικού τύπου θεσμικά όργανα, όπως για παράδειγμα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Αναπτύξεως (ΟΟΣΑ), όσον αφορά τα περιουσιακά δικαιώματα, τα όρια στην χρήση τους, την επίλυση διαφορών που αναφύονται κλπ., εύλογα θα μπορούσε να ισχυρισθεί κάποιος ότι βρισκόμαστε σε προκαπιταλιστικό στάδιο.
«Πολλοί πολίτες συνεχίζουν να παραβιάζουν τους νόμους χωρίς κυρώσεις (π.χ. αυθαίρετες οικοδομές, αυθαίρετο παρκάρισμα, αυθαίρετη χρήση αδειών λειτουργίας από νυχτερινά κέντρα). Τα δικαστήρια αργούν να εκδώσουν αποφάσεις και όταν τις εκδίδουν αυτές δεν εφαρμόζονται (π.χ. το κράτος αρνείται συστηματικά να εφαρμόσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας). Τέλος, και ίσως το πλέον θεμελιώδες, με πρόσχημα την φορολογική δικαιοσύνη, το κράτος το ίδιο αυθαιρετεί, καταφεύγοντας σε αναδρομικές φορολογίες του πλούτου και του εισοδήματος των πολιτών, σε οιονεί δήμευση των περιουσιών μέσα από πολλαπλές φορολογίες, και γενικά σε ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο χαρακτηρίζεται από πολλούς νόμους χωρίς τάξη», γράφει ο Γιώργος Μπήτρος.
Επισημαίνει δε, πολύ σωστά, ότι ακόμα και σήμερα το ελληνικό Δημόσιο παράγει, διαμένει και μερικώς παρέχει τουλάχιστον το 60 % του ΑΕΠ, ποσοστό ρεκόρ για μεικτή οικονομία της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, ο συγγραφέας υπογραμμίζει ότι «η οργάνωση της οικονομίας μας δεν είναι καπιταλιστική, διότι στο μεγαλύτερο τμήμα της άλλοι φέρουν τον κίνδυνο των επενδύσεων, άλλοι ασκούν τον έλεγχο και απολαμβάνουν τα οφέλη, και ακόμη άλλοι καλύπτουν τις ζημιές.
Αντίθετα, στο αναδυόμενο παγκόσμιο πρότυπο, το ποσοστό των αγαθών και υπηρεσιών που θα παράγεται στον δημόσιο τομέα θα είναι σημαντικά πιο κάτω του 30%. Αυτό σημαίνει ότι το μείγμα δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που έχουμε είναι διατηρήσιμο».
Με άλλα λόγια όπως επισημαίνει και ο Αθ. Παπανδρόπουλος στην δική του παρουσίαση του βιβλίου, είναι ξεκάθαρο, ότι στον ήδη πολυσύνθετο διεθνή καταμερισμό της εργασίας, η Ελλάδα, με τις σημερινές δομές της, είναι μία παρασιτική απόφυσή του, η οποία αργά ή γρήγορα θα αποβληθεί από το διεθνές σύστημα.
Αν αυτό συμβεί, η χώρα θα γίνει εύκολη λεία στις φαιοκόκκινες δυνάμεις που επιβουλεύονται την δημοκρατία, θα αποβληθεί από διεθνείς οργανισμούς και συνασπισμούς και θα καταστεί ένα είδος Βόρειας Κορέας του 21ου αιώνα, όπου οι Παν. Λαφαζάνης, Νικ. Μιχαλολιάκος, Ζωή Κωνσταντοπούλου και το ΚΚΕ θα διαγωνίζονται για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι, με πιθανούς μπαλαντέρ τους Αλέξη Τσίπρα και Γ. Βαρουφάκη.
Για να αποφύγουμε την τραγική αυτή εξέλιξη, ο καθηγητής Γιώργος Μπήτρος προτείνει μια πανεθνική κινητοποίηση, εφικτή μόνον αν τραβήξουμε μία διαχωριστική γραμμή από το παρελθόν και τις καταστροφικές στρεβλώσεις του: «Κάθε φορά που ο ελληνισμός απειλήθηκε, τα έδωσε όλα και νίκησε», γράφει. Και με αυτό το κριτήριο επιμένει ότι «αν συνειδητοποιήσουμε τον ύπουλο χαρακτήρα των νέων κινδύνων που μας απειλούν, μπορούμε να καταφέρουμε ώστε»:
«Οι Ελληνες να ξαναγίνουνε σεβαστοί εταίροι στην ευρωπαϊκή οικογένεια, όχι μόνον για το παρελθόν μας αλλά και επειδή προσφέρουμε έναν μοναδικό τρόπο ζωής, που συνδυάζει την οικονομική ανεξαρτησία με την απόλαυση της ζωής και την ισχυρή πολιτιστική ταυτότητα. Το Ελληνικό κράτος να αλλάξει πρόσωπο.
Να υπάρχουν, δηλαδή: - λίγοι νόμοι, απλοί και ευέλικτοι, και η εφαρμογή τους να είναι άτεγκτη, -λίγοι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά υψηλόβαθμοι , αδιάφθοροι και ακομμάτιστοι, -μικρό κράτος, το οποίο: (α) να παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, (β) να διαφυλάσσει και να αξιοποιεί την ζωογόνο δύναμη του ανταγωνισμού για να προστατεύει τους πολίτες από πάσης φύσεως μονοπώλια και συντεχνίες και (γ) να στηρίζει αποτελεσματικά όσους έχουν αντικειμενική αδυναμία να επιτύχουν ένα ανθρώπινο επίπεδο διαβίωσης».
«Ως κεντρικές επιδιώξεις της ελληνικής κοινωνίας να αναδειχθούν: - ο σεβασμός του φυσικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος και η επούλωση των καταστροφών που έχουν ήδη γίνει, και - η κατάκτηση ενός άλλου επιπέδου παιδείας, υπό την ευρύτερη της έννοια, στην οποία να περιλαμβάνονται και τα στοιχεία που προσδιορίζουν την εθνική μας ταυτότητα, όπως είναι η Ιστορία, η πνευματική μας παράδοση και η γλώσσα».
«Οι Έλληνες να απελευθερωθούν από την παθολογική τους εξάρτηση από το κράτος, να στηριχθούν στις ατομικές τους δυνατότητες και να ενστερνιστούν αξίες και αρετές όπως είναι η υπευθυνότητα, η ευγένεια, ο σεβασμός, το φιλότιμο, η φιλαλληλία και η αυτοπειθαρχία, που δυστυχώς βρίσκονται για δεκαετίες σε συνεχή υποχώρηση».
«Χωρίς αμφιβολία, οι εμπειρίες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι οι απαιτούμενες αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν με την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα που απαιτείται. Ο λόγος είναι ότι, παρά την μεταστροφή που έχει επέλθει στη σκέψη πολλών διανοούμενων και πολιτικών και παρά την πίεση που ασκούν οι εκπρόσωποι της ΕΕ και του ΔΝΤ, το πολιτικό σύστημα δείχνει εξαιρετικά αδύναμο να επωμισθεί το σχετικό βάρος. Αλλά, υπό την πίεση της πολυεπίπεδης κρίσης που περνάμε και τους κινδύνους που προδιαγράφουν οι τάσεις στις οποίες αναφέρθηκα, τα οφέλη από το άνοιγμα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας θα γίνονται όλο και πιο ορατά και η αντίσταση θα καμφθεί», καταλήγει ο κ. Γ. Μπήτρος...
* Ο Φάνης Ζουρόπουλος είναι τ. πρόεδρος της Ε.Ι.Ε.Τ. και εκτελεστικός πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (Ε.Ε.Δ.)
Email: zourop@otenet
Μας το κοινοποίησε το europeanbusiness.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ