Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (66) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Πώς εικονίζεται ο χειμώνας στη Θεσσαλονίκη μέσα από τα μάτια συγγραφέων, ποιητών και φωτογράφων και πόσο άλλαξε ο Χορτιάτης από την εποχή που λέγονταν Karadağ και εξέτρεφε καμήλες;
Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές στο «Θέατρο της Οικουμένης» του Μανόλη Ξεξάκη και ποια η καλλιτεχνική κληρονομιά του μεγάλου γκαλερίστα και μαικήνα της τέχνης Αλέξανδρου Ιόλα; Ποια η σχέση της περίφημης καπνοβιομηχανίας  Turmac με την art nouveau και πώς έγινε η επιστροφή των Εβραίων στην μετακατοχική Θεσσαλονίκη; Ποια η σχέση του Γιάννη Σπάρτακου με το bar “Κάστρα» στην Άνω Πόλη και τι απόγιναν τα περίφημα ΔΙΟΝΥΣΙΑ; Τι είναι τα Ντοκιμαντέρ Μνήμης και ποια ή σχέση του Ναού του Αγίου Αθανασίου στην Εγνατία με το παρακείμενο του mural; Όλα αυτά, και άλλα πολλά ερωτήματα βρίσκουν την απάντηση τους στο νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Σταύρου Ανδρεάδη και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με δύο κείμενα των Μανόλη Ξεξάκη και Γιώργου Σκαμπαρδώνη σε φωτογραφίες  των Μανόλη Ξεξάκη και Hubertus Hierl. Ακολουθεί η ενότητα ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ  του Αρι Γεωργίου που είναι αφιερωμένη στο Καπάνι, πώς ήταν 45 χρόνια πριν, πώς είναι σήμερα.
Η στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ παρουσιάζει ένα άρθρο της Διευθύντριας του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θούλης Μισιρλόγλου για την έκθεση με έργα τέχνης του συλλέκτη  Αλέξανδρου Ιόλα ενώ στις ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ που ακολουθούν o λογοτέχνης Μανόλης Ξεξάκης συνομιλεί για το νέο του βιβλίο «Το Θέατρο της Οικουμένης», πρώτο μέρος ενός τρίτομου μυθιστορήματος,  με τον Κώστα Μπλιάτκα.

 Στις  ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ  ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία του γνωστού μας Χορτιάτη και των χωριών του, την εποχή που η ανατολική πλευρά του ονομάζονταν Καραντάγ, και εξέτρεφε καμήλες.
Ακολουθεί η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ η οποία φιλοξενεί μια συνέντευξη του λογοτέχνη Θωμά Συμεωνίδη, μια αυτοεξομολόγηση της εικαστικού Στεφανίας Βελδεμίρη και μια παρουσίαση/συνέντευξη των LongShots, ανερχόμενης και πολλά υποσχόμενης hardrock μπάντας της Θεσσαλονίκης. Η ενότητας  κλείνει με την στήλη ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΙΝΕΛΙΑ όπου ο βραβευμένος νεαρός ποιητής Ένο Αγκόλλι  μιλά για τη ζωή του στο Κονέκτικατ αλλά και για την Θεσσαλονίκη μέσα του.

Η ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ ανοίγει με ένα άρθρο του Πολ. Μηχανικού και συλλέκτη Γιώργου Θωμαρέη για την Καπνοβιομηχανία Turmac – με τα εξαιρετικά οριενταλιστικά και art nouveau cover- που ξεκίνησε από την Καβάλα, επι οθωμανικής αυτοκρατορίας, και εξελίχθηκε σε μια κορυφαία πολυεθνική καπνοβιομηχανία που τελικά αγοράστηκε από την Rothmans. Η ενότητα ολοκληρώνεται με μια συνέντευξη του συγγραφέα –φιλολόγου Λέων Ναρ στον Κώστα Μπλιάτκα για το νέο του βιβλίο «Ξανά στην Σαλονίκη», που πραγματεύεται το θέμα της επιστροφής των επιζήσαντων Εβραίων στην μετακατοχική Θεσσαλονίκη.

ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΟΥΤΟ, είναι ο τίτλος του ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ του τεύχους και φυσικά μιλά για τον Χειμώνα και τα Χριστούγεννα. Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Στέργιος Τσιούμας, Γιάννης Καρατζόγλου, Άρις Γεωργίου, Λίζα Μαμακούκα, θυμούνται χειμωνιάτικες στιγμές  από αυτές που θα ήθελες να ξαναζήσεις ή να μην ξαναζήσεις ποτέ.

Η ενότητα ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ φιλοξενεί ένα κείμενο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη για το θρυλικό μπαρ ΚΑΣΤΡΑ στην Άνω Πόλη που συνέδεσε το όνομά του με την τζαζ των ‘70ς αλλά και με πολιτικούς, ηθοποιούς και καλλιτέχνες της εποχής  που με τις επισκέψεις τους, το ανήγαγαν σε  must see στέκι της πόλης. Η ενότητα κλείνει με ένα κείμενο της Θάλειας Μαντοπούλου – Παναγιωτοπούλου, καθηγήτριας του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων τεχνών στο ΑΠΘ για τον Ναό του Αγίου Αθανασίου στην Εγνατία, τον αστικό χώρο γύρω του και την παρακείμενη τοιχογραφία. 

Στην στήλη IΝ MEMORIAM o Άρις Γεωργίου ‘‘αποχαιρετά’’ τον Κρίτωνα Σαλπιγκτή με ένα κείμενο εκ βαθέων.

Στις ΓΩΝΙΕΣ ο Παναγιώτης Δόικος θυμάται τα ΔΙΟΝΥΣΙΑ, τον ιστορικό κινηματογράφο που κατεδαφίστηκε το 1973, ενώ στη στήλη ΜΝΗΜΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ οι Κώστας Μπλιάτκας και Ντίνος Παπασπύρου διηγούνται δυο προσωπικά ενσταντανέ με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο. 

Στις ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ η Στελλίνα Τρωιάνου και η Σοφία Καρακώστα καταγράφουν δυο σύγχρονες στιγμές ζωής με μάρτυρες τις ίδιες.  Keep Walking και Stand by me. Άραγε μόνο συνθήματα ή κάπου εκεί, βρίσκεται μια κρυμμένη αλήθεια;

Η στήλη ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ τέλος, φιλοξενεί  ένα άρθρο της Λίνας Μυλωνάκη για το ντοκιμαντέρ της μνήμης. Η αρθρογράφος μιλά για την ειδική αυτή κατηγορία ταινιών τεκμηρίωσης με τη σκηνοθέτιδα Βίκυ Αρβελάκη, τον ιστορικό Μενέλαο Χαραλαμπίδη και τον Επικεφαλής προγράμματος στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Δημήτρη Κερκινό. 

 Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία της Αλεξίας Πρασσά,  ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος της Karen Van Dyck THESSALONIKI από τον λογοτέχνη – μεταφραστή Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, αλλά και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στην ποιήτρια Μαρία Καραγιάννη.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: info@peebe.gr






Ταυτότητα έκδοσης
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ
Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
Τεύχος 66 Δεκεμβρίου 2018 – Φεβρουαρίου 2019  σελίδες 112
Τιμή τεύχους: € 8   -   Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60
Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης
Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ