Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

Διευρυμένο ωράριο λειτουργίας του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης


Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι στο πλαίσιο της παρουσίασης της έκθεσης ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΟΛΑΣ: Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ λόγω της αυξημένης προσέλευσης ανακοινώνουμε το νέο διευρυμένο ωράριο λειτουργίας του μουσείου,
την πραγματοποίηση προγράμματος ξεναγήσεων για το κοινό και μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων για τις σχολικές ομάδες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το νέο διευρυμένο πρόγραμμα πενθήμερης λειτουργίας της έκθεσης διαμορφώνεται ως εξής:
Τετάρτη 10.00-18.00
Πέμπτη 10.00-22.00
Παρασκευή 10.00-19.00
Σάββατο 10.00-18.00
Κυριακή 11.00-16.00
Ειδικότερα, το πρόγραμμα ξεναγήσεων για το κοινό της έκθεσης θα ξεκινήσει
την Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018 στις 12.00. και θα προγραμματιστεί κάθε Κυριακή πρωί στις 12.00 και κάθε Πέμπτη απόγευμα στις 18.00 σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης έως τις 20 Ιανουαρίου 2019.
Οι ξεναγήσεις προσφέρονται δωρεάν, αρκεί μόνο το εισιτήριο εισόδου στο μουσείο και δεν απαιτείται δήλωση συμμετοχής.
Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης τέχνης σχεδιάζει και υλοποιεί μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για τις σχολικές ομάδες όλων  των  βαθμίδων  εκπαίδευσης για την περιοδική έκθεση  με τίτλο  «Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά». Η διάρκεια του κάθε προγράμματος είναι προγράμματος είναι 75 λεπτά και το κόστος συμμετοχής ανά μαθητή είναι 2€. Παρακαλούμε προγραμματίστε εγκαίρως την επίσκεψή σας κατόπιν συνεννόησης.
Τμήματος  Μουσειοπαιδαγωγικών Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Μ.Μ.Σ.Τ.
Τ: 2310 240 002,  Ε-mail: mmca.education@gmail.com
FB: http://www.facebook.com/MmcaEducationalPrograms

Η ΕΚΘΕΣΗ
Αλέξανδρος Ιόλας: έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της τέχνης από το 1950 και ως τα τέλη της δεκαετίας 1970, ο οποίος όμως δεν έχει τιμηθεί δεόντως στην Ελλάδα, σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει ολοένα και περισσότερο στο εξωτερικό. Η παραδοξολογία αυτή σχετίζεται με την άτυχη καταγραφή του Ιόλα στη μνήμη ειδικά του ελληνικού κοινού, καθώς η πρόθεση της δωρεάς συλλογών του στο ελληνικό κράτος δεν ευοδώθηκε τελικώς και ελάχιστα αρχεία έχουν σωθεί εντός ελληνικού εδάφους.
Αλέξανδρος Ιόλας: αντισυμβατικός, κοσμοπολίτης άνδρας της ελληνικής διασποράς, αντιφατικός, παθιασμένος, λάτρης των πολιτισμών του κόσμου από την Αρχαιότητα και την Αναγέννηση μέχρι τη σύγχρονη τέχνη, από την Κίνα μέχρι την Αμερική, από τη βυζαντινή τέχνη μέχρι την νεωτερικότητα, λάτρης των εκκεντρικών ρούχων και των ξεχωριστών αντικειμένων.
Αλέξανδρος Ιόλας: ο άνθρωπος ο οποίος ένωσε το χορό με τις εικαστικές τέχνες, τη ζωγραφική με τις παραστατικές τέχνες, έζησε μεγάλες στιγμές των μητροπολιτικών καλλιτεχνικών κέντρων, ήρθε αντιμέτωπος με την ελληνική «κοινωνία του θεάματος» και μέρος του κίτρινου τύπου, στην προσπάθειά του να μεταστρέψει τις αισθητικές αξίες της ελληνικής κοινωνίας.
Αλέξανδρος Ιόλας: ίσως ο μοναδικός σημαντικός κρίκος που συνδέει την ελληνική συμμετοχή στα παγκόσμια γεγονότα των εικαστικών τεχνών του 20ού αιώνα, ο οποίος περιβλήθηκε με την αχλύ και το κύρος του μύθου και του οποίου την σημερινή υπόσταση συγκροτούν περισσότερο δευτερογενείς ατομικές αφηγήσεις παρά πρωτογενή τεκμήρια.  .
Αλέξανδρος Ιόλας: Τη συλλογική μνήμη του διασώζει το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Τριάντα χρόνια μετά το θάνατό του, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώνει την έκθεση-αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Ιόλα με τίτλο «Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά». Ενταγμένη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Δημητρίων 2018 του Δήμου Θεσσαλονίκης, η έκθεση θα αναδείξει τη δικτύωση του Αλέξανδρου Ιόλα σε καλλιτεχνικό και κοινωνικό επίπεδο, τη δραστηριότητα και την προσωπικότητά του, μέσα από πλούσιο οπτικό, ερευνητικό και αρχειακό υλικό, μέρος του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Κυρίως όμως εστιάζει στην ενασχόλησή του με τη σύγχρονη τέχνη και ειδικά στην αποκαλυπτική σχέση του με μια πληθώρα καλλιτεχνών, πολύ διαφορετικών μεταξύ τους. Από τον de Chirico στον Man Ray, από τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα στον Victor Brauner και τον Τάκι, από τον Calder στον Jean Tinguely, από τον Magritte στον Pino Pascali και τον Martial Raysse, από τον Modigliani στον Warhol, η διαδρομή που διένυσε ο Ιόλας μέσα στον καλλιτεχνικό χώρο, δεν αποτυπώνει μόνο υποκειμενικές προτιμήσεις, αλλά και ένα οξύ βλέμμα, διαρκώς ανοιχτό στην καλλιτεχνική έκφραση. Με σταθερή αγάπη προς το έργο τέχνης ως αντικείμενο, ο Ιόλας διατήρησε αμείωτα τα ανακλαστικά του απέναντι στις καλλιτεχνικές αναζητήσεις μετά τον πόλεμο, όταν συνολικό ζητούμενο ήταν η δημιουργία μιας νέας οπτικής και πολιτισμικής πραγματικότητας, προκειμένου να μεταστραφεί το κλίμα απογοήτευσης από την εξέλιξη της ζωής. Ειδικά στις δεκαετίες 1960 και 1970, οι αναρίθμητες εκθέσεις που παρουσίασε αποδεικνύουν την καθοριστική δράση του στο διεθνές καλλιτεχνικό περιβάλλον, αλλά και την υποστήριξη από μέρους του της νέας καλλιτεχνικής έκφρασης.
Η έκθεση θα παρουσιάσει και την πλούσια εκδοτική δραστηριότητα του Αλέξανδρου Ιόλα μέσα από ένα πλούσιο αρχείο καταλόγων που συνόδευσαν τις εκθέσεις του, ο ειδικός σχεδιασμός των οποίων τεκμηριώνει μέρος της τυπογραφικής ιστορίας, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει το ειδικό ενδιαφέρον του για τα συγκεκριμένα έντυπα ως αυτόνομα έργα τέχνης.
Στο πλαίσιο αυτό, πέραν των καταλόγων, αφισών, του οπτικού, ερευνητικού και αρχειακού υλικού, η έκθεση θα συμπεριλάβει τόσο τα έργα της δωρεάς του Ιόλα προς το ΜΚΣΤ (μετέπειτα ΜΜΣΤ), όσο και έργα σημαντικών καλλιτεχνών από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, αρκετά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά δημοσίως.
Όπως σημειώνει η διευθύντρια του ΜΜΣΤ, Θούλη Μισιρλόγλου, «ο άνθρωπος που έδειξε μοναδικό ενδιαφέρον για όλες τις όψεις του πολιτισμού, αρχαίου, κυρίως όμως σύγχρονου, ο άνθρωπος που δεν γνώριζε όρια, όχι μόνο καλλιτεχνικά, αλλά και εθνικά, ένας άνθρωπος πολύγλωσσος, με αναρίθμητες ταυτότητες, θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο της νέας έκθεσης του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Θεσσαλονίκης για το φθινόπωρο του 2018. Ειδικά μάλιστα, όταν το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και η Θεσσαλονίκη του οφείλουν πολλά: η δωρεά έργων της συλλογής του είναι εκείνη που επέτρεψε την ίδρυση του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο μετεξελίχθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, σε μια εποχή όπου η καλλιτεχνική δημιουργία όπως εμφανιζόταν στη συλλογή και τους προβληματισμούς της Εθνικής Πινακοθήκης τα χρόνια εκείνα ήταν ελληνοκεντρική κι αποκομμένη από την ευρύτερη ευρωπαϊκή διάσταση της τέχνης. Η δωρεά του Ιόλα αποτέλεσε τον θεμέλιο λίθο που επέτρεψε να ‘χτιστεί’ το πρώτο μουσείο σύγχρονης τέχνης της Ελλάδας και μαζί η πρώτη συλλογική ανανεωτική προσπάθεια και συμβολή στην αναθεώρηση της πολιτισμικής και καλλιτεχνικής σύγχρονης ιστορίας».
Έτσι, κληρονομιά του Ιόλα σαφώς δεν είναι μόνο το υλικό μέρος των δωρεών του, αλλά και η κοσμοπολίτικη κουλτούρα του, η ανανέωση των εμπειριών της περιπέτειας, της τόλμης, του απρόβλεπτου, αλλά και της συγκίνησης μέσα από τη σύγχρονη τέχνη.
Η έκθεση που διοργανώνει το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κατά το φθινόπωρο του 2018 είναι η διεθνώς πρώτη εκτεταμένη έκθεση που αφιερώνεται στον μαικήνα αυτόν της τέχνης και αποτελεί και τον προάγγελο του εορτασμού των 40 χρόνων του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης της Ελλάδας, που θα εορταστούν εντός του 2019. Την ίδια στιγμή η έκθεση αποτελεί και ένα φόρο τιμής σε μια πλειάδα καλλιτεχνών, που συνεργάστηκαν με τον Ιόλα και εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εμπλουτίζουν την σύγχρονη πολιτιστική  κληρονομιά της Ελλάδας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 90 έργα των:

Αλέξης Ακριθάκης (GR, 1939-1994)
Δημήτρης Αληθεινός (GR, 1945)                                                                   
Ανδρέας Βούσουρας (GR, 1957)
Victor Brauner (FR/RO, 1903 –1966)
Alexander Calder (US, 1898-1976)
Robertο Crippa (IT, 1921-1972)
DAS (Επαμεινώνδας Δασκαλόπουλος) (GR, 1952)
Nίκος Ζουμπούλης_Τίτσα Γραικού (GR, 1953_1951)
Όπυ Ζούνη (GR, 1941-2008)
Novello Finnotti (IT, 1939)
Lucio Fontana (IT, 1899 - 1968)
Μαρίνα Καρέλλα (GR, 1940)
Μάρα Καρέτσου [Mara Karetsos] (GR, 1944)
Tom Keogh (USA, 1922-1980)
Γιώργος Λαζόγκας (GR, 1945)
Herbert List (GE, 1903-1975)
René Magritte (FR, 1898 - 1967)
Κατερίνα Μαρούδα (GR, 1958)
Eliseo Mattiacci (IT, 1940)
Richard de Menocal (USA, 1919-1995)
Amedeo Modigliani (IT, 1884-1920)
Γιάννης Μπουτέας (GR, 1941)
Dennis Oppenheim (US, 1938-2011)
Κώστας Πανιάρας (GR, 1934-2014)
Pino Pascali (IT, 1935-1968)
Παύλος (GR, 1930)
Petros (GR, 1928)
Robert Rauschenberg (USA, 1925-2008)
Jean-Pierre Raynaud (FR, 1939)
Man Ray (US, 1890-1976)
Martial Raysse (FR, 1936)
Niki de Saint Phalle (FR, 1930-2002)
Lisa Sotilis (GR/IT)
Harold Stevenson (US, 1929)
Τάκις (GR, 1925)
Jean Tinguely (SE, 1925-1991)
Χρήστος Τζίβελος (GR, 1949-1995)
Στέργιος Τσιούμας (GR, 1954)
Κώστας Τσόκλης (GR, 1930)
Andy Warhol (US 1928-1987)
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (GR, 1906-1994)

Συντελεστές έκθεσης:

Επιμέλεια:
Θούλη Μισιρλόγλου, Διευθύντρια ΜΜΣΤ
Βοηθός επιμελητή, Υπεύθυνη επικοινωνίας:
Κατερίνα Σύρογλου
Σύμβουλοι:
Νίκος Σταθούλης, Βιογράφος Αλέξανδρου Ιόλα
Εύα Φωτιάδη, Δρ Ιστορίας και θεωρίας της σύγχρονης τέχνης, St Joost Academy of Fine and Applied Arts
Κείμενα:
Χριστίνα Μαβίνη, Αρχαιολόγος
Θούλη Μισιρλόγλου, Δρ. Ιστορίας Τέχνης
Miguel Fernandez Belmonte, Δρ. Ιστορίας Τέχνης
Μεταφράσεις:
Μαρία Κουφού
Σχεδιασμός αρχιτεκτονικών στοιχείων:
Γιάννης Κατρανίτσας
Οπτική επικοινωνία:
Δημήτρης Παπάζογλου / Dimitris Papazoglou Studio
Κατασκευές:
Constructivist.gr
Ανάρτηση έργων:
Περικλής Γαλανός
Τεχνικός υπεύθυνος:
Στέλιος Θεοδωρίδης
Γραμματεία:
Γιάννα Μαντζαρλή
Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα:
Χριστίνα Μαβίνη
Βίλλυ Πολυζούλη
Λογιστήριο:
Χάρης Θεοδωρίδης
Ευτυχία Πετρίδου
Υποδοχή:
Κατερίνα Κελέκη
Εποπτεία:
Αναστασία Κέλτσου
Παντελής Ραμαντάνης
Καθαριότητα:
Γιάννα Σταματιάδου
Οπτικοακουστική υποστήριξη:
M-SPIRIT
Mεταφορά Έργων Τέχνης:
MOVE ART EΠΕ
Ασφάλιση έργων τέχνης:
ΝΤΑΛΙΑΝΗ ΕΠΕ-KARAVIAS UNDERWRITING AGENCY



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ