Τραγούδια και κομμάτια για κιθάρα των σημαντικότερων συνθετών της ισπανικής εθνικής μουσικής σχολής (τέλη 19ου αιώνα - αρχές 20ου), αλλά και τραγούδια από τη συλλογή λαϊκών τραγουδιών που διασκεύασε ο Federico Garcia Lorca, παρουσιάστηκαν στη συναυλία ισπανικής μουσικής La maja de Goya που πραγματοποιήθηκε στο Τελλόγλειο από την Ελένη Χρονοπούλου (φωνή) και το Γιώργο Γούσιο (κιθάρα). Η συναυλία, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση «Ο Goya στο Τελλόγλειο» που συνεχίζεται μέχρι τις 29 Ιανουαρίου, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 15 Ιανουαρίου.
Η έκθεση
Υπενθυμίζεται πως στην έκθεση φιλοξενούνται 211 χαρακτικά του μεγάλου ισπανού δημιουργού από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, ελαιογραφίες από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Bilbao, ο πίνακας του Λουκά Βενετούλια «Η ομπρέλα», υλικό από το Αρχείο Σπητέρη, καθώς και δημιουργίες των σπουδαστών του Τμήματος Εικαστικών της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας παρουσιάστηκαν τα γνωστότερα από τα κομμάτια της ισπανικής μουσικής. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν τα, Anda Jaleo, El café de chinitas, Las morillas de Jaen και Sevillanas del siglo 18. Έντονο ισπανικό χρώμα είχαν και τα τραγούδια του Manuel de Falla από την συλλογή siete canciones españolas (επτά ισπανικά τραγούδια). Ο Falla και ο Lorca μοιράζονταν το ίδιο πάθος για τη μουσική παράδοση της Ισπανίας. Μαζί πραγματοποίησαν ταξίδι για να καταγράψουν μελωδίες και τραγούδια απομακρυσμένων περιοχών, ενώ ο Lorca βοήθησε τον Falla να οργανώσει φεστιβάλ Cante Jondo το 1922 μετά την επιστροφή του από τη Γαλλία. Τα επτά τραγούδια ολοκληρώθηκαν στο Παρίσι το 1914 λίγο πριν ξεσπάσει ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τέσσερα από αυτά: Asturiana, El paño moruno, Nana και Polo βασισμένα σε ακούσματα των περιοχών Asturias, Murcia, Castilla, Andaluzia αντίστοιχα. Επιρροή από στοιχεία λαϊκής μουσικής είχε και ο Tárrega, μουσικός που καταξίωσε την κιθάρα ως συναυλιακό όργανο στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Ο Γιώργος Γούσιος ερμήνευσε δύο απ’ τα γνωστότερα έργα για σόλο κιθάρα του Tárrega Recuerdos de la Alhambra και Capricho arabe καθώς και το Unaflor του José Broca.
Τέλος, το τέταρτο μέρος του προγράμματος περιελάμβανε έξι τραγούδια από τη συλλογή tonadillas al estilo antiguo του Enrique Granados (1910). Ο Enrique Granados αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος του συνθετικού του έργου στον Goya. Έτσι, έπειτα από την συνεργασία του με τον Fernando Perriquet για την όπερα Goyescas, το 1910, μελοποιεί και τη συλλογή των tonadillas σε στίχους του Perriquet με κεντρικό άξονα την ζωή και την θεματολογία του Goya, όπως διακρίνουμε στις tonadillas La maja de Goya, El majo timido, La maja dolorosa. Το τραγούδι La maja de Goya συνοδεύεται από αφήγηση που εξιστορεί την κωμική σκηνή κατά την οποία ο απατημένος σύζυγος αναζητά την γυναίκα του στο σπίτι του Goya. .
Χορηγός επικοινωνίας www.cooradio.gr
Οι συντελεστές
Οι συντελεστές
Ο Γιώργος Γούσιος ξεκίνησε σπουδές κλασικής κιθάρας το 1982 στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με καθηγητές τους Π. Μπουτόπουλο και Φ. Μπαξέ. Αποφοίτησε από την τάξη του Φ. Μπαξέ το 1993 (Πτυχίο Κιθάρας) και είναι κάτοχος Διπλώματος Σολίστ (1995). Συμμετείχε σε Masterclasses κιθάρας δίπλα σε διεθνούς φήμης σολίστες, όπως οι H. Kaeppel, D. Russel, Th. Mueller-Pering, και συνέχισε τις Μεταπτυχιακές σπουδές του από το 1998 στη Μουσική Ακαδημία “Franz Liszt” της Βαϊμάρης, με καθηγητές τους G. Reichenbach και Pr. M. Rost, από όπου αποφοίτησε το 2001 με τον τίτλο Konzertdiplom (Richtung Gitarre). Την περίοδο 2004-2009 σπούδασε στην τάξη Ανώτερων Θεωρητικών της συνθέτριας Ε. Κατέλη (Πτυχία Αντίστιξης, Φυγής). Διακρίθηκε σε Διαγωνισμούς στα Φεστιβάλ Κιθάρας Βόλου και Κέρκυρας, όπου απέσπασε Β’ Βραβείο (1987) και Ειδικό Βραβείο (1999) αντίστοιχα, καθώς και ως φιναλίστ στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Κιθάρας στις Αρχάνες Κρήτης το 2000. Συμμετείχε σε Διαγωνισμούς Σύνθεσης για κιθάρα ερμηνεύοντας βραβευθέντα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών, όπως η Ε. Κατέλη και ο Λ. Χατζηλεοντιάδης.
Η καλλιτεχνική του πορεία ως σολίστ ξεκίνησε το 1992 σε συνεργασία με το συνθέτη Π. Θεοδώρου, και από τότε έχει δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ σε Ελλάδα και Γερμανία. Συμμετείχε στο 40ο Φεστιβάλ Δημητρίων το 2005 και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το 2006, σε εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Ελληνοϊσπανικού Κέντρου Πολιτισμού “F.G.Lorca”. Στο ενεργητικό του έχει επίσης ηχογραφήσεις σε ραδιοφωνικές εκπομπές και εμφανίσεις στην τηλεόραση, συμμετοχές σε συναυλίες μουσικής δωματίου συμπράττοντας με γνωστούς Έλληνες και ξένους σολίστ. Ο Γ. Γούσιος διδάσκει ως καθηγητής κλασικής κιθάρας στο Ωδείο “Γαλαξίας”, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως αναπληρωτής καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Σερρών.
Η καλλιτεχνική του πορεία ως σολίστ ξεκίνησε το 1992 σε συνεργασία με το συνθέτη Π. Θεοδώρου, και από τότε έχει δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ σε Ελλάδα και Γερμανία. Συμμετείχε στο 40ο Φεστιβάλ Δημητρίων το 2005 και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το 2006, σε εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Ελληνοϊσπανικού Κέντρου Πολιτισμού “F.G.Lorca”. Στο ενεργητικό του έχει επίσης ηχογραφήσεις σε ραδιοφωνικές εκπομπές και εμφανίσεις στην τηλεόραση, συμμετοχές σε συναυλίες μουσικής δωματίου συμπράττοντας με γνωστούς Έλληνες και ξένους σολίστ. Ο Γ. Γούσιος διδάσκει ως καθηγητής κλασικής κιθάρας στο Ωδείο “Γαλαξίας”, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως αναπληρωτής καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Σερρών.
Η Ελένη Χρονοπούλου μελέτησε φλογέρα, πιάνο και θεωρητικά στις Βρυξέλλες από την ηλικία των 7 ετών, και συμμετείχε σε όπερες και ηχογραφήσεις του παιδικού χορωδιακού συνόλου “Da Capo 2000” ως χορωδός και σολίστ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στις Τέχνες του Ζωντανού Θεάματος (Master Européen en Arts du Spectacle Vivant) από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών και τελειόφοιτος μονωδίας στο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης στην τάξη της σοπράνο Μαρίνας Βουλογιάννη, με την οποία μελετά τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Συμμετείχε ως χορωδός στις όπερες Così FanTutte, W.A. Mozart (Νοέμβριος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Die Fledermaus, J. Strauss (Φεβρουάριος 2007) στην Όπερα Θεσσαλονίκης, καθώς και σε μεγάλα συναυλιακά έργα, όπως Te Deum, A. Bruckner (Μάιος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Matthäus Passion, J.S. Bach (Απρίλιος 2006), Der Messias, G.F. Händel (ar. W-A Mozart) (Δεκέμβριος 2006) καιStabat Mater, Α. Dvořák (Απρίλιος 2007) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός προϊσταμένου και καλλιτεχνικής διεύθυνσης με πολλούς πολιτιστικούς φορείς της πόλης όπως το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη ΧΑΝΘ και την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου Πολιτικών Επιστημών από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών (2004).
Συμμετείχε ως χορωδός στις όπερες Così FanTutte, W.A. Mozart (Νοέμβριος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Die Fledermaus, J. Strauss (Φεβρουάριος 2007) στην Όπερα Θεσσαλονίκης, καθώς και σε μεγάλα συναυλιακά έργα, όπως Te Deum, A. Bruckner (Μάιος 2006) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Matthäus Passion, J.S. Bach (Απρίλιος 2006), Der Messias, G.F. Händel (ar. W-A Mozart) (Δεκέμβριος 2006) καιStabat Mater, Α. Dvořák (Απρίλιος 2007) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός προϊσταμένου και καλλιτεχνικής διεύθυνσης με πολλούς πολιτιστικούς φορείς της πόλης όπως το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη ΧΑΝΘ και την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου Πολιτικών Επιστημών από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών (2004).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ