Τεράστιες είναι οι καθυστερήσεις επίδοσης δεμάτων από τις εταιρείες courier, την πιο εορταστική περίοδο του χρόνου, με αποτέλεσμα αρκετές οικογένειες να περάσουν τα Χριστούγεννα χωρίς ανταλλαγή δώρων.
Και ενδεχομένως αρκετά σπίτια να μην τα επισκεφτεί ο «Άγιος Βασίλης» την Πρωτοχρονιά.
Η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε την κυβέρνηση στην απόφαση για lockdown για δεύτερη φορά και τα φυσικά καταστήματα έκλεισαν.
Πολλοί καταναλωτές αναγκάστηκαν να στραφούν στα ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να καλύψουν κάποιες βασικές ανάγκες, αλλά και να πάρουν δώρα σε αγαπημένα τους πρόσωπα.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες ταχυμεταφορών συνάντησαν προβλήματα στο πρώτο lockdown, δεν πήραν το… μάθημά τους και η κατάσταση δεν βελτιώθηκε. Μάλιστα, συνέβη το αντίθετο.
«Τα πράγματα δεν χωράνε»
Ενδεικτική της όλης κατάστασης ήταν η επικοινωνία που είχε καταναλωτής με γνωστή εταιρεία ταχυμεταφορών για την καθυστέρηση της επίδοσης των χριστουγεννιάτικων δώρων του και η απάντηση που έλαβε ήταν ότι «τα πράγματα δεν χωράνε στις αποθήκες μας».
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, δήλωσε στο topontiki.gr ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι καταγγελίες στην ανεξάρτητη αρχή για καθυστερήσεις επίδοσης εμπορευμάτων. «Οι περιπτώσεις αυτές επιλύθηκαν κατά 99,5%, το 75% ήταν υπέρ των καταναλωτών, το 24,5% ήταν υπέρ των εταιρειών και το 0,6% δεν επιλύθηκε», συμπλήρωσε.
Η αποζημίωση των 6 ευρώ
Βέβαια, υπάρχει η δυνατότητα αποζημίωσης του καταναλωτή γι’ αυτές τις καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, ο καταναλωτής δικαιούται αποζημίωση 6 ευρώ την ημέρα για κάθε μέρα καθυστέρησης του συμφωνημένου χρόνου επίδοσης
Αναλυτικά, η απόφαση:
«Για αποδεδειγμένη καθυστέρηση επίδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών, πέραν του συμφωνημένου χρονικού διαστήματος, καταβάλλεται αποζημίωση ίση με 6 € για κάθε μέρα καθυστέρησης και για την περίπτωση που η καθυστέρηση υπερβαίνει το πενταπλάσιο του συμφωνημένου χρόνου επίδοσης, επιπλέον επιστροφή του καταβληθέντος ταχυδρομικού τέλους για τη συγκεκριμένη αποστολή, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό της αποζημίωσης δεν υπερβαίνει τα 100 €».
Ωστόσο, ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης εφιστά την προσοχή των καταναλωτών, επισημαίνοντας στο topontiki.gr ότι «για να αποζημιωθεί ο καταναλωτής χρειάζεται να συμφωνήσει τον χρόνο παράδοσης. Αν δεν έχει γίνει συμφωνία, δεν δεσμεύεται η εταιρεία ταχυμεταφορών για το πότε θα παραδώσει τα δέματα. Ο καταναλωτής πρέπει να έχει συμφωνήσει εγγράφως, ρητά, το πότε θα παραλάβει το προϊόν».
Οι περισσότερες καταγγελίες καταναλωτών για το συγκεκριμένο ζήτημα γίνονται στην ΕΕΤΤ, ανέφερε ο Λευτέρης Ζαγορίτης, εξηγώντας ότι «δεν μπορούμε να βγάλουμε αποζημιώσεις οικονομικού χαρακτήρα, αλλά πιέζουμε τους προμηθευτές να ανταποκριθούν σε αυτό που ζητά ο καταναλωτής».
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις την αποζημίωση των 6 ευρώ τη μέρα τη δικαιούνται τα καταστήματα που συνεργάζονται απευθείας με τις εταιρείες Courier για την αποστολή των προϊόντων τους κι όχι ο ίδιος ο καταναλωτής.
Η «ρίζα» του κακού
Αναλύοντας το πρόβλημα των καθυστερήσεων με τις εταιρείες courier, ο Συνήγορος του Καταναλωτή εκτιμά ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες «δεν έχουν κάνει τις ανάλογες επενδύσεις και δεν έχουν οργανωθεί όπως πρέπει. Στην πρώτη περίοδο της πανδημίας ήταν φυσιολογικό να αιφνιδιαστούν όλοι. Η δεύτερη περίοδος έπρεπε να τους βρει προετοιμασμένους, να έχουν κάνει τις απαραίτητες επενδύσεις και να έχουν οργανωθεί καταλλήλως».
Μάλιστα, ισχυρίζεται ότι «αρκετοί εργαζόμενοι από τις εταιρείες ταχυμεταφορών μεταπήδησαν στο ντιλίβερι» με αποτέλεσμα να μειωθεί αρκετά ο αριθμός των εργαζομένων.
Παραβάσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, το σημαντικότερο ζήτημα έχει να κάνει με το ηλεκτρονικό εμπόριο και κατά δεύτερο λόγο με τις μετακινήσεις των αποστολών των παραγγελιών.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 30%, αλλά αντίστοιχα αυξήθηκε και η παραβατικότητα.
Όπως αναφέρει ο Λευτέρης Ζαγορίτης, είχαμε αναλάβει 814 υποθέσεις το 2018, 1.396 το 2019 και πάνω από 3.000 το 2020, χωρίς να έχει κλείσει η χρονιά.
«Συνεχώς δεχόμαστε καταγγελίες λόγω της περιόδου των Χριστουγέννων και των εορτών. Το 82,74% των υποθέσεων επιλύονται, το 71,12 υπέρ των καταναλωτών και το 11,62% υπέρ των επιχειρήσεων».
Μίλησε για υποθέσεις με αρκετές εταιρείες, «τις οποίες στείλαμε στον εισαγγελέα με προϊόντα “κράχτες”, όπως κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές, που προσέλκυαν το καταναλωτικό κοινό. Οι καταναλωτές προεξοφλούσαν και δεν έπαιρναν τα προϊόντα και δεν επιστρέφονταν και τα χρήματα, παρά τις όλες προσπάθειες».
Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν σταλεί έγγραφα προς τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου για κυρώσεις, προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών είτε των Αθηνών είτε της Θεσσαλονίκης για διερεύνηση αξιόποινων πράξεων, όπως είναι η απάτη ή η υπεξαίρεση.
«Η κορυφή του παγόβουνου είμαστε δεν φτάνουν όλες οι υποθέσεις σε εμάς» κατέληξε.
Τα μέτρα προστασίας των καταναλωτών
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές για την καλύτερη προστασία τους ιδιαίτερα αυτή τη δύσκολη περίοδο:
- Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.
- Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί ένδειξη απάτης.
- Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.
- Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο ''διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης" - browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.
- Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.
- Επισημαίνεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να λειτουργούν και ως χώροι διαφήμισης αλλά δεν είναι ηλεκτρονικά καταστήματα.
- Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.
- Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.
- Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).
- Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ