Παρασκευή 28 Απριλίου 2017

Η μπαταρία του αυτοκινήτου σου

Η μπαταρία δίνει «ζωή» στο αυτοκίνητο, παρέχει ρεύμα σε όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα και συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης! Δείτε λοιπόν τι πρέπει να προσέχετε, αλλά και πώς να κάνετε την πιο συμφέρουσα αγορά.

Η μπαταρία δεν είναι υπεύθυνη μόνο για να «γυρίσει» η μίζα, για να ακούς μουσική και για να ανεβοκατεβάζεις τα παράθυρα με το «δάκτυλο».

Η μπαταρία είναι η πηγή ενέργειας του αυτοκινήτου η οποία δίνει ζωή σε μια σειρά από περιφερειακά μέρη. Μάλιστα, οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις για μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης αναγκάζουν τους κατασκευαστές να στρέφονται όλο και περισσότερο σε ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές εφαρμογές, οι οποίες απαιτούν όλο και περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια.

Αρα, πιο ισχυρές και εξελιγμένες μπαταρίες. Πόσο όμως μπορούν οι μπαταρίες να εξελιχτούν και να ανταποκριθούν στις σημερινές απαιτήσεις ενός οχήματος; Αυτό είναι ένα ερώτημα. Παρακάτω, δείτε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις μπαταρίες αυτοκινήτου, την τεχνολογία και τα είδη τους, όπως και το τι θα πρέπει να κάνετε εάν η μπαταρία «πέσει».

INFO

Όλες οι GEL και AGM μπαταρίες είναι στεγανοποιημένες και φέρουν μια ρυθμιζόμενη βαλβίδα. Αυτή είναι μια μικροσκοπική βαλβίδα ασφαλείας η οποία κρατά μια ελαφρά υπερπίεση (θετική πίεση). Οι περισσότερες ρυθμιζόμενες βαλβίδες λειτουργούν κάτω από μια ορισμένη πίεση, -1 έως 4 psi, στο επίπεδο της θαλάσσης.

Οι μπαταρίες οξέος μολύβδου που είναι και οι πιο συνηθισμένες ταξινομούνται ανάλογα με τη χρήση, την κατασκευή και τον τρόπο συντήρησή τους.

Οι τύποι των μπαταριών

Ανάλογα με τη χρήση τους, ταξινομούνται σε δύο βασικές κατηγορίες σε μπαταρίες ταχείας εκφόρτισης – εκκίνησης οι οποίες χρησιμοποιούνται στα οχήματα και σε μπαταρίες βαθείας εκφόρτισης οι οποίες χρησιμοποιούνται στα σκάφη στα τροχόσπιτα κ.α.

• Οι μπαταρίες ταχείας εκφόρτισης– εκκίνησης (SLI starting lights ignition) έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκρίνονται σε γρήγορες και αυξημένες απαιτήσεις ενέργειας (όπως η εκκίνηση των κινητήρων) και ως εκ τούτου έχουν μεγαλύτερο μέγεθος πλακών. Οι πλάκες είναι λεπτότερες και έχουν κάπως διαφορετική σύνθεση υλικού.

Ανάλογα με την κατασκευή τους, ταξινομούνται σε τρεις υποκατηγορίες:
• Στις συμβατικές μπαταρίες.
• Στις μπαταρίες τύπου GEL, δηλαδή με σταθεροποιημένο ηλεκτρολύτη κλειστού τύπου όπου δεν συμπληρώνεται ηλεκτρολύτης.
• Στις μπαταρίες τύπου AGM (Absorbent Glass Mat), όπου ειδικός υαλοβάμβακας χρησιμοποιείται ως διαχωριστικό φίλτρο του θειϊκού οξέος σε μπαταρίες μολύβδου. Είναι κορεσμένη μόνον κατά 95% με θειικό οξύ και δεν υπάρχει περίσσεια υγρού. Για τον λόγο αυτό οι μπαταρίες AGM μερικές φορές ονομάζονται και μπαταρίες χωρίς ηλεκτρολύτη (starved electrolyte) ή μπαταρίες ξηρού τύπου (dry electrolyte).

Ανάλογα με τον τρόπο συντήρησή τους, οι μπαταρίες ταξινομούνται σε
• Ανοικτού τύπου (Serviceable).
• Κλειστού τύπου (Maintenance free).
• Μπαταρίες VRLA (Valve-Regulated Lead-Acid).

Ανοικτού τύπου χαρακτηρίζονται οι μπαταρίες στις οποίες μπορούμε να συμπληρώσουμε ηλεκτρολύτη, ενώ κλειστού τύπου αυτές για τις οποίες δεν χρειάζεται να συμπληρώνουμε ηλεκτρολύτη. Σχεδόν όλες οι κλειστού τύπου μπαταρίες φέρουν ρυθμιζόμενη βαλβίδα και πιο κοινά αναφέρονται σαν μπαταρίες τύπου.

Πως θα καταλάβω αν η μπαταρία έχει «πέσει»;

Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που επισκέπτεστε το συνεργείο (ή και μόνοι σας) θα πρέπει να ελέγχετε αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσετε (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσετε (κλειστού τύπου).

Ι. Οπτικός έλεγχος της κατάστασης της μπαταριάς
• Ελέγξτε την μπαταρία για ζημιά και παραμόρφωση. Ελέγξτε κατά πόσο η μπαταρία είναι σωστά στερεωμένη, αν υπάρχουν ξένα σώματα στην επιφάνεια της μπαταρίας κλπ. Εάν βρεθεί σοβαρή ζημιά, παραμόρφωση ή διαρροή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Ελέγξτε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθαρίστε τους ακροδέκτες.

ΙΙ. Έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη

Ελέγξτε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο.
Για μπαταρίες χωρίς ανάγκη συντήρησης (κλειστού τύπου):
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, αντικαταστήστε την μπαταρία.
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι πάνω από την κατώτερη γραμμή, ελέγξτε την τάση της μπαταρίας ενώ μιζάρετε τον κινητήρα.
• Εάν η τάση είναι κάτω από 9,6 V, επαναφορτίστε ή αντικαταστήστε τη μπαταρία.

Για μπαταρίες με ανάγκη συντήρησης (ανοικτού τύπου):
Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, προσθέστε απεσταγμένο νερό σε κάθε στοιχείο. Στη συνέχεια, επαναφορτίστε τη μπαταρία και ελέγξτε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη.

Εκκίνηση με καλώδια: Aκολουθήστε ΑΥΤΗΝ τη διαδικασία!

Η περίπτωση του να έχουμε ξεχάσει τα φώτα του αυτοκινήτου αναμμένα, να φύγουμε και όταν γυρίσουμε η μπαταρία να έχει πέσει σε σημείο που δεν μπορεί να βάλουμε μπροστά τον κινητήρα, έχει συμβεί σε όλους μας. Παρακάτω, ακολουθούν κάποιες σημαντικές συμβουλές, για το τι θα πρέπει να προσέξετε:

• Οι δύο μπαταρίες πρέπει να έχουν την ίδια τάση 6, 12 volts κ.λπ.
• Κατά την εκκίνηση με βοηθητική μπαταρία, φοράτε πάντοτε κατάλληλα προστατευτικά γυαλιά και ποτέ μην σκύβετε πάνω από την μπαταρία.
• Μην φορτίζετε με βοηθητική μπαταρία μια μπαταρία που έχει βλάβη. Ελέγξτε και τις δύο μπαταρίες πριν συνδέσετε τα βοηθητικά καλώδια.
• Βεβαιωθείτε πως τα καπάκια εξαέρωσης είναι καλά κλεισμένα και επίπεδα.
• Βεβαιωθείτε πως τα οχήματα δεν εφάπτονται και πως και οι δύο διακόπτες ανάφλεξης είναι στη θέση «OFF».
• Απενεργοποιήστε όλο τον ηλεκτρικό εξοπλισμό (ραδιόφωνο, ηλεκτρικές διατάξεις για την αφαίρεση των κρυστάλλων πάγου, υαλοκαθαριστήρες, φώτα κ.λπ.)
• Συνδέστε το θετικό (+) βοηθητικό καλώδιο στο θετικό (+) ακροδέκτη της αποφορτισμένης μπαταρίας.
• Συνδέστε το άλλο άκρο του θετικού (+) καλωδίου στο θετικό (+) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Συνδέστε το αρνητικό (-) καλώδιο στον αρνητικό (-) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Κάντε την τελική σύνδεση του αρνητικού (-) καλωδίου στο μπλοκ του κινητήρα του οχήματος που δεν ξεκινά, μακριά από την μπαταρία και από το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου.
• Βεβαιωθείτε πως πάνω στα καλώδια δεν υπάρχουν πτερύγια ανεμιστήρα, ιμάντες κλπ. από τους δύο κινητήρες.
• Εκκινήστε το όχημα και αποσυνδέστε τα καλώδια με την ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕΙΡΑ από αυτή που ακολουθήσατε όταν τα συνδέσατε.

Προσοχή: Αν δεν τηρηθεί αυστηρώς η αντίστροφη διαδικασία, κινδυνεύει να προκληθεί «αρκ» και να καούν κάποιες από τις ηλεκτρονικές μονάδες του οχήματος, που έχει την εξασθενισμένη μπαταρία.


Μας κοινοποιήθηκε από το autotriti.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ