Ο δημοσιογράφος, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ – Οικολογία στην Πράξη αρθρογραφεί στο SPNews σχολιάζοντας την απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ και τη σύνδεσή του με τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.
Η λογική της απορροφητικότητας για την απορροφητικότητα καλά κρατεί!
Ποιος φυλάει τα λεφτά του ΕΣΠΑ;
Του Χρήστου Μάτη*
Μια από τις χιλιοειπωμένες ερωτήσεις της κρίσης τα τελευταία δυο χρόνια αφορά τα χρήματα, τα οποία εισέρρευσαν στην Ελλάδα από την εποχή των ολοκληρωμένων μεσογειακών προγραμμάτων του δεύτερου μισού της δεκαετίας του 1980 και των τριών κοινοτικών πλαισίων στήριξης.
«Μα τι έγιναν αυτά τα λεφτά και δεν έπιασαν τόπο;», αναρωτιούνται πολλοί και καλόπιστα.
Μία από τις πιο βασικές αγωνίες εκατομμυρίων ελλήνων σήμερα είναι πώς θα πιάσουν τόπο τα λεφτά του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να υπάρξει κινητικότητα στην ελληνική οικονομία.
Δυστυχώς οι εκτιμήσεις που ακούμε, κάνουν λόγο για χαμηλή απορροφητικότητα, η οποία μπορεί να αυξηθεί, εάν για παράδειγμα κάποια έργα ενισχυθούν για να τρέξουν (ενισχυθούν γραφειοκρατικά, διότι θεωρητικά «τα λεφτά υπάρχουν»).
Ανάμεσα σε αυτά τα έργα, άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με την ένταξη τους στο πρόγραμμα, είναι η ανάπλαση της παραλίας, ύψους περίπου 21 εκ. ευρώ και ο σταθμός μεταφόρτωσης στην Ευκαρπία, ύψους περίπου 6 εκ. ευρώ.
Ο εργολάβος του πρώτου έργου ισχυρίζεται –και προσκόμισε τα σχετικά έγγραφα- ότι έχει καλύψει περίπου το 10%, σχεδόν 2 εκ. ευρώ, αλλά η διαχειριστική αρχή παρά το γεγονός ότι στον προϋπολογισμό είχε εγγραφεί ποσό 8.5 εκ. ευρώ, επέτρεψε την εκταμίευση μόνο 850.000.
Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο έργο, νομίζω ότι επετράπη η εκταμίευση περίπου του 10%, δηλαδή 550.000 ευρώ.
Σύνολο σχεδόν 1,4 εκ. ευρώ.
Οι παιδικοί σταθμοί απορροφούν
Είναι εύλογο το ερώτημα, αν σε τέτοια κατασκευαστικά έργα δεν προωθείται η εκταμίευση, πώς τα καταφέρνουμε και υπάρχει εκταμίευση.
Και αυτό με τη σειρά του εντείνει την αγωνία. Θα πιάσουν τόπο τα λεφτά;
Δυστυχώς είμαι στη δυσάρεστη θέση να είμαι πολύ επιφυλακτικός στην απάντηση.
Διότι ένα από τα προγράμματα που έχουν υψηλή απορροφητικότητα είναι το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και έχει ως στόχο την ενίσχυση νέων μητέρων για να διεκδικήσουν μία θέση εργασίας. Σ’ αυτό το πλαίσιο επιδοτείται με 345 ευρώ το μήνα η ανάθεση της φύλαξης των παιδιών σε παιδικούς σταθμούς.
Δεν είναι της ώρας να κρίνουμε την βασιμότητα της ένταξης. Η λογική του ΕΚΤ είναι να μην προσφέρουμε στις μητέρες αντικίνητρα, για να μένουν εκτός αγοράς εργασίας.
Συνολικά στη Θεσσαλονίκη έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα περίπου 1.200 παιδιά. Η μηναία επιχορήγηση όσων πληρούν τις προϋποθέσεις για ένταξη στο πρόγραμμα είναι 345 ευρώ.
Το σύνολο δηλαδή είναι περίπου 415.000 ευρώ το μήνα. Το τετράμηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου διατέθηκαν για το πρόγραμμα περίπου 1,7 εκ, δηλαδή 300.000 ευρώ περισσότερα από όσα διατέθηκαν για τα δύο βασικά κατασκευαστικά έργα του ΕΣΠΑ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Σε ένα χρόνο και 2 μήνες κάνουμε ένα νέο σταθμό μεταφόρτωσης και στα έξι χρόνια που ισχύει το ΕΣΠΑ, μιάμιση ανάπλαση της παραλίας.
Τα 345 ευρώ το μήνα είναι περίπου 20% ακριβότερη τιμή από το μέσο όρο των τροφείων των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, το τιμολόγιο των οποίων για την ίδια δουλειά, είναι από 250-300 ευρώ το μήνα.
Αυτό σημαίνει ότι για τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς είναι περιζήτητοι πελάτες και γι’ αυτό έσπευσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Τα περίπου 70 ευρώ παραπάνω που εισπράττουν για κάθε παιδί, «απαλύνει» την αναστάτωση που φέρνει στην ημερήσια λειτουργία η αλλαγή παιδιών κάθε χρόνο. Διότι η κατανομή των παιδιών γίνεται ανάλογα με μόρια, που συνήθως ανατρέπουν την περσινή σειρά και δημιουργούν νέες συνθέσεις κάθε χρόνο.
Οι πρώην κρατικοί παιδικοί σταθμοί του Δήμου Θεσσαλονίκης
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί και οι πρώην κρατικοί παιδικοί σταθμοί του δήμου Θεσσαλονίκης. (Το ενδεχόμενο να μπορέσω να εξηγήσω γιατί στους δήμους υπάρχουν 2-3 κατηγορίες παιδικών σταθμών, είναι εξ ίσου πιθανό με τη δυνατότητα μου να εξηγήσω το big bang).
Οι Δημοτικοί πρώην κρατικοί σταθμοί έχουν εντάξει από το 2009 στο πρόγραμμα περίπου 250 παιδιά, δηλαδή εισπράττουν περίπου 1 εκ. ευρώ το χρόνο. Όμως, πρόκειται για οργανισμό επιχορηγούμενο από το δημόσιο ταμείο με προϋπολογισμό περίπου 3,3 εκ. ευρώ και μηνιαία τροφεία 100 ευρώ.
Δηλαδή το συγκεκριμένο ίδρυμα, το οποίο υποτίθεται ότι κάνει κοινωνική πολιτική, παίρνει από το ΕΣΠΑ, 3,5 φορές περισσότερα χρήματα για κάθε παιδί από ό,τι χρεώνει σε κάθε παιδί.
Για την απορροφητικότητα ρε γμτ…
Οπότε επιστρέφουμε στο βασικό ερώτημα:
Πιάνουν έτσι τόπο τα λεφτά του ΕΣΠΑ και ενισχύεται η ρευστότητα στην αγορά;
Δυστυχώς η απάντηση είναι όχι!
Αν ήμασταν μία σοβαρή χώρα, αυτό το πρόγραμμα έπρεπε να απενταχθεί από το ΕΣΠΑ αμέσως.
Εκτός από την απορροφητικότητα υπάρχει και η αξιοπρέπεια και επειδή δεν θέλω να λέμε αύριο ότι και τα λεφτά του ΕΣΠΑ …αφύλακτα, έγιναν …φύλαξη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, την επόμενη «σχολική» χρονιά, 2012-13, πρέπει να αποσυρθεί από το πρόγραμμα.
Μέχρι τότε ζητώ μια πλήρη ανάλυση τι έγιναν αυτά τα χρήματα. Όχι γιατί αμφισβητώ την εντιμότητα της διαχείρισης τους, αλλά γιατί πρέπει όλοι να δούμε τι γίνονται τα λεφτά, όταν υπάρχουν…
Είναι προφανές ότι ο δημόσιος τομέας πρέπει να φροντίσει για την ενίσχυση της μητέρας. Πρέπει να βελτιώσουμε τις δομές, πρέπει να μειώσουμε το κόστος. Για τη μητέρα και την οικογένεια όμως, όχι για την απορροφητικότητα
*Ο Χρηστος Μάτης είναι δημοσιογράφος, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ – Οικολογία στην Πράξη.
Η λογική της απορροφητικότητας για την απορροφητικότητα καλά κρατεί!
Ποιος φυλάει τα λεφτά του ΕΣΠΑ;
Του Χρήστου Μάτη*
Μια από τις χιλιοειπωμένες ερωτήσεις της κρίσης τα τελευταία δυο χρόνια αφορά τα χρήματα, τα οποία εισέρρευσαν στην Ελλάδα από την εποχή των ολοκληρωμένων μεσογειακών προγραμμάτων του δεύτερου μισού της δεκαετίας του 1980 και των τριών κοινοτικών πλαισίων στήριξης.
«Μα τι έγιναν αυτά τα λεφτά και δεν έπιασαν τόπο;», αναρωτιούνται πολλοί και καλόπιστα.
Μία από τις πιο βασικές αγωνίες εκατομμυρίων ελλήνων σήμερα είναι πώς θα πιάσουν τόπο τα λεφτά του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να υπάρξει κινητικότητα στην ελληνική οικονομία.
Δυστυχώς οι εκτιμήσεις που ακούμε, κάνουν λόγο για χαμηλή απορροφητικότητα, η οποία μπορεί να αυξηθεί, εάν για παράδειγμα κάποια έργα ενισχυθούν για να τρέξουν (ενισχυθούν γραφειοκρατικά, διότι θεωρητικά «τα λεφτά υπάρχουν»).
Ανάμεσα σε αυτά τα έργα, άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με την ένταξη τους στο πρόγραμμα, είναι η ανάπλαση της παραλίας, ύψους περίπου 21 εκ. ευρώ και ο σταθμός μεταφόρτωσης στην Ευκαρπία, ύψους περίπου 6 εκ. ευρώ.
Ο εργολάβος του πρώτου έργου ισχυρίζεται –και προσκόμισε τα σχετικά έγγραφα- ότι έχει καλύψει περίπου το 10%, σχεδόν 2 εκ. ευρώ, αλλά η διαχειριστική αρχή παρά το γεγονός ότι στον προϋπολογισμό είχε εγγραφεί ποσό 8.5 εκ. ευρώ, επέτρεψε την εκταμίευση μόνο 850.000.
Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο έργο, νομίζω ότι επετράπη η εκταμίευση περίπου του 10%, δηλαδή 550.000 ευρώ.
Σύνολο σχεδόν 1,4 εκ. ευρώ.
Οι παιδικοί σταθμοί απορροφούν
Είναι εύλογο το ερώτημα, αν σε τέτοια κατασκευαστικά έργα δεν προωθείται η εκταμίευση, πώς τα καταφέρνουμε και υπάρχει εκταμίευση.
Και αυτό με τη σειρά του εντείνει την αγωνία. Θα πιάσουν τόπο τα λεφτά;
Δυστυχώς είμαι στη δυσάρεστη θέση να είμαι πολύ επιφυλακτικός στην απάντηση.
Διότι ένα από τα προγράμματα που έχουν υψηλή απορροφητικότητα είναι το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και έχει ως στόχο την ενίσχυση νέων μητέρων για να διεκδικήσουν μία θέση εργασίας. Σ’ αυτό το πλαίσιο επιδοτείται με 345 ευρώ το μήνα η ανάθεση της φύλαξης των παιδιών σε παιδικούς σταθμούς.
Δεν είναι της ώρας να κρίνουμε την βασιμότητα της ένταξης. Η λογική του ΕΚΤ είναι να μην προσφέρουμε στις μητέρες αντικίνητρα, για να μένουν εκτός αγοράς εργασίας.
Συνολικά στη Θεσσαλονίκη έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα περίπου 1.200 παιδιά. Η μηναία επιχορήγηση όσων πληρούν τις προϋποθέσεις για ένταξη στο πρόγραμμα είναι 345 ευρώ.
Το σύνολο δηλαδή είναι περίπου 415.000 ευρώ το μήνα. Το τετράμηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου διατέθηκαν για το πρόγραμμα περίπου 1,7 εκ, δηλαδή 300.000 ευρώ περισσότερα από όσα διατέθηκαν για τα δύο βασικά κατασκευαστικά έργα του ΕΣΠΑ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Σε ένα χρόνο και 2 μήνες κάνουμε ένα νέο σταθμό μεταφόρτωσης και στα έξι χρόνια που ισχύει το ΕΣΠΑ, μιάμιση ανάπλαση της παραλίας.
Τα 345 ευρώ το μήνα είναι περίπου 20% ακριβότερη τιμή από το μέσο όρο των τροφείων των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, το τιμολόγιο των οποίων για την ίδια δουλειά, είναι από 250-300 ευρώ το μήνα.
Αυτό σημαίνει ότι για τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς είναι περιζήτητοι πελάτες και γι’ αυτό έσπευσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Τα περίπου 70 ευρώ παραπάνω που εισπράττουν για κάθε παιδί, «απαλύνει» την αναστάτωση που φέρνει στην ημερήσια λειτουργία η αλλαγή παιδιών κάθε χρόνο. Διότι η κατανομή των παιδιών γίνεται ανάλογα με μόρια, που συνήθως ανατρέπουν την περσινή σειρά και δημιουργούν νέες συνθέσεις κάθε χρόνο.
Οι πρώην κρατικοί παιδικοί σταθμοί του Δήμου Θεσσαλονίκης
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί και οι πρώην κρατικοί παιδικοί σταθμοί του δήμου Θεσσαλονίκης. (Το ενδεχόμενο να μπορέσω να εξηγήσω γιατί στους δήμους υπάρχουν 2-3 κατηγορίες παιδικών σταθμών, είναι εξ ίσου πιθανό με τη δυνατότητα μου να εξηγήσω το big bang).
Οι Δημοτικοί πρώην κρατικοί σταθμοί έχουν εντάξει από το 2009 στο πρόγραμμα περίπου 250 παιδιά, δηλαδή εισπράττουν περίπου 1 εκ. ευρώ το χρόνο. Όμως, πρόκειται για οργανισμό επιχορηγούμενο από το δημόσιο ταμείο με προϋπολογισμό περίπου 3,3 εκ. ευρώ και μηνιαία τροφεία 100 ευρώ.
Δηλαδή το συγκεκριμένο ίδρυμα, το οποίο υποτίθεται ότι κάνει κοινωνική πολιτική, παίρνει από το ΕΣΠΑ, 3,5 φορές περισσότερα χρήματα για κάθε παιδί από ό,τι χρεώνει σε κάθε παιδί.
Για την απορροφητικότητα ρε γμτ…
Οπότε επιστρέφουμε στο βασικό ερώτημα:
Πιάνουν έτσι τόπο τα λεφτά του ΕΣΠΑ και ενισχύεται η ρευστότητα στην αγορά;
Δυστυχώς η απάντηση είναι όχι!
Αν ήμασταν μία σοβαρή χώρα, αυτό το πρόγραμμα έπρεπε να απενταχθεί από το ΕΣΠΑ αμέσως.
Εκτός από την απορροφητικότητα υπάρχει και η αξιοπρέπεια και επειδή δεν θέλω να λέμε αύριο ότι και τα λεφτά του ΕΣΠΑ …αφύλακτα, έγιναν …φύλαξη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, την επόμενη «σχολική» χρονιά, 2012-13, πρέπει να αποσυρθεί από το πρόγραμμα.
Μέχρι τότε ζητώ μια πλήρη ανάλυση τι έγιναν αυτά τα χρήματα. Όχι γιατί αμφισβητώ την εντιμότητα της διαχείρισης τους, αλλά γιατί πρέπει όλοι να δούμε τι γίνονται τα λεφτά, όταν υπάρχουν…
Είναι προφανές ότι ο δημόσιος τομέας πρέπει να φροντίσει για την ενίσχυση της μητέρας. Πρέπει να βελτιώσουμε τις δομές, πρέπει να μειώσουμε το κόστος. Για τη μητέρα και την οικογένεια όμως, όχι για την απορροφητικότητα
*Ο Χρηστος Μάτης είναι δημοσιογράφος, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ – Οικολογία στην Πράξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ