Η 5η Επικαιροποίηση του «Μνημονίου», η οποία και πραγματοποιήθηκε ΠΡΙΝ τη δημιουργία της Κυβέρνησης Παπαδήμου, αποτυπώνει τα αδιέξοδα της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής.
Αδιέξοδα εξαιτίας τόσο της εφαρμογής ενός μη κατάλληλου μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής, όσο και της έλλειψης αποτελεσματικότητας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Αδιέξοδα που κατέστησαν αναπόφευκτη την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και αναγκαία την υλοποίησή της.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση:
1ον. Η ύφεση είναι βαθύτερη και χρονικά μακρύτερη από τις εκτιμήσεις, τόσο από τις αρχικές όσο και από τις πιο πρόσφατες.
Είναι υψηλότερη από το 2010.
Εκτιμάται στο 5,5% για το 2011, αν και όλες οι τελευταίες προβλέψεις (Τράπεζα της Ελλάδος, ΟΟΣΑ κ.α.) και τα δημοσιευμένα στοιχεία συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί κοντά στο 6%.
Ενώ εκτιμάται στο 2,8% για το 2012, έναντι ανάπτυξης 0,8% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία θα διαμορφωθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 16% το 2011, και θα «σκαρφαλώσει» στο 17,5% το 2012. Επίπεδο στο οποίο θα διατηρηθεί και το 2013.
Ήδη όμως, το Σεπτέμβριο του 2011, το ποσοστό ανεργίας έχει διαμορφωθεί στο 17,5%.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ήταν για ποσοστό ανεργίας στο 15% το 2012.
3ον. Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2011 δεν θα επιτευχθούν.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί μεταξύ 8,5% και 9% του ΑΕΠ, από 7,3% του ΑΕΠ που ήταν οι εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.
Σύμφωνα δε με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω το 9%.
Αξίζει μάλιστα να τονισθεί ότι το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού αφαιρουμένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, διαμορφώνεται στο 9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% το 2010.
Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
4ον. Εντοπίζονται καθυστερήσεις και διαχειριστικές αδυναμίες στην προετοιμασία και υλοποίηση τωνδιαρθρωτικών αλλαγών.
Για παράδειγμα, ο κανόνας 1 προς 10 για τις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσα στο 2011 δεν έχει εφαρμοστεί.
Ενώ έχει αποτύχει και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
5ον. Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτούνται, εξαιτίας της αποτυχίας επίτευξης των αναγκαίων δημοσιονομικών στόχων και των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, εκτιμώνται πλέον στα 62 δισ. ευρώ(25,5% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2010-2014, όταν το αρχικό «Μνημόνιο» προέβλεπε 30 δισ. ευρώ μέχρι το 2013.
6ον. Η απορροφητικότητα των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία είναι χαμηλή, μικρότερη από την προσδοκώμενη.
Ενώ καθυστερούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
7ον. Ο στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων δεν θα επιτευχθεί.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, έναντι πρόβλεψης για 5 δισ. ευρώ.
Ο μακροπρόθεσμος ποσοτικός στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις παραμένει στα 50 δισ. ευρώ, αλλά αυτός, χρονικά – σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους – μετατίθεται για το 2020, από το 2015.
8ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες και στο σύνολό τους δημιουργήθηκαν τη διετία 2010-2011, συνεχίζουν να συσσωρεύονται.
Διαμορφώθηκαν στα 6,7 δισ. ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του 2011.
9ον. Οι αποδόσεις των τίτλων εξακολουθούν να διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα, εξαιτίας της αμφιβολίας των αγορών ότι η προηγούμενη Ελληνική Κυβέρνηση είχε τη βούληση να προχωρήσει σε δημοσιονομική προσαρμογή.
10ον. Το χρέος δεν είναι βιώσιμο.
Και αυτό γιατί η ύφεση είναι βαθιά και χρονικά μακρά.
Οι αποκρατικοποιήσεις δεν προχωρούν.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και στη λειτουργία των αγορών δεν υλοποιούνται.
Και έτσι, παρά τη συνεχή αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν επιτυγχάνονται.
Και η έξοδος στις αγορές διαρκώς απομακρύνεται.
Γι’ αυτό και η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου κατέστη αναπόφευκτη.
Όπως, εξαρχής, υποστήριξε η Νέα Δημοκρατία, και μεταγενέστερα και η Τράπεζα της Ελλάδος με την Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής.
Συνεπώς, η 5η Επικαιροποίηση του «Μνημονίου» αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση Παπανδρέου, παρά τις τεράστιες θυσίες των πολιτών, δεν κατάφερε να επιτύχει τους αναγκαίους και συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους.
Δεν υλοποίησε τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές.
Η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου από την Κυβέρνηση Παπαδήμου επιβεβαιώνει ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων απαιτεί, πλέον, μεγαλύτερη προσαρμογή.
Η προσαρμογή αυτή θα πρέπει να προέλθει από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την περιστολή των δαπανών, εξαιρουμένων των δημοσίων επενδύσεων, και όχι από την περαιτέρω αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων και τις οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Είναι αναγκαίο μάλιστα να τροποποιηθούν συγκεκριμένες πολιτικές, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν αποτύχει, είτε λόγω έμπνευσης είτε λόγω ανεπάρκειας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν εάν δεν αρχίσει άμεσα η ανάκαμψη της Οικονομίας και υψηλότεροι ρυθμοί μεγέθυνσης τα επόμενα χρόνια.
Αδιέξοδα εξαιτίας τόσο της εφαρμογής ενός μη κατάλληλου μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής, όσο και της έλλειψης αποτελεσματικότητας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Αδιέξοδα που κατέστησαν αναπόφευκτη την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και αναγκαία την υλοποίησή της.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση:
1ον. Η ύφεση είναι βαθύτερη και χρονικά μακρύτερη από τις εκτιμήσεις, τόσο από τις αρχικές όσο και από τις πιο πρόσφατες.
Είναι υψηλότερη από το 2010.
Εκτιμάται στο 5,5% για το 2011, αν και όλες οι τελευταίες προβλέψεις (Τράπεζα της Ελλάδος, ΟΟΣΑ κ.α.) και τα δημοσιευμένα στοιχεία συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί κοντά στο 6%.
Ενώ εκτιμάται στο 2,8% για το 2012, έναντι ανάπτυξης 0,8% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία θα διαμορφωθεί σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 16% το 2011, και θα «σκαρφαλώσει» στο 17,5% το 2012. Επίπεδο στο οποίο θα διατηρηθεί και το 2013.
Ήδη όμως, το Σεπτέμβριο του 2011, το ποσοστό ανεργίας έχει διαμορφωθεί στο 17,5%.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πρόβλεψη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ήταν για ποσοστό ανεργίας στο 15% το 2012.
3ον. Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2011 δεν θα επιτευχθούν.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί μεταξύ 8,5% και 9% του ΑΕΠ, από 7,3% του ΑΕΠ που ήταν οι εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.
Σύμφωνα δε με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω το 9%.
Αξίζει μάλιστα να τονισθεί ότι το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού αφαιρουμένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, διαμορφώνεται στο 9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% το 2010.
Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
4ον. Εντοπίζονται καθυστερήσεις και διαχειριστικές αδυναμίες στην προετοιμασία και υλοποίηση τωνδιαρθρωτικών αλλαγών.
Για παράδειγμα, ο κανόνας 1 προς 10 για τις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσα στο 2011 δεν έχει εφαρμοστεί.
Ενώ έχει αποτύχει και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
5ον. Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτούνται, εξαιτίας της αποτυχίας επίτευξης των αναγκαίων δημοσιονομικών στόχων και των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, εκτιμώνται πλέον στα 62 δισ. ευρώ(25,5% του ΑΕΠ) για την περίοδο 2010-2014, όταν το αρχικό «Μνημόνιο» προέβλεπε 30 δισ. ευρώ μέχρι το 2013.
6ον. Η απορροφητικότητα των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία είναι χαμηλή, μικρότερη από την προσδοκώμενη.
Ενώ καθυστερούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
7ον. Ο στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων δεν θα επιτευχθεί.
Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, έναντι πρόβλεψης για 5 δισ. ευρώ.
Ο μακροπρόθεσμος ποσοτικός στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις παραμένει στα 50 δισ. ευρώ, αλλά αυτός, χρονικά – σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους – μετατίθεται για το 2020, από το 2015.
8ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες και στο σύνολό τους δημιουργήθηκαν τη διετία 2010-2011, συνεχίζουν να συσσωρεύονται.
Διαμορφώθηκαν στα 6,7 δισ. ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του 2011.
9ον. Οι αποδόσεις των τίτλων εξακολουθούν να διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα, εξαιτίας της αμφιβολίας των αγορών ότι η προηγούμενη Ελληνική Κυβέρνηση είχε τη βούληση να προχωρήσει σε δημοσιονομική προσαρμογή.
10ον. Το χρέος δεν είναι βιώσιμο.
Και αυτό γιατί η ύφεση είναι βαθιά και χρονικά μακρά.
Οι αποκρατικοποιήσεις δεν προχωρούν.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και στη λειτουργία των αγορών δεν υλοποιούνται.
Και έτσι, παρά τη συνεχή αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν επιτυγχάνονται.
Και η έξοδος στις αγορές διαρκώς απομακρύνεται.
Γι’ αυτό και η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου κατέστη αναπόφευκτη.
Όπως, εξαρχής, υποστήριξε η Νέα Δημοκρατία, και μεταγενέστερα και η Τράπεζα της Ελλάδος με την Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής.
Συνεπώς, η 5η Επικαιροποίηση του «Μνημονίου» αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση Παπανδρέου, παρά τις τεράστιες θυσίες των πολιτών, δεν κατάφερε να επιτύχει τους αναγκαίους και συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους.
Δεν υλοποίησε τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές.
Η επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου από την Κυβέρνηση Παπαδήμου επιβεβαιώνει ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων απαιτεί, πλέον, μεγαλύτερη προσαρμογή.
Η προσαρμογή αυτή θα πρέπει να προέλθει από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την περιστολή των δαπανών, εξαιρουμένων των δημοσίων επενδύσεων, και όχι από την περαιτέρω αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων και τις οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.
Είναι αναγκαίο μάλιστα να τροποποιηθούν συγκεκριμένες πολιτικές, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν αποτύχει, είτε λόγω έμπνευσης είτε λόγω ανεπάρκειας της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν εάν δεν αρχίσει άμεσα η ανάκαμψη της Οικονομίας και υψηλότεροι ρυθμοί μεγέθυνσης τα επόμενα χρόνια.
(Δήλωση που έκανε ο Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Φθιώτιδας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, μετά τη δημοσιοποίηση της 5ης Επικαιροποίησης του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής («Μνημόνιο»)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ