Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (62) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Με μια εκτενή παρουσίαση της ιστορίας της Οικίας Λόγγου, το περίφημο Κόκκινο Σπίτι της πλατείας Αγίας Σοφίας, το οποίο δεσπόζει και στο εξώφυλλο, με ένα άρθρο της Πολυξένης Αδάμ - Βελένη, Διευθύντριας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, για τον υπόγειο αρχαιολογικό πλούτο της Θεσσαλονίκης που έφερε στην επιφάνεια η σκαπάνη του μετρό,
με ένα κείμενο του Γιώργο Σκαμπαρδώνη για τον φωτογράφο Γιώργο Πούπη και τη συνεργασία του με τον Γιάννη Τσαρούχη, με μια συνέντευξη του Επιμελητού Τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου για το σχετικά άγνωστο στο ευρύ κοινό -ωστόσο σημαντικό- εικαστικό έργο του αρχιτέκτονα και Ομ καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Δήμήτρη Φατούρου, αλλά και ένα άρθρο για την Έλλη Λαμπέτη της Θεσσαλονίκης, όλα αυτά, μαζί με τις σταθερές στήλες του περιοδικού για την ΙΣΤΟΡΙΑ, την ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ, τα ΒΙΒΛΙΑ, κυκλοφορεί το νέο τεύχος (62) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Σταύρου Ανδρεάδη και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένα φωτογραφικά ενσταντανέ των Ελένης Βράκα, Στέργιου Τσιούμα και Άρι Γεωργίου που σχολιάζουν οι Γιάννης Καρατζόγλου, Στέργιος Τσιούμας, Σοφία Καρακώστα και Μανόλης Ξεξάκης.

Ακολουθεί η στήλη ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ όπου ο Άρις Γεωργίου παραθέτει και σχολιάζει δυο φωτογραφίες του ίδιου κτηρίου με διαφορά τριάντα οκτώ χρόνων μεταξύ τους.

Στη στήλη ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ φιλοξενείται ο Επιμελητής Τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος ο οποίος επιμελήθηκε την έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Εικαστική Δίοδος» με έργα του Δημήτρη Φατούρου, και ο οποίος συνομιλεί με τον Κώστα Μπλιάτκα για το όχι ευρέως γνωστό, αλλά ωστόσο πολύ αξιόλογο, εικαστικό έργο του γνωστού και σημαντικού πανεπιστημιακού και αρχιτέκτονα.

Ακολουθεί η στήλη ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ όπου ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία μιας συνοικίας χαμένης στην λήθη και την αντιπαροχή, την συνοικίας με το ξενόφερτο όνομα «Τρανσβάαλ» στην περιοχή της Λαμπράκη κοντά στο Παπάφειο.

ΘΕΜΑ της έκδοσης αυτής είναι το ιστορικό Κόκκινο Σπίτι, ή αλλιώς Οικία Λόγγου στην πλατεία Αγίας Σοφίας , η ιστορία του αλλά και η σημερινή του όψη, με αποκλειστικές φωτογραφίες των εσωτερικών του χώρων, το οποίο περνάει πλέον σε φάση αποκατάστασης και οριστικής ανακαίνισης, για να διασχίσει με το καινούργιο του πρόσωπο τα, γιατί όχι, επόμενα 100 χρόνια ζωής του. Το κείμενο επιμελήθηκαν οι Βασιλική Μάσεν, Γιώργος Παυλίδης, και Πηγή Σαρβάνη, αρχιτέκτονες της ομάδας μελετητών αποκατάστασης.

Στην ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ φιλοξενούνται δύο θέματα: Το πρώτο θέμα αφορά στη «Φωτογραφία ως Ιστορικό Τεκμήριο» και φιλοξενεί ένα κείμενο του Ηρακλή Παπαϊωάννου για την «Φωτογραφία ως δεξαμενή άντλησης πληροφοριών» αλλά και ένα κείμενο του Ευάγγελου Χεκίμογλου για τον μυστηριώδη ζωγράφο Salacca που φαίνεται να τον διασώζει η Φωτογραφία αλλά όχι και η Ιστορία, η οποία εξακολουθεί να αναρωτιέται για την ύπαρξή του: «Υπήρχε πράγματι ο Salacca;»

Το δεύτερο θέμα αφορά στα Παλιά Λεωφορεία της Θεσσαλονίκης. ¨Ένα οδοιπορικό στο χρόνο από τον Γιώργο Αναστασιάδη, για την ιστορία των Λεωφορείων κα τη σύσταση του ΟΑΣΘ, αλλά και για την εικόνα των λεωφορείων μέσα από τη λογοτεχνία της πόλης, με σχετικά αποσπάσματα των Β. Βασιλικού, Ν.Γ. Πεντζίκη, Γ. Ιωάννου, Στ. Βιογατζόγλου, Δ. Σαββοπουλου, Ντ. Χριστιανόπουλου, Ν. Κοκκαλίδου Ναχμία, κ.α.

Ακολουθεί η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με μια τριπλή σπονδυλωτή περιήγηση σε τόπους της Θεσσαλονίκης, σε μια διαχρονική διαδρομή, που συνδέεται με το ιστορικό, πολιτιστικό και πολιτικό της πρόσωπο: Ξεκινά ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης καθώς κατεβαίνει νοητά από το Λεωφορείο 10 στην Πλατεία Αριστοτέλους και περιδιαβαίνει την ιστορική πλατεία και τα πέριξ της, από την Ρωμαϊκή Αγορά στην Παλιά Παραλία, με ενδιάμεσες στάσεις στην Άθωνος, στο Καπάνι, στο Μοδιάνο, στο Ολύμπιον και άλλα θρυλικά τοπόσημα της πόλης, αφηγούμενος το προσωπικό του δρομολόγιο, εσωτερικό και εξωτερικό, πάνω στην γραμμή του Λεωφορείου της Χαριλάου.

Συνεχίζει ο Γιάννης Χατζηγώγας που γυρνά 35 χρόνια πίσω και ανατρέχει στην δημιουργία του ιστορικού και εμβληματικού περιοδικού για την πόλη και την αριστερή της διανόηση, την ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ: θυμάται και θυμίζει τους δημιουργούς της, την θεματολογία της, την επιρροή της στην πόλη, την αρχή και το τέλος της.

Την ενότητα κλείνει ο Στέργιος Τσιούμας με το άρθρο του «Το Πουλί» με μια προσωπική ανάμνηση για ένα μηχανικό πουλί, που τελικά κάτι θα θυμίσει στον καθένα από εμάς.

Στη στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ο γνωστός φωτογράφος Γιώργος Πούπης, διηγείται στον Γιώργο Σκαμπαρδώνη την συνεργασία του με τον Γιάννη Τσαρούχη, και ο συντάκτης μας χαρίζει εκτός από ένα γλαφυρό αφήγημα, κάποια από το ωραιότερα φωτογραφικά πορτραίτα του μεγάλου ζωγράφου, αλλά και του Ιάννη Ξενάκη, του Νίκου Κεσσανλή, του Ευγένιου Ιονέσκο, του Άρη Αλεξάνδρου και του Αλέξανδρου Ιόλα.

Ακολουθεί η στήλη ΔΡΟΜΟΙ ΠΑΛΙΟΙ με ένα μονόστηλο του Γιάννη Χατζηγώγα αφιερωμένο σε μια πανοραμική εικόνα της Πλατείας Αριστοτέλους και αμέσως μετά οι ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ που φιλοξενούν το κείμενο της Στελλίνας Τρωιάνου «Εμένα, με αγαπάτε;» βασισμένο σε μια προσωπική της θύμηση, που είναι ταυτόχρονα και κομμάτι ιστορίας, αλλά και το αφήγημα της Λίζας Μαμακούκα «Καφεδάκι; Στιγμιαίος, σκέτος με πολύ γάλα, στα Πανεπιστήμια» που ζωντανεύει σκηνές από τον μικρόκοσμο των πανεπιστημιακών καφέ, από τον οποίο, λίγο – πολύ, όλοι έχουμε περάσει.

Η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ φιλοξενεί δύο νεανικά καλλιτεχνικά σχήματα, την δημιουργική κολεκτίβα χορού και performance Rough/Cut και το μουσικό σχήμα με τραγούδια της Κάτω Ιταλίας Grikanta. Οι νέοι καλλιτέχνες μιλούν με την Σοφία Καρακώστα και την Γιώτα Ρουμελιώτη για την τέχνη που υπηρετούν, τις δημιουργικές αναζητήσεις τους αλλά και την καλλιτεχνική δημιουργία στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης.

Στην ενότητα ΜΟΥΣΕΙΑ η Πολυξένη Αδάμ - Βελένη, περιγράφει τις απαρχές του έργου του μετρό στη Θεσσαλονίκη και καταγράφει τον υπόγειο αρχαιολογικό πλούτο της πόλης πάνω στην γραμμή των έργων από τον Σταθμό της Βενιζέλου μέχρι τον Σταθμό του Σιντριβανίου.

Τέλος στη στήλη ΘΕΑΤΡΟ ο Γιάννης Κεσσόπουλος καταγράφει τις μοναδικές στιγμές της Έλλης Λαμπέτη στο ΚΘΒΕ μέσα από τις ιστορικές της παραστάσεις «Βυσσινόκηπος» και «Φιλουμένα Μαρτουράνο».

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία του Νάσου Αβδαρμάνη, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος της Priscilla Sneff THE MAP AND THE CITY/ Ο ΧΑΡΤΗΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΗ από τον λογοτέχνη – μεταφραστή Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, αλλά και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στο Γιάννη Καρατζόγλου.

Έργο εξωφύλλου: Άρις Γεωργίου, Το Κόκκινο Σπίτι.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: info@peebe.gr


Ταυτότητα έκδοσης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 62 Δεκεμβρίου 2017 – Μαρτίου 2018 σελίδες 112

Τιμή τεύχους: € 8 - Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης
Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ