Θέμα ωρών είναι πλέον η αποκάλυψη του συνόλου του ψηφιδωτού της Αμφίπολης και όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στη θεωρία ότι το πρόσωπο που κρύβεται πίσω από το χώμα είναι η Περσεφόνη. Θα ολοκληρωθεί έτσι η γνωστή και από άλλες παραστάσεις «Αρπαγή της Περσεφόνης», θέμα που έχει απαντηθεί και σε άλλους τάφους.
«Δεν υπάρχει περίπτωση να μην έπεται η Περσεφόνη. Ο γενειοφόρος άνδρας κρατά στο δεξί χέρι την Περσεφόνη και θα φανεί αυτό» εκτιμά ο αναπληρωτής καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτης Φάκλαρης.
Την άποψη αυτή φαίνεται να ενστερνίζεται και η γ.γ. του υπ. Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία μιλώντας στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών επισήμανε: «Κι εγώ εκτιμώ ότι είναι μια γυναικεία μορφή και πιθανότατα είναι η Περσεφόνη, ωστόσο μπορεί να έχουμε κάνει και λάθος. Πρέπει να περιμένουμε» σημείωσε και τόνισε: «Τις επόμενες ώρες θα έχει ολοκληρωθεί η παράσταση του ψηφιδωτού. Θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε κάτι περισσότερο απ' όσα μέχρι σήμερα έχουμε αντιληφθεί. Η ανασκαφική έρευνα χρειάζεται χρόνο και όλοι πρέπει να έχουμε υπομονή».
Ωστόσο, τη «βόμβα» την κράτησε για το τέλος η κ. Μενδώνη η οποία ερωτώμενη για τον ένοικο του τάφου είπε: «Είναι πρώιμο να πούμε ότι ο τάφος είναι της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ίσως κάποτε να πήγε κι εκεί το πτώμα του. Δεχόμαστε όλες τις απόψεις, αλλά η ανασκαφή είναι αυτή που θα δώσει τα πραγματικά στοιχεία. Η κάθε ερμηνεία χρειάζεται προσοχή και δεν μπορούμε να την ερμηνεύσουμε αν δεν έχουμε όλα τα δεδομένα».
Μοναδικό
«Είναι το μοναδικό ψηφιδωτό με αυτή την παράσταση σε τάφο -έως τώρα- αλλά είναι η δεύτερη φορά που απεικονίζεται σε τάφο το θέμα της 'Αρπαγής της Περσεφόνης'. Είναι βέβαιο ότι πρόκειται για την 'Αρπαγή της Περσεφόνης» τονίζει ο κ. Φάκλαρης στο The Toc.
«Δεύτερη φορά που παρουσιάζεται το θέμα σε τάφο στην Ελλάδα, σημαίνει ότι, η πρώτη φορά που εμφανίστηκε το θέμα είναι στη Βεργίνα, αλλά σε τοιχογραφία (ζωγραφική δηλαδή). Σε συλημένο, κιβωτιόσχημο τάφο στη Μεγάλη Τούμπα. Και είναι της ίδιας εποχής με το ψηφιδωτό δάπεδο της Αμφίπολης. Πρόκειται για τον 'τάφο της Περσεφόνης' -σε εισαγωγικά ο τίτλος, αφού η Περσεφόνη δεν πέθανε ποτέ. Η τοιχογραφία βρίσκεται στον βόρειο τοίχο του τάφου, τονίζει ενώ υπογραμμίζει ότι η παράσταση πρώτη φορά εμφανίζεται σε ψηφιδωτό, τώρα, στον τάφο της Αμφίπολης».
Ο κ. Φάκλαρης πιστεύει ότι το ψηφιδωτό είναι έργο από το τέλος 4ου και ακόμη καλύτερα, αρχές 3ου αι. π.Χ.».
«Και στις δύο περιπτώσεις, και στην τοιχογραφία της Βεργίνας και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης, έχει γίνει 'αντιγραφή' του θέματος από ένα συγκεκριμένο πρωτότυπο. Γεγονός το οποίο επαναλαμβάνεται και μεταγενέστερα, στα ρωμαϊκά χρόνια. Οι δημιουργοί 'αντέγραψαν' το θέμα από ένα άλλο έργο.
Πρόκειται για πίνακα του ζωγράφου Νικόμαχου, ο οποίος εργάζεται στο β' μισό του 4ου αι. π.Χ. Ο πίνακας πήγε στη Ρώμη ως λάφυρο και πρέπει να καταστράφηκε το 64 μ. Χ. Στη μεγάλη πυρκαγιά. Αλλά, όπως είπαμε υπάρχουν αντίγραφα του πρωτοτύπου και σε ρωμαϊκά έργα».
«… Πίνακας ζωγραφικής. Ένα ταμπλό, μία ζωγραφική παράσταση σε ύφασμα, ή ενδεχομένως σε ξύλο. Αναφέρεται από τον Πλίνιο ότι ο Νικόμαχος είχε αποδώσει ζωγραφικά το θέμα της 'Αρπαγής της Περσεφόνης'».
Επειδή, καθώς πλησιάζουμε προς τον τέταρτο χώρο, πιθανώς και κυρίως ταφικό θάλαμο -θεωρητικά τουλάχιστον, γιατί μπορεί να βρεθούμε μπροστά και σε νέες εκπλήξεις- ερχόμαστε όλο και πιο κοντά στη λύση του μυστηρίου για τον «ένοικο» του τάφου, η ερώτηση των πρώτωνεβδομάδων έρχεται ξανά στην επιφάνεια: Υπάρχει πιθανότητα να βρεθεί επιγραφή στον τάφο της Αμφίπολης; «Υπάρχουν τρεις - τέσσερις τάφοι που έχουν επιγραφές με ονόματα. Ίσως, βρεθεί και στην Αμφίπολη…» απαντά ο κ. Φάκλαρης.
«Δεν υπάρχει περίπτωση να μην έπεται η Περσεφόνη. Ο γενειοφόρος άνδρας κρατά στο δεξί χέρι την Περσεφόνη και θα φανεί αυτό» εκτιμά ο αναπληρωτής καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτης Φάκλαρης.
Την άποψη αυτή φαίνεται να ενστερνίζεται και η γ.γ. του υπ. Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία μιλώντας στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών επισήμανε: «Κι εγώ εκτιμώ ότι είναι μια γυναικεία μορφή και πιθανότατα είναι η Περσεφόνη, ωστόσο μπορεί να έχουμε κάνει και λάθος. Πρέπει να περιμένουμε» σημείωσε και τόνισε: «Τις επόμενες ώρες θα έχει ολοκληρωθεί η παράσταση του ψηφιδωτού. Θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε κάτι περισσότερο απ' όσα μέχρι σήμερα έχουμε αντιληφθεί. Η ανασκαφική έρευνα χρειάζεται χρόνο και όλοι πρέπει να έχουμε υπομονή».
Ωστόσο, τη «βόμβα» την κράτησε για το τέλος η κ. Μενδώνη η οποία ερωτώμενη για τον ένοικο του τάφου είπε: «Είναι πρώιμο να πούμε ότι ο τάφος είναι της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ίσως κάποτε να πήγε κι εκεί το πτώμα του. Δεχόμαστε όλες τις απόψεις, αλλά η ανασκαφή είναι αυτή που θα δώσει τα πραγματικά στοιχεία. Η κάθε ερμηνεία χρειάζεται προσοχή και δεν μπορούμε να την ερμηνεύσουμε αν δεν έχουμε όλα τα δεδομένα».
Μοναδικό
«Είναι το μοναδικό ψηφιδωτό με αυτή την παράσταση σε τάφο -έως τώρα- αλλά είναι η δεύτερη φορά που απεικονίζεται σε τάφο το θέμα της 'Αρπαγής της Περσεφόνης'. Είναι βέβαιο ότι πρόκειται για την 'Αρπαγή της Περσεφόνης» τονίζει ο κ. Φάκλαρης στο The Toc.
«Δεύτερη φορά που παρουσιάζεται το θέμα σε τάφο στην Ελλάδα, σημαίνει ότι, η πρώτη φορά που εμφανίστηκε το θέμα είναι στη Βεργίνα, αλλά σε τοιχογραφία (ζωγραφική δηλαδή). Σε συλημένο, κιβωτιόσχημο τάφο στη Μεγάλη Τούμπα. Και είναι της ίδιας εποχής με το ψηφιδωτό δάπεδο της Αμφίπολης. Πρόκειται για τον 'τάφο της Περσεφόνης' -σε εισαγωγικά ο τίτλος, αφού η Περσεφόνη δεν πέθανε ποτέ. Η τοιχογραφία βρίσκεται στον βόρειο τοίχο του τάφου, τονίζει ενώ υπογραμμίζει ότι η παράσταση πρώτη φορά εμφανίζεται σε ψηφιδωτό, τώρα, στον τάφο της Αμφίπολης».
Ο κ. Φάκλαρης πιστεύει ότι το ψηφιδωτό είναι έργο από το τέλος 4ου και ακόμη καλύτερα, αρχές 3ου αι. π.Χ.».
«Και στις δύο περιπτώσεις, και στην τοιχογραφία της Βεργίνας και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης, έχει γίνει 'αντιγραφή' του θέματος από ένα συγκεκριμένο πρωτότυπο. Γεγονός το οποίο επαναλαμβάνεται και μεταγενέστερα, στα ρωμαϊκά χρόνια. Οι δημιουργοί 'αντέγραψαν' το θέμα από ένα άλλο έργο.
Πρόκειται για πίνακα του ζωγράφου Νικόμαχου, ο οποίος εργάζεται στο β' μισό του 4ου αι. π.Χ. Ο πίνακας πήγε στη Ρώμη ως λάφυρο και πρέπει να καταστράφηκε το 64 μ. Χ. Στη μεγάλη πυρκαγιά. Αλλά, όπως είπαμε υπάρχουν αντίγραφα του πρωτοτύπου και σε ρωμαϊκά έργα».
«… Πίνακας ζωγραφικής. Ένα ταμπλό, μία ζωγραφική παράσταση σε ύφασμα, ή ενδεχομένως σε ξύλο. Αναφέρεται από τον Πλίνιο ότι ο Νικόμαχος είχε αποδώσει ζωγραφικά το θέμα της 'Αρπαγής της Περσεφόνης'».
Επειδή, καθώς πλησιάζουμε προς τον τέταρτο χώρο, πιθανώς και κυρίως ταφικό θάλαμο -θεωρητικά τουλάχιστον, γιατί μπορεί να βρεθούμε μπροστά και σε νέες εκπλήξεις- ερχόμαστε όλο και πιο κοντά στη λύση του μυστηρίου για τον «ένοικο» του τάφου, η ερώτηση των πρώτωνεβδομάδων έρχεται ξανά στην επιφάνεια: Υπάρχει πιθανότητα να βρεθεί επιγραφή στον τάφο της Αμφίπολης; «Υπάρχουν τρεις - τέσσερις τάφοι που έχουν επιγραφές με ονόματα. Ίσως, βρεθεί και στην Αμφίπολη…» απαντά ο κ. Φάκλαρης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ