Η διάλυση της κτηματαγοράς, ο εκβιασμός των πολιτών από έναν νόμο –αυτόν που αφορά την τακτοποίηση των αυθαιρέτων- ο οποίος ακόμη δεν μπορεί να εφαρμοστεί, αλλά και η αδιαφορία της Πολιτείας για την αποτροπή της δημιουργίας νέας γενιάς αυθαιρέτων, επισημάνθηκαν στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Νομού Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Δημήτρης Βαρτζόπουλος και ο συντονιστής του κύκλου πολιτικής δράσης για την Ανάπτυξη της Διοικούσας, Νίκος Γκανίλας.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την χθεσινή επιστολή των τριών υπουργών του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Βαρτζόπουλος σχολίασε ότι, όπως τόνισε από το βήμα της 69ης ΔΕΘ ο πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, η μόνη λύση για τον τόπο είναι οι εκλογές.
Ακολουθούν οι εισηγήσεις των κ. κ. Βαρτζόπουλου και Γκανίλα.
ΣΗΜΕΙΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΑΡΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
Κάποιοι ίσως παραξενεύτηκαν μόλις είχαν το θέμα της σημερινής συνέντευξης Τύπου μας. Εδώ η κοινωνική αναταραχή κορυφώνεται, οι απεργίες πολλαπλασιάζονται, οι ακραίες κινητοποιήσεις χτυπούν κόκκινο ταλαιπωρώντας τους πολίτες και η κυβερνητική επίθεση στο εισόδημα του πολίτη βαίνει αυξανόμενη και η ΝΔ Θεσσαλονίκης μας μιλά για τα αυθαίρετα, ίσως πουν κάποιοι…
- Σήμερα θα σας αποδείξουμε ότι ζητήματα τόσο σοβαρά όπως τα αυθαίρετα ταυτίζονται με την κοινωνική αναταραχή που ζούμε αυτές τις ημέρες. Γιατί η αναταραχή οφείλεται στο γεγονός ότι η Κυβέρνηση προκειμένου να εξοικονομήσει πόρους για να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που ανέλαβε έναντι των δανειστών, αφαιρεί εισόδημα από τους πολίτες.
- Εάν όμως η κυβέρνηση είχε αξιοποιήσει τις προτάσεις της ΝΔ για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων θα μπορούσε να είχε εξασφαλίσει το δημοσιονομικό εκείνο όφελος, που θα ήταν δημοσιονομικά ισοδύναμο με μία σειρά από μέτρα λιτότητας.
- Όπως εξήγησε ο Αντώνης Σαμαράς στο Ζάππειο- ΙΙ η Κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε εξοικονομήσει τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ σε τρία χρόνια εάν προχωρούσε στην τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Πρόκειται για το δημοσιονομικό ισοδύναμο της αναγκαστικής εργασιακή εφεδρείας και του Ενιαίου Μισθολογίου μαζί!!!
- Αυτό προκύπτει υπολογίσει κανείς ότι από την πρώτη (που ουσιαστικά είναι αναγκαστική πρόωρη συνταξιοδότηση και όχι εφεδρεία) εξοικονομούνται μόλις 400 εκ. ευρώ ετησίως και από τις περικοπές που προβλέπει το Μισθολόγιο 2 δις. το χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Βενιζέλου!
- Ωστόσο, η Κυβέρνηση κατέστησε το νόμο ανεφάρμοστο και αντί να δώσει κίνητρα στους πολίτες να τακτοποιήσουν τα αυθαίρετα κτίσματα ουσιαστικά δημιούργησε τεράστια εμπόδια, με αποτέλεσμα ο πολίτης να μην δείχνει κανένα ενδιαφέρον, όπως τουλάχιστον προκύπτει από την προσέλευση, στοιχεία για την οποία θα σας δώσει σε λίγο ο Νίκος Γκανίλας.
- Ο κ. Γκανίλας θα σας αναλύσει πώς μία υπόθεση, από ευκαιρία για δημοσιονομική όαση έγινε άνυδρο αποκρουστικό τοπίο.
- Πριν του δώσω το λόγο θα ήθελα να σημειώσω ότι η πρόταση της ΝΔ προέβλεπε τακτοποίηση μόνιμη, χωρίς πρόσθετα βάρη για τους ιδιοκτήτες και διαδικασία γρήγορη και απλή χωρίς γραφειοκρατία και αγκυλώσεις. Από την τακτοποίηση εξαιρούνται τα αυθαίρετα πάνω σε αιγιαλό και μέσα σε δασική, αναδασωτέα ή αρχαιολογική περιοχή.
- Πυρήνας του σκεπτικού της ΝΔ είναι ότι ο πολίτης δίνει πολύ πιο εύκολα χρήματα στα κρατικά ταμεία εάν γνωρίζει ότι κάτι θα κερδίσει από τη διαδικασία.
- Στο «Ζάππειο-ΙΙ» παρουσιάστηκαν τα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν τουλάχιστον 1 εκ. αυθαίρετα κτίσματα. Περίπου 200.000 από αυτά, θα προσέθετα εγώ, βρίσκονται εδώ στην περιοχή μας, στην Κεντρική Μακεδονία, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, τη Χαλκιδική και την Πιερία…
- Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, εάν προχωρούσε με το σωστό τρόπο η τακτοποίηση, θα προέκυπταν έσοδα τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ, αφού η τακτοποίηση κοστίζει από 10.000- 25.000 ευρώ για κάθε αυθαίρετο, μ,ε υπολογισμό ότι στη διαδικασία θα προσέλθουν επτά στους δέκα ιδιοκτήτες (βλέπε παρακάτω).
Υπενθυμίζουμε:
Τι είχε πει ο Αντώνης Σαμαράς στη ΔΕΘ για τα αυθαίρετα
Μίλησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για τακτοποίηση αυθαιρέτων. Και πριν εφαρμόσουν καν τον δικό τους νόμο, με αυτό το χαράτσι που έβαλαν τώρα, το καταλαβαίνει ο καθένας, είναι αντικίνητρο για τη δήλωση του αυθαίρετου, γιατί και αυτό θα προστεθεί στο χαράτσι.
Αλλά να πω και μία άλλη αδικία. Αφορά όποιους τακτοποίησαν, με το νόμο, σύννομα, τον ημιυπαίθριό του. Πλήρωσαν. Και εκεί που η κυβέρνηση είχε δώσει το λόγο της ότι δεν θα υπάρχει φόρος επιπλέον για τον ημιυπαίθριο, τώρα το λογαριάζει στα τετραγωνικά που είναι για το χαράτσι.
Επομένως, επαναλαμβάνω, τα πάντα είναι μεταξύ τους συγκοινωνούντα δοχεία, μία πραγματικότητα που το ένα γεγονός επηρεάζει το άλλο.
Μιλάμε, λοιπόν, για ένα άδικο μέτρο, μιλάμε για μία διαφορετική φιλοσοφία. Η άποψή μου είναι ότι δεν θα μπορέσουν να τα πάρουν. Σας έδωσα ισοδύναμο αποτέλεσμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα.
Το σημαντικό είναι όταν ο κόσμος περνάει θυσίες, να υπάρχει αποτέλεσμα. Θυσίες χωρίς αποτέλεσμα σημαίνει Κυβέρνηση αναποτελεσματική και ανίκανη να κάνει αυτά τα οποία δηλώνει ότι κάνει, παρά τις θυσίες του κόσμου.
Τι είχε πει ο Αντώνης Σαμαράς στο Ζάππειο-ΙΙ για τα αυθαίρετα
Τέταρτο βήμα Επανεκκίνησης, η νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων. Μιλάω για τη μεγαλύτερη εκκρεμότητα των προηγούμενων δεκαετιών. Με ταυτόχρονη αεροφωτογράφιση όλης της Ελλάδας θα απαγορευτεί στο εξής δια ροπάλου η αυθαίρετη δόμηση. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή πάνω από ένα εκατομμύριο αυθαίρετα χτίσματα σε όλη την Ελλάδα.
Πρέπει ασφαλώς να εξαιρεθούν όσα είναι μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους, πάνω στον αιγιαλό κι όσα είναι επικίνδυνα για το περιβάλλον (δάση, μπαζωμένα ρέματα κλπ.). Τα υπόλοιπα, που υπολογίζονται στο 70% τουλάχιστον, μπορούν άμεσα να αποκτήσουν κανονικούς τίτλους ιδιοκτησίας, με αντίτιμο ανάλογο με την περιοχή, το οποίο θα μπορεί να εξοφληθεί στο Δημόσιο μέσα σε τρία χρόνια. Η νομιμοποίηση και το τίμημα για απόκτηση τίτλων, θα είναι αντίστοιχα με την περιοχή, την έκταση και τη βαρύτητα των παραβάσεων.
Στη διαφάνεια 6 φαίνονται τα προσδοκώμενα δημόσια έσοδα τριετίας από την πλήρη νομιμοποίηση αυθαιρέτων. Υπολογίζεται ότι θα φτάσουν την πρώτη χρονιά σε τουλάχιστον 1,5 δισεκατομμύριο. Γιατί σε αντίθεση με την Κυβέρνηση που αναφέρεται σε πρόσκαιρη τακτοποίηση, εμείς σχεδιάζουμε συνολική πολιτική γης και νομιμοποίηση.
Άλλωστε σήμερα το ίδιο το κράτος ομολογεί ότι δεν μπορεί να κατεδαφίσει. Άρα δίνει το «πράσινο φώς» σε νέα αυθαίρετα κτίσματα παντού.
Καιρός να μετατρέψουμε το «πράσινο φώς» σε «κόκκινη γραμμή». Νομιμοποιούμε τα περισσότερα από εκείνα που ήδη υπάρχουν και θέτουμε δρακόντειες απαγορευτικές διατάξεις από δω και μπρός. Στο εξής, σε όσους φτιάχνουν αυθαίρετα θα κατεδαφίζονται άμεσα με χρέωση του παραβάτη που θα πληρώνει και ακριβό πρόστιμο. Έτσι θα ξεχωρίσει η «ήρα από το στάρι». Και έτσι θα πείσουμε την κοινωνία και θα σταματήσουμε την αυθαίρετη δόμηση.
ΣΗΜΕΙΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΝΙΛΑ
Με ένα ακόμη νόμο φτιαγμένο στο πόδι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δια του Υπουργού ΥΠΕΚΑ κ. Παπακωνσταντίνου διαλύει την κτηματαγορά, εκβιάζοντας παράλληλα τους πολίτες και αναγκάζοντας τους να ενταχθούν στο Ν. 4014/2011 «θέλοντας και μη».
Ο ψηφισθείς Νόμος με το βαρύγδουπο τίτλο της γνωστής ΠΑΣΟΚικής αρλουμπολογίας «περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμισης αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου», δεν πείθει κανέναν ότι ο εμπνευστής του Νόμου είχε στο νου του τη δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και όχι το άγριο και εκβιαστικό χαράτσωμα των πολιτών, ενώ ο στόχος ενός τέτοιου νόμου θα έπρεπε να είναι η αποτροπή νέας γενιάς αυθαιρέτων στο μέλλον.
Στο Άρθρο 25 λοιπόν προβλέπεται ότι τα εισπραττόμενα πρόστιμα αποδίδονται υπέρ του «Πράσινου Ταμείου» και κατατίθενται σε ειδικό κωδικό με την ονομασία «Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο» και διατίθενται στο πλαίσιο των στόχων και των αρχών του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής. Μετά δε την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπαγωγής (εννοείται αφού θα έχει ολοκληρωθεί η είσπραξη των προστίμων), εντός τριών ετών οι δήμοι υποβάλλουν προτάσεις και μελέτες που στοχεύουν στην περιβαλλοντική αποκατάσταση και εξυγίανση και τότε θα χρηματοδοτηθούν. Γίνεται αντιληπτό ότι αν δεν λειτουργήσουν οι μηχανισμοί του κράτους, των ΟΤΑ κλπ για την αποτροπή κατασκευής νέας γενιάς αυθαιρέτων, μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια θα έχουμε μια νέα γενιά αυθαιρέτων (όπως ακριβώς συνέβη μετά την ισχύ του νόμου Τρίτση το 1983) διότι με το να μετονομάσουμε την Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων (ΕΥΚ) του νόμου 3818/2010 σε ΕΥΕΚΑ του νόμου 4014/2011, το πρόβλημα δε λύνεται. Ας μας γνωστοποιήσει ο υπουργός για παράδειγμα σε πόσες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων έχει προβεί η ΕΥΚ (εκτός από το κέντρο διασκέδασης «Φαντασία» στην παραλία της Αθήνας).
Σχετικά με τις διατάξεις του νόμου έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
1. Ο Νόμος αναγκάζει τους πολίτες να δηλώσουν ακόμη και μικροπαραβάσεις (π.χ. κατασκευή μιας ψησταριάς, μια πλακόστρωση σε ακάλυπτο χώρο, αλλαγή στη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου κ.α.), κοστολογώντας τη κάθε μικροπαράβαση χωριστά με 500 € κατ’ ελάχιστον, που πιθανόν να είναι άνευ ουσίας, καθιστώντας υπεύθυνο το Μηχανικό που θα καταγράψει τις παραβάσεις και απειλώντας τον με βαρειές ποινές. Έτσι, το συνολικό πρόστιμο ανεβαίνει σε δυσθεώρητο μέγεθος.
2. Στο άρθρο 23 του Νόμου απαγορεύεται η μεταβίβαση ή σύσταση οποιουδήποτε εμπράγματου δικαιώματος στα ακίνητα που δεν διαθέτουν σχετική βεβαίωση Μηχανικού ότι ‘’ στο ακίνητο δεν έχουν κατασκευασθεί αυθαίρετες κατασκευές και δεν υπάρχουν αυθαίρετες χρήσεις ’’, θέτοντας τους πολίτες μπροστά σε έναν πρωτοφανή εκβιασμό και αναγκάζοντας τους να ενταχθούν με το ζόρι στο Νόμο, θυμίζοντας μας το αλήστου μνήμης ‘’να το δηλώσεις για να το σώσεις ’’ της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ του 1983 (Νόμος Τρίτση). Μάλιστα σε περίπτωση που ο πολίτης θελήσει τη γρήγορη ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης ‘’βεβαίωσης ρύθμισης αυθαιρέτου ’’, θα πρέπει να έχει εξοφλήσει ολόκληρο το πρόστιμο (παρ’ όλο ότι προβλέπεται η πληρωμή του σε δόσεις), αλλιώς δεν μπορεί να προβεί σε πώληση, γονική παροχή κλπ του ακινήτου του.
3. Ο Νόμος 4014, που δημοσιεύτηκε στις 21/09/2011 προέβλεπε την υποβολή του φακέλου της ρύθμισης στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία και τη διεκπεραίωση του από αυτήν. Μετά από μόλις πέντε ημέρες δημοσιεύεται απόφαση συναρμόδιων Υπουργών που καθορίζει την ηλεκτρονική υποβολή – μέσω μηχανικού – του φακέλου στο ΤΕΕ, που αναλαμβάνει πλέον τη διεκπεραίωση όλης της διαδικασίας, αποδεικνύοντας τη προχειρότητα του κ. Υπουργού που ομολογεί ταυτόχρονα την αδυναμία των διαλυμένων Πολεοδομικών Υπηρεσιών να ανταποκριθούν στο ρόλο τους. Επί πλέον στο Νόμο αναφέρεται ότι ‘’με απόφαση των αρμοδίων Υπουργών καθορίζονται οι νόμιμες αμοιβές των Μηχανικών‘’, ενώ ήδη από τον Μάρτιο του 2011 ισχύει ο νόμος 3919 για την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, οπότε οι αμοιβές των μηχανικών υπόκεινται σε ελεύθερη διαπραγμάτευση, θα έπρεπε δε ο αρμόδιος υπουργός να έχει καθορίσει τις «νόμιμες αμοιβές» των μηχανικών (επί των οποίων υπολογίζονται οι κρατήσεις υπέρ ΤΕΕ, ΤΣΜΕΔΕ κλπ).
Έτσι, ενώ η εφαρμογή του Νόμου 4014 ισχύει από την 1η Οκτωβρίου, δυστυχώς – μέχρι σήμερα – η ηλεκτρονική βάση δεδομένων δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη στο ΤΕΕ, οι μηχανικοί δεν γνωρίζουν ποια είναι η αμοιβή τους, οι συμβολαιογράφοι αντιμετωπίζουν πλήθος προβλημάτων λόγω νομικών ασαφειών του Νόμου, με αποτέλεσμα αφενός η διαδικασία ρύθμισης των αυθαιρέτων να μη προχωρεί και αφετέρου δεν γίνεται καμία συμβολαιογραφική πράξη από την 26/09/2011 (ούτε καν εξοφλητικές πράξεις, προσημειώσεις ακινήτων, κανονισμοί κλπ).
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι το πλήρες νέκρωμα της κτηματαγοράς που ήδη βρισκόταν στη χειρότερη κατάσταση της και η ανεργία που έχει χτυπήσει κόκκινο στο κλάδο της οικοδομής και αφορά σε ένα μεγάλο πλήθος επαγγελμάτων (οικοδόμων, εμπορικών επιχειρήσεων, μηχανικών, δικηγόρων, συμβολαιογράφων κλπ).
Για τους λόγους αυτούς:
1. θα πρέπει να αναβληθεί η υποχρέωση υποβολής της βεβαίωσης μηχανικού προς τους Συμβολαιογράφους ενόψει τυχόν μεταβίβασης, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να ενταχθούν στη ρύθμιση του Ν 4014/2011 οικιοθελώς και όχι εκβιαστικά, όπως επιχειρεί να κάνει ο κ. Παπακωνσταντίνου και τουλάχιστον μέχρις ότου ενεργοποιηθεί πλήρως το ηλεκτρονικό σύστημα υπαγωγής του ΤΕΕ.
2. δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να φορτώνει τις ευθύνες και τις διαδικασίες διεκπεραίωσης στους μηχανικούς και στο ΤΕΕ, ενώ η ίδια να παρακολουθεί αμέτοχη, διότι τότε δικαίως θα αναρωτηθεί ο πολίτης σε τι χρησιμεύουν ο κ. Υπουργός και οι αρμόδιες υπηρεσίες. Θα πρέπει λοιπόν άμεσα να προχωρήσει στις κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων που εξαιρούνται της υπαγωγής στον Νόμο 4014, ξεκινώντας μάλιστα από την κατεδάφιση των αυθαιρέτων που έχουν εγκατασταθεί σε δημόσια γη.
3. να εξορθολογικευθούν τα πρόστιμα για τις παραβάσεις, καθιερώνοντας ΕΝΑ πρόστιμο για το σύνολο των μικροπαραβάσεων, ανάλογο του αναλυτικού προϋπολογισμού τους.
4. να παραταθεί η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων για την υπαγωγή στον Νόμο 4014 τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2011.
Τελειώνοντας, δικαίως θα αναρωτηθούμε, φορολογούμενοι πολίτες, ΤΕΕ και αρμόδιες υπηρεσίες γιατί χρειάστηκε να κατατεθούν δυο διαφορετικοί Νόμοι για την νομιμοποίηση των ιδίων αυθαιρεσιών, να υποστούν την διπλή ταλαιπωρία το Κοινοβούλιο, οι υπηρεσίες και οι πολίτες, σε μια εποχή που επικρατεί ορυμαγδός νομοθετημάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ