"Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Τον τελευταίο μήνα βιώνουμε μια εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση, η οποία όμως δεν είναι μοναδική. Έχει επαναληφθεί στο παρελθόν για διάφορους λόγους και αιτίες.
Το ιδιαίτερο της τωρινής κατάστασης είναι ότι οφείλεται σε εγγενείς αδυναμίες του δήμου και όχι σε εξωτερικούς παράγοντες, πχ απεργία των εργαζομένων ή απεργία των φορτηγών εξαιτίας της οποίας δεν γινόταν προμήθεια ανταλλακτικών, όπως τον προηγούμενο Σεπτέμβριο.
Τώρα όμως ξέρουμε που οφείλεται η κατάσταση. Δεν έχουμε διαθέσιμα απορριμματοφόρα.
Θέλω να σας πω ότι η κατάσταση με παραξενεύει. Δεν καταλαβαίνω, προφανώς κάτι μου διαφεύγει, πως χάλασαν τα 9/10 των απορριμματοφόρων του δήμου.
Και για αυτό ζητώ επισήμως από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο να καταθέσει αύριο σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους ένα σημείωμα στο οποίο να παρουσιάζεται αναλυτικά η κατάσταση κάθε απορριμματοφόρου του δήμου και πότε παρουσιάστηκε το πρόβλημα του.
Η διοίκηση του δήμου μέχρι στιγμής έχει δοκιμάσει δύο φορές μία ατελέσφορη μέθοδο. Την εξωτερική βοήθεια.
Η δεύτερη φορά είναι αυτή που είναι σε εξέλιξη με το στρατό. Οι εκτιμήσεις δεν είναι θετικές για τις δυνατότητες που έχουν τα στρατιωτικά οχήματα και νομίζω ότι δεν μπορεί να πάει μακριά.
Η πρώτη αντίστοιχη προσπάθεια, αυτή με τα οχήματα άλλων δήμων, είχε κρατήσει λίγες ημέρες και δυστυχώς στους δημοσιογραφικούς κύκλους, κυκλοφορούν πολύ αρνητικά σχόλια από κάποιους από αυτούς που μας εξυπηρέτησαν.
Διαρρέουν ότι κάποιοι εργαζόμενοι του δήμου Θεσσαλονίκης, δεν μεταχειρίστηκαν καλά τα οχήματα τους. Και αυτό πρέπει να απαντηθεί.
Λυπάμαι που αυτή η προσπάθεια συνεννόησης με τους άλλους δήμους εξαντλήθηκε σε μία φιλική εξυπηρέτηση μεταξύ δημάρχων. Είχαμε την ευκαιρία να εξελιχθεί στο υβρίδιο μιας μητροπολιτικής διαχείρισης των απορριμμάτων. Δεν έγινε, αλλά μπορεί να γίνει! Ο Γιάννης Μπουτάρης πρέπει να αναλάβει μία τέτοια πρωτοβουλία. Και μάλιστα αμέσως!
Μέχρι σήμερα είχαμε δυο κινήσεις από πλευράς του δήμου.
Η έκκληση του δημάρχου στους πολίτες να μη βγάζουν τα οργανικά τους απόβλητα στους δρόμους είναι σωστή. Έπρεπε όμως να γίνει πιο έντονα και να χρησιμοποιηθεί για το πέρασμα της, η επικοινωνιακή δυνατότητα του δήμου. Τα ραδιοτηλεοπτικά του μέσα, τα οποία θα περνούσαν στους πολίτες τα μηνύματα της ανάγκης για δική τους ενεργοποίηση. Γιατί χωρίς τη δική τους ενεργοποίηση, δεν πρόκειται να έχουμε αποτελέσματα.
Γιατί το πρόβλημα δεν είναι η αποκομιδή των απορριμμάτων. Το πρόβλημα είναι η παραγωγή τους. Και η παραγωγή τους είναι δική μας υπόθεση.
Εάν για παράδειγμα ανακυκλώνουμε, όσα μπορούμε να ανακυκλώσουμε, ο όγκος των απορριμμάτων μπορεί να μειωθεί κατά 33% σύμφωνα με τις έρευνες.
Αν πετύχουμε την κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων, ο όγκος θα μειωθεί κατά περίπου 30%.
Άμεσα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και κοινόχρηστοι κομποστοποιητές σε δημόσιους χώρους, που επίσης δεν έχουν μεγάλο κόστος.
Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι από τους 2.000 τόνους που οδηγούνται καθημερινά προς ταφή, ο όγκος θα μειωθεί στους 800.
Αυτό το έχουν κάνει με ιδιαίτερη επιτυχία δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος. Ο δήμος Θέρμης προσφάτως διένειμε δωρεάν 1.000 κάδους οικιακής κομποστοποίησης, ο δήμος Συκεών δουλεύει το πρόγραμμα εδώ και χρόνια. Η επιστημονική υπεύθυνη αυτών των προγραμμάτων, η καθηγήτρια του ΑΠΘ Μυρτώ Πυροβέτση, τακτική καλεσμένη στα τμήματα ανοιχτού πανεπιστημίου του Δήμου Θεσσαλονίκης, έχει εκδηλώσει επανειλημμένα την πρόθεση της να βοηθήσει.
Αυτό το οποίο περιγράφω, μπορεί να μη δουλεύει με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά πολλοί συμπολίτες μας το κάνουν ιδιωτικά. Σε πολλές πολυκατοικίες και μπαλκόνια, κάτοικοι έχουν προμηθευθεί δικές τους συσκευές και τις λειτουργούν.
Αυτό μπορεί να γίνει αμέσως! Το κόστος εντός τέτοιου κάδου δεν είναι μεγάλο.
Το ίδιο ισχύει και για την ανακύκλωση.
Έχετε δει σε μεγάλα σουπερμάρκετ και άλλους δημόσιους χώρους, πχ, στην πλατεία Αριστοτέλους να λειτουργούν ειδικές συσκευές για την εναπόθεση ανακυκλούμενων υλικών. Στο δήμο Θεσσαλονίκης, όπως ξέρετε άλλωστε, η ανακύκλωση ήταν στο 4% επί των υλικών που κατέληγαν στους κάδους της ανακύκλωσης. Ο πρώην αντιδήμαρχος Βαγγέλης Δημητρίου σε άρθρο του στο blog taxalia, στο τέλος Δεκεμβρίου έγραψε ότι η ανακύκλωση δεν προχωρά γιατί είναι διαπλεκόμενη. Είναι απαραίτητο να μάθουμε αμέσως την πραγματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ανακύκλωση σήμερα.
Στην κατάσταση κρίσης, όλες τις προσπάθειες που συγκλίνουν σε μία καθαρότερη πόλη, έπρεπε να τις ενισχύσουμε με κάθε τρόπο και πολιτικά και επικοινωνιακά. Αλλά δεν το κάναμε! Αυτό δε σημαίνει τίποτε! και αύριο μέρα είναι!
Το τρίτο που θα μπορούσε να γίνει, πάντοτε με ενεργοποίηση των κατοίκων του δήμου, είναι η ανακοίνωση ενός συγκεκριμένου προγράμματος αποκομιδής με βάση τις διαθέσιμες δυνατότητες. Αν για παράδειγμα με τα 77 οχήματα, μπορούσε να γίνεται αποκομιδή δυο φορές την ημέρα, με τα διαθέσιμα, αυτό θα μπορούσε να γίνεται μία φορά στις δυο ημέρες. Αρκεί να ξέρουν οι άνθρωποι πότε θα περάσει το όχημα από τη γειτονιά τους και αυτό να τηρείται.
Στο πλαίσιο αυτό, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος πρέπει να μας ενημερώσει αμέσως για το ανθρώπινο δυναμικό της υπηρεσίας καθαριότητας του δήμου. Είναι ικανοποιημένος με τον υπάρχοντα κανονισμό λειτουργίας; Προτίθεται να τον αλλάξει; Συμμερίζεται την έκκληση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, κ.Ψαρρά προς τους εργαζόμενους να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους; Ισχύουν για το δήμο Θεσσαλονίκης, οι φήμες για εργαζόμενους που χρεώνονται στην υπηρεσία καθαριότητας, αλλά δουλεύουν αλλού; Τι αλλαγές έχουν γίνει στην υπηρεσιακή ηγεσία της υπηρεσίας;
Νομίζω ότι όλη η λογική μέχρι σήμερα υπακούει στη θεοποίηση της αποκομιδής των απορριμμάτων. Το ζήτημα είναι ο έλεγχος της παραγωγής τους, τον οποίο μπορούν να εξυπηρετήσουν τόσο η ανακύκλωση όσο και η κομποστοποίηση.
Για μας είναι πολύ ανησυχητική, η υπογράμμιση της ανάγκης αγοράς εξοπλισμού, στην οποία αναφέρθηκε πρόσφατα ο αρμόδιος αντιδήμαρχος. Προφανώς είναι καλό να έχεις σύγχρονο εξοπλισμό, αλλά για τι εξοπλισμό μιλάμε; Για 800 τόνους απορριμμάτων την ημέρα, ή για 2.000 τόνους;
Η προμήθεια εξοπλισμού είναι μια διαδικασία ακριβή και χρονοβόρα. Χρειάζεται πάνω από 6 μήνες, ίσως και πάνω από 8.
Η δική μου έρευνα έδειξε ότι η έγκριση μιας προμήθειας με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, θα έχει σοβαρά προβλήματα και είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα γίνει αποδεκτή. Διότι ποιος θα μας πιστέψει ότι μας χάλασαν ξαφνικά σε δύο μήνες, εβδομήντα απορριμματοφόρα;
Η κατάσταση που βιώνουμε σήμερα οφείλεται στην πλήρη εκμετάλλευση ενός μοντέλου το οποίο όχι μόνο έδωσε ότι είχε να δώσει, αλλά είναι και καταστροφικό.
Οι λύσεις που χρειαζόμαστε είναι οι λύσεις που δεν εφαρμόστηκαν. Λύσεις φιλικές για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, που στηρίζονται και στο ατομικό αίσθημα ευθύνης του καθενός μας.
Λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Ελπίζω να μην είναι αποτρεπτικό για την εφαρμογή τους και το ότι δεν κοστίζουν πολύ!"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ