Τρίτη 5 Μαρτίου 2024

Πολιτιστικό Ημερολόγιο | Μάρτιος 2024


Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:

[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]

ΦΕΣΤΙΒΑΛ
26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
7 - 17 Μαρτίου 2024
Ολύμπιον, Λιμάνι

Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 7 έως την Κυριακή 17 Μαρτίου 2024 τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και online. Στο 26ο ΦΝΘ θα προβληθούν 250 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους, ανάμεσα στα οποία και 112 παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες. Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί στην ιστορική έδρα του, στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές καθώς και στον κινηματογράφο Μακεδονικόν. Παράλληλα, παρακολουθούμε ταινίες και διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr. Το σχέδιο της αφίσας του 26ου ΦΝΘ υπογράφει ο σπουδαίος δημιουργός (σκηνοθέτης, χορογράφος, εικαστικός και περφόρμερ) Δημήτρης Παπαϊωάννου. Η έναρξη του 26ου ΦNΘ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024, με την ταινία Πυροβόλησαν τον πιανίστα του Φερνάντο Τρουέμπα. Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο στην έναρξη του Φεστιβάλ. Η αυλαία της διοργάνωσης θα πέσει την Κυριακή 17 Μαρτίου 2024, με την προβολή της ταινίας Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα του Άρη Δόριζα.

 

ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Nelly's
Έως 28 Απριλίου 2024
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Χορεύτριες με φόντο τον Παρθενώνα, μουσικοί και χορευτές από την Κρήτη, αγρότισσες από τα Ιωάννινα, κυρίες της Νέας Υόρκης και της Αθήνας, ο Ελευθέριος Βενιζέλος και ο Κωστής Παλαμάς είναι μόνο κάποιοι από τους πρωταγωνιστές του φωτογραφικού φακού της Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998), της γνωστής Nelly’s στην ομότιτλη έκθεση που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, λιμάνι),  έως τις 28 Απριλίου 2024. Με άξονες τις τρεις πόλεις στις οποίες διαμόρφωσε το φωτογραφικό της βλέμμα, επιχειρείται η παρουσίαση του πολυδιάστατου έργου της από τα χρόνια της μαθητείας της στη Δρέσδη στις αρχές του 1920, την άφιξή της στην Αθήνα και τη δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης έως το 1966 όταν πια συνταξιοδοτήθηκε μετά από 27 χρόνια ακούραστης εργασίας στη Νέα Υόρκη.

 Βίντεο-εγκατάσταση "Inside" του Δημήτρη Παπαϊωάννου
8 - 17 Μαρτίου 2024
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

Στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μάς καλεί να καθίσουμε αναπαυτικά, να ξαπλώσουμε, να πιούμε, να χαλαρώσουμε, να ονειρευτούμε ή και να κοιμηθούμε ακόμα στη φιλόξενη ατμόσφαιρα του Inside, ενός δωδεκάωρου εικαστικού διαλογισμού. Η παράσταση Inside ξεκίνησε σαν ένα μεγάλων διαστάσεων καλλιτεχνικό πείραμα,  μια θεατρική εγκατάσταση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την άνοιξη του 2011. Το Inside αντιμετώπιζε το  θέατρο ως εκθεσιακό χώρο και το έργο ως έκθεμα. Ένα αμοντάριστο μονοπλάνο  της εμπειρίας αυτής παρουσιάζεται στην βίντεο-εγκατάσταση. Το Inside ως video installation έχει ήδη ταξιδέψει  στα φεστιβάλ του κόσμου, έχοντας παρουσιαστεί στο Άμστερνταμ, την Μόσχα, το Μόντρεαλ, την Ταϊπέι, το Τορίνο, τη Δρέσδη, το Μονπελλιέ,  την Βασιλεία, την Καλαμάτα, το Ραβέλλο, το Λούκκα και την Αθήνα.

Παράλληλα με την βίντεο-εγκατάσταση, θα παρουσιαστεί το Backside -ένα φιλμ-καταγραφή των μυστικών μηχανισμών του Inside και της ακαταμάχητης γοητείας των πρωταγωνιστών της- που γύρισε και μόνταρε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στα παρασκήνια της μαραθώνιας εξάωρης παράστασης.

Στην Άλλη Πλευρά της Ιστορίας
Έως 29 Μαρτίου 2024
Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ 

Την έκθεση “Στην Άλλη Πλευρά της Ιστορίας” που πρωτοπαρουσιάστηκε το Καλοκαίρι του 2023 στην Ιστορική Οικία Λάζαρου Κουντουριώτη στην Ύδρα, φιλοξενεί έως τις 29 Μαρτίου, ο Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ. Κεντρικό θέμα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη τέχνη παγκοσμίως, το «Τραύμα», και πώς αυτό αφομοιώνεται στο έργο των σύγχρονων εικαστικών, δημιουργώντας το σύγχρονο εικαστικό αφήγημα. Καλλιτέχνες όπως ο Anselm Kiefer και ο Georg Baselitz, εκπρόσωποι της Γερμανίας στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1980, με τα έργα τους, δυναμικά σχόλια ενάντια στον Ναζισμό, αναγκάζουν τη Γερμανία να αντιμετωπίσει το παρελθόν της∙ η Ιρανή Shirin Neshat καυτηριάζει μέσα από βίντεο τη θέση της γυναίκας στη χώρα της τη δεκαετία του ‘90∙ η Παλαιστίνια Mona Hatοum φέρνει στο διεθνές προσκήνιο το τραύμα της πατρίδας της με το έργο της «Υδρόγειος που φλέγεται». Με αφορμή μια σειρά από γεγονότα που έχουν λειτουργήσει καθοριστικά στο συλλογικό ασυνείδητο, από την Ελληνική Επανάσταση και τη Μικρασιατική Καταστροφή μέχρι τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία, είκοσι οχτώ καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες εμπλουτίζουν την έκθεση και παρουσιάζουν έργα ζωγραφικής, σχέδια, φωτογραφίες, βίντεο και γλυπτά, καθώς το «Τραύμα» ενυπάρχει σε όλες τις εκφάνσεις της σύγχρονης τέχνης. 

"Braille" του Δημήτρη Καπετάνου
Έως 14 Μαρτίου  2024
Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Το Γενικό Προξενείο της Γαλλίας και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, της γκαλερί Lola Nikolaou Art Gallery και της πλατφόρμας προβολής Ελλήνων καλλιτεχνών Mataroa, φιλοξενούν, από τις 20 Φεβρουαρίου έως τις 14 Μαρτίου 2024, την έκθεση του Δημήτρη Καπετάνου με τίτλο «Braille» στην αίθουσα Allatini – Dassault. Πρόκειται για ένα εικαστικό έργο, το οποίο αποτελείται από επίτοιχες επιφάνειες κειμένων, γραμμένα σε κώδικα Μπράιγ, τα οποία βασίζονται σε συνεντεύξεις ατόμων που αντιμετωπίζουν ζητήματα οπτικής αναπηρίας και περιγράφουν πώς βλέπουν, θυμούνται ή φαντάζονται τα χρώματα. Το έργο, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο σύνολό του στη Θεσσαλονίκη, έχει λάβει το πρώτο βραβείο στα Mataroa Awards, στο πλαίσιο της 6ης Art Fair Thessaloniki το 2022.

Man Ray: Γυμνά | Thessaloniki PhotoBiennale 2023
Εως 7 Απριλίου 2024
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης

Ο Man Ray eπινόησε τεχνικές που εξελίσσουν την τέχνη και την εικαστικότητα της φωτογραφίας όπως τις αποκαλούμενες “Ραγιογραφίες” ή – καθώς δημιουργούν και λογοπαίγνιο με το καλλιτεχνικό επίθετο του φωτογράφου – “Ρεϊ-γραφίες” (rayographies), φωτογράμματα που δημιουργούνται στον σκοτεινό θάλαμο χωρίς φωτογραφική μηχανή και φακό. Οι φωτογραφίες γυμνών είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές σειρές του και διατρέχουν όλο το φάσμα της τέχνης του. Η έκθεση παρουσιάζει 38 εκτυπώσεις από τις πιο χαρακτηριστικές φωτογραφίες γυμνών, ορισμένες από τις οποίες είναι λιγότερο γνωστές και προβεβλημένες. Πρόκειται για αναπαραστατικά γυμνά που με την ανεπανάληπτη τεχνική του Man Ray, υπερβαίνουν την ανθρώπινη σάρκα και εισέρχονται σε μια ονειρική διάσταση μεταφέροντας τον θεατή στο υπερρεαλιστικό σύμπαν του δημιουργού τους. Γνωστά γυναικεία μοντέλα του όπως η Kiki de Montparnasse, η Ady, η Natasha, η γνωστή καλλιτέχνιδα Meret Oppenheim, η φωτογράφος Berenice Abbott, αλλά και ανδρικά μοντέλα όπως ο Jean Charles Worth και ντραγκ κουίν όπως η Barbette σηματοδοτούν, μέσα από την πρωτοποριακή τέχνη του Man Ray, την εξουσιαστική θηλυκότητα στην νέα μοντέρνα εποχή των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

Nicholas Egon. Ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας.
8 Μαρτίου - 31 Μαΐου 2024
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ.

Με αφορμή τη δωρεά έργων του Nicholas Egon (1921-2017) από την Σταματία Κομνηνού και τον Νικόλαο Αλέξανδρο Κομνηνό στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ., η έκθεση «Nicholas Egon. Ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας» παρουσιάζει πίνακες ζωγραφικής και σχέδια του από το 1948 ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Η έκθεση οργανώνεται σε δύο ενότητες: τα τοπία και τα πορτρέτα, με κοινό παρονομαστή την ιδιαίτερη γνώση και αγάπη του καλλιτέχνη για την Ελλάδα. Μαζί με το πορτρέτο, η άλλη μεγάλη πτυχή της τέχνης του Egon είναι η τοπιογραφία. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών και διαμονών του στην Αίγυπτο, στη Νιγηρία, στο Μαρόκο, στην Ιορδανία, στη Σαουδική Αραβία, στη Σικελία, και στην Ελλάδα (από το 1978 στο εξής) απεικόνιζε τοπία και αρχαιολογικούς χώρους. Τα ελληνικά τοπία του ξεχωρίζουν από αυτό το σύνολο και παρουσιάζουν ένα μεγάλο εύρος σε σχέση με τις επιλεγμένες τοποθεσίες και με τις στιγμές της ημέρας, τις εποχές και τις συνθήκες φωτισμού. 

ΘΕΑΤΡΟ
Οι ληστές
Μάρτιος 2024
Βασιλικό Θέατρο

«Οι ληστές», το πρώτο θεατρικό έργο του Φρίντριχ Σίλλερ, του μεγάλου ρομαντικού ποιητή της γερμανικής λογοτεχνίας, παρουσιάζονται από το ΚΘΒΕ στο Βασιλικό Θέατρο, μέσα από τη σύγχρονη σκηνοθετική ματιά του Ακύλλα Καραζήση. «Οι Ληστές» είναι ένα έργο -σταθμός στην παγκόσμια δραματουργία, ένα κείμενο- σκάνδαλο, όπως χαρακτηρίστηκε, την εποχή που γράφτηκε - στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα-,  ένα  «επαναστατικό παραμύθι» που αντανακλά το ξέσπασμα της οργής για την κοινωνική αδικία και ανισότητα. Το έργο, μέσα από τις πολιτικές αναφορές του, μας προκαλεί να αναμετρηθούμε με τους προβληματισμούς του σε κάθε εποχή, καθώς τα θέματα που θίγει, όπως, η σύγκρουση της λογικής με το συναίσθημα, η ασυμμετρία ισχύος μέσα στην κοινωνία, η σχέση του νόμου με την ελευθερία, ισχύουν πάντα.

Αίθουσα αναμονής. Humanity
Μάρτιος 2024
 
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών

Μια κραυγή αγωνίας για τον τρόπο με τον οποίο οφείλει να λειτουργεί ο άνθρωπος μέσα στην κοινωνία αποτελεί η νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ «Αίθουσα Αναμονής», σε σύλληψη, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολλάρι, που παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο της Μονής ΛαζαριστώνΗ αντιπαράθεση του καλού και του κακού κυριαρχεί στις ανθρώπινες ιστορίες που διαδραματίζονται επί σκηνής, μέσα από ένα freak show, και έχουν κοινό παρονομαστή την ψυχή του καθενός, με αναφορά σε γεγονότα που στιγμάτισαν την παγκόσμια ιστορία. Πρόκειται για μια σύγχρονη παράσταση που αποτελεί «μικροσκόπιο» της κοινωνίας του χθες και του σήμερα αποδεικνύοντας τη διαχρονικότητα των θεμάτων που μας απασχολούν. Μια ιστορία που μας αφορά όλους και «αγκαλιάζει» τη διαφορετικότητα σε όλες τις εκφάνσεις της. «Είμαστε όλοι ίδιοι» ακούγεται πολλές φορές, κατά τη διάρκεια της παράστασης, θυμίζοντας στον καθένα την ενσυναίσθηση που κρύβει μέσα του.

Προσδοκώ
 Μάρτιος 2024
Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Η παραγωγή «Προσδοκώ», το νέο έργο του Γιώργου Βέλτσου (με τρεις παρεμβάσεις της Ευγενίας Βάγια), παρουσιάζεται σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση, στο Φουαγιέ του Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και μουσική Δημήτρη Καμαρωτού. Το «Προσδοκώ» είναι ένα νέο έργο για τη μνήμη, τον θάνατο και την αθανασία, ένας επικήδειος για το θέατρο, όπως το ξέρουμε μέχρι τώρα, αλλά και για την Ιστορία. Πρόκειται για ένα παιγνίδι ανταγωνισμού και επικράτησης ανάμεσα στους νεκρούς και τους ζωντανούς. Οι νεκροί καταλαμβάνουν πολύ χώρο και οι ζωντανοί εκδικούνται συρρικνώνοντας τις ιστορικές μνήμες σε ξέφτια από παλιές ρεκλάμες και απόηχους συνθημάτων. Οι μνημειώδεις φιγούρες της μεταπολίτευσης, αποκαθηλώνονται και αποσυνδέονται από την ουσία της πράξης τους. Ο θρήνος αναδύεται από τον κλαυσίγελο, το πολιτικό αποκτά καινούργιο νόημα καθώς συνδέεται με την καθημερινή αίσθηση της απώλειας, που συνεχώς γιγαντώνεται. Σε αυτόν τον αγώνα ανάμεσα στα ξέφτια της μνήμης και τον θρήνο πάνω από το κενό, που δημιουργεί η απώλεια, ποιος θα βγει νικητής;

Μια άλλη Θήβα
13 και 14 Μαρτίου  2024
Θέατρο Αριστοτέλειον 

Ένας συγγραφέας συναντά επί σειρά μηνών μέσα στη φυλακή έναν εικοσάχρονο πατροκτόνο, τον Μαρτίν. Σκοπός του είναι να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ιστορία του νεαρού κρατούμενου, στον οποίο προτείνει να ερμηνεύσει τον εαυτό του στη θεατρική σκηνή. Όταν τελικά αυτό απαγορεύεται από το αρμόδιο υπουργείο, τον ρόλο αναλαμβάνει ο Φεδερίκο, ένας νεαρός ηθοποιός με τον οποίο δουλεύει ταυτόχρονα πλέον ο συγγραφέας. Ενδιαφέρον έχει ότι ο Σέρχιο Μπλάνκο θέλει να παίζονται οι δύο αυτοί ρόλοι από έναν ηθοποιό. Ο Γαλλο-ουρουγουανός Σέρχιο Μπλάνκο, από τις πιο δυνατές σύγχρονες φωνές του ισπανόφωνου θεάτρου, μας παραδίδει μια σύγχρονη σπουδή για την ανδρική ταυτότητα, την καταπίεση, τη βία και το έγκλημα, την τιμωρία και τις διακρίσεις, αλλά ταυτόχρονα και τις ίδιες τις δημιουργικές διαδικασίες της τέχνης του θεάτρου, με αναφορές στο μύθο του Οιδίποδα αλλά και στο Έγκλημα και τιμωρία του Ντοστογιέφσκι.

Closer
8-17 Μαρτίου 2024
Θέατρο Αριστοτέλειον

Η Άννα, ο Λάρι, ο Νταν και η Άλις δείχνουν ανοιχτοί να έρθουν κοντά, πλησιάζοντας ο ένας τον άλλον ασφυκτικά, αχόρταγα, χωρίς καμία αναστολή. Μοιραία, μέσω του πλησιάσματος της σάρκας, θα εκφραστεί και το αιώνιο παράδοξο του έρωτα: όσο πιο κοντά θα πλησιάζουν ο ένας τον άλλον, τόσο πιο έντονα θα βιώνουν τις παγίδες, τα ρίσκα, τα συναισθηματικά κενά, τα αδιέξοδα, τις ματαιώσεις και το βαθύ ανικανοποίητο του μαζί. Ο πόθος, η έλξη, η σεξουαλική ορμή, ο εθισμός, τα σκοτεινά πάθη, οι ανασφάλειες, η περηφάνεια, η ζήλια, η απόγνωση, η προδοσία, η προσποίηση, η εκδίκηση – τίποτα δεν θα μείνει ανέγγιχτο σε αυτό το ερωτικό τετράγωνο, που παραμένει διαρκώς και με τις τέσσερις πλευρές ανοιχτές. Πώς γίνεται η ανίκητη επιθυμία για δέσμευση να αποκαλύπτει πως οι άνθρωποι, ακόμη και μόνοι, παραμένουν δεσμευμένοι με τις ματαιώσεις και τα εσωτερικά τους κενά; 
Μικρά Συζυγικά Εγκλήματα
Από 13 Μαρτίου 2024
Θέατρο Αυλαία

Το θέατρο Αυλαία παρουσιάζει το έργο του Eric-Emmanuel Schmitt «Μικρά συζυγικά εγκλήματα», με τη Ναταλία Τσαλίκη και τον Άρη Λεμπεσόπουλο, σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια.  Αγαπάμε έναν άνθρωπο γι’ αυτό που είναι και συχνά παύουμε να τον αγαπάμε γιατί παραμένει αυτό που είναι. Είναι ο πόνος της αγάπης αναπόφευκτος; Πάντα περιμένουμε από τους άλλους να έχουν τις απαντήσεις που περιμένουμε από αυτούς και αυτή συνήθως είναι η πηγή του πόνου που προκαλούμε ο ένας στον άλλον στην αγάπη. Και αυτό γιατί στην αγάπη δεν δεχόμαστε τον άλλον ως μυστήριο που πρέπει απλά να αγαπηθεί γι’ αυτό που είναι αλλά ως γρίφο που θέλει αποκωδικοποίηση, ερμηνεία ή αλλαγή. Και το χειρότερο απ’ όλα συχνά αναγκάζουμε τους άλλους να πονούν εξαιτίας των δικών μας ανικανοποίητων επιθυμιών. Και ο πόνος είναι πάντα πιο εύκολος…!

Η Τουρκομερίτισσα
15 - 17 Μαρτίου 2024
Θέατρο Αμαλία

Η Μαρίκα Νίνου και ο Τζίμης Μάρκου συναντιούνται ξανά στην θρυλική ταβέρνα «Τζίμης ο Χονδρός» και μαζί ξεδιπλώνουν την μυθιστορηματική ζωή της Τουρκομερίτισσας που έγραψε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι. Η σκηνή μετατρέπεται σε ταβέρνα και οι θεατές σε θαμώνες και μάρτυρες των σημαντικότερων γεγονότων και των άγνωστων πτυχών της τραγικής ζωής της τραγουδίστριας. Όλα αυτά με φόντο μια Ελλάδα που προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο και την Μικρασιατική καταστροφή. Πριν την διαλύσει ο δεύτερος παγκόσμιος, με την κατοχή, το λοιμό, τον εθνικό διχασμό, τον εμφύλιο. Μια Ελλάδα όμως που ποτέ δεν σταματά να διασκεδάζει. Και να τραγουδάει. Γιατί η ζωή της Νίνου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία του λαϊκού τραγουδιού, με την νυχτερινή ζωή της Αθήνας, το ρεμπέτικο και τα τραγούδια με τα οποία διασκεδάζουμε μέχρι και σήμερα. Η Μαρίκα Νίνου, έζησε μια σύντομη αλλά ταραχώδη ζωή. Ερωτεύτηκε πολύ, αγάπησε πολύ, πόνεσε πολύ. Ήταν μια γυναίκα ξεχωριστή, που η ζωή την σμίλεψε. Ένα μοναδικό κράμα εκρηκτικής προσωπικότητας και τρομερής ευαισθησίας. Κι άφησε πίσω της μια κληρονομιά που αξίζει να αναγνωριστεί και να την μάθουν οι νεότερες γενιές. 

ΜΟΥΣΙΚΗ
Λατινική Αμερική - Μουσικές από τις Άκρες της Γης
8 Μαρτίου 2024
Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τη συναυλία «Μουσικές από τις άκρες της γης – Λατινική Αμερική» στην Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., με ένα πρόγραμμα συνθετών από εκείνη τη μεριά του κόσμου. Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υποδέχεται τη φετινή Αποκριά με ένα πολύχρωμο μουσικό ταξίδι στη Λατινική Αμερική, που μας προσκαλεί να χορέψουμε στο ρυθμό του tango nuevo, με το ‘Tangazo’ του δημιουργού αυτής της μοντέρνας μετεξέλιξης του παραδοσιακού αργεντίνικου τάνγκο, Άστορ Πιατσόλα. Στη συνέχεια, υποδεχόμαστε στην πόλη μας μία από τις σπουδαιότερες αρπίστριες της εποχής μας, την Γαλλίδα Anais Gaudemard που ερμηνεύει το μαγευτικό κοντσέρτο για άρπα του Αλμπέρτο Χιναστέρα, που ωθεί τις εκφραστικές δυνατότητες της άρπας εκεί που δεν είχε φτάσει κανείς πριν. Το ταξίδι μας ολοκληρώνεται στη Βραζιλία με τη φλόγα της μουσικής του Νταριούς Μιγιώ για το σουρεαλιστικό μπαλέτο ‘Το Βόδι στη Στέγη’, όπου αναμειγνύει σάμπα, μασίζ, τάνγκο, ως και πορτογαλέζικο φάντο αναδεικνύοντας το ρυθμό και τη μελωδικότητα της βραζιλιάνικης μουσικής, την οποία αγαπούσε πολύ.

Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης: COSMOS
15 Μαρτίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Όταν το 2004 ο αστεροειδής 4179 - Τουτάτης πέρασε τόσο κοντά από τη Γη, όσο τέσσερις φορές η απόσταση Γης-Σελήνης, η Φινλανδή συνθέτης Κάιγια Σααριάχο άρχισε να ενδιαφέρεται γι’ αυτόν τον περίεργο διαστημικό βράχο με το περίεργο σχήμα και την ακανόνιστη τροχιά και μελετώντας τον εμπνεύστηκε την ομώνυμη σύνθεση. Στα επίγεια μας επαναφέρει ο Σιμπέλιους με το εθνικό έπος της Φινλανδίας, την Καλεβάλα, από όπου αντλεί το απόσπασμα για τη Θεά Λουόννοταρ, την πρωταρχική Παρθένα του Αέρα και δημιουργό της Γης, που γέννησε τον Βέινεμουινεν, κάτοχο της μαγικής δύναμης της μουσικής. Ο Δανός Καρλ Νίλσεν εμπνεύστηκε την Εισαγωγή Ήλιος σε ένα ταξίδι του στην Ακρόπολη και θαμπωμένος θέλησε να περιγράψει την πορεία του ήλιου πάνω από το Αιγαίο, από τη θριαμβευτική ανατολή του ως το αρχοντικό του βασίλεμα. Το ταξίδι μας ολοκληρώνεται από εκεί που άρχισε: στο αχανές διάστημα και στους Πλανήτες, που μας περιγράφει γλαφυρά ο Χολστ, μέσα από τη μουσική του. Θα προηγηθεί έκθεση ερασιτεχνικής αστροφωτογραφίας στο φουαγιέ του Μεγάρου.

ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

22 και 23 Μαρτίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Το αριστούργημα του μεγάλου Έλληνα συνθέτη σε ποίηση Διονύσιου Σολωμού παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 22 & 23 Μαρτίου. Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, έργο σε μορφή Λαϊκής Λειτουργίας για συμφωνική ορχήστρα, μικτή χορωδία, λυρικούς τραγουδιστές (τενόρο, βαρύτονο, μπασοβαρύτονο) και αφηγήτρια, θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της σύγχρονης Ελληνικής μουσικής. Ο Γιάννης Μαρκόπουλος ασχολήθηκε με τη σύνθεση του έργου Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι σε μορφή Λαϊκής Λειτουργίας οργανώνοντας το λιμπρέτο από το ομώνυμο ποίημα του Σολωμού και επιλέγοντας από όλα τα σχεδιάσματα του ποιήματος, τα πεζά, τους στίχους και τα αφηγηματικά μέρη. Ξεκινώντας από τη δεκαετία του ’60, ο συνθέτης ολοκλήρωσε το έργο σχεδόν μία δεκαετία μετά. Όπως σημειώνει ο ίδιος ο συνθέτης μερικά χρόνια πριν, «το δούλεψα για μεγάλο διάστημα, πάνω στα τρία Σχεδιάσματα του ποιήματος». Το 1975 έδωσε την οριστική μορφή στο έργο, τη μορφή της Λαϊκής Λειτουργίας, την οποία και παρουσίασε για πρώτη φορά στο κοινό το 1975 στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, προσκεκλημένος του αείμνηστου καθηγητή Λίνου Πολίτη, πιο σημαντικού ίσως μελετητή του Σολωμού και επιμελητή της έκδοσης των χειρογράφων του ποιητή σε δύο τόμους.

ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΑ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΚΑΙ ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΟΙ

27 Μαρτίου 2024 
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Στις 27 Μαρτίου 2024 η Φιλαρμόνια επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για μια και μοναδική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο έργα του κλασικού ρεπερτορίου Mozart, Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 21, σε Ντο μείζονα, Κ. 467. με σολίστ στο πιάνο τον Jungwon Jin. και Beethoven, Συμφωνία αρ. 2, σε Ρε μείζονα. Ιδιαίτερης σημασίας είναι ότι θα ακουστεί, στην αίθουσα συναυλιών που φέρει το όνομά του, και ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Θεσσαλονικέα συνθέτη Αιμίλιου Ριάδη, Μικρή σουίτα από τη θεατρική μουσική «Ο Ρικές με το Τσουλούφι»Πρόκειται για ένα έργο του 1930 περίπου. Η μουσική γράφτηκε για να συνοδέψει την παράσταση του ομώνυμου θεατρικού παραμυθοδράματος του Τεοντόρ ντε Μπανβίλ (Théodore Faullain de Banville, 1823‐1891). Η Φιλαρμόνια θέλει με τον τρόπο αυτό να αποτίσει φόρο τιμής και αγάπης στην Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερη πατρίδα του Καλλιτεχνικού της Διευθυντή και μαέστρου της συναυλίας, αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Η ιστορία του Τατουάζ: Συναντήσεις ιστορίας της Τέχνης στην Οικία Τέλλογλου
13 και 20 Μαρτίου 2024 
Οικία Τελλόγλου

Το Τελλόγλειο Ίδρυμα ανοίγει ξανά την οικία Τέλλογλου (Αριστοτέλους 2, 4ος όροφος), για τις συναντήσεις της Ιστορίας της Τέχνης. Στην ενότητα Ιστορία του Τατουάζ θα παρουσιαστεί μια σύντομη επισκόπηση της τέχνης της δερματοστιξίας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη διαδρομή της από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τον 20ό αιώνα και να εξερευνήσουν τα αίτια που ωθούν διαχρονικά τους ανθρώπους στη διακόσμηση του σώματός τους. Παράλληλα, θα συζητηθούν οι κυρίαρχες αντιλήψεις γύρω από την τέχνη του τατουάζ, όπως επικράτησαν σε κάθε ιστορική περίοδο, αλλά και οι ερμηνείες των συμβόλων που εμφανίζονται τόσο στο ευρωπαϊκό όσο και στο εθνογραφικό τατουάζ.

Μεταμορφώνοντας την τεχνολογία
8 Μαρτίου 2024
Creativity Platform

Η Creativity Platform, λειτουργώντας ως πλατφόρμα συνάντησης δημιουργών και ως δημιουργικός κόμβος διαμοιρασμού τεχνογνωσίας και δημιουργικότητας, διοργανώνει μια σειρά εργαστήρια με ανθρώπους της δημιουργικής κοινότητας της Θεσσαλονίκης. Την Παρασκευή 8 Μαρτίου, σε συνεργασία με την Λιζέττα Φώτογλου, διοργανώνουμε εικαστικό εργαστήριο διάρκειας τριών ωρών με τίτλο “Μεταμορφώνοντας την Τεχνολογία”. Με έμπνευση το έργο του ιδιοφυούς βρετανού μουσικού David Bowie, οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες στο εικαστικό εργαστήριο θα ανακαλύψουν τον καλλιτεχνικό δυναμισμό της ανακύκλωσης, δημιουργώντας ένα πρωτότυπο έργο με υλικά τις λέξεις από τους στίχους των τραγουδιών και τα πλήκτρα ενός χαλασμένου πληκτρολογίου. Παράλληλα με το εικαστικό εργαστήριο, η Ειρήνη Λαρδούτσου - Κούρτη εκπαιδευτικός δημιουργικής γραφής, παίζοντας με τις λέξεις και τους στίχους των τραγουδιών του David Bowie θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να καλλιεργήσουν τις εκφραστικές τους δεξιότητες.

ΒΙΒΛΙΟ
Το μυθιστόρημα του δείπνου
Γιάννης Κοτσιφός
ΚΡΙΤΙΚΗ

 
Με το δεύτερο ποιητικό του βιβλίο, ο Γιάννης Κοτσιφός επιχειρεί ένα οδοιπορικό «ανθρώπινων δεσμών», όπως γράφει χαρακτηριστικά σε έναν στίχο του. Αναλαμβάνει τον ρόλο του παρατηρητή και συναντά «τη σιωπηρή αγωνία των ταξιδιωτών / που πάντα θα διαλέγουν να δειπνούνε μόνοι». Τα ίχνη της συνθέτουν ένα μυθιστόρημα των μυθιστορημάτων: το γράφουν όλοι, και κανένας δεν θα μπορεί να το διαβάσει ακέραιο ποτέ. Με αυξημένη ποιητική ενσυναίσθηση, επισκέπτεται νοερά τόπους όπως η Στοκχόλμη, η Σκοτία, το Σεράγεβο, το Αμβούργο, η Λισαβόνα, καταγράφοντας την απουσία της αθωότητας και της αγάπης.
Σούπερ Δυνάμεις
Κυριάκος Γιαλένιος
Εκδόσεις Σαιξπηρικόν

 
[ΣΟΥΠΕΡ ΔΥΝΑΜΕΙΣ]
Με τις σούπερ δυνάμεις σου καλούσες τα σύννεφα της βροχής. Θα πω τα μαγικά λόγια, ανακοίνωνες, και κρυβόσουν πίσω από τις κουρτίνες με τα χέρια τεντωμένα ψηλά, δέηση σ’ έναν θεό που μόνο εσύ ήξερες το όνομα του. Ονειρευόσουν φωτόσπαθα και ιπτάμενα πατίνια· μπαμπά, μου έλεγες όταν ξυπνούσες τα χαράματα, είδα στον ύπνο μου ότι ακουμπούσα τον ήλιο και έσβηνε Εσύ δεν καιγόσουν; σε ρωτούσα. Πας με τα καλά σου; μου απαντούσες, ξεχνάς ότι οι μύκητες των χεριών μου είναι πανίσχυροι; 
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

ΑΣΤΕΡΩ
ΒΩΒΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΠΙΑΝΟΥ

13 Μαρτίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσίαζει τη βωβή ταινία των αδελφών Γαζιάδη (1929), σε μουσική Φίλιππου Τσαλαχούρη, που θα εκτελεστεί ζωντανά στο πιάνο παράλληλα με την προβολή. Η Αστέρω είναι ποιμενικό ειδύλλιο γυρισμένο στις κορυφές των Καλαβρύτων τo 1929, η πρώτη μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία του ελληνικού κινηματογράφου. Bουκολική ματιά της Ελλάδας στην αρχή του 20ου αιώνα, μέσα από τον φακό των αδελφών Γαζιάδη. Το αισθηματικό βουκολικό δράμα, γνώριμο είδος στο ελληνικό κοινό, γαλουχημένο με τα ειδύλλια του Περεσιάδη και του Κορομηλά, συνέβαλε στο να έχει τόση μεγάλη επιτυχία η ταινία. Τους ρόλους απέδωσαν οι «διαπρεπέστεροι Έλληνες καλλιτέχνες», όπως γράφει η αφίσα της εποχής, η Αλίκη Θεοδωρίδου, ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Κώστας Μουσούρης και ο Δημήτρης Τσακίρης. Σεναριογράφος ανέλαβε ο Παύλος Νιρβάνας. 

ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Anastasia The Musical
1 - 10 Μαρτίου 2024
Radio City Theater

Εμπνευσμένο από την κινηματογραφική ταινία της Twentieth Century Fox Motion Pictures σε ειδική συμφωνία με την Buena Vista Theatrical, η παράσταση Anastasia the musical αφηγείται τη συγκινητική ιστορία για ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα της ιστορίας: τι συνέβη στη Μεγάλη Δούκισσα Αναστασία Ρομανόφ; Εν μέσω της αναταραχής της ρωσικής επανάστασης με το καθεστώς των Μπολσεβίκων να βρίσκεται σε άνοδο, η Άνια (Demy), βρίσκεται εγκλωβισμένη σε αυτό που κάποτε ήταν η ρωσική πρωτεύουσα, η Αγία Πετρούπολη, και αναζητά να ανακαλύψει ξανά το παρελθόν της, το οποίο πιστεύει ότι βρίσκεται στο Παρίσι. Μαζί με τον πρώην αριστοκράτη, Βλαντ Πόποφ κι έναν τολμηρό απατεώνα, τον Ντμίτρι, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Άνια για να ξεγελάσουν τη μοναδική εναπομείνασα Ρομανόφ, τη χήρα αυτοκράτειρα Μαρία, ώστε να πιστέψει ότι η Άνια είναι η χαμένη Αναστασία, δραπετεύουν στο Παρίσι. Ένα ταξίδι γεμάτο περιπέτεια, για να ανακαλύψεις ποιος είσαι και να ορίσεις ποιος είσαι προορισμένος να είσαι!

"Ο Ακροβάτης: Η Ώρα του Variete"
Έως 17 Μαρτίου 2024
Θέατρο Σοφούλη

Κάθε χρόνο την περίοδο του καρναβαλιού οι τέχνες του τσίρκο έχουν την τιμητική τους.O Ακροβάτης, το μοναδικό Βαριετέ Τσίρκο της ομάδας “Μονόκυκλο” επιστρέφει για 5η χρονιά στο Θέατρο Σοφούλη.  Και αυτή τη φορά το Βαριετέ θα πλαισιώσουν εναέριες ακροβάτισσες, μάγοι, ζογκλέρ αλλά και τραγουδιστές με ολων των ειδών τα μουσικά όργανα, όλες και όλοι καλλιτέχνες της πόλης μας με μοναδικά ταλέντα. Ένα show που συνδυάζει θεατρικό παιχνίδι, εναέρια ακροβατικά, ζογκλερικά, χορό, μαγικά και ζωντανή μουσική, όλα αυτά σε συνεχή επαφή και διάδραση με το κοινό. Τα Βαριετέ είναι παραστάσεις που συνδυάζουν πολλές διαφορετικές τέχνες, οι οποίες παρουσιάζονται επί σκηνής πάντα με τους πιο ευφάνταστους και εναλλακτικούς τρόπους. Ο παρουσιαστής αναλαμβάνει δράση και παρουσιάζει τους καλλιτέχνες, χωρίς ποτέ να ξέρει κανείς που θα τον οδηγήσουν οι περιπέτειες που μπλέκεται. Φορέστε τις αποκριάτικές στολές σας και ελάτε να δείτε τί θα συμβεί σε αυτό το Βαριετέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ