Μπορεί το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή να «πατάει» πάνω στις παραδοχές του ΓΛΚ για το εκτιμώμενο φετινό υπερπλεόνασμα και το κόστος των πρόσφατων παροχών, ωστόσο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και μάλιστα δύο φορές.
Απαντώντας επί της ουσίας σε όσους υποστηρίζουν- κι εντός της κυβέρνησης- ότι η μείωση του ΦΠΑ και η καταβολή της αποκαλούμενης «13ης σύνταξης» θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα άρα και την κατανάλωση άρα και το ΑΕΠ, το ΓΠΚ σημειώνει κατ’ αρχάς ότι όντως τα επεκτατικά μέτρα αναμένεται να επιδράσουν θετικά στην ιδιωτική κατανάλωση η οποία, κατά το μέρος που δεν καταλήξει σε εισαγωγές, θα ενισχύσει τον ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης. Συμπληρώνει, όμως, με νόημα: «αυτό θα αντισταθμίσει εν μέρει το δημοσιονομικό τους κόστος, ωστόσο δεν θα πρέπει να υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι η αντιστάθμιση θα είναι πλήρης και τα επεκτατικά μέτρα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα».
Το ΓΠΚ κρούει για δεύτερη φορά τον κώδωνα του κινδύνου, υπενθυμίζοντας ότι αυτές οι παροχές δεν είναι εφάπαξ. «Με δεδομένο τον μόνιμο χαρακτήρα τους, η επίπτωσή τους θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στην κατάρτιση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και των ετήσιων προϋπολογισμών ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα», παρατηρεί χαρακτηριστικά, με φόντο τις εξαγγελίες του Ζαππείου και το προεκλογικό αφήγημα της κυβέρνησης για νέα επεκτατικά μέτρα, τα οποία ήδη έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και ανησυχία στις Βρυξέλλες.
Η κοστολόγηση των παροχών
Ως προς την κοστολόγηση των συγκεκριμένων μέτρων, το ΓΠΚ μένει στις εκτιμήσεις του ΓΛΚ, καθώς δεν έχει τα «εργαλεία» να τις αμφισβητήσει. Συγκεκριμένα, η κοστολόγηση έχει ως εξής:
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι παροχές δεν υπερβαίνουν τον εκτιμώμενο δημοσιονομικό χώρο των περίπου 1,14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, από την πρώτη ματιά φαίνονται οι τρεις αστερίσκοι: 1) μήπως έχει υποεκτιμηθεί η επίπτωση από τη μείωση του ΦΠΑ; Οι Θεσμοί πιστεύουν πως ναι 2)μήπως έχει υπερεκτιμηθεί το όφελος από τις 120 δόσεις; Η πρώτη εκτίμηση των Θεσμών ήταν ότι θα υπάρξει απώλεια εσόδων 0,4% του ΑΕΠ 3) θα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για το ΑΕΠ; Απάντηση επί του παρόντος δεν έχει δοθεί, αν και υπάρχουν προβλέψεις ακόμα και για κάτω από 2%.
Ενδιαφέρον έχει, πάντως, ότι το ΓΠΚ αποφεύγει να υιοθετήσει την ορολογία της κυβέρνησης περί 13ης σύνταξης. Ιδού και το χαρακτηριστικό απόσπασμα από την Έκθεση του Α’ τριμήνου: «Οι προβλέψεις αυτές (σ.σ. για την αρχική εκτίμηση του υπερπλεονάσματος) αναθεωρούνται εκ των πραγμάτων μετά την ψήφιση μιας σειράς επεκτατικών μέτρων που περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ σε επεξεργασμένα τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, την αναμόρφωση των συντάξεων χηρείας, την καταβολή ειδικού συνταξιοδοτικού επιδόματος (13η σύνταξη) και τη δυνατότητα ρύθμισης σε 120 δόσεις των οφειλών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και την τοπική αυτοδιοίκηση».
Απαντώντας επί της ουσίας σε όσους υποστηρίζουν- κι εντός της κυβέρνησης- ότι η μείωση του ΦΠΑ και η καταβολή της αποκαλούμενης «13ης σύνταξης» θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα άρα και την κατανάλωση άρα και το ΑΕΠ, το ΓΠΚ σημειώνει κατ’ αρχάς ότι όντως τα επεκτατικά μέτρα αναμένεται να επιδράσουν θετικά στην ιδιωτική κατανάλωση η οποία, κατά το μέρος που δεν καταλήξει σε εισαγωγές, θα ενισχύσει τον ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης. Συμπληρώνει, όμως, με νόημα: «αυτό θα αντισταθμίσει εν μέρει το δημοσιονομικό τους κόστος, ωστόσο δεν θα πρέπει να υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι η αντιστάθμιση θα είναι πλήρης και τα επεκτατικά μέτρα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα».
Το ΓΠΚ κρούει για δεύτερη φορά τον κώδωνα του κινδύνου, υπενθυμίζοντας ότι αυτές οι παροχές δεν είναι εφάπαξ. «Με δεδομένο τον μόνιμο χαρακτήρα τους, η επίπτωσή τους θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στην κατάρτιση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και των ετήσιων προϋπολογισμών ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα», παρατηρεί χαρακτηριστικά, με φόντο τις εξαγγελίες του Ζαππείου και το προεκλογικό αφήγημα της κυβέρνησης για νέα επεκτατικά μέτρα, τα οποία ήδη έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και ανησυχία στις Βρυξέλλες.
Η κοστολόγηση των παροχών
Ως προς την κοστολόγηση των συγκεκριμένων μέτρων, το ΓΠΚ μένει στις εκτιμήσεις του ΓΛΚ, καθώς δεν έχει τα «εργαλεία» να τις αμφισβητήσει. Συγκεκριμένα, η κοστολόγηση έχει ως εξής:
- Συντάξεις χηρείας -80
- 120 δόσεις – ΕΦΚΑ 59
- 120 δόσεις – ΑΑΔΕ 233
- 13η Σύνταξη- ΕΦΚΑ -830
- ΦΠΑ Εστίαση, τρόφιμα, ενέργεια -441
- Συνολική δημοσιονομική επίπτωση -1.059
- % ΑΕΠ -0,554%
- ΑΕΠ 191.027
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι παροχές δεν υπερβαίνουν τον εκτιμώμενο δημοσιονομικό χώρο των περίπου 1,14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, από την πρώτη ματιά φαίνονται οι τρεις αστερίσκοι: 1) μήπως έχει υποεκτιμηθεί η επίπτωση από τη μείωση του ΦΠΑ; Οι Θεσμοί πιστεύουν πως ναι 2)μήπως έχει υπερεκτιμηθεί το όφελος από τις 120 δόσεις; Η πρώτη εκτίμηση των Θεσμών ήταν ότι θα υπάρξει απώλεια εσόδων 0,4% του ΑΕΠ 3) θα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για το ΑΕΠ; Απάντηση επί του παρόντος δεν έχει δοθεί, αν και υπάρχουν προβλέψεις ακόμα και για κάτω από 2%.
Ενδιαφέρον έχει, πάντως, ότι το ΓΠΚ αποφεύγει να υιοθετήσει την ορολογία της κυβέρνησης περί 13ης σύνταξης. Ιδού και το χαρακτηριστικό απόσπασμα από την Έκθεση του Α’ τριμήνου: «Οι προβλέψεις αυτές (σ.σ. για την αρχική εκτίμηση του υπερπλεονάσματος) αναθεωρούνται εκ των πραγμάτων μετά την ψήφιση μιας σειράς επεκτατικών μέτρων που περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ σε επεξεργασμένα τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, την αναμόρφωση των συντάξεων χηρείας, την καταβολή ειδικού συνταξιοδοτικού επιδόματος (13η σύνταξη) και τη δυνατότητα ρύθμισης σε 120 δόσεις των οφειλών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και την τοπική αυτοδιοίκηση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ