Έναν ρόλο αθόρυβο, σχεδόν άγνωστο στους πολλούς, αλλά ταυτόχρονα εξόχως σημαντικό και απολύτως διακριτό για τους ειδικούς, παίζει η Θεσσαλονίκη στην παγκόσμια αγορά κατασκευής αυτοκινήτων.
Στον πυρήνα αυτής της πραγματικότητας βρίσκονται τρεις καινοτόμες ελληνικής εταιρίες υψηλής τεχνολογίας, που προοδεύουν έχοντας στο πελατολόγιο τους τις περισσότερες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη. Τρεις εταιρίες, στις οποίες Γερμανοί, Γάλλοι, Ιάπωνες, Ιταλοί, Βρετανοί, Αμερικάνοι και Κορεάτες κατασκευαστές εμπιστεύονται ευαίσθητα θέματα στη διαδικασία παραγωγής, που σχετίζονται τόσο με την παθητική και ενεργητική ασφάλεια, όσο και με τον περιορισμό της ρύπανσης και της κατανάλωσης καυσίμων.
Δύο πεδία στα οποία εν πολλοίς κρίνεται ο ανταγωνισμός της αγοράς. Από τη μια τα κανονιστικά πλαίσια που ισχύουν για τη ρύπανση από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων γίνονται ολοένα και πιο αυστηρά. Από την άλλη είναι γνωστό ότι στην επιλογή των καταναλωτών όσο αφορά την αγορά ενός αυτοκινήτου βαραίνουν ιδιαίτερα τα θέματα της ασφάλειας και της κατανάλωσης καυσίμων.
Πρόκειται για την BETA CAE SYSTEMS, την ΕXOTHERMIA και την EMISIA, που αποτελούν μια άτυπη αλυσίδα, καθώς κάποια από τα αντικείμενα τους θεωρούνται συμπληρωματικά. Και οι τρεις «γεννήθηκαν» από επιστήμονες, καθηγητές και προγράμματα του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης, είναι 100% εξαγωγικές και αποτελούν απόδειξη ότι η επιχειρηματικότητα με την παροχή υψηλού επιπέδου καινοτόμων υπηρεσιών είναι απολύτως εφικτή ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης, της ύφεσης και του μπάχαλου. Ίσως, μάλιστα, οι τρεις αυτές εταιρίες να ήταν ανάμεσα στα καλά παραδείγματα που είχε στο μυαλό του ο Θεσσαλονικιός Γενικός Γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, ο οποίος εκπλήσσοντας τους πάντες συμπεριέλαβε στους κλάδους προτεραιότητας για το νέο αναπτυξιακό νόμο την υψηλή τεχνολογία και την πληροφορική.
ΑΠΟ ΤΟ 1999
Στην ουσία η ιστορία των ελληνικών επιχειρήσεων που παρέχουν πρωτότυπες υπηρεσίες στις αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησε το 1999, όταν τέσσερις φίλοι καθηγητές στο πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης ίδρυσαν την BETA CAE. Η εταιρία εδρεύει στο Κ. Σχολάρι, 15 χιλιόμετρα από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, και σχεδιάζει συστήματα λογισμικού για τον υπολογισμό μηχανολογικών κατασκευών. Εξελίσσει λογισμικά συστήματα προεπεξεργασίας δεδομένων, αλλά και μεθεπεξεργασίας αποτελεσμάτων ανάλυσης κατασκευών.
Έχει πάνω από 600 πελάτες ανά τον κόσμο κι έχει εγκαταστήσει πάνω από 3.000 άδειες χρήσης των προγραμμάτων της. Πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία για επέκταση στο Ιράν, αμέσως μόλις αρθούν οι διεθνείς κυρώσεις στην Τεχεράνη, κάτι που αναμένεται τις επόμενε εβδομάδες. Στο πελατολόγιο της συμπεριλαμβάνονται οι μεγαλύτερες βιομηχανίες κατασκευής αυτοκινήτων, καθώς και αγωνιστικές ομάδες της Formula 1. Επίσης συνεργάζεται με την αεροπορική και σιδηροδρομική βιομηχανία, αλλά και με τη NASA. Η εταιρία παράγει επεξεργαστές δεδομένων –στην ουσία πρόκειται για διαδικασία προσομοίωσης- που επιτρέπουν στις βιομηχανίες να ελέγχουν πριν από το στάδιο της παραγωγής κρίσιμα στοιχεία ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, συμπεριφοράς κινητήρα, μείωσης θορύβου και αεροδυναμικής. Ως αποτέλεσμα ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι και μειώνεται το κόστος των δοκιμών. Την BETA CAE, που έχει πάνω από 200 επιστήμονες εργαζομένους και τζίρο 25 εκατ. ευρώ το χρόνο, «τρέχει» ο Παναγιώτης Κουβράκης, ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων, ο οποίος δεν έχει φωτογραφηθεί δημόσια σχεδόν ποτέ. Σε στιγμές έντασης με την ελληνική γραφειοκρατία που ορισμένες φορές του δυσκολεύει τη ζωή ακόμη αναρωτιέται γιατί δεν έστησε την εταιρία στη Γερμανία, όπου βρίσκονται οι περισσότεροι πελάτες του. Η ελληνική κρίση τον άγγιξε, υπό την έννοια ότι οι πελάτες του με το επιχείρημα «εσείς έχετε μεγάλα ζόρια εκεί» κάνουν σκληρά παζάρια ζητώντας καλύτερες τιμές και μεγαλύτερο περιθώριο αποπληρωμών.
Η χαρτογράφηση καταλυτών και η περίπτωση Volkswagen
Η επιτυχία της BETA CAE έδειξε σε πολλούς στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης ότι υπάρχει έδαφος να αναπτύξουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, αξιοποιώντας ερευνητικά προγράμματα. Έτσι το 2007 δημιουργήθηκε η EXOTHERMIA, μια εταιρία εφαρμογών μηχανολογικού λογισμικού, που παρέχει στην αυτοκινητοβιομηχανία τη δυνατότητα προσομοίωσης ολοκληρωμένων αντιρρυπαντικών διατάξεων κινητήρων. Στην ουσία παρέχει τα εργαλεία για τη χαρτογράφηση των καταλυτών των αυτοκινήτων στη Μερσεντές, στην ΤΟΥΟΤΑ, στη Ρενό, στην Πεζό, στη Χιουντάι και στη Χόντα. «Προσφέρουμε υψηλή ακρίβεια και συνεχή εξέλιξη των προγραμμάτων μας» επισημαίνει ο καθηγητής Ζήσης Σαμαράς, που μαζί με τον επίσης καθηγητή Γρηγόρη Κολτσάκη είναι οι βασικοί μέτοχοι της εταιρίας, που εδρεύει στην Πυλαία, απασχολεί 25 άτομα και πραγματοποιεί τζίρο 2,5 εκατ. ευρώ. Ο ανταγωνισμός της EXOTHERMIA προέρχεται από δύο εταιρίες, μία στην Αυστρία και μία τις ΗΠΑ.
Συμπληρωματικά με την EXOTHERMIA λειτουργεί η EMISIA, μια ακόμη εταιρία τεχνοβλαστός του ΑΠΘ. Αντικείμενό της είναι η εκτίμηση και η απογραφή εκπομπών ρύπων από την οδική κυκλοφορία, δηλαδή η περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη χρήση του αυτοκινήτου. Προσφέρει τις υπηρεσίες της στην ΤΟΥΟΤΑ, την IVECO, που ανήκει στον όμιλο της FIAT και κατασκευάζει φορτηγάκια, αλλά και στον Σύνδεσμο Αυτοκινητοβιομηχανιών Ευρώπης (ACEA), καθώς και στην Κομισόν. Απασχολεί 11 εργαζομένους και το 2015 οι πωλήσεις της θα ξεπεράσουν τα 700.000 ευρώ.
Πρόσφατα ο κλάδος της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας βρέθηκε στην επικαιρότητα λόγω του σκανδάλου Βόλγκσβάγκεν στις ΗΠΑ. Όπως σημειώνει ο κ. Γιώργος Μέλλιος, διευθύνων σύμβουλος της EMISIA, η υπόθεση σχετίζεται με την προσπάθεια της γερμανικής εταιρίας να μπει στην αμερικανική αγορά, όπου κυριαρχεί η βενζίνη, με πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που (υποτίθεται ότι) ανέβαζαν γρήγορα στροφές και εξέπεμπαν χαμηλούς ρύπους.
Στον πυρήνα αυτής της πραγματικότητας βρίσκονται τρεις καινοτόμες ελληνικής εταιρίες υψηλής τεχνολογίας, που προοδεύουν έχοντας στο πελατολόγιο τους τις περισσότερες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη. Τρεις εταιρίες, στις οποίες Γερμανοί, Γάλλοι, Ιάπωνες, Ιταλοί, Βρετανοί, Αμερικάνοι και Κορεάτες κατασκευαστές εμπιστεύονται ευαίσθητα θέματα στη διαδικασία παραγωγής, που σχετίζονται τόσο με την παθητική και ενεργητική ασφάλεια, όσο και με τον περιορισμό της ρύπανσης και της κατανάλωσης καυσίμων.
Δύο πεδία στα οποία εν πολλοίς κρίνεται ο ανταγωνισμός της αγοράς. Από τη μια τα κανονιστικά πλαίσια που ισχύουν για τη ρύπανση από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων γίνονται ολοένα και πιο αυστηρά. Από την άλλη είναι γνωστό ότι στην επιλογή των καταναλωτών όσο αφορά την αγορά ενός αυτοκινήτου βαραίνουν ιδιαίτερα τα θέματα της ασφάλειας και της κατανάλωσης καυσίμων.
Πρόκειται για την BETA CAE SYSTEMS, την ΕXOTHERMIA και την EMISIA, που αποτελούν μια άτυπη αλυσίδα, καθώς κάποια από τα αντικείμενα τους θεωρούνται συμπληρωματικά. Και οι τρεις «γεννήθηκαν» από επιστήμονες, καθηγητές και προγράμματα του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης, είναι 100% εξαγωγικές και αποτελούν απόδειξη ότι η επιχειρηματικότητα με την παροχή υψηλού επιπέδου καινοτόμων υπηρεσιών είναι απολύτως εφικτή ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης, της ύφεσης και του μπάχαλου. Ίσως, μάλιστα, οι τρεις αυτές εταιρίες να ήταν ανάμεσα στα καλά παραδείγματα που είχε στο μυαλό του ο Θεσσαλονικιός Γενικός Γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, ο οποίος εκπλήσσοντας τους πάντες συμπεριέλαβε στους κλάδους προτεραιότητας για το νέο αναπτυξιακό νόμο την υψηλή τεχνολογία και την πληροφορική.
ΑΠΟ ΤΟ 1999
Στην ουσία η ιστορία των ελληνικών επιχειρήσεων που παρέχουν πρωτότυπες υπηρεσίες στις αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησε το 1999, όταν τέσσερις φίλοι καθηγητές στο πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης ίδρυσαν την BETA CAE. Η εταιρία εδρεύει στο Κ. Σχολάρι, 15 χιλιόμετρα από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, και σχεδιάζει συστήματα λογισμικού για τον υπολογισμό μηχανολογικών κατασκευών. Εξελίσσει λογισμικά συστήματα προεπεξεργασίας δεδομένων, αλλά και μεθεπεξεργασίας αποτελεσμάτων ανάλυσης κατασκευών.
Έχει πάνω από 600 πελάτες ανά τον κόσμο κι έχει εγκαταστήσει πάνω από 3.000 άδειες χρήσης των προγραμμάτων της. Πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία για επέκταση στο Ιράν, αμέσως μόλις αρθούν οι διεθνείς κυρώσεις στην Τεχεράνη, κάτι που αναμένεται τις επόμενε εβδομάδες. Στο πελατολόγιο της συμπεριλαμβάνονται οι μεγαλύτερες βιομηχανίες κατασκευής αυτοκινήτων, καθώς και αγωνιστικές ομάδες της Formula 1. Επίσης συνεργάζεται με την αεροπορική και σιδηροδρομική βιομηχανία, αλλά και με τη NASA. Η εταιρία παράγει επεξεργαστές δεδομένων –στην ουσία πρόκειται για διαδικασία προσομοίωσης- που επιτρέπουν στις βιομηχανίες να ελέγχουν πριν από το στάδιο της παραγωγής κρίσιμα στοιχεία ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, συμπεριφοράς κινητήρα, μείωσης θορύβου και αεροδυναμικής. Ως αποτέλεσμα ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι και μειώνεται το κόστος των δοκιμών. Την BETA CAE, που έχει πάνω από 200 επιστήμονες εργαζομένους και τζίρο 25 εκατ. ευρώ το χρόνο, «τρέχει» ο Παναγιώτης Κουβράκης, ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων, ο οποίος δεν έχει φωτογραφηθεί δημόσια σχεδόν ποτέ. Σε στιγμές έντασης με την ελληνική γραφειοκρατία που ορισμένες φορές του δυσκολεύει τη ζωή ακόμη αναρωτιέται γιατί δεν έστησε την εταιρία στη Γερμανία, όπου βρίσκονται οι περισσότεροι πελάτες του. Η ελληνική κρίση τον άγγιξε, υπό την έννοια ότι οι πελάτες του με το επιχείρημα «εσείς έχετε μεγάλα ζόρια εκεί» κάνουν σκληρά παζάρια ζητώντας καλύτερες τιμές και μεγαλύτερο περιθώριο αποπληρωμών.
Η χαρτογράφηση καταλυτών και η περίπτωση Volkswagen
Η επιτυχία της BETA CAE έδειξε σε πολλούς στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης ότι υπάρχει έδαφος να αναπτύξουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, αξιοποιώντας ερευνητικά προγράμματα. Έτσι το 2007 δημιουργήθηκε η EXOTHERMIA, μια εταιρία εφαρμογών μηχανολογικού λογισμικού, που παρέχει στην αυτοκινητοβιομηχανία τη δυνατότητα προσομοίωσης ολοκληρωμένων αντιρρυπαντικών διατάξεων κινητήρων. Στην ουσία παρέχει τα εργαλεία για τη χαρτογράφηση των καταλυτών των αυτοκινήτων στη Μερσεντές, στην ΤΟΥΟΤΑ, στη Ρενό, στην Πεζό, στη Χιουντάι και στη Χόντα. «Προσφέρουμε υψηλή ακρίβεια και συνεχή εξέλιξη των προγραμμάτων μας» επισημαίνει ο καθηγητής Ζήσης Σαμαράς, που μαζί με τον επίσης καθηγητή Γρηγόρη Κολτσάκη είναι οι βασικοί μέτοχοι της εταιρίας, που εδρεύει στην Πυλαία, απασχολεί 25 άτομα και πραγματοποιεί τζίρο 2,5 εκατ. ευρώ. Ο ανταγωνισμός της EXOTHERMIA προέρχεται από δύο εταιρίες, μία στην Αυστρία και μία τις ΗΠΑ.
Συμπληρωματικά με την EXOTHERMIA λειτουργεί η EMISIA, μια ακόμη εταιρία τεχνοβλαστός του ΑΠΘ. Αντικείμενό της είναι η εκτίμηση και η απογραφή εκπομπών ρύπων από την οδική κυκλοφορία, δηλαδή η περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη χρήση του αυτοκινήτου. Προσφέρει τις υπηρεσίες της στην ΤΟΥΟΤΑ, την IVECO, που ανήκει στον όμιλο της FIAT και κατασκευάζει φορτηγάκια, αλλά και στον Σύνδεσμο Αυτοκινητοβιομηχανιών Ευρώπης (ACEA), καθώς και στην Κομισόν. Απασχολεί 11 εργαζομένους και το 2015 οι πωλήσεις της θα ξεπεράσουν τα 700.000 ευρώ.
Πρόσφατα ο κλάδος της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας βρέθηκε στην επικαιρότητα λόγω του σκανδάλου Βόλγκσβάγκεν στις ΗΠΑ. Όπως σημειώνει ο κ. Γιώργος Μέλλιος, διευθύνων σύμβουλος της EMISIA, η υπόθεση σχετίζεται με την προσπάθεια της γερμανικής εταιρίας να μπει στην αμερικανική αγορά, όπου κυριαρχεί η βενζίνη, με πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που (υποτίθεται ότι) ανέβαζαν γρήγορα στροφές και εξέπεμπαν χαμηλούς ρύπους.
Πηγή: Εφημερίδα Παραπολιτικά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ