Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Νέα ευρωκαταδίκη της χώρας: ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ ΟΠΑΔΟ ΤΟΥ ΠΑΟΚ ΠΟΥ ΔΙΑΓΝΩΣΤΗΚΕ ΜΕ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ

Δικαστικό χαστούκι έφαγε πρόσφατα η χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο έκανε δεκτή την προσφυγή ενός κρατούμενου ο οποίος πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας (τα συμπτώματα της οποίας εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της προσωρινής του κράτησης) και κατήγγειλε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες νοσηλευόταν στις φυλακές Διαβατών, κυρίως όμως την μη αντικατάσταση της προσωρινής του κρατήσεως με εγγύηση, από τις Ελληνικές Δικαστικές Αρχές, κατά παράβαση του νόμου.

Η Ελλάδα, η οποία καλείται ήδη να καταβάλει αποζημίωση, καταδικάστηκε για παραβίαση του άρθρου 5 παρ. 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, λόγω υπέρβασης του ευλόγου χρόνου της προσωρινής κράτησης του εν λόγω κρατουμένου από τις Δικαστικές Αρχές, οι οποίες αγνόησαν παντελώς τη σοβαρότατη κατάσταση της υγείας του.

Ας ξετυλίξουμε όμως το ρεπορτάζ…

Η σύλληψη και τα πρώτα σημάδια της ασθένειας

Η ιστορία εκτείνεται χρονικά από τον Ιούνιο του 2012, όταν ένας οπαδός του ΠΑΟΚ ονόματι Βλαδίμηρος Κουταλίδης, συνελήφθη και του ασκήθηκε δίωξη για σειρά αδικημάτων κακουργηματικού χαρακτήρα.

Από τον Οκτώβριο του 2012 και όντας προσωρινά κρατούμενος, ξεκίνησε να αισθάνεται έντονη ζάλη και πόνους στα άκρα του, έτσι στις 13 Οκτωβρίου 2012 μεταφέρθηκε στο Γ.Π.Ν.Θ. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ», όπου υπεβλήθη σε απλό κλινικό και εργαστηριακό έλεγχο, εξετάστηκε στα Ιατρεία Α΄ βάθμιας φροντίδας που λειτουργούν εντός του σωφρονιστικού καταστήματος Διαβατών Θεσσαλονίκης και συστήθηκε η διενέργεια μαγνητικής τομογραφίας εγκεφάλου, η οποία πραγματοποιήθηκε την 1η Νοεμβρίου 2012 στο Ακτινολογικό Τμήμα του Γ.Ν.Θ. «ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ», τα αποτελέσματα της οποίας κατέδειξαν ότι πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας.

Στις 28 Νοεμβρίου 2012 ο κ. Κουταλίδης παραπέμφθηκε για εξέταση στα εξωτερικά ιατρεία της Γ ́ Νευρολογικής Κλινικής του «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» και εν συνεχεία εισήχθη για νοσηλεία στην κλινική.

Τον έβγαλαν από το νοσοκομείο με εντολή της… φυλακής

Ο καταγγέλλων παρέμεινε στην κλινική μέχρι και τις 19 Δεκεμβρίου 2012, καθώς τότε τον ενημέρωσαν ότι θα πρέπει να πάρει εξιτήριο όχι όμως κατόπιν εντολής γιατρού αλλά μετά από εντολή της φυλακής!

Όπως ανέφερε ο κ. Κουταλίδης στην προσφυγή του στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Αυτό που θα πρέπει εν προκειμένω να σημειωθεί είναι ότι παρά το γεγονός πως η εξακολούθηση της νοσηλείας μου στη Γ ́ Νευρολογική Κλινική του Γ.Π.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» ήταν απαραίτητη για την συνέχιση της θεραπείας μου (η οποία συνίστατο στη χορήγηση Medrol ενδοφλεβίως) και την ομαλοποίηση της νόσου μου και της κατάστασης της υγείας μου γενικότερα, μου χορηγήθηκε εξιτήριο την 19.12.2012, ΚΑΘΩΣ ΤΟΥΤΟ, όπως αναφέρεται και στην από 19.12.2012 Ιατρική Γνωμάτευση του Ιατρού κ. Βλαϊκίδη, ΗΤΑΝ ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ! Εν’ όψει των ανωτέρω εκτεθέντων καταδεικνύεται, πως μολονότι μέχρι και την 19/12/2012 ΔΕΝ είχε σταθεροποιηθεί ακόμη η θεραπευτική μου αγωγή, η οποία σημειωτέον μου χορηγείτο ενδοφλεβίως, και η γενικότερη πορεία της νόσου μου, λόγος για τον οποίο επιβαλλόταν η εξακολούθηση της νοσηλείας μου στη Γ ́ Νευρολογική Κλινική του Γ.Π.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ», μου χορηγήθηκε εν τέλει εξιτήριο κατά την ως άνω ημερομηνία κατ’ απαίτηση του Καταστήματος Κράτησης Διαβατών Θεσσαλονίκης, συνεχιζομένης της διαδικασίας της ενδοφλέβιας έγχυσης στο Κέντρο Υγείας Διαβατών».


Επανεισήχθη στην κλινική

Αποτέλεσμα της μεταφοράς του κ. Κουταλίδη πίσω στις φυλακές Διαβατών ήταν να επιδεινωθεί η κατάσταση της υγείας του με αποτέλεσμα, στις 21 Δεκεμβρίου 2012, να εισαχθεί και πάλι στη Γ ́ Νευρολογική Κλινική του Γ.Π.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ».

«Η επανεισαγωγή μου στη Γ ́ Νευρολογική Κλινική του Γ.Π.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ», κατέδειξε σαφώς και επιβεβαίωσε πως εντός του Καταστήματος Κράτησης Διαβατών Θεσσαλονίκης ΔΕΝ μπορεί να ακολουθηθεί επιτυχώς η προβλεπόμενη για εμένα θεραπεία με αποτέλεσμα την διαρκή επιδείνωση της υγείας μου, την αδυναμία σταθεροποίησης της κατάστασής μου και την μη ικανοποιητική ανταπόκριση του οργανισμού μου στο ακολουθούμενο πρόγραμμα θεραπείας μου» περιγράφει στην προσφυγή.

Όπως άλλωστε αναφέρει ο γιατρός Νικόλαος Βλαϊκίδης στην 814Α/28.12.2012 ιατρική γνωμάτευση του…



Συνοψίζοντας ο κ. Κουταλίδης αιτήθηκε, και τελικά κατάφερε, να αρθεί η προσωρινή του κράτηση καθώς:



Θεραπεία μέσα από την φυλακή

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. Κουταλίδης είχε ζητήσει την αποφυλάκισή του, ωστόσο η κα Αντεισαγγελέας Πρωτοδικών, Βασιλεία Σαριδάκη, πρότεινε να συνεχίσει την θεραπεία του μέσα από την φυλακή.

Όπως επεσήμανε ο καταγγέλλων «Για όλους τους ανωτέρω λόγους, ήτοι εν’ όψει της αδιαμφισβήτητης και σοβαρότατης επιδείνωσης της κατάστασης της υγείας μου, υπέβαλα ενώπιον του κ. Ανακριτού, την από 29/1/2013 αίτησή μου, αιτούμενος την άρση της προσωρινής μου κρατήσεως ή την αντικατάστασή της με περιοριστικούς όρους και δη με τον περιοριστικό όρο της εγγυήσεως ύψους 1000 ευρώ.

»Επί της ως άνω αιτήσεώς μου, και δη επί της σφοδρής επιδείνωσης της κατάστασης της υγείας μου από τον χρόνο έναρξης της προσωρινής μου κρατήσεως μέχρι σήμερα, η κα Αντεισαγγελέας Πρωτοδικών, Βασιλεία Σαριδάκη, περιορίστηκε να προτείνει τα εξής με την υπ’ αριθ. 25/2013 πρότασή της: “Όμως η αντιμετώπιση της σκλήρυνσης κατά πλάκας, η οποία ως νόσημα εξελίσσεται αργά μπορεί να γίνει και εντός φυλακής αφού τα συμπτώματά της (εύκολη κόπωση, αδυναμία σε μυοσκελετικές ομάδες και αίσθηση αδεξιότητας) μπορούν να αντιμετωπιστούν με βελτίωση της φυσικής κατάστασης που μπορεί να γίνει στη φυλακή με γυμναστική καθώς και με βελτίωση των νοητικών λειτουργιών που μπορεί να γίνει με διάβασμα, σε κάθε περίπτωση με λήψη φαρμακευτικής αγωγής στη φυλακή ή στο Νοσοκομείο, στο οποίο μπορεί να οδηγηθεί εάν χρειάζεται”.

»Από τα παραπάνω συνάγεται, πως η αξιότιμη κα Αντιεισαγγελέας, ουδόλως ανεφέρθη στις ανεπαρκείς ιατροφαρμακευτικές δυνατότητες του Καταστήματος Κράτησης Διαβατών Θεσσαλονίκης, στην επιδείνωση της κατάστασής μου μετά το 1ο εξιτήριό μου από τη Γ΄ Νευρολογική Κλινική του Γ.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ», στη λήψη από εμένα ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων που έχουν μειώσει δραματικά την άμυνα του οργανισμού μου καθιστώντας με ευάλωτο σε κάθε λογής λοίμωξη, καθώς και ενέσιμης ιντερφερόνης που απαιτεί συνθήκες άσηπτες, οι οποίες ωστόσο δεν συναντώνται εντός του Καταστήματος Κράτησής μου, πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους να νοσήσω από κάποια λοίμωξη, που μπορεί να αποβεί μοιραία για τη ζωή μου, στο ψυχικό άγχος που νιώθω εντός των Φυλακών, το οποίο επιτείνει την σοβαρότητα της κατάστασής μου, υπήρξε δε αυτό η αιτία για την πρόωρη εκδήλωση της νόσου μου. Τουναντίον, περιορίστηκε στο να αναφερθεί σε δυνητικές-επιβοηθητικές μεθόδους (όπως διάβασμα και γυμναστική !), οι οποίες σε αμιγώς θεωρητικό επίπεδο και μόνον δύνανται να μετριάσουν τη συμπτωματολογία της σκλήρυνσης κατά πλάκας ως νόσου».

Συνεπεία της ανωτέρω στάσης των Ελληνικών Δικαστικών Αρχών, το ΕΔΔΑ καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση του άρθρου 5 παρ. 3 ΕΣΔΑ αναφέροντας χαρακτηριστικά στην απόφασή του ότι « η ύπαρξη και η επιμονή της εύλογης υποψίας ότι ο συλληφθείς έχει διαπράξει ένα αδίκημα αποτελεί προϋπόθεση για τη νομιμότητα της κράτησης. Ωστόσο, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟ. …Οι δικαστικές αρχές πρέπει να ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΝ με πειστικό τρόπο ότι κάθε περίοδο της κράτησης, όσο και αν διήρκεσε αυτή, ήταν ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ. Το Δικαστήριο (ΕΔΔΑ) έχει επίσης κρίνει επανειλημμένα ότι η αναφορά σε στερεότυπα όπως η σοβαρότητα των παραβάσεων και ο κίνδυνος περαιτέρω αδικημάτων δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τη συνεχιζόμενη κράτηση ενώ θα πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις για την κράτηση».

Το ΕΔΔΑ στηλιτεύει τις αποφάσεις των δικαστικών αρχών για την διάρκεια της προσωρινής κράτησης του προσφεύγοντος αναφέροντας ότι «δεν έκαναν καμία αναφορά στους ισχυρισμούς του αιτούντος ότι η κράτησή του θα μπορούσε να προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία του, η οποία είχε ήδη επηρεαστεί λόγω της πολλαπλής σκλήρυνσης (σκλήρυνσης κατά πλάκας), η οποία τυγχάνει εκφυλιστική και ανίατη ασθένεια, παρά τα ιατρικά πιστοποιητικά που προσκομίστηκαν από τον Κουταλίδη, από όπου προέκυπταν συμπτώματα, όπως μυϊκή αδυναμία, απώλεια όρασης, αστάθεια, ακράτεια, κόπωση, ζάλη και κατάθλιψη».

Εν τέλει ο κ. Κουταλίδης αποφυλακίστηκε ένα ολόκληρο έτος μετά την σύλληψή του, και ενώ ήδη είχε προσφύγει ενώπιον του ΕΔΔΑ…

Όσον αφορά στη χώρα μας καταδικάστηκε από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για παραβίαση του άρθρου 5 παρ. 3 ΕΣΔΑ, και υποχρεώθηκε να καταβάλει 3.000 ευρώ αποζημίωση στον προσφεύγοντα λόγω ηθικής βλάβης, καθώς και 565 ευρώ για έξοδα και δαπάνες.

zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ