Ο Έλον Μασκ είναι οραματιστής – αλλά αυτό το γνωρίζαμε ήδη. Δεν γνωρίζουμε τους πραγματικούς σκοπούς των κατά καιρούς κινήσεών του, αλλά αποτελεί γεγονός ότι αυτός και η ομάδα του σκέφτονται διαρκώς το μέλλον.
Το ενδιαφέρον της Tesla πλέον πέφτει στην λειτουργία μηχανών με τεχνητή ευφυΐα κοντά στην ανθρώπινη νοημοσύνη και το επόμενο βήμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι το ρομπότ σε ανθρώπινες διαστάσεις, το Tesla Bot.
Το ρομπότ, με την κωδική ονομασία Optimus, αποτελείται από οκτώ κάμερες που θα τροφοδοτούν δεδομένα σε ένα δίκτυο. Σύμφωνα με τον Μασκ, το ρομπότ θα τροφοδοτείται από το λογισμικό Autopilot της Tesla και θα αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα περίπου πέντε χιλιομέτρων την ώρα. Σύμφωνα πάντα με τον ιδρυτή της Tesla το ρομπότ μπορεί να αποτελέσει και λύση στην έλλειψη εργατικού δυναμικού παγκοσμίως. Άποψη που διχάζει την επιστημονική και όχι μόνο, κοινότητα.
Ποια τα χαρακτηριστικά του ρομπότ σε μέγεθος ανθρώπου;
Το ρομπότ, που ο ίδιος ο Μασκ, κατά τη διάρκεια της AΙ Day, θα είναι ένα ανδροειδές σε μέγεθος κανονικού ανθρώπου μέσου ύψους 1,73 μέτρων, με βάρος 57 κιλά και δυνατότητα ανύψωσης και μεταφοράς με τα χέρια του αντικειμένων βάρους έως και 20 κιλών.
Το ανδροειδές θα μπορεί να κινείται ελεύθερα σε κάθε χώρο, με απώτατο στόχο της παραγωγής του Tesla Bot να είναι η εργασία, δηλαδή η χρησιμοποίηση αυτών των ρομπότ σε επαγγελματικούς χώρους –και γιατί όχι και σε δημόσιες υπηρεσίες;
Το Tesla Bot, όπως είπε ο Μασκ, διαθέτει μεγάλη ικανότητα προσανατολισμού και μεταφοράς αντικειμένων και θα πρέπει να περιμένουμε μερικούς μήνες, μέχρι τις αρχές του 2022 προκειμένου να δούμε το πρωτότυπο σε λειτουργία, όπως αναφέρει το εκτενές δημοσίευμα του Conversation.
Τι σκοπό θα εξυπηρετήσει πραγματικά; Το Tesla Bot αναμένεται να αποτελέσει ένα ρομποτικό εργάτη, διευκολύνοντας τη χειρωνακτική εργασία, καθώς θα δύναται να φέρει εις πέρας οποιαδήποτε εργασία απαιτεί επαναλαμβανόμενες κινήσεις και είναι επικίνδυνη για τον άνθρωπο.
Ο Μασκ έδωσε ένα πραγματικό παράδειγμα, λέγοντας ότι το Tesla Bot θα μπορεί να κάνει τις αγορές, ακολουθώντας την εντολή του ιδιοκτήτη του: «Πήγαινε στο κατάστημα και πάρε μου τα παρακάτω είδη παντοπωλείου».
«Το Bot σχεδιάστηκε, βέβαια, να είναι φιλικό προς τον άνθρωπο και έχει σκοπό να τον εξυπηρετήσει, βγάζοντας τον από τον κόπο επικίνδυνων, επαναλαμβανόμενων και βαρετών εργασιών», υποστήριξε ο Μασκ.
Η Tesla δεν είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που παρουσιάζει ρομπότ, καθώς πριν περίπου 20 χρόνια η Honda είχε παρουσιάσει το Asimo, ένα βραχύσωμο ρομπότ με φοβερές για την εποχή του ικανότητες, ενώ και η Toyota είχε παρουσιάσει πριν έξι χρόνια το Human Support Robot και πέρυσι τα Mascot Robot με αφορμή του Ολυμπιακούς Αγώνες στο Τόκιο.
Πολλοί οι «ορφανοί κίνδυνοι»
«Ορφανό ρίσκο» [orphan risk] καλούμε έναν πιθανό κίνδυνο ο οποίος μπορεί να μας αποφέρει μια μεγάλη ζημιά, ενώ αντιθέτως τα αποτελέσματα που θα βγάλουμε από την εν λόγω κίνηση είναι μικρής σημασίας και σπουδαιότητας για εμάς. Αυτό που ονομάζουμε λαϊκά «δίχως κέρδος κέρατα».
Το δημοσίευμα του Conversation κάνει λόγο για μια σειρά από τέτοιους κινδύνους, όπως λόγου χάρη η συλλογή πληροφοριών που θα κάνει το Bot και που ενδεχομένως να αποτελεί απειλή για τα προσωπικά μας δεδομένα (ή, γενικά, για θέματα που άπτονται της ιδιωτικότητας του καθενός μας).
«Επίσης υπάρχουν ζητήματα ηθικής ή ιδεολογικής φύσεως όπως π.χ. σε θέματα αστυνόμευσης ή ελέγχου των πολιτών», σημειώνει το άρθρο, προσθέτοντας ότι, «οι προκλήσεις που θα τεθούν εξαρχής ίσως να μην καλυφθούν ποτέ, με μια πιθανή βλάβη του συστήματος των ρομπότ να μπορεί να προκαλέσει μια μεγάλη ζημιά στο κοινωνικό σύνολο».
«Το Tesla Bot θα έχει «βαθύ αντίκτυπο» στην αμερικανική και στην παγκόσμια οικονομία, αφού στο μέλλον θα μπορούσε να βάλει τέλος στην έλλειψη εργατικών χεριών και να μειώσει το μισθολογικό κόστος», υποστήριξε ο Μασκ.
Πρόσθεσε δε, πως θεωρεί σημαντικό το ρομπότ αυτό να μην είναι «πάρα πολύ ακριβό», χωρίς να γίνει πιο συγκεκριμένος για το κόστος του.
Ωστόσο, εκφράζεται έντονα ο φόβος ότι η αυτοματοποίηση που παρέχει το Bot θα έχει κοινωνικό αντίκτυπο και θα σημάνει την πλήρη αχρήστευση των εργατών, αφήνοντας μακροπρόθεσμα πολλούς ανθρώπους στον δρόμο.
«Οπότε», καταλήγει με νόημα το δημοσίευμα, «πρέπει να εξεταστούν ενδελεχώς όλες αυτές οι απειλές και να γίνουν όλες οι απαιτούμενες κινήσεις αποκλεισμού δυνατοτήτων του, προκειμένου το Bot να μην μπορεί να αποτελέσει εργαλείο και όπλο στα χέρια επιτήδειων που ενδεχομένως θα θέλουν να το χρησιμοποιήσουν για κακόβουλους σκοπούς».
Ναι μεν, αλλά…
Πάντως η παρουσίαση του ρομπότ έλαβε χώρα εν μέσω των αυξανόμενων προβληματισμών για την ασφάλεια και τις δυνατότητες των συστημάτων «Full Self-Driving» της εταιρείας. Ο Μασκ δεν έκανε σχόλια για το θέμα της ασφάλειας της τεχνολογίας Tesla, αλλά εξέφρασε την πεποίθησή του για την επίτευξη τεχνολογίας πλήρους αυτόνομης οδήγησης με υψηλότερα επίπεδα ασφαλείας από αυτά που έχουν οι άνθρωποι οδηγοί, μέσω της χρήσης καμερών και υπολογιστών.
Οι αμερικανικές αρχές αυτή την εβδομάδα άρχισαν έρευνα πάνω στο σύστημα υποβοήθησης οδήγησης της Tesla, λόγω ατυχημάτων όπου οχήματα της εταιρείας έπεσαν πάνω σε σταματημένα αστυνομικά και πυροσβεστικά οχήματα. Επίσης, δύο γερουσιαστές έχουν ζητήσει από τη Federal Trade Commission να διερευνήσει τους ισχυρισμούς της εταιρείας για το σύστημα «Full Self-Driving» της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ