Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017

Συντήρηση και λίπανση του αυτοκινήτου

Τα λάδια ευθύνονται για τη σωστή λειτουργία και μακροζωία του κινητήρα. Η έγκαιρη αντικατάστασή τους συνεισφέρει στην οικονομία καυσίμου και αποτρέπει την καταστροφή του κινητήρα σας.

Οι παλιότεροι έλεγαν σε εμάς τους καινούργιους, «Λάδια και νερά να ελέγχεις και να αλλάζεις όταν πρέπει, ώστε να μην σε αφήσει ποτέ…». Τα χρόνια μπορεί να πέρασαν, όμως η λειτουργικότητα των λιπαντικών του κινητήρα και πως αυτά συμβάλλουν στην εύρυθμη και μακροχρόνια λειτουργία του δεν επηρεάστηκε στο έπακρο. Ναι, τα λιπαντικά κινητήρων ακολούθησαν κι αυτά την εξελικτική πορεία της τεχνολογίας του αυτοκινήτου και χρειάζονται μεγαλύτερα διαστήματα αλλαγής από ότι τα παλιότερης τεχνολογίας. Ωστόσο, στις μέρες μας ένα λιπαντικό θα πρέπει αφενός να καλύπτει τις τεχνολογικές απαιτήσεις των σύγχρονων κινητήρων, αφετέρου να συμβάλλει στην οικονομία καυσίμου και στην μείωση των εκπομπών ρύπων. Όμως κάθε πότε να τα αλλάζω; Χρειάζεται αλλαγή η αρκεί η συμπλήρωση; Και αν τι ξεχάσω τι θα γίνει;

Γιατί και κάθε πόσο χρειάζονται αλλαγή;
Ο κύκλος ζέστη-κρύο, σιγά-σιγά διασπά τα συστατικά του λαδιού που το κάνουν να διατηρεί τα χαρακτηριστικά του, ενώ η κατάσταση χειροτερεύει από τις προσμίξεις από το θάλαμο καύσης, τον οποίο το λάδι καθαρίζει σε κάθε ανέβασμα του πιστονιού. Έτσι καθώς τα χιλιόμετρα μαζεύονται, το λάδι μαυρίζει και σταδιακά χάνει τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του, η κατανάλωση του αυτοκινήτου αυξάνεται, το ίδιο και οι εκπομπές ρύπων με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Με άλλα λόγια, η διάρκεια ζωής του κάθε λιπαντικού είναι ορισμένη και ορίζεται από τον κατασκευαστή του και στη συνέχεια από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου, ο οποίος γνωρίζει τις αντοχές και τις καταπονήσεις που δέχεται το μηχανικό σύνολο. Για τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα η αλλαγή λιπαντικού γίνεται κάθε 7.500-10.000 χλμ. Στα νέας τεχνολογίας μια φορά το χρόνο. Βέβαια όλα αυτά είναι σε συνάρτηση του τρόπου αλλά και των συνθηκών οδήγησης σας. Αν τα περισσότερα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου γίνονται εντός της πόλης, με συχνά σταμάτα – ξεκίνα, κολλημένοι στην κίνηση για πολλή ώρα ή οδήγηση σε ακραίες συνθήκες (υψηλές ή εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες), τότε συνίσταται η συχνότερη αλλαγή του λιπαντικού. Για αυτό επιβάλλετε η επίσκεψη σε κάποιον ειδικό, οποίος θα ελέγξει τη στάθμη και την φθορά του λιπαντικού. Τέλος για την καλύτερη λειτουργία του κινητήρα συστήνεται αλλαγή του φίλτρου σε κάθε αλλαγή λαδιών. Υπολείμματα από το χρησιμοποιημένο λιπαντικό που επικάθονται στο φίλτρο μπορεί να επιβαρύνουν την λειτουργία του κινητήρα.


Γιατί θέλω λιπαντικό στον κινητήρα μου;


Τα λιπαντικά των κινητήρων έχουν δύο βασικές λειτουργίες. Πρώτα από όλα λιπαίνουν, δηλαδή μειώνουν τις τριβές ανάμεσα στα κινούμενα μέρη του κινητήρα. Το λάδι δημιουργεί ένα φιλμ το οποίο εισχωρεί ανάμεσα στις δύο επιφάνειες, επιτρέποντάς τους παράλληλα την κίνηση, χωρίς όμως να έρχονται σε επαφή.
Η δεύτερη βασική λειτουργία που εξυπηρετεί το λιπαντικό, είναι η απαγωγή θερμότητας από τα τοιχώματα του κινητήρα. Το λάδι που ρέει εντός του κινητήρα πρέπει να είναι σε τέτοια κατάσταση που η σύνθεσή του να μπορεί να αντέχει τις θερμοκρασίες λειτουργίας.
Ακόμα μια σημαντική λειτουργία του λιπαντικού είναι ότι, λόγω των ειδικών καθαριστικών συστατικών που διαθέτει, φροντίζει και απομακρύνει τα διάφορα υπολείμματα καύσης που δημιουργούνται.

Αν δεν αλλάξω λάδια τι θα πάθω;


Διαβάστηκε από 30879 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/2/2017
Η χρήση των λιπαντικών είναι αναγκαία για τη λειτουργία των μηχανών, αφού βασικός προορισμός τους είναι η μείωση της τριβής (άρα και της απώλειας έργου) και προστασία από τη φθορά των κινητών μερών. Σε ένα αυτοκίνητο, υπολογίζεται, ότι το 6% από την ενέργεια που αποδίδει το καύσιμο, καταναλώνεται σαν ενέργεια τριβών. Μία βασική ιδιότητα των λιπαντικών είναι η λιπαντική τους ικανότητα: Σ αυτήν την ιδιότητα οφείλεται η μείωση των τριβών καθώς και των φθορών σε μία μηχανή. Με το σχηματισμό ενός φιλμ από λιπαντικό ανάμεσα στις κινούμενες μεταλλικές επιφάνειες, επιτυγχάνεται η μετατροπή της τριβής από «ξηρά» σε «υγρή». Οι λιπαινόμενες μεταλλικές επιφάνειες, ασκούν πίεση τείνοντας να απομακρύνουν το φιλμ του λιπαντικού. Εφόσον συμβεί κάτι τέτοιο στα τριβόμενα μέρη η επαφή θα γίνει έντονη, ανεβάζοντας συγχρόνως τη θερμοκρασία τους, κάτι που οδηγεί σε φθορά τους και πιθανή καταστροφή ακόμα και ολόκληρου του κινητήρα.


Περισσότερα στο autotriti.gr που μας το κοινοποίησε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ