Στην Ελλάδα υπάρχει μια κατηγορία ελαστικών η οποία δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής με εξαίρεση τα βόρεια και ορεινά κυρίως λόγω του ότι το κλίμα εδώ είναι εν γένει ήπιο σε σχέση με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.
Η κατηγορία αυτή είναι τα χειμερινά ελαστικά και στο τρέχον άρθρο θα κάνουμε μια απόπειρα να τα προσεγγίσουμε από τεχνικής πλευράς, για να διαπιστώσουμε το κατά πόσο είναι κατάλληλα για τον τόπο μας.
Προφίλ χρήσης
Η εφηρμοσμένη χημεία των χειμερινών ελαστικών είναι τέτοια, που καθίστανται ιδανική επιλογή σε χειμερινές συνθήκες έντονου κρύου, αλλά και προφανώς υγρού, χιονισμένου ή παγωμένου οδοστρώματος.
Σε ότι αφορά τις κατάλληλες θερμοκρασίες χρήσης των χειμερινών ελαστικών, το εύρος τους είναι από τους 7 βαθμούς κελσίου περίπου και κάτω. Σε θερμοκρασίες δριμύος ψύχους τα θερινά ελαστικά χάνουν την αποτελεσματικότητά τους γιατί πολύ απλά σκληραίνουν και είναι σαφές ότι όσο πιο πολύ αυτά σκληραίνουν ο συντελεστής τριβής με το οδόστρωμα μειώνεται, και η ποιότητα της πρόσφυσης χειροτερεύει.
Πέρα από το ανωτέρω αναφερθέν γεγονός είναι σαφές πως λόγω του αδρότερου σχήματος χάραξης που έχουν τα χειμερινά ελαστικά, έχουν ξεκάθαρη υπεροχή σε βρεγμένο ή χιονισμένο οδόστρωμα αυξάνοντας την διατιθέμενη πρόσφυση και ανεβάζοντας την ενεργητική ασφάλεια του οχήματος, αλλά και την σημαντικότατη αίσθηση που λαμβάνει και ο οδηγός από τα χειριστήρια του οχήματος.
Λόγω του ότι η ποιότητα του οδοστρώματος στην Ελλάδα είναι κοινώς αποδεκτή πεποίθηση, ότι είναι χαμηλή, είναι ισχυρή η πιθανότητα ένα χειμερινό ελαστικό στις κατάλληλες συνθήκες για τις οποίες προορίζεται, να κάνει την διαφορά σε μια δύσκολη κατάσταση πέδησης πανικού, εκεί που ένα συμβατικό θερινό ελαστικό απλά θα αστοχούσε ολισθαίνοντας. Θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει ενδεχομένως ότι το να τοποθετήσει κάποιος ένα σετ χειμερινών ελαστικών είναι κοστοβόρο, όμως αυτή η αιτίαση δεν είναι απολύτως ξεκάθαρη και αυτό θα εξηγηθεί πάραυτα.
Συμφέρουν;
Όντως ένα σετ χειμερινών ελαστικών προϋποθέτει κάποιο πρόσθετο κόστος, αλλά τα χειμερινά ελαστικά ειδικά στην Ελλάδα του όχι υψηλής διάρκειας χειμώνα, υφίστανται μια ήπια χρήση και σε χρονική διάρκεια αλλά και σε σχήμα οδηγήσεως, αφού οι οδηγοί σε δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες, συνηθίζουν να υιοθετούν ένα ηπιότερο και ασφαλέστερο σχήμα οδηγήσεως το οποίο δεν καταπονεί ιδιαίτερα τα ελαστικά και σε συνδυασμό με την ποιότητά τους, η οποία εν γένει δεν είναι κατώτερη σε σχέση με τα θερινά, είναι απολύτως εφικτό αυτά να μας διαρκέσουν τουλάχιστον πέντε χειμώνες.
Επιπρόσθετα το γεγονός ότι τα θερινά μας ελαστικά εν παραλλήλω εναποτίθενται σε αποθήκευση σημαίνει ότι αυξάνουμε και εκείνων την διάρκεια ζωής σημαντικά γιατί δεν υφίστανται την καταπόνηση των χειμερινών συνθηκών, καταπόνηση στην οποία εν τέλει δεν είναι σχεδιασμένα για να υποστούν.
Συνυπολογίζοντας λοιπόν τα ανωτέρω, δεν θα ήταν παράλογο να σκεφτούμε ότι μεσοπρόθεσμα το συνολικό κόστος των ελαστικών δεν αλλάζει σημαντικά, αυτό που όμως αλλάζει, είναι η προσλαμβάνουσα αίσθηση ασφάλειας που αποκομίζει ο οδηγός σε όλες τις καιρικές συνθήκες του έτους.
Ένα μειονέκτημα των χειμερινών ελαστικών είναι ότι λόγω της αδρότερης χάραξης, παρουσιάζουν αυξημένο θόρυβο σε σχέση με ένα λιγότερο σύνθετης χάραξης θερινό ελαστικό. Ωστόσο αυτό το μειονέκτημα μετατρέπεται αυτομάτως σε πλεονέκτημα στις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες για τις οποίες προορίζονται, ανθιστάμενα εξαιρετικά στο φαινόμενο της υδρολισθήσεως, αλλά και δείχνοντας πολύ καλή συμπεριφορά σε πολύ χαμηλής θερμοκρασίας ή παγωμένο οδόστρωμα, είτε έχει χιονίσει είτε όχι, που κάθε οδηγός ξέρει ότι είναι η απαιτητικότερη και δυσκολότερη στην διαχείριση κατάσταση που μπορεί να συναντήσει στον δρόμο.
Επίλογος
Όπως όλα τα πράγματα στην ζωή, έτσι και στα ελαστικά, η αποκομιδή του μέγιστου οφέλους λαμβάνει χώρα όταν αυτά χρησιμοποιούνται στις συνθήκες αλλά και στο χρονικό διάστημα, στα οποία είχαν εξαρχής σχεδιαστεί για να εργαστούν. Υπό αυτό το πρίσμα, τα χειμερινά ελαστικά κρίνονται ως μια σημαντική προσθήκη, η οποία αυξάνει τα επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας ενός δοθέντος οχήματος αλλά και την προσλαμβανόμενη αίσθηση ασφάλειας του οδηγού, που έχει και αυτή την σημασία της ειδικά όταν συνοδεύεται και από πραγματική ασφάλεια.
Προφίλ χρήσης
Η εφηρμοσμένη χημεία των χειμερινών ελαστικών είναι τέτοια, που καθίστανται ιδανική επιλογή σε χειμερινές συνθήκες έντονου κρύου, αλλά και προφανώς υγρού, χιονισμένου ή παγωμένου οδοστρώματος.
Σε ότι αφορά τις κατάλληλες θερμοκρασίες χρήσης των χειμερινών ελαστικών, το εύρος τους είναι από τους 7 βαθμούς κελσίου περίπου και κάτω. Σε θερμοκρασίες δριμύος ψύχους τα θερινά ελαστικά χάνουν την αποτελεσματικότητά τους γιατί πολύ απλά σκληραίνουν και είναι σαφές ότι όσο πιο πολύ αυτά σκληραίνουν ο συντελεστής τριβής με το οδόστρωμα μειώνεται, και η ποιότητα της πρόσφυσης χειροτερεύει.
Πέρα από το ανωτέρω αναφερθέν γεγονός είναι σαφές πως λόγω του αδρότερου σχήματος χάραξης που έχουν τα χειμερινά ελαστικά, έχουν ξεκάθαρη υπεροχή σε βρεγμένο ή χιονισμένο οδόστρωμα αυξάνοντας την διατιθέμενη πρόσφυση και ανεβάζοντας την ενεργητική ασφάλεια του οχήματος, αλλά και την σημαντικότατη αίσθηση που λαμβάνει και ο οδηγός από τα χειριστήρια του οχήματος.
Λόγω του ότι η ποιότητα του οδοστρώματος στην Ελλάδα είναι κοινώς αποδεκτή πεποίθηση, ότι είναι χαμηλή, είναι ισχυρή η πιθανότητα ένα χειμερινό ελαστικό στις κατάλληλες συνθήκες για τις οποίες προορίζεται, να κάνει την διαφορά σε μια δύσκολη κατάσταση πέδησης πανικού, εκεί που ένα συμβατικό θερινό ελαστικό απλά θα αστοχούσε ολισθαίνοντας. Θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει ενδεχομένως ότι το να τοποθετήσει κάποιος ένα σετ χειμερινών ελαστικών είναι κοστοβόρο, όμως αυτή η αιτίαση δεν είναι απολύτως ξεκάθαρη και αυτό θα εξηγηθεί πάραυτα.
Συμφέρουν;
Όντως ένα σετ χειμερινών ελαστικών προϋποθέτει κάποιο πρόσθετο κόστος, αλλά τα χειμερινά ελαστικά ειδικά στην Ελλάδα του όχι υψηλής διάρκειας χειμώνα, υφίστανται μια ήπια χρήση και σε χρονική διάρκεια αλλά και σε σχήμα οδηγήσεως, αφού οι οδηγοί σε δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες, συνηθίζουν να υιοθετούν ένα ηπιότερο και ασφαλέστερο σχήμα οδηγήσεως το οποίο δεν καταπονεί ιδιαίτερα τα ελαστικά και σε συνδυασμό με την ποιότητά τους, η οποία εν γένει δεν είναι κατώτερη σε σχέση με τα θερινά, είναι απολύτως εφικτό αυτά να μας διαρκέσουν τουλάχιστον πέντε χειμώνες.
Επιπρόσθετα το γεγονός ότι τα θερινά μας ελαστικά εν παραλλήλω εναποτίθενται σε αποθήκευση σημαίνει ότι αυξάνουμε και εκείνων την διάρκεια ζωής σημαντικά γιατί δεν υφίστανται την καταπόνηση των χειμερινών συνθηκών, καταπόνηση στην οποία εν τέλει δεν είναι σχεδιασμένα για να υποστούν.
Συνυπολογίζοντας λοιπόν τα ανωτέρω, δεν θα ήταν παράλογο να σκεφτούμε ότι μεσοπρόθεσμα το συνολικό κόστος των ελαστικών δεν αλλάζει σημαντικά, αυτό που όμως αλλάζει, είναι η προσλαμβάνουσα αίσθηση ασφάλειας που αποκομίζει ο οδηγός σε όλες τις καιρικές συνθήκες του έτους.
Ένα μειονέκτημα των χειμερινών ελαστικών είναι ότι λόγω της αδρότερης χάραξης, παρουσιάζουν αυξημένο θόρυβο σε σχέση με ένα λιγότερο σύνθετης χάραξης θερινό ελαστικό. Ωστόσο αυτό το μειονέκτημα μετατρέπεται αυτομάτως σε πλεονέκτημα στις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες για τις οποίες προορίζονται, ανθιστάμενα εξαιρετικά στο φαινόμενο της υδρολισθήσεως, αλλά και δείχνοντας πολύ καλή συμπεριφορά σε πολύ χαμηλής θερμοκρασίας ή παγωμένο οδόστρωμα, είτε έχει χιονίσει είτε όχι, που κάθε οδηγός ξέρει ότι είναι η απαιτητικότερη και δυσκολότερη στην διαχείριση κατάσταση που μπορεί να συναντήσει στον δρόμο.
Επίλογος
Όπως όλα τα πράγματα στην ζωή, έτσι και στα ελαστικά, η αποκομιδή του μέγιστου οφέλους λαμβάνει χώρα όταν αυτά χρησιμοποιούνται στις συνθήκες αλλά και στο χρονικό διάστημα, στα οποία είχαν εξαρχής σχεδιαστεί για να εργαστούν. Υπό αυτό το πρίσμα, τα χειμερινά ελαστικά κρίνονται ως μια σημαντική προσθήκη, η οποία αυξάνει τα επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας ενός δοθέντος οχήματος αλλά και την προσλαμβανόμενη αίσθηση ασφάλειας του οδηγού, που έχει και αυτή την σημασία της ειδικά όταν συνοδεύεται και από πραγματική ασφάλεια.
Περισσότερα στο highoctane.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ