Οι πόλεις αναζητούν νέους, πιο καθαρούς τρόπους ρύθμισης της κυκλοφορίας, καθώς η ανάγκη για μεγαλύτερη ασφάλεια και σαφέστερα μηνύματα προς τους οδηγούς γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.
Σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις και κυρίως στη Γαλλία έχει υιοθετηθεί ένα επιπλέον σήμα στους φωτεινούς σηματοδότες: ένας κόκκινος σταυρός. Όταν αυτός είναι αναμμένος σε μια διασταύρωση, σημαίνει ότι οι οδηγοί δεν απαγορεύονται απλώς να στρίψουν· σημαίνει ότι δεν έρχονται αυτοκίνητα από το αντίθετο ρεύμα, γιατί έχουν αναμμένο κόκκινο φανάρι.
Συνεπώς, αν ο σταυρός ανάψει, σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί με ασφάλεια να πραγματοποιήσει αριστερή στροφή χωρίς σύγκρουση. Αν ο σταυρός είναι σβηστός, σημαίνει ότι το απέναντι ρεύμα έχει πράσινο — και ο οδηγός πρέπει να είναι προσεκτικός πριν στρίψει.
Το σήμα αυτό χρησιμοποιείται μόνο σε ειδικές διασταυρώσεις, όπου η αριστερή στροφή θεωρείται υψηλού ρίσκου, και, όπως λέγεται, βοηθά στη ροή της κυκλοφορίας και στη μείωση ατυχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ελληνικές αρχές και ειδικότερα το υπουργείο που είναι αρμόδιο για τις μεταφορές και την οδική ασφάλεια, εξετάζουν σοβαρά την υιοθέτηση του «ελληνικού σταυρού» σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις μέσα σε ελληνικές πόλεις. Το επιχείρημα είναι ότι σε ελληνικές πόλεις με πολύ αυξημένη κυκλοφορία, με συχνές συμφόρηση και με πολυάριθμες αριστερές στροφές σε στενά ή «επικίνδυνα» σημεία, το μέτρο αυτό θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια και να περιορίσει τα τροχαία — ειδικά εκεί όπου παλαιότερα έχουν καταγραφεί ατυχήματα.
Πλεονεκτήματα και τι λέει η διεθνής εμπειρία
Η εμπειρία στην Ευρώπη δείχνει πως ο «σταυρός» δεν είναι απλώς ένα νέο «κατ’ επιλογήν» αισθητικό στοιχείο, αλλά λειτουργεί ως πρακτικό μέσο για να αποσαφηνίζεται πότε ακριβώς μπορείς να στρίψεις με ασφάλεια. Δηλαδή δεν αφήνει χώρο για «παρανοήσεις» του τύπου «Για πότε είναι πράσινο;». Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε πολυσύχναστες πόλεις με μικρές αποστάσεις μεταξύ των ρευμάτων κυκλοφορίας.
Επιπλέον, επειδή το σήμα λειτουργεί προσεκτικά – ανάβει μόνο όταν όντως το αντίθετο ρεύμα έχει κόκκινο- μειώνει το ρίσκο λαθών και προσφέρει στον οδηγό την ψυχική «σιγουριά» ότι η αριστερή στροφή είναι ασφαλής. Η μείωση της αβεβαιότητας και του στρες κατά την οδήγηση είναι σημαντική, ειδικά σε περιόδους αυξημένης κυκλοφορίας.
Η ένταξη ενός νέου σήματος όπως ο «σταυρός» δεν αφορά μόνο τεχνικά ή ρυθμιστικά ζητήματα, υπάρχει και η πλευρά της κουλτούρας της οδήγησης, της κατανόησης των οδηγιών και της «εμμονής» σε παραδοσιακά φανάρια. Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σήμα μη διαδεδομένο ως τώρα στην Ελλάδα σημαίνει πως θα χρειαστεί εκτεταμένη ενημέρωση των οδηγών, αλλά και πιθανές τροποποιήσεις στα ήδη υπάρχοντα φανάρια και ρυθμίσεις κυκλοφορίας στα κέντρα των πόλεων.
Αν υλοποιηθεί, η εισαγωγή του ελληνικού σταυρού θα αποτελέσει μια σημαντική κίνηση εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου και των πρακτικών κυκλοφορίας στην Ελλάδα. Θα φέρει ορισμένες ελληνικές πόλεις πιο κοντά σε διεθνή πρότυπα ασφαλείας και ρύθμισης κυκλοφορίας, και μπορεί να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά σε περιοχές με μεγάλη κίνηση ή με δύσκολες διασταυρώσεις.
Ταυτόχρονα, θα απαιτηθούν συντονισμένες δράσεις: εκπαίδευση των οδηγών, καμπάνιες ενημέρωσης, προσαρμογές στις υπάρχουσες ρυθμίσεις κυκλοφορίας, ώστε το νέο σήμα να γίνει κατανοητό και αποδεκτό από όλους.
Πηγή: newsauto.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ