Η διαδικασία της αλλαγής των ταχυτήτων είναι μια τυπική διαδικασία. Ωστόσο εμπεριέχει κάποια σημεία που είναι καλό να γνωρίζουμε κατά τη γρήγορη οδήγηση.
Γρήγορο ανέβασμα
Το ανέβασμα ταχύτητας στη γρήγορη οδήγηση πρέπει να γίνεται πριν τον κόφτη και ανάλογα με το φάσμα λειτουργίας του αυτοκινήτου. Είναι μάταιο ο κινητήρας να περιστρέφεται κοντά στον κόφτη, αφού ως επί το πλείστον εκεί το διάγραμμα καμπύλης ροπής και ισχύος εξασθενεί και στην πράξη ψοφάει. Ο βαθμός εξασθένησης, βέβαια, εξαρτάται από τον τύπο και τη χαρτογράφηση του κινητήρα. Ο οδηγός για μια γρήγορη αλλαγή πρέπει να κάνει όλες τις κινήσεις αστραπιαία (σύμπλεξη, επιλογή, αποσύμπλεξη) και ν’ αφήσει ελάχιστα δευτερόλεπτα το γκάζι.
Στα turbo
Τα περισσότερα εργοστασιακά υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα αποδίδουν τη ροπή σε χαμηλές στροφές και προσφέρουν πολύ καλή απόκριση χαμηλά και αρκετή δύναμη στις μεσαίες στροφές. Σταδιακά, αν παρατηρήσουμε το διάγραμμα της καμπύλης, η δύναμη δείχνει να εξασθενεί (πτωτική πορεία). Σε αυτοκίνητα που έχουν μεγάλες τουρμπίνες, η δύναμη έχει μετατοπιστεί σε υψηλότερες στροφές, με αποτέλεσμα εκείνα ν’ αποδίδουν καλύτερα.
Γρήγορο κατέβασμα
Τo κατέβασμα είναι το μυστικό της γρήγορης οδήγησης. Θεωρητικά ο κινητήρας περιστρέφεται σε υψηλές στροφές πριν το κατέβασμα και εν συνεχεία ο οδηγός ‘πέφτει’ στα φρένα, για να πάρει μια στροφή. Εκεί χρειάζεται να επιστρατευθεί η τεχνική Rev Matching (ταίριασμα στροφών), ώστε να συγχρονιστεί το κιβώτιο με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Έτσι ο οδηγός φρενάρει, δίνοντας παράλληλα γκάζι σε κάθε κατέβασμα (μύτη-τακούνι). Εννοείται ότι μπορεί να κατεβάσει περισσότερες από μία ταχύτητες με το φρένο πάντα πατημένο.
Στα ατμοσφαιρικά
Τα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα είναι γνωστό ότι παρουσιάζουν πιο γραμμική απόδοση σε όλο το φάσμα περιστροφής τους, ωστόσο υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπου ‘δουλεύουν’ ψηλά. Αυτές οι προτάσεις είναι σπορ και χαρακτηρίζονται από την επάρκεια δύναμης σε περιοχή κοντά στον κόφτη.
Η χαρτογράφηση
Ανάλογα με τον αέρα που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης, ο εγκέφαλος ρυθμίζει και την ανάλογη ποσότητα καυσίμου που θα παρέχει, ώστε να γίνει σωστή καύση. Σε υψηλές στροφές λειτουργίας, ο κινητήρας τρέφεται με περισσότερο αέρα και ο εγκέφαλος πρέπει να του παρέχει την ανάλογη ποσότητα καυσίμου.
Το ανέβασμα ταχύτητας στη γρήγορη οδήγηση πρέπει να γίνεται πριν τον κόφτη και ανάλογα με το φάσμα λειτουργίας του αυτοκινήτου. Είναι μάταιο ο κινητήρας να περιστρέφεται κοντά στον κόφτη, αφού ως επί το πλείστον εκεί το διάγραμμα καμπύλης ροπής και ισχύος εξασθενεί και στην πράξη ψοφάει. Ο βαθμός εξασθένησης, βέβαια, εξαρτάται από τον τύπο και τη χαρτογράφηση του κινητήρα. Ο οδηγός για μια γρήγορη αλλαγή πρέπει να κάνει όλες τις κινήσεις αστραπιαία (σύμπλεξη, επιλογή, αποσύμπλεξη) και ν’ αφήσει ελάχιστα δευτερόλεπτα το γκάζι.
Στα turbo
Τα περισσότερα εργοστασιακά υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα αποδίδουν τη ροπή σε χαμηλές στροφές και προσφέρουν πολύ καλή απόκριση χαμηλά και αρκετή δύναμη στις μεσαίες στροφές. Σταδιακά, αν παρατηρήσουμε το διάγραμμα της καμπύλης, η δύναμη δείχνει να εξασθενεί (πτωτική πορεία). Σε αυτοκίνητα που έχουν μεγάλες τουρμπίνες, η δύναμη έχει μετατοπιστεί σε υψηλότερες στροφές, με αποτέλεσμα εκείνα ν’ αποδίδουν καλύτερα.
Γρήγορο κατέβασμα
Τo κατέβασμα είναι το μυστικό της γρήγορης οδήγησης. Θεωρητικά ο κινητήρας περιστρέφεται σε υψηλές στροφές πριν το κατέβασμα και εν συνεχεία ο οδηγός ‘πέφτει’ στα φρένα, για να πάρει μια στροφή. Εκεί χρειάζεται να επιστρατευθεί η τεχνική Rev Matching (ταίριασμα στροφών), ώστε να συγχρονιστεί το κιβώτιο με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Έτσι ο οδηγός φρενάρει, δίνοντας παράλληλα γκάζι σε κάθε κατέβασμα (μύτη-τακούνι). Εννοείται ότι μπορεί να κατεβάσει περισσότερες από μία ταχύτητες με το φρένο πάντα πατημένο.
Στα ατμοσφαιρικά
Τα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα είναι γνωστό ότι παρουσιάζουν πιο γραμμική απόδοση σε όλο το φάσμα περιστροφής τους, ωστόσο υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπου ‘δουλεύουν’ ψηλά. Αυτές οι προτάσεις είναι σπορ και χαρακτηρίζονται από την επάρκεια δύναμης σε περιοχή κοντά στον κόφτη.
Η χαρτογράφηση
Ανάλογα με τον αέρα που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης, ο εγκέφαλος ρυθμίζει και την ανάλογη ποσότητα καυσίμου που θα παρέχει, ώστε να γίνει σωστή καύση. Σε υψηλές στροφές λειτουργίας, ο κινητήρας τρέφεται με περισσότερο αέρα και ο εγκέφαλος πρέπει να του παρέχει την ανάλογη ποσότητα καυσίμου.
Πηγή: autotriti.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ