Τρίτη 28 Μαΐου 2024

Eγκαίνια της έκθεσης Αντωνία Παπατζανάκη: Απειροελάχιστοι Σχηματισμοί Ανεπιθύμητα μηνύματα


Η Γκαλερί Donopoulos International Fine Arts παρουσιάζει με υπερηφάνεια την έκθεση Αντωνία Παπατζανάκη: Απειροελάχιστοι Σχηματισμοί, που θα διαρκέσει από τις 6 Ιουνίου έως τις 7 Ιουλίου 2024. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 6 Ιουνίου στις 20:00, παρουσία της καλλιτέχνιδας. Την έκθεση επιμελείται η διεθνώς γνωστή ιστορικός τέχνης, με έδρα τη Νέα Υόρκη, Θάλεια Βραχοπούλου.

Σε αυτή την έκθεση η Αντωνία Παπατζανάκη εξετάζει τα μυστήρια της οργανικής ζωής που ενέπνεαν πάντα τους καλλιτέχνες να αναδημιουργήσουν, μέσω της τέχνης τους, μια τελετουργική αναπαράσταση των ανεπαίσθητων, φυσικών δομών που συνιστούν τους ζωντανούς οργανισμούς. Με την έλευση της σύγχρονης επιστήμης και της τεχνολογικής προόδου, ο καλλιτέχνης έρχεται αντιμέτωπος με έναν -προηγουμένως- άγνωστο κόσμο παρθένων μορφών, που για πρώτη φορά αποκαλύπτεται ως ένα απέραντο βασίλειο αινιγματικών θαυμάτων, που παρουσιάζουν θαυμαστή ομοιότητα με εκείνα του άπειρου σύμπαντος, λειτουργώντας ως μεγαλοφυής έμπνευση για τον ευαίσθητο παρατηρητή. Γονιδιώματα, κυτταρικές δομές, βιομόρια και μακρομόρια -ένας απεριόριστος μικρόκοσμος διαρκώς μεταβαλλόμενων σχημάτων- αντιστέκονται παθιασμένα στις αρχετυπικές προϋποθέσεις της ρεαλιστικής αναπαράστασης και καταφεύγουν κατά κάποιον τρόπο σε αφηρημένες εικόνες, παρόμοιες με προηγούμενα υπερβατικά φαινόμενα που οι μοντερνιστές καλλιτέχνες προσπάθησαν να συλλάβουν οπτικά μέσω της μη-παραστατικής τέχνης.

Τα έργα της Αντωνίας Παπατζανάκη (συνδυάζοντας διαφορετικά υλικά όπως φώτα LED, πλεξιγκλάς, ανοξείδωτο ατσάλι ή και χαρτί) εκφράζουν ευκρινώς την παροδική και λεπτοφυή υπόσταση των βιολογικών σχηματισμών της ζωής. Στην εγκατάστασή της με τίτλο Pulse —ένας εύθραυστος αστερισμός μικρών αντικειμένων οργανικού σχήματος με παλλόμενα πολύχρωμα φώτα που παραπέμπουν στη μεταβαλλόμενη ποικιλομορφία των κυττάρων— η Παπατζανάκη αναδιαμορφώνει τις διαρκώς ρέουσες ιδιότητες της ίδιας της φωταύγειας, υπερβαίνοντας έτσι τα υλικά όρια του έργου τέχνης. Όπως και στη ζωηρή της σειρά με τίτλο Structural, στην οποία τα φωτεινά και ανακλαστικά επίτοιχα γλυπτά δημιουργούν εντυπωσιακά μια δυϊστική διαλεκτική διαφανούς ιριδισμού και αδιαφανούς φωτεινότητας στον περιβάλλοντα χώρο, οι διαρκώς μεταβαλλόμενες ιδιότητες του φωτός χρησιμοποιούνται ως οπτική μεταφορά για την καθολική και αέναη μεταλλαγή των βιολογικών πολυδομών της ζωής. Ομοίως, η σειρά των ακτινοβόλων εκτυπώσεων με τίτλο Cellular, μια εμβληματική εκδήλωση των εγγενών μυστηρίων των ζωντανών οργανισμών, λειτουργούν με ασυνήθιστο τρόπο ως λυρικές και μελωδικές αφηρημένες εικόνες φωτός. Θυμίζοντας έντονα καμπυλόγραμμες φόρμες και οργανικές δομές, οι αποχρώσεις των ψυχεδελικών χρωμάτων πάλλονται μουσικά μέσα από τις στατικές δονήσεις του εγγενούς φωτός, ενώ η εμπνευσμένη από δέντρα σειρά της, ονόματι Xylem (όπως και το φωτεινό της έργο Xylem—Poplar 2), επανεξετάζει διεξοδικά μέσω μιας παρόμοιας χρήσης έγχρωμου φωτός και ακρυλικού γυαλιού την οικολογική σημασία της γήινης χλωρίδας, λόγω της πολλαπλής σημασίας των δέντρων για την ανθρώπινη βιολογία.

Η Παπατζανάκη πετυχαίνει επιδέξια, μέσα από τα βιομορφικά της έργα, τη φωτεινή απεικόνιση ενός κρυμμένου γαλαξία απειροελάχιστων σχηματισμών, όπου η βιολογική ζωή, μαζί με τις αιώνιες αναγεννήσεις και τις εναλλασσόμενες μεταλλάξεις της, συγκρούεται βίαια με τον εαυτό της, μετασχηματίζοντας συστηματικά και μεταμορφώνοντας την αδιόρατη ύπαρξη κάθε ξεχωριστού όντος. Απεικονίζοντας διαισθητικά, σύμφωνα με τα λόγια του Ηράκλειτου, την ατελείωτη ροή της αιώνιας ζωής.

Η Αντωνία Παπατζανάκη είναι μια καταξιωμένη Ελληνίδα καλλιτέχνης που ζει και εργάζεται στην Νέα Υόρκη. Είναι γνωστή για τα φωτεινά γλυπτά της, που εμβαθύνουν στις υλικές, μορφολογικές και εννοιολογικές διαστάσεις του φωτός, ενώ παράλληλα εξερευνούν τη συνεχώς μεταβαλλόμενη δομή και φύση της πραγματικότητας. Η Παπατζανάκη αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1986), την Hochschule für Angewandte Kunst της Βιέννης (1989) και απέκτησε το MFA από το Pratt Institute, στην Νέα Υόρκη (2000).

Καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας της, η Παπατζανάκη έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους. Υπαίθρια δημόσια έργα της Παπατζανάκη είναι μόνιμα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του Μνημείου Πεσόντων Αεροπόρων (1993) στην Θεσσαλονίκη και του γλυπτού της Φάρος (2004) στην πλατεία του Σταθμού του Μετρό Κάτω Πατήσια στην Αθήνα.

Η εκτεταμένη εκθεσιακή ιστορία της Παπατζανάκη περιλαμβάνει περίπου 100 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Στις πρόσφατες ατομικές εκθέσεις της συμπεριλαμβάνονται: «Thank You for My Breaths» σε επιλεγμένες ψηφιακές οθόνες στις στάσεις λεωφορείων του Μανχάταν, 2021, «Microscopies» στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Νέα Υόρκη, 2019, ΗΠΑ, «Cellular» στο Μουσείο Ηρακλειδών, Αθήνα, 2019 και «Φωτομετρίες» στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, 2018-2019, Ελλάδα. Ομαδικές εκθέσεις παρουσίασαν τη δουλειά της διεθνώς, όπως: «NutriDelicious Art», Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Ελλάδα, 2023, «Art Dagao 1», Chengde, Κίνα, 2019-2020, και «Transplants», John Jay College of Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2018, μεταξύ άλλων.

Η καλλιτεχνική της συνεισφορά έχει τεκμηριωθεί εκτενώς σε περισσότερες από 300 κριτικές αναλύσεις και άρθρα σε βιβλία, καταλόγους εκθέσεων, εφημερίδες και περιοδικά. Έργα της Παπατζανάκη βρίσκονται σε πολυάριθμες ιδιωτικές συλλογές και αξιόλογα ιδρύματα, όπως στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στην Συλλογή της Οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Αμερικάνικο Κολέγιο Ελλάδος και στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Η έκθεση θα διαρκέσει από 6/6 έως 7/7/2024, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:00-14:00 & 18:00-21:00, Τετάρτη: 11:00-14:00 και Σάββατο: 11:00-15:00, Κυριακή και Δευτέρα κλειστά.

Διεύθυνση Donopoulos International Fine Arts: Αγίας Θεοδώρας 3, 54623 Θεσσαλονίκη

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Επικοινωνήστε με τη Γκαλερί στο +30 2310552633 ή με email ifa@donopoulos.gr







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ