Τρίτη, 8 Αυγούστου 2017

Τα turbo αντέχουν όσο τα ατμοσφαιρικά;

Πριν 12 χρόνια που το turbo άρχισε να πουλάει τρελά, η μεγαλύτερη ανησυχία όλων ήταν η μακροζωία αυτών των κινητήρων. Τι ισχύει τελικά;

Είναι κοινό μυστικό πλέον πως οι κινητήρες των αυτοκινήτων σχεδιάζονται με ένα όριο ηλικίας γύρω στα 300.000 χλμ. Είναι η λογική που θέλει όλες τις μηχανολογικές κατασκευές να αντέχουν 3 φορές πάνω από την κοινή χρήση, τα 100.000 χλμ που γενικά κάνει ένα αυτοκίνητο κατά μέσο όρο σαν «πρώτο χέρι».

Στην Ελλάδα όμως, με την αγορά του αυτοκινήτου να έχει πέσει πολύ, αυτοκίνητα που αγοράστηκαν 10 και δώδεκα χρόνια πριν βρίσκονται μόλις στη μέση της ηλικίας τους, βάσει του μέσου όρου ηλικίας του στόλου στη χώρα μας, που αγγίζει τα 12 χρόνια. Άρα η μακροζωία πλέον απασχολεί όσο ποτέ άλλοτε. Ένα αυτοκίνητο δεν είναι απλά καλό, αλλά απαραίτητο να αντέξει 300.000 χλμ. Αντέχουν όμως τόσο τα τούρμπο;

Η αγωνία για την αντοχή του τούρμπο έχει να κάνει φυσικά με τις αυξημένες πιέσεις και θερμοκρασίες που δημιουργεί η υπερπλήρωση. Από τη μία το τούρμπο πιέζει περισσότερο μείγμα στον ίδιο χώρο καύσης και δημιουργεί τεράστιες συμπιέσεις. Πιστόνια, μπιέλες, στροφαλοφόροι, έδρανα, κεφαλές και όλα τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα πιέζονται πολύ περισσότερο σε σχέση με τα ατμοσφαιρικά μοτέρ.

Την ίδια στιγμή τα καυσαέρια, που φτάνουν και τους 1.000 βαθμούς στην εξαγωγή, αντί να φεύγουν γρήγορα στην εξάτμιση όμως στα ατμοσφαιρικά μοτέρ, περνούν από τις φτερούγες του τούρμπο και έτσι όχι μόνο πυρώνουν την τουρμπίνα, αλλά και διατηρούν υψηλές θερμοκρασίες σε όλο το μοτέρ.

Φυσικό είναι τα τούρμπο μοτέρ να έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν τέτοιες πιέσεις και θερμοκρασίες. Από την πρώτη είσοδο του τούρμπο στα αυτοκίνητα στη δεκαετία του 70 μέχρι τώρα, τα υλικά και η σχεδίαση των μερών είναι αγνώριστα. Το ίδιο και η σχεδίαση του κινητήρα συνολικά.

Αντίστοιχα επαναστατικές εξελίξεις έχουν επέλθει και στο θέμα της λίπανσης, που αποτελεί τον κύριο τρόπο ψύξης όχι μόνο του τούρμπο αλλά ολόκληρου του κινητήρα. Και σε ότι αφορά τις πιέσεις, τα τούρμπο πλέον ελέγχονται από υπολογιστές, το ίδιο και οι βαλβίδες ανακούφισης, και ποτέ δεν ξεπερνούν τα όρια για τα οποία έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν .

Οι κατασκευαστές λένε πως τα τούρμπο δεν έχουν κανένα πρόβλημα αξιοπιστίας και η μακροζωία τους είναι όση πάντοτε σχεδίαζαν σε ένα αυτοκίνητο.

Δώδεκα χρόνια μετά όμως εσείς τι λέτε; Τα εμπιστεύεστε; Θεωρείτε ότι όντως αντέχουν το ίδιο; Έχετε εμπειρίες δικές σας; Και τελικά το δικό σας τούρμπο πως κρατάει 12 χρόνια μετά;


Μας κοινοποιήθηκε από το autotriti.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ