Δευτέρα, 7 Αυγούστου 2017

Έρχεται ο "Πλανήτης των Πιθήκων: Η σύγκρουση"!

Το τρίτο επεισόδιο του έπους «Ο Πλανήτης των Πιθήκων» ανοίγει με μία εντυπωσιακή σκηνή. Ένας λόχος στρατιωτών διασχίζει το δάσος για να επιτεθεί σε ένα στρατόπεδο στο οποίο ζουν εξελιγμένοι πίθηκοι.
Τα πολεμοχαρή συνθήματα που αναγράφονται στα κράνη των στρατιωτών ανακαλούν στη μνήμη τους πολέμους της Αμερικής, κυρίως εκείνον στο Βιετνάμ.

Ο στρατός των πιθήκων, πολυπληθέστερος και καλύτερα προσαρμοσμένος στο φυσικό περιβάλλον, υφίσταται απώλειες, κλέβει όμως την παράσταση. Υπάρχει όμως μία λεπτομέρεια που τραβά την προσοχή: κάποιοι πίθηκοι αγωνίζονται στις τάξεις των ανθρώπων, σε δευτερεύουσες όμως αποστολές, ενώ συχνά δέχονται επιπλήξεις.

Από τότε που προβλήθηκε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη, ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του έπους το οποίο βασίζεται στο μυθιστόρημα του Πιερ Μπουλ ("Ο Πλανήτης των Πιθήκων", 1963) είναι ότι επηρέασε καταλυτικά τον κινηματογράφο του Χόλιγουντ.

Το 1968, στην πρώτη ταινία που γυρίστηκε από τον Franklin J. Schaffner, ένας πιλότος, τον οποίο ενσάρκωνε ο Τσάρλτον 'Ιστον, βρέθηκε σε ένα μελλοντικό πλανήτη όπου οι σχέσεις εξουσίας μεταξύ ανθρώπων και πιθήκων έχουν αντιστραφεί.

Ιδιαίτερα εξελιγμένοι νοήμονες πίθηκοι εξουσιάζουν τον πλανήτη ενώ οι άνθρωποι είναι υποτελείς τους. Αφότου μπήκε η ιδέα της σχετικοποίησης της θέσης του ανθρώπου στο ζωικό βασίλειο, στο ξεκίνημα της εποποιίας, κάθε φορά γινόμαστε μάρτυρες μίας οπτικής πρόκλησης (οι πίθηκοι συμπεριφέρονται σαν άνθρωποι, παρέχουν πληροφορίες και κάποιοι μιλούν) και μέσω αυτού, συγκλίνουν διάφορα θέματα τα οποία εξακολουθούν να είναι επίκαιρα όπως ο ρατσισμός, η πάλη των τάξεων, τα αποτελέσματα που απορρέουν από τα επιστημονικά λάθη και το φάντασμα της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Το νέο έπος, το πρώτο μέρος του οποίου προβλήθηκε το 2010, κάνει μία περίληψη της ιστορίας και δείχνει τη ζωή του Σίζαρ, ενός χιμπατζή ο οποίος μιλά και αναδεικνύεται σταδιακά σε ηγέτη του λαού των πιθήκων. Στο τρίτο μέρος της τριλογίας ο Σίζαρ, ήδη κουρασμένος, ξεκινά μια προσωπική βεντέτα εναντίον μίας στρατιάς μισθοφόρων ο αρχηγός της οποίας δολοφόνησε την γυναίκα του και τον γιο του.

Στην προσπάθειά του να βρει τον δολοφόνο της οικογένειάς του, ο Σίζαρ αφήνει μόνη την κοινότητα των πιθήκων, η οποία πρέπει να αλλάξει περιοχή για να προστατευθεί καλύτερα από τους στρατιώτες, με μοιραία για αυτήν αποτελέσματα. Καβαλώντας ένα άλογο παρέα με τρεις πιστούς φίλους που δεν διανοούνται να τον εγκαταλείψουν, ο Σίζαρ διασχίζει τον πλανήτη μέσα από τα ερείπια μίας καταρρέουσας ανθρωπότητας.

Στο τρίτο μέρος της τριλογίας ο Σίζαρ δεν είναι πια ο ηγέτης των επαναστατημένων αλλά ένας θλιμμένος, εμμονικός πατέρας ο οποίος μάχεται για την οικογένειά του και επιδιώκει την τιμωρία του δολοφόνου της, όπως κάθε ήρωας του Χόλιγουντ.

Αν και η ταινία λαμβάνει μια μορφή μετα-αποκαλυπτικού γουέστερν, όπως μία τελευταία βόλτα σε ένα κατεστραμμένο τοπίο, η έμπνευση εστιάζεται στη δυνατότητα της ομιλίας. Ενώ οι πίθηκοι έχουν εξελιχθεί σε διάφορα επίπεδα επικοινωνίας και έχουν κυριαρχήσει στον πλανήτη, την ίδια ώρα οι άνθρωποι πλήττονται από έναν μυστηριώδη ιό, εξαιτίας του οποίου χάνουν σταδιακά τη φωνή τους!

Πρέπει να περιμένουμε μέχρι το τέλος όπου η ταινία συνθέτει όλες τις βασικές αρχές του έπους. Ο Σίζαρ φυλακίζεται από τον συνταγματάρχη που δολοφόνησε την οικογένειά του. Ο συνταγματάρχης, που ζει με παραισθήσεις και τον υποδύεται ο Γούντι Χάρελσον, είναι επικεφαλής μίας παραστρατιωτικής παράταξης η οποία ονειρεύεται μία κοινωνία αυταρχική και την εξολόθρευση όλων των πιθήκων.

Παράλληλα αιχμαλωτίζει και την κοινότητα των πιθήκων του Σίζαρ που προσπαθούσε να μετεγκατασταθεί σε ασφαλέστερη περιοχή και τον κλείνει σε στρατόπεδο εργασίας. Το τί συμβαίνει στο τέλος είναι ανοιχτό σε πολλές ερμηνείες για τη σημερινή κατάσταση της ανθρωπότητας, αλλά και τα όσα συμβαίνουν στις ΗΠΑ. Παραμένει όμως ένα από τα πιο συναρπαστικά blockbusters της χρονιάς.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Le Monde

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ