Πέμπτη 3 Αυγούστου 2017

Λεξικό αυτοκινήτου για αρχάριους: Μέρος πρώτο

Ακούς συνέχεια λέξεις σχετικές με το αυτοκίνητο και δεν ξέρεις τι σημαίνουν; Διάβασε παρακάτω το πρώτο μέρος του λεξικού αυτοκινήτου για αρχάριους, ώστε να μάθεις τι είναι αυτές οι άγνωστες λέξεις που ακούς συνέχεια. Από το Α έως το Κ.

Α
ABS (Αntilock Braking System): Αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών όσο δυνατά και αν πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, ρυθμίζοντας την πίεση των φρένων σε κάθε τροχό.

Αερόσακος: Συμπιεσμένος σάκος που ενεργοποιείται κατά τη σύγκρουση και φουσκώνει με αέρα σε περίπτωση ατυχήματος, με σκοπό την προστασία των επιβατών. Η διαδικασία φουσκώματος γίνεται με πυροτεχνικό μηχανισμό που προκαλεί έκρηξη αβλαβών αερίων. Συγκαταλέγεται στα συστήματα παθητικής ασφάλειας. Υπάρχουν αερόσακοι οδηγού, συνοδηγού, πλευρικοί, οροφής, καθώς και γονάτων οδηγού. Μία επίσης ξεχωριστή καινοτομία της Ford, είναι οι ειδικά διαμορφωμένες πίσω ζώνες ασφάλειας με ενσωματωμένους αερόσακους, οι οποίες προσφέρουν στους επιβάτες των πίσω εξωτερικών καθισμάτων ένα μοναδικό επίπεδο προστασίας.

Aμεσος ψεκασμός: Σύστημα τροφοδοσίας στο οποίο το μείγμα καυσίμου ψεκάζεται από το μπεκ, υπό υψηλή πίεση και με ακρίβεια απευθείας στο θάλαμο καύσης. Θεωρητικά τα συστήματα άμεσου ψεκασμού έχουν καλύτερη απόδοση ισχύς και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.

Αμορτισέρ: Τα αμορτισέρ αποτελούν μέρος του συστήματος ανάρτησης και ο ρόλος τους είναι να αποσβένουν τους κραδασμούς του αμαξώματος, εξ ου και η ελληνιστί ονομασία αποσβεστήρας.

Ανάρτηση: Πρόκειται για ένα σύστημα από εξαρτήματα που παρεμβάλλονται μεταξύ των σταθερών τμημάτων του αυτοκινήτου και των τροχών, το οποίο ελέγχει και περιορίζει τις κινήσεις των τροχών και καθορίζει την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Ατμοσφαιρικός κινητήρας: Είναι ο κινητήρας στον οποίο το μείγμα του καυσίμου ψεκάζετε μέσα στους κυλίνδρους υπό συνθήκες ατμοσφαιρικής πίεσης και όχι υπερσυμπιεσμένος.

Αυτόνομη οδήγηση: Πρόκειται για μια τεχνολογία κατά την οποία ο οδηγός του οχήματος καθίσταται ανενεργός και το ίδιο το αυτοκίνητο αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες. Αναγνωρίζει σήμανση, φανάρια και την κίνηση όλων των υπόλοιπων οχημάτων. Έτσι το αυτοκίνητο σταματάει μόνο του, στρίβει μόνο του και σε πηγαίνει όπου του ζητήσεις.

Β
Βάση κινητήρα: Μεταλλικά εξαρτήματα με σινεμπλόκ πάνω στα οποία στηρίζεται ο κινητήρας του αυτοκινήτου, με σκοπό να απορροφούν τους κραδασμούς από την λειτουργία του μοτέρ.

Βεντιλατέρ: Το βεντιλατέρ είναι ένας ανεμιστήρας, ο οποίος βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου ή της μηχανής και κρυώνει το νερό που ψύχει τον κινητήρα.

Boxer κινητήρας: Επίπεδος κινητήρας όπου οι κύλινδροι τοποθετούνται απέναντι εξασφαλίζοντας έτσι χαμηλότερο κέντρο βάρους και λιγότερες δονήσεις.

Γ/C
Common rail diesel: Σύστημα ψεκασμού των πετρελαιοκινητήρων που μπορεί να μεταβάλει τους χρόνους και την πίεση του ψεκασμού ανάλογα τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα για να επιτευχθούν μειωμένοι ρύποι και κατανάλωση.

Δ/D
Διαφορικό: Όταν στρίβει ένα όχημα, οι τροχοί που βρίσκονται στην εξωτερική πλευρά της καμπύλης διανύουν μεγαλύτερη απόσταση από τους τροχούς που βρίσκονται στη εσωτερική πλευρά. ¶ρα, οι εξωτερικοί τροχοί θα πρέπει να στρέφονται ταχύτερα από τους εσωτερικούς. Ο μηχανισμός που επιτρέπει στους κινητήριους τροχούς ή στους δυο άξονες μετάδοσης να περιστρέφονται με διαφορετικές γωνιακές ταχύτητες και να κατανέμει τη ροπή στρέψης ονομάζεται διαφορικό. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Διαφορικό»

Δίσκος-πλατό: Τα δύο βασικά μέρη του συμπλέκτη. Το πλατό συνδέεται με τον στροφαλοφόρο άξονα και κινείται με τις ίδιες στροφές του κινητήρα, ενώ ο δίσκος είναι συνδεδεμένος με το κιβώτιο ταχυτήτων και πιέζεται από το πλατό. Με τον τρόπο αυτόν μεταφέρεται η παραγόμενη από τον κινητήρα ροπή στο κιβώτιο, για να μεταδοθεί από εκεί στο διαφορικό και τους τροχούς.

Δισκόφρενα: Ο πιο διαδεδομένος τύπος φρένου μαζί με τα ταμπούρα. Αποτελείται από μια δισκόπλακα και μια δαγκάνα που φέρει δύο τακάκια, τα οποία όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου πιέζουν τη δισκόπλακα για να επιβραδύνουν το αυτοκίνητο.

Ε
Εγκέφαλος: Πρόκειται για ένα μικροϋπολογιστής ο οποίος ο οποίος αναγνωρίζει -μέσω εγκατεστημένου από τον κατασκευαστή προγράμματος- όλες τις μεταβλητές του κινητήρα για την καλύτερη καύση του και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο όλων των λειτουργιών του ηλεκτρικού συστήματος.

Ενεργητική ασφάλεια: Ως ενεργητική ασφάλεια ορίζεται το σύνολο των τεχνολογιών και των μερών που επιτρέπει στο όχημα και στον οδηγό να αποφύγει ένα ατύχημα (τιμόνι, φρένα, αναρτήσεις, ελαστικά, κ.τ.λ.).

Ευθυγράμμιση: Η εργασία κατά την οποία ο κάθε τροχός είναι ευθυγραμμίζεται με συγκεκριμένο τρόπο, ώστε να σχηματίζει δεδομένες γωνίες σε σχέση με το οριζόντιο επίπεδο του δρόμο, τον άλλο τροχό του ιδίου άξονα και το αμάξωμα. Αν το αυτοκίνητο «τραβάει» το τιμόνι αριστερά ή δεξιά, αλλάζει την ευθεία πορεία του στο φρενάρισμα ή στρίβει διαφορετικά στις στροφές, τότε υπάρχει πρόβλημα ευθυγράμμισης.

Ζ
Ζυγοστάθμιση: Η εργασία κατά την οποία διορθώνεται η ανομοιόμορφη κατανομή του βάρους του τροχού. Η ανομοιόμορφη κατανομή προκαλεί τρέμουλο στο τιμόνι, αυξημένες φθορές στα μηχανικά μέρη, στο σύστημα διεύθυνσης και στα ελαστικά του αυτοκινήτου.

Η
Ηλεκτρική υποβοήθηση: Τύπος μηχανισμού του συστήματος διεύθυνσης. Αυτό είναι υπεύθυνο να μεταφέρει την εντολή που δίνει ο οδηγός από το τιμόνι στους τροχούς έτσι, ώστε να επιτυγχάνεται η επιθυμητή πορεία. Η κατασκευή ενός ηλεκτρικού συστήματος υποβοήθησης αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα και ορισμένους αισθητήρες. Όταν το αυτοκίνητο κινείται στην ευθεία ή όταν δεν υπάρχει ανάγκη υποβοήθησης του τιμονιού, ο ηλεκτροκινητήρας απενεργοποιείται και έτσι δεν καταναλώνεται ενέργεια, ενώ όταν απαιτείται υποβοήθηση τότε το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα για όσο διάστημα είναι αναγκαίο.

Ημιάκαμπτος άξονας: Αποτελεί τη συχνότερη επιλογή για τον πίσω άξονα. Χαρακτηρίζεται από κατασκευαστική απλότητα, μειωμένες ανάγκες χώρου και την ικανοποιητική οδική συμπεριφορά που προσφέρει. Αποτελείται από έναν εγκάρσια τοποθετημένο άξονα, ο οποίος στις άκρες του ενώνεται με δύο παράλληλους διαμήκεις βραχίονες. Πάνω σε αυτούς τους βραχίονες εδράζονται οι τροχοί. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Αναρτήσεις»

Θ
Θάλαμος καύσης: Είναι ο χώρος που πραγματοποιείται η καύση του μίγματος καυσίμου και ορίζεται από τον χώρο του κυλίνδρου που μένει κενό όταν το έμβολο βρίσκεται στο ανώτερο σημείο της διαδρομής του. Ο σχεδιασμός του επηρεάζει την απόδοση και τις εκπομπές ρύπων του κινητήρα.

Ι
Ιπποδύναμη: Είναι ένα φυσικό μέγεθος που μετράει την ισχύ που αποδίδεται από τον κινητήρα του αυτοκινήτου και την ικανότητά του να τραβάει το αυτοκίνητο. Στην ουσία αποκαλύπτει το πόσο γρήγορα μπορούν να περιστραφούν οι τροχοί του αυτοκινήτου. Η ιπποδύναμη είναι υπεύθυνη για το 0-100 χλμ. ώρα και την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Ιπποδύναμη/Ροπή»

Intercooler: Το intercooler είναι ζωτικής σημασίας εξάρτημα για τα υψηλών επιδόσεων turbo αυτοκίνητα, μιας και ψύχει τον αέρα πριν πάει στην εισαγωγή, συμβάλλοντας έτσι στην καλύτερη απόδοση του βελτιωμένου κινητήρα σας.

ISOFIX: Το σύστημα ISOFIX είναι ένα διεθνές πρότυπο για τα σημεία υποδοχής παιδικών καθισμάτων στην καμπίνα των επιβατών, ώστε να «κλειδώσει» σωστά στις ειδικές υποδοχές. Υποδοχείς ISOFIX είναι τα μεταλλικά άγκιστρα που βρίσκονται στη σχισμή ανάμεσα στην πλάτη και το κάθισμα. Σε αυτούς τους υποδοχείς κουμπώνουν οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του παιδικού καθίσματος.

Κ
Κάμπερ-Κάστερ γωνία: Η γωνία κάμπερ είναι η γωνία που σχηματίζεται ανάμεσα στο επίπεδο που ορίζει η θέση του τροχού σε συνάρτηση με τον κατακόρυφο άξονα προς το έδαφος. Είναι θετική, όταν το πάνω μέρος του ελαστικού βρίσκεται πιο έξω από το κάτω, ή αρνητική, όταν συμβαίνει το αντίθετο. Η γωνία κάστερ είναι η γωνία που σχηματίζει ο νοητός άξονας περιστροφής του τροχού όταν στρίβουμε το τιμόνι, με τον κατακόρυφο άξονα. Αν το κάτω μέρος του νοητού αυτού άξονα βρίσκεται μπροστά από τον κατακόρυφο άξονα λέμε ότι έχουμε θετικό κάστερ, ενώ αν βρίσκεται πίσω το κάστερ έχει αρνητική τιμή. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Γεωμετρία τροχών»

Καρμπυρατέρ: Πρόκειται για ένα σημαντικό εξάρτημα της μηχανής εσωτερικής καύσης με βενζίνη που επιτυγχάνει την αυτόματη ανάμειξη του αέρα και του καυσίμου, σε κατάλληλη αναλογία, προκειμένου αυτό να τροφοδοτηθεί στη μηχανή. Με τη μεγάλη εξάπλωση της χρήσης των ηλεκτρονικών συστημάτων έγχυσης καυσίμου (injection), το καρμπυρατέρ τείνει να εξαφανιστεί από τα σύγχρονα οχήματα. Ελλ. εξαερωτήρας.

Κετάνια: Ο αριθμός κετανίου είναι ένδειξη του πόσο άμεσα ξεκινάει ένα καύσιμο να αναφλέγεται υπό τις συνθήκες λειτουργίας ενός ντιζελοκινητήρα (βλ. οκτάνια για κινητήρα βενζίνης). Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός κετανίου, τόσο ευκολότερη είναι η ανάφλεξη.

Κομπρέσορας: Είναι ένας μηχανικός συμπιεστής που συμβάλλει στην καλύτερη καύση του μείγματος και κατ΄επέκταση στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στηρίζεται πάνω στην ίδια θεωρία εκμετάλλευσης του αέρα εισαγωγής που στηρίζεται και το τούρμπο. Διαφέρει από αυτό στη συνδεσμολογία του, καθώς η φτερωτή του είναι συνδεδεμένη κατευθείαν πάνω στο στρόφαλο μέσω ιμάντα, συνεπώς ο βαθμός συμπίεσης του αέρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα, αφού όσο ανεβαίνουν οι στροφές τόσο αυξάνεται και η συμπίεση του αέρα. Διάβασε παράρτημα «Μάθε τις Διαφορές –Υπερτροφοδοσία».

Κύλινδρος: Είναι ο κυλινδρικός χώρος, ο οποίος βρίσκεται στον κινητήρα και μέσα σε αυτόν κινείται το πιστόνι. Ο κύλινδρος δέχεται μέσα του το μείγμα καυσίμου με αέρα και το μπουζί το αναφλέγει, πυροδοτώντας έτσι μια μικρή στιγμιαία έκρηξη που κινεί το πιστόνι πάνω και κάτω.


Μας κοινοποιήθηκε από το autotriti.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ