Δευτέρα 31 Ιουλίου 2017

Χρέη σε Ταμεία και Εφορία: Οι προϋποθέσεις για τη ρύθμιση

Στην τελική ευθεία για την υπογραφή της υπουργικής απόφασης για τη ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων, ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία,
που δεν έχουν όμως αντίστοιχα ληξιπρόθεσμα χρέη σε τράπεζες ή ιδιώτες, με αποτελέσματα να μην εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό, βρίσκεται το υπουργείο Εργασίας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, προβλέπει μεταξύ άλλων ακόμα και κούρεμα της κύριας οφειλής και θα μπορούν να ενταχθούν σε αυτή ακόμη και χρέη που έχουν ήδη ρυθμιστεί με 12 ή ακόμη και με τις 100 δόσεις του ΕΦΚΑ. Όπως άλλωστε έδειξαν τα πρόσφατα στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), μόλις μία στις τρεις ρυθμίσεις των 100 δόσεων είναι ακόμη ενεργή. Οι υπόλοιπες έχουν διακοπεί, με αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τα παλαιά χρέη που εντάσσονται το τελευταίο διάστημα στο ΚΕΑΟ ώστε να καταστεί ο μοναδικός φορέας διαχείρισης των χρεών, οι συνολικές οφειλές να έχουν εκτιναχθεί σε 23,3 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί εδώ ότι όσον αφορά στον εξωδικαστικό μηχανισμό, οι δανειστές εμφανίζονται να έχουν βάλει φρένο στην επιδίωξη της ελληνικής κυβέρνησης να προωθήσει μια απλοποιημένη και χωρίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις διαδικασία ένταξης στον μηχανισμό ρύθμισης, οφειλών ύψους έως 50.000 ευρώ, σε δημόσιο και ιδιώτες. Οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζονται, ενώ παράλληλα μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές στην υπουργική απόφαση που αφορά στη διαδικασία εκτός εξωδικαστικού.

Αναλυτικά, η καθυστέρηση στη ρύθμιση εντός του εξωδικαστικού αφορά κυρίως στις ενστάσεις των θεσμών ως προς τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για τα χρέη έως 50.000 ευρώ. Και αυτό γιατί βασική επιδίωξη του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης ήταν ο σχεδιασμός μιας αυτοματοποιημένης και γρήγορης διαδικασίας, χωρίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις ως προς το προφίλ του οφειλέτη και τη βιωσιμότητα του χρέους. Κάτι που απέρριψαν οι εκπρόσωποι των δανειστών, ζητώντας συγκεκριμένα κριτήρια που θα πιστοποιούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και θα καθορίζουν λύσεις, με βάση το προφίλ του κάθε οφειλέτη.

Για παράδειγμα, οι δανειστές απέρριψαν το ενδεχόμενο να ενταχθεί στη ρύθμιση, επιχείρηση που δεν εμφανίζει τουλάχιστον μία θετική χρήση εντός των τελευταίων τριών ετών, εκτιμώντας ότι χωρίς κεφάλαια, η αποπληρωμή των δόσεων θα είναι επισφαλής.

Στο υπουργείο Εργασίας αναμένουν να «κλείσει» η διαπραγμάτευση για τις ρυθμίσεις εντός εξωδικαστικού, προκειμένου να εκδώσουν την υπουργική απόφαση για μια αντίστοιχη διαδικασία, εκτός μηχανισμού.

Σε αυτήν, σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσο Πετρόπουλο, θα ενταχθούν επιχειρήσεις που έχουν χρέη μόνο σε ταμεία ή εφορία καθώς και όσοι δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, με κυρίαρχο στόχο να εξυγιανθούν επιχειρήσεις και να βοηθηθούν ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που έχουν προοπτικές ανάκαμψης.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι όσοι έχουν κύρια οφειλή έως 3.000 ευρώ, θα μπορούν να τη ρυθμίσουν σε έως 36 δόσεις. Για οφειλές 3.000-20.000 ευρώ προβλέπονται έως και 120 δόσεις, με αναλογικό κούρεμα προσαυξήσεων και πρόσθετων τελών, ενώ για οφειλές από 20.000 ευρώ και πάνω θα προβλέπεται αρχικά αυτόματη διαγραφή του 95% των προσαυξήσεων και των προστίμων προς τις εφορίες και το 85% των προσαυξήσεων προς την κοινωνική ασφάλιση. Αφού διαγραφούν οι προσαυξήσεις, θα μπορεί να αφαιρείται ακόμα και το 30% της κύριας οφειλής, με κριτήριο τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Ζητούμενο είναι το πώς θα κουρεύεται αντίστοιχα και ο ασφαλιστικός χρόνος. Ο οφειλέτης θα πρέπει να μπορεί να αποδείξει ότι καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης και θα μπορεί να πληρώνει τις δόσεις.

Μεταξύ των θεμάτων που μένει να διευκρινιστούν, προκειμένου να υπογραφεί η απόφαση, είναι το εάν θα ενταχθούν στη ρύθμιση και ελεύθεροι επαγγελματίες - αυτοαπασχολούμενοι που δεν είναι ενεργοί, με τις εισηγήσεις στο υπουργείο να είναι υπέρ της ένταξής τους, προκειμένου να λάβουν σύνταξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ